بازدید 7332

پارازیت ها از کجا می آیند؟

کد خبر: ۸۳۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹ 18 September 2018

قانون ممنوعيت به کارگيري تجهيزات ماهواره‌اي سال 1373 در مجلس به تصويب رسيد. اما، اين ممنوعيت مثل ديگر رفتارهاي سلبي كه نتيجه اي در بر نداشت و كماكان بحث استفاده برخي افراد از اين تجهيزات مطرح است.

به نوشته شرق چاره مقابله مسالمت‌آمیز با اين امواج ناخواسته كه بدون كنترل وارد فضاي جوي كشور مي شود، از ديد برخي پارازیت‌ است. اگر امروزه دولت‌ها امكان كنترل ارسال امواج ماهواره را ندارند، اما از نظر فني مي‌توانند با ايجاد اختلال در امواج، دسترسي به تصاوير ارسال شده را مخدوش كنند كه البته ساده‌انديشانه ترين راه مقابله با تهاجم امواج رسانه‌اي است.

تا پيش از يك دهه اخير احتمال سرطان‌زا بودن ميدان‌هاي الکترومغناطيسي ناشي از امواج پارازيت رد مي‌شد، از 2011 ميلادي به بعد، مراجع مختلف بر سرطان‌زايي اين ميدان‌ها تصريح کرده و استانداردهاي مربوط را ارتقا داده‌اند. البته امواج ناشي از ارسال پارازيت براي اختلال شبكه‌هاي ماهواره‌اي تنها بر سلامت تاثير نمي‌گذارند بلكه موجب اختلال در عملكرد بسياري از دستگاه‌هاي حساس الكترونيكي و رادارها نيز مي‌شود. شاهد مثال آن اختلال در رادارهاي هواشناسي پايتخت است كه به گفته مسوولان سازمان هواشناسی کشور، یک سوم رادارهاي هواشناسی را در تهران نامفهوم کرده است. البته شواهدي نيز موجودند كه، اين امواج منشا برخي از انواع سرطان، تولد نوزادان ناقص، سردردها و میگرن های رو به افزایش شهروندان هستند.

نگرانی‌ها در خصوص تاثیر پارازیت بر سلامت انسان و مطالبه عمومي در اين باره سبب شد، اوايل ماه جاري با اقدام يك طرفه وزارت ارتباطات تجهیزات برخط نمایش سطح تَجمُّعی تشعشعات رادیویی، در دو شهر تهران و شيراز نصب شود و وضعيت فرکانسي پارازيت ها را به شکل زنده نشان دهد.

این تجهیزات میزان انرژی تجمعی همه امواج را بدون تفکیک نوع فرستنده آن، شناسایی می‌کند و در سامانه مرکزی در دسترس مردم قرار مي‌دهد.

وزارت ارتباطات با راه اندازی اين سامانه و نمايش آنلاين سطح تجمعي تشعشعات به وظیفه خود عمل کرد، ولي مطالبه مردم براي پاسخگويي ديگر سازمان‌های مسوول همچون وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی درباره این سطح از میدان الکترومغناطیسی و اثرات آن بر سلامتی هنوز باقي است. به ويژه آن كه با مشاهده نمودارهاي سطح تجمعي تشعشعات، پرسش‌هاي متعددي مطرح می‌شود که دانستن پاسخ‌هاي آنها جزيي از حقوق شهروندی شهروندان در برخورداري از محیط‌زیستی سالم و مطلوب است.

در اين نمودارها بيش از هر چيز تفاوت آشكار میزان تشعشعات در شب و روز و در مناطق مختلف، به چشم مي‌خورد و اين سوال مطرح مي‌شود كه اگر امواج شبكه تلفن همراه و صدا و سیما مداوم در حال پخش هستند، طول موجی كه روزها بيشتر و شبها قطع می‌شود چه چيزي است و از كجا منتشر مي‌شود؟ آيا سلامت شهروندان را تحت تاثير قرار مي‌دهد يا خير؟ هر چند طبق نمودارها، میزان تشعشعات اندازه‌گیری شده تا سطح استاندارد فاصله مطلوبي دارد، اما اين نگراني همچنان موجود است كه چرا و چگونه و چه نهادي اين اقدام را انجام مي‌دهد و چرا تنها در ساعات محدودی از شبانه روز پر قدرت هست؟ يا چرا برخی شهرها را شامل می‌شود و در شهرهای کوچک خبری از آن نیست؟ آيا پارازيت‌افكنان شب‌ها دستگاه‌هاي غيرمجاز خويش را خاموش مي‌كنند؟

تا كنون هيچ نهاد مسوول و غيرمسوولي، مسئوليت پارازيت‌هايي که براي ايجاد اختلال در امواج ماهواره ساطع مي شوند، را به عهده نگرفته است. شايد پارازيت‌افكنان براي اين كار خويش حجتي دارند كه ما نمي‌دانيم. اما بايد گفت، هر چند كه براي همه ما حفظ ارزش‌های حاکم بر انقلاب اسلامي مهم است و کسی راضی به بی قانونی و ویرانی اخلاقي اركان خانواده نیست، اما اگر پارازیت‌ها به سلامتی مردم آسیب برسانند، آيا تاوان استفاده غیرقانونی برخي از ماهواره، امواج پارازیت است؟ آنچه منطقي به نظر مي‌رسد اين نكته است كه اگر هيچ کدام از تنبيهات در نظر گرفته شده، از ممنوعيت تا پارازيت، براي منع استفاده از ماهواره فايده اي نداشته است، قطعا راهكار ديگري بايد جست و آن چيزي نيست جز تقويت فرهنگ عمومي در جامعه.

جاي تعجب بسيار دارد در زمانه اي كه كه مردم به مدد پيشرفت هاي فناوري امكانات بيشتري براي كسب اخبار و اطلاعات دارند، اصرار عده اي ناشناس بر ارسال تشعشعات با ریسک 4 برابری كه سلامت مردم را تهديد مي‌كند و هزينه‌هاي به مراتب سنگین‌تري به همراه دارد، چيست؟ چه كسي پاسخگوي مطالبات مردمي است؟

مشخص نيست چرا پارازيت‌افكنان خود را در نقاب پيچيده و حاضر به معرفي هدف و نيت ناپيداي خويش نيستند. شايداين عمل مذموم و ضدمردمي كار موجودات زميني نباشد!

شايد كار، كار موجودات فرازميني در اطراف تهران است كه خبري از آنها نيست. شايد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار