بازدید 2295
اقتصاد در گذر زمان

از اعزام هیات نمایندگان ایرانی برای شرکت در اجلاس صندوق بین المللی پول تا رونمایی از سامانه صیاد

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۳۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 19 September 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

28 شهریور 1333، هیات نمایندگان ایران برای شرکت در اجلاس صندوق بین ‌المللی پول با ریاست علی‌اصغر ناصر رییس بانک ملی ایران عازم آمریکا شد. همچنین در این روز، علي اميني ـ وزير دارايي دولت زاهدي ـ متن توافقنامه باكنسرسيوم بين المللي نفت را امضأ كرد.

28 شهریور 1345، قرارداد ساخت سد شاه عباس در اصفهان با یک شرکت فرانسوی امضا شد.

28 شهریور 1347، ایران بیست و پنج هزار راس گوسفند و گاو به شیخ ‌نشین ‌ها صادر کرد.

28 شهریور 1349، شهرداری تهران برای احداث مترو با چند شرکت فرانسوی قرارداد بست. همچنین بازار تهران لوله ‌کشی شد. در این روز، خبرهای مندرج در صفحات اقتصادی جراید حکایت از کاهش ارزش پول انگلیس و آلمان در بازار ارز ایران در هفته منتهی به 28 شهریور داشت. در یکی از گزارش ‌ها آمده بود: نرخ خرید و فروش ارزها در بازار آزاد افزایش یافت و کمبود عرضه سبب شد که معاملات ارز به نسبت قابل ملاحظه ‌ای در بازار کاهش پیدا کند. در بازار ارز آزاد گفته می ‌شود که ارزش دلار آمریکا، لیره انگلیس و مارک آلمان غربی بسیار کم شده است. این کم ارزش شدن ناشی از مسافرت دانشجویان در اواخر این ماه به خارج و همچنین انحصار فروش ارزهای مسافری در یک شعبه معین از بانک ‌های مجاز کشور بود. این اقدام مقامات بانک مرکزی ایران برای نظارت بیشتر بر کنترل ارزهای مسافری صورت گرفت.

28 شهریور 1357، کارمندان بانک ملی ایران در تهران دست به اعتصاب زدند.

28 شهریور 1389، بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ ها از واریز اولین قسط یارانه نقدی به حساب مردم تا مهرماه خبر داد و در عین حال اعلام کرد که برای جبران هزینه‌ های زندگی مردم، این برنامه طوری تنظیم شده که افزایش قیمت حامل ‌های انرژی در نقاط مختلف کشور متفاوت باشد.

28 شهریور 1390، با مصوب شدن آیین ‌نامه ‌های اجرایی مقررات ناظر بر مشارکت اشخاص خارجی در سرمایه بانک‌ های داخلی در شورای پول و اعتبار، اتباع و اشخاص حقوقی خارجی از این پس رسما می ‌توانند در تاسیس بانک یا خرید سهام بانک ‌های موجود در کشور تا سقف ۴۰ درصد مشارکت کنند. همچنین در این روز، محمود احمدی‌نژاد برای حضور در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد.

28 شهریور 1392، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران در جلسه ‌ای با مسوولان بعثه مقام معظم رهبری و مدیران ارشد سازمان حج و زیارت با بیان اینکه «شعار این دولت دخالت دادن مردم و واگذار کردن کارها به خود آنها است»، گفت: سفر حجاج در موسم حج یا سفر عمره و حتی عتبات می ‌تواند از طریق بخش خصوصی انجام گیرد.

28 شهریور 1395، معاون مالیات ‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سهم بودجه کشور از درآمدهای مالیاتی نزدیک ۴۴ درصد است و هنوز به نیمی از درآمد کل کشور نرسیده است.

28 شهریور 1396، با فراگیری سامانه صیاد در سال آینده، مکانیزم وصول چک ‌های کنونی (غیرصیادی) از اردیبهشت ۱۳۹۷ تغییر می‌ کند. از سامانه صدور یکپارچه دسته‌ چک، رونمایی شد تا عملا برای یک دوره هشت ماهه دو نوع چک در شبکه بانکی به گردش درآید. گروه نخست، چک‌ های جدید «صیادی» است که به شکل متمرکز، متحدالشکل و با شماره منحصر به فرد از امروز در بانک‌ ها صادر می ‌شوند. گروه دوم چک ‌های موجود در شبکه بانکی است که به شکل کلاسیک از گذشته نیز وجود داشتند و نهایتا تا اردیبهشت ۱۳۹۷ جریان دارند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان