بازدید 7601
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش بینی وزیر انرژی روسیه از بهای نفت در بلندمدت» تا «تأسیس بانک مشترک میان ایران و ترکیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک ساله تخم مرغ ۶۰ درصد و گوشت قرمز ۴۷ درصد گران شد، شاخص کل بورس ۷۳۴ واحد از دست داد، سهام آسیایی افت اولیه را جبران کرد، پکن: تعرفه‌های جدید آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت، ثبات نسبی قیمت خودرو در معاملات سه شنبه، ادامه روند کاهشی قیمت طلا در صورت رویارویی تجاری چین و آمریکا، ورود دلار از افغانستان شدت گرفت و هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد پیامد‌های برگزیت را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۵ 19 September 2018

از «پیش بینی وزیر انرژی روسیه از بهای نفت در بلندمدت» تا «تاسیس بانک مشترک میان ایران و ترکیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک ساله تخم مرغ ۶۰ درصد و گوشت قرمز ۴۷ درصد گران شد، شاخص کل بورس ۷۳۴ واحد از دست داد، سهام آسیایی افت اولیه را جبران کرد، پکن: تعرفه‌های جدید آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت، ثبات نسبی قیمت خودرو در معاملات سه شنبه، ادامه روند کاهشی قیمت طلا در صورت رویارویی تجاری چین و آمریکا، ورود دلار از افغانستان شدت گرفت و هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد پیامد‌های برگزیت را در بر دارد.

یک ساله تخم مرغ ۶۰ درصد و گوشت قرمز ۴۷ درصد گران شد

خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به بیست و سوم شهریور که توسط بانک مرکزی منتشر شده، نشان می دهد، قیمت شش گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و چهار گروه کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به بیست و سوم شهریور ماه نرخ لبنیات ۰.۱ درصد، برنج ۰.۲ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۲ درصد، گوشت قرمز ۷.۷ درصد و روغن نباتی ۰.۴ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ تخم مرغ ۰.۸ درصد، میوه‌های تازه ۱.۷ درصد، گوشت مرغ ۷ درصد و چای ۰.۱ کاهش یافت. قیمت قند و شکر نیز ثابت ماند. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به بیست و سوم شهریورماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۳۸.۴ درصد، تخم مرغ ۶۱.۲ درصد، برنج ۱۲.۶ درصد، حبوب ۴.۱ درصد، میوه‌های تازه ۸۶.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۴۰.۱ درصد، گوشت قرمز ۴۶.۸ درصد، گوشت مرغ ۲۱ درصد، قند و شکر ۲۵.۶ درصد، چای ۲۲.۷ درصد و روغن نباتی ۱۱.۴ درصد رشد داشت.

شاخص کل بورس ۷۳۴ واحد از دست داد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش 743 واحدی معادل 0.47 درصد به رقم 157 هزار و 328 واحد رسید. این در حالی است که روز دوشنبه، شاهد رشد 2361 واحدی معادل 1.52 درصد شاخص کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 217 واحدی معادل 0.47 درصد به رقم 45 هزار و 982 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد 547 واحدی معادل 2.06 درصد، عدد 27 هزار و 104 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 386 واحدی معادل 2.06 درصد به رقم 19 هزار و 156 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 456 واحد کاهش معادل 0.27 درصد را رقم زد و به سطح 168 هزار و 60 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 636 واحد کاهش معادل 0.54 درصد به رقم 116 هزار و 185 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با 1054 واحد کاهش معادل 0.34 درصد همراه بود و عدد 311 هزار و 992 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «پیش بینی وزیر انرژی روسیه از بهای نفت در بلندمدت» تا «تاسیس بانک مشترک میان ایران و ترکیه»

به رغم بالا گرفتن تنش تجاری چین و آمریکا؛ سهام آسیایی افت اولیه را جبران کرد

روز سه‌شنبه، با مقاومت بازارهای چین در برابر دور جدید تعرفه‌های آمریکا، سهام آسیا افت اولیه را جبران کرد. هرچند حال‌وهوای بازارها با درحالی‌که سرمایه‌گذاران منتظر افزایش تنش‌ها بین دو غول اقتصادی جهان هستند، پر از نگرانی بود. شاخص‌های سهام آمریکا هم که پس از سقوط در معاملات شب قبل، دیروز صبح در ساعات معاملات آسیایی، کار خود را با افت شروع کرده بودند، توانستند در ادامه، روند خود را بهبود بخشند و اندکی رشد کردند. به نقل از مهر در بازارهای دیروز پس از این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تعرفه‌های جدید ۱۰ درصدی را بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین وضع کرد و تهدید کرد در صورت تلافی چین تعرفه‌های بیشتری هم معرفی خواهد کرد،سرمایه‌گذاران مضطرب شدند. بازارهای آسیایی بیشتر زمان معاملات امروز را در منطقه منفی سپری کردند؛ اما از آنجایی که سرمایه‌گذاران از پیش انتظار اخبار روز سه‌شنبه را داشتند بازارها دوباره بهبود پیدا کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی  در خارج از ژاپن افت اولیه خود را جبران کرد تا در نهایت با ۰.۳ درصد رشد بسته شود. سهام چین در لحظات پایانی بازار از افت بازگشت و در حالی که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کردند پکن برای خنثی کردن تأثیر تعرفه‌های ترامپ، سرمایه‌گذاری در راه و ساختمان را بیشتر خواهد کرد، شاخص شرکت‌های برتر چین ، سی‌اس‌آی۳۰۰ توانست ۱.۹ درصد جهش کند. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان اندکی افت کرد و به ۹۴.۴۳۸ واحد رسید، ولی در برابر ین دلار توانست با ۰.۴ درصد رشد به نرخ ۱۱۲.۲۳ ین برسد.

پیش بینی وزیر انرژی روسیه از بهای نفت در بلندمدت

وزیر انرژی روسیه پیش بینی کرد: بهای نفت در بلندمدت تا بشکه ای 50 دلار کاهش خواهد یافت و قیمت فعلی آن (70-80 دلار در هر بشکه) گذراست. «آلکساندر نوواک» روز سه شنبه در جلسه دولت روسیه که به مسأله توسعه بخش های نفت و گاز این کشور اختصاص داشت، افزود: کشورهای مختلف به دنبال آن هستند تا ذخایر مواد هیدروکربنی خود را عرضه و تولید نفت خود را افزایش دهند؛ بنابراین با افزایش تولید و صادرات، تقاضا کاهش خواهد یافت و قیمت نفت نیز پایین خواهد آمد. اظهارات اخیر نوواک در حالی مطرح شده است که وزیر انرژی آمریکا هفته گذشته در مسکو، روسیه را تهدید کرد که در صورت همراه نشدن با سیاست های آمریکا در بحث انرژی با تحریم های شدیدتری روبرو خواهد شد. ریک پری پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که کشورهای آمریکا، روسیه و عربستان موافقت کردند که تولید نفت خود را افزایش دهند تا ثبات در بازار حفظ شود. پیشتر بانک مرکزی روسیه پیش بینی کرده بود که در سال های 2020 و 2021 بهای نفت در بازار جهانی 55 دلار برای هر بشکه خواهد بود. دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز در جلسه امروز دولت گفت: در صورت ادامه افزایش بهای نفت، دولت تعرفه های گمرکی برای صادرات نفت را افزایش خواهد داد. /ایرنا

پکن: تعرفه‌های جدید آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت

وزارت بازرگانی چین روز سه شنبه در بیانیه‌ای افزایش 10 درصدی تعرفه‎‌ها از سوی آمریکا بر روی 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین را محکوم کرد و گفت این اقدام قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند. این واکنش می‌تواند به افزایش تنش‌ها و اعمال تعرفه بر روی همه کالاهای چینی منجر شود. این بیانیه ساعاتی پس از تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه‌های جدید منتشر شد. ترامپ در آخرین ساعات کاری روز دوشنبه اعلام کرد، امروز پس از بسته شدن بازارهای مالی در چین ما خبر جدیدی را اعلام خواهیم کرد که پول زیادی را به خزانه ما سرازیر خواهد کرد.

ثبات نسبی قیمت خودرو در معاملات سه شنبه

قیمت خودرو در بازار تهران دیروز با اختلاف قیمت 500  هزار تومان تا یک میلیون تومان در بازار تهران معامله شد. براین اساس 206 تیپ 2 بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته با قیمت 60 میلیون تومان معامله شد و دنا پلاس هم در این بازار به قیمت 97 میلیون تومان بدون تغییر معامله شد. گزارش فارس می‌افزاید: 207 اتوماتیک با کاهش 500 هزار تومانی قیمت امروز در بازار تهران به قیمت یکصد و 3 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد و سمند ال ایکس با افزایش قیمت 500 هزار تومانی به قیمت 53 میلیون و 500 هزار تومان رسید. 

 
ردیف نوع خودرو قیمت کارخانه (ریال) قیمت بازار (ریال)
۱ پژو SLX405 ۳۵۱.۵۰۰.۰۰۰ ۵۴۵.۰۰۰.۰۰۰
۲ پژو GLX405 ۳۲۹.۴۴۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۳ پژو پارس LX کلاس ۱۳ ۴۲۶.۶۲۰.۰۰۰ ۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰
۴ پژو ۲۰۶ تیپ۲ ۳۶۲.۸۶۰.۰۰۰ ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۵ پژو ۲۰۶ وی ۸ ۴۲۷.۶۳۰.۰۰۰ ۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۶ سمند EF7 ۳۴۳.۳۸۰.۰۰۰ ۵۴۵.۰۰۰.۰۰۰
۷ سمند LX ۳۳۵.۳۵۰.۰۰۰ ۵۳۵.۰۰۰.۰۰۰
۸ پراید ۱۳۱ ۲۲۷.۰۹۰.۰۰۰ ۳۲۵.۰۰۰.۰۰۰
۹ پراید ۱۱۱ ۲۱۳.۲۴۰.۰۰۰ ۳۵۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۰ تیبا SX ۲۷۵.۷۰۰.۰۰۰ ۴۰۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۱ رنو ساندرو اتوماتیک ۵۴۶.۴۴۰.۰۰۰ ۱.۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۲ رنو استپ وی اتوماتیک ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۳ ساینا اتوماتیک  ۴۲۱.۲۰۰.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۴ دنا پلاس ۵۳۲.۶۸۰.۰۰۰ ۹۷۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۵ پژو ۲۰۰۸ ۱.۱۴۹.۹۴۰.۰۰۰ ۲.۲۷۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۶ ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴۳.۶۴۰.۰۰۰ ۱.۰۳۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۷ ۲۰۷ دنده  ۴۷۱.۲۸۳.۰۰۰ ۸۳۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۸ هایما S7 ۱.۰۴۳.۱۳۰.۰۰۰ ۱.۹۴۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۹ هایما S5 ۹۸۶.۴۰۲.۰۰۰ ۱.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۰ مزدا 3 ۱.۳۹۷.۶۰۰.۰۰۰ ۲.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰

ادامه روند کاهشی قیمت طلا در صورت رویارویی تجاری چین و آمریکا

روز سه شنبه در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 2.6 دلار کاهش نسبت به روز دوشنبه به قیمت 1195 دلار و 40 سنت معامله شد. قیمت این فلز گرانبها دیروز در کمترین زمان 1195 دلار و 40 سنت و در بیشترین زمان 1198 دلار و 50 سنت به فروش رفت. قیمت فلز زرد امروز نسبت به یک ماه گذشته 13.9 دلار افزایش داشت و نسبت به یک سال گذشته 108 دلار و 60 سنت با کاهش همراه شد. در گروه سایر فلزات گران‌بها هم قیمت نقره 14.16 دلار در هر اونس به فروش رفت. فلزات گرانبهای پلاتینیوم وپالادیوم هم افزایش‌هایی به ترتیب 4 و 6 دلار را تجربه کردند.

رویترز درباره بازار جهانی طلا نوشت: قیمت طلا امروز تحت تأثیر تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین کاهش یافت. تأثیر این جنگ تجاری روی شناور ساختن دلار است که فشار بر طلای جهانی می‌گذارد. همچنین دنیل هینز تحلیلگر ANZ اعلام کرد: در حال حاضر طلا با برخی موانع روبه‌روست که احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا و همچنین تشدید جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان از آن جمله است. این تحلیلگر می‌گوید: در صورتی که جنگ تجاری دو کشور ادامه یابد بازگشت دوباره بازار به خرید دلار را شاهد خواهیم بود. وی ادامه می‌دهد: «جنگ تجاری دو کشور اصلاً به قیمت طلا کمکی نکرده است و احتمال می‌رود که وضعیت سخت‌تری هم برای طلا طی چند هفته آینده در صورت رویارویی دو اقتصاد بزرگ جهان شاهد باشیم. 

ورود دلار از افغانستان شدت گرفت

رئیس انجمن صنایع افغانستان از شدت گرفتن ورود دلار از افغانستان به ایران خبر داد. سخی احمد پیمان گفت: با توجه به اینکه واردات کالاهای چهار گروه صنعتی از ایران به افغانستان در حال جریان است، حتی اگر آمریکا بخواهد فشارهای خود را بیشتر کند در عمل این اتفاق نخواهد افتاد چون ما جایگزینی برای آن نداریم. در همین زمینه رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در نامه ای به وزیر کشور با توجه به مصوبه دولت خواستار تسهیل ورود ارز به کشور شد. عبدالناصر همتی ورود ارز به صورت اسکناس و طلا را به داخل کشور مجاز اعلام کرده و به دفعات به تقویت این بخش اشاره داشته است. /پژوهشکده پولی و بانکی

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد پیامدهای برگزیت

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد، در صورتی‌که انگلستان، اتحادیه اروپا را بدون به دست آوردن یک قرارداد تجاری ترک کند، اقتصاد آن آب خواهد رفت و آسیب خواهد دید. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرد: در صورتی که قرارداد گسترده برگزیت به سرانجام برسد، اقتصاد انگلستان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۱.۵ درصد رشد خواهد کرد، که این از رشد اقتصادی آلمان و فرانسه کمتر خواهد بود. کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت: بگذارید شفاف سخن بگویم، در مقایسه با بازار واحد اروپا در شرایط کنونی که به آرامی به کار خود ادامه می‌دهد، تمام سناریوهای ممکن برگزیت، برای انگلستان هزینه خواهد داشت و هزینه خیلی کمتری هم متوجه اتحادیه اروپا خواهد بود. پس هر چه موانع تجاری بیشتری در روابط جدید (بین اروپا و انگلستان) به وجود بیاید، هزینه آن برای اقتصاد بیشتر خواهد بود؛ این باید کاملا واضح به نظر برسد، اما انگار بعضی مواقع این‌طور نیست.

صادرات کیوی از ۱۵ مهرماه از سرگرفته می‌شود

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در نشست مورخ ۹۷/۶/۲۲ میز ملی صادرات مرکبات و کیوی، مقرر شد با هدف  عرضه ضابطه‌مند محصول کیوی در بازارهای هدف بر اساس شاخص های کیفی به ویژه میزان استاندارد قند کیوی و به منظور جلوگیری از خدشه دار شدن اعتبار محصول ایرانی در بازارهای هدف، صادرات کیوی همه ساله از ۱۵ تیرماه لغایت ۱۵ مهر ماه ممنوع  شود. /سازمان توسعه تجارت ایران

واردات کالا‌های غیرضروری در چهار ماهه امسال؛ واردات بیش از ۲ میلیون دلار بلندگوی خودرو

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۷ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۶۱۷ تن انواع بلندگوی خودرو وارد کشور شده است. بر اساس آمار این حجم از بلندگوی خودرو موجب خروج ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۷۹ دلار و یا به عبارتی ۸ میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۲۶۲ تومان شده است. بنا بر آمار این حجم واردات از کشور‌های امارات متحده عربی، چین و عمان وارد شده است. بزرگترین و نخستین صادرکننده انواع بلندگوی خودرو به ایران، کشور چین با حجم بیش از ۳۴۱ تن است که از این حجم صادرات ۹۲۲ هزار و ۷۰۴ دلار ارز عایدی داشته است. 

از «پیش بینی وزیر انرژی روسیه از بهای نفت در بلندمدت» تا «تاسیس بانک مشترک میان ایران و ترکیه»

تأسیس بانک مشترک میان ایران و ترکیه

اومیت کیلر رئیس نمایندگی شورای تجارت ایران-ترکیه در مقاله ای در روزنامه «دونیا» ترکیه نوشت: ترکیه به دنبال ایجاد یک بانک مشترک با ایران برای کمک به تجارت ۲ کشور به ارزهای ملی در بحبوحه فشارهای ایالات متحده به منظور محدود کردن دسترسی آنها به دلار است. وی نوشت: این موضوع در آینده نزدیک در دستور کار دولت های ایران و ترکیه قرار خواهد گرفت. کیلر تصریح کرد که این اقدام برای ارتقای مناسبات اقتصادی تهران و آنکارا ضروری است. در حال حاضر ایران تحت تحریم های یکجانه آمریکا است که تراکنش با دلار را به دلیل اینکه فرآیند آن باید از طریق نظام مالی آمریکا انجام گیرد، پیچیده می کند. تجارت سالانه میان ایران و ترکیه ۱۱ میلیارد دلار است و هدف دو کشور رسیدن به سطح تجارت د وجانبه ۳۰ میلیارد دلار است. 

رئیس نمایندگی شورای تجارت ایران-ترکیه در سرمقاله این روزنامه نوشت: تأسیس یک بانک مشترک که به واسطه آن تجارت ۲ جانبه و فعالیت تجاری بدون نیاز دلار آمریکا انجام می گیرد، گام نهایی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور است. کیلر نوشت: ایده تأسیس بانک مشترک بین ایران و ترکیه باید جدی گرفته شود و چنین تصمیمی کمک می کند که از تحریم های آمریکا علیه ایران که به تجارت خارجی ترکیه آسیب می رساند، جلوگیری کند. به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران ناعادلانه و غیر قانونی است و ایران کشور مهمی برای ترکیه است. کیلر گفت: در آینده نزدیک یک هیأت تجاری به ایران سفر خواهد کرد تا این موضوع را مورد بحث و گفت وگو قرار دهند تا به واسطه این بانک تسویه حساب های مالی به ارزهای ملی افزایش پیدا کند. /روزنامه دونیا ترکیه

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل