بازدید 2674

مبتلایان به آسم مستعد چاقی

کد خبر: ۸۳۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ 19 September 2018

نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد، مبتلایان به آسم، یک سوم بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند.

به گزارش فارس، به نقل از دیلی‌میل، نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد، مبتلایان به آسم، یک سوم بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به چاقی هستند.

آسم، بیماری مزمن و التهابی دستگاه تنفس است که می‌تواند از بینی تا راه‌های هوایی کوچک را درگیر کند و باعث علائمی مانند خس‌خس سینه، سرفه، تنگی نفس، محدودیت در فعالیت بدنی، احساس سنگینی و درد در قفسه سینه شود.

این بررسی‌ها به مدت 20 سال بر روی بیش از 20 هزار نفر از 12 کشور مخالف صورت گرفته و تأکید می‌کند، بین ابتلا به آسم و چاقی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد.

به گفته کارشناسان بهداشتی، بین چاقی و خطر ابتلا به آسم همبستگی وجود دارد و میزان هر دو آن‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است؛ عوامل مختلفی می‌تواند در این میان نقش داشته باشد از جمله کاهش عملکرد تنفسی به علت تجمع چربی و این واقعیت که بافت چربی منجر به وضعیت مستعد ابتلا به التهاب می‌شود.

محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «بررسی‌های قبلی نشان داده بود، افراد چاق مستعد ابتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی هستند، اما تازه‌ترین پژوهش‌ها به رابطه بالعکس این دو موضوع نیز اشاره دارد».

پژوهش‌ها تأیید می‌کند، استفاده از آنتی بیوتیک در بدو زندگی با ایجاد آسم ارتباط دارد؛ همچنین، زایمان به روش سزارین با افزایش بالقوه خطر آسم همراه است.

محققان دلیل این موضوع را افزایش عدم دریافت کلونی‌های باکتریایی سالمی که نوزاد با عبور از مجرای زایمان آن‌ها را کسب می‌کند،اعلام کرده‌اند.

براساس داده‌های موجود، در سال 2011، 300 میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا بودند و هر ساله حدود 250 هزار نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

محققان می‌گویند،گرچه آسم در پسران دو برابر دختران بروز می‌کند، اما میزان بروز آسم شدید در هر دو یکسان است و در مقابل، زنان بالغ میزان آسم بیشتری را نسبت به مردان نشان می‌دهند.

همچنین، این بیماری در افراد جوان شایع‌تر از افراد مسن است.

نرخ جهانی آسم بین دهه 1960 تا سال 2008 به‌ طور قابل توجهی افزایش یافته‌ است و از دهه 1970 از آن به‌ عنوان یک مشکل عمده بهداشت عمومی یاد می‌شود.

نرخ آسم در کشورهای توسعه یافته از اواسط دهه 1990 ثابت شده‌ و اخیراً نرخ آن به‌طور عمده در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته‌است.

آسم حدود 7 جمعیت ایالات متحده و 5 درصد از مردم انگلیس را مبتلا نموده‌است؛ میزان ابتلا در کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز حدود 15 درصد از کل جمعیت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار