بازدید 6062

جنجال بر سر نامگذاری یک خیابان در لبنان

کد خبر: ۸۳۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ 18 September 2018

مخالفت «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و از سران جریان موسوم به 14 مارس با تصمیم شهرداری «الغبیری» در حومه جنوبی بیروت درباره نامگذاری خیابانی به نام شهید «مصطفی بدرالدین» فرمانده ارشد حزب الله لبنان واکنش های گسترده ای را ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا، المشنوق در تازه ترین توئیت خود با ادعای این که شهید بدرالدین از متهمان اصلی دادگاه بین المللی ویژه لبنان در ماجرای ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین این کشور بوده، اقدام شهرداری منطقه «الغبیری» در جنوب بیروت را مردود دانست.

وزیر کشور لبنان از سران جریان 14 مارس است که به نزدیکی به عربستان سعودی و آمریکا شهرت دارد.

روابط عمومی شهرداری الغبیری در حومه جنوبی بیروت، ساعتی بعد بیانیه ای در واکنش به وزیر کشور صادر کرد که در آن آمده است: در تاریخ 14 ژوئن 2017 (24 خرداد 96) شورای شهر الغبیری تصمیم به نامگذاری خیابانی به نام شهید مصطفی بدرالدین گرفت و این تصمیم قانونی، سالم و شرعی بوده و هیچ خدشه ای بر آن وارد نیست . ضمن اینکه شورای شهر منتخب، در نامه ای به وزارت کشور این تصمیم را اعلام کرده و در تاریخ 7 اوت 2017 (16 مرداد 97) در آن وزارت ثبت شده است.

شهرداری الغبیری در ادامه با بیان اینکه هیچ واکنشی در مخالفت یا موافقت درخواست شورای شهر توسط وزارت کشور لبنان نشد، افزود: طبق بند 63 قانون شهرداری ها در 13 ژوئن 2018 (23 خرداد 97) با گذشت یک سال و عدم مخالفت رسمی وزرات کشور، این مصوبه تایید شد.

**موج واکنش ها به تصمیم وزیر کشور در شبکه های اجتماعی

ساعتی به طول نیانجامید که موج موافقت ها از سوی هواداران حزب «جریان المستقبل» و موج مخالفت ها از سوی هواداران حزب الله و جنبش امل شبکه های مجازی لبنان را در نوردید.

بسیاری از کاربران اقدام نهاد المشنوق را در این بازه زمانی شبهه ناک توصیف کردند و گفتند که جریان وابسته به آمریکا و عربستان سعودی همراه با دادگاه ویژه ترور الحریری قصد دارد لبنان را به آتش بکشد و فتنه ایجاد کند.
دادگاه «لاهه» از هفته گذشته جلسات دور نهایی این پرونده را برای شنیده شدن اتهامات و دفاعیه های پایانی برگزار کرد.
در کیفرخواست دادگاه، اعضای ارشد حزب الله متهم ترور الحریری عنوان شدند و بدرالدین «مغز متفکر» این عملیات تروریستی توصیف شده است. ضمن اینکه در اقدامی جدید «حسین خلیل» معاون سیاسی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله نیز توسط دادگاه به عنوان یکی از شرکای جرم مطرح شد. موضوعی که روزنامه لبنانی «الاخبار» هفته پیش پیش بینی کرده بود که طبق قاعده رئیس و مرئوس، پای سید حسن نصرالله هم در صدور حکم به میان خواهد آمد تا این طرح کامل شود.
همچنین این روزنامه با بیان اینکه دادگاه قصد دارد در لبنان فتنه سیاسی به راه بیاندازد، از بکارگیری کارشناسانی اسرائیلی و آمریکایی از سوی دادستان خبر داده بود، تا پروژه اتهام زنی به حزب الله باقدرت پیش برود.
یکی از پر بحث ترین اظهارنظرها زیر توئیت نهاد المشنوق جمله ای بود که توسط یکی از کاربران نوشته شده بود: هیچ کسی از اسم مصطفی بدرالدین آزرده نمی شود، مگر اسرائیل.
شهید مصطفی بدرالدین (17 فروردین 1340- 24 اردیبهشت 1395) فرمانده شاخه نظامی حزب الله لبنان بود که پس از سال ها مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی، در نبرد با تروریست های تکفیری در سوریه به شهادت رسید.
یک فعال فضای مجازی در واکنش به وزیر کشور لبنان نوشت: چرا نباید خیابان های کشورمان، به نام فرماندهان و رزمندگانی باشد که در برابر دشمن اسرائیلی و تکفیری ایستاده اند، اما از سوی دیگر خیابانی را در پایتخت به نام «ملک سلمان» قاتل کودکان یمن می گذارید؟!
فروردین امسال، شهرداری بیروت در اقدامی بحث برانگیز یکی از بلوارهای ساحلی پایتخت لبنان را به نام پادشاه عربستان سعودی نامگذاری کرد که موجی از خشم و غضب و اعتراض از سوی بسیاری از طوایف و گروه های سیاسی و مردم لبنان در پی داشت.
یکی از هواداران المستقبل در ریتوئیت المشنوق نوشته بود: فقط در لبنان می شود، نام قاتل و مقتول را در کنار هم بر تابلوهای خیابان دید.
کاربر دیگری خطاب به المشنوق نوشته بود: شما پس از ماجرای ترور رفیق الحریری، همه کشور را به نام او نامگذاری کردید، از فرودگاه بین المللی بیروت تا بیمارستان دولتی، نگذاشتید جایی بی نام او بماند، حال آنکه مقام های بسیار بزرگتر از او در این کشور یک کوچه هم به نامشان نیست.

**بازی با آتش
تارنمای خبری «لبنان24» از قول منابع خود نوشت که قبول یا رد مصوبه شهرداری الغبیری از سوی وزارت کشور، دلیلی بر بی اعتنایی این وزارت در پیگیری نامه های شهرداری هاست، بنابراین چنین مساله ای مشکل خود وزیر کشور است و باید نتیجه بی مسئولیتی خود را بپذیرد.
این تارنما که از پایگاه های خبری میانه رو لبنان به شمار می رود، اضافه کرد که علامت سوال های زیادی در برابر زمان پاسخ منفی المشنوق وجود دارد و مهم ترین آن به طور مشخص همزمانی با دادگاه ترور الحریری است و اینکه چرا تا کنون او به شکل قاطع مخالفت نکرده بود؟
برخی ناظران سیاسی نیز در تحلیل های خود، ماجرا را به تحرکات مشکوک نهاد المشنوق و به ویژه سفرهای اخیر وی به عربستان و امارات مرتبط دانستند. آنها معتقدند که المشنوق مدت هاست قصد دارد خود را به ریاض و ابوظبی و جریان های سنی مذهب لبنان، به عنوان جایگزینی برای «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان معرفی کند که هنوز با گذشت قریب به چهار ماه نتوانسته مأموریتش را به انجام برساند.
چند فعال سیاسی نیز از اقدام وزیر کشور 14 مارسی در این زمان که دادگاه ترور رفیق الحریری در آستانه صدور حکم است، و همچنین اصرار شهرداری الغبیری بر قانونی بودن نامگذاری این خیابان ابراز نگرانی کردند و گفتند که لبنان در حال حاضر شبیه به آتش زیر خاکستر است و ممکن است هر لحظه آتش اختلاف ها کل کشور را در برگیرد.
سید حسن نصرالله اخیرا درباره دادگاه ترور الحریری و رأی آن گفته بود: برای ما این دادگاه بین المللی از اساس هیچ معنا و اهمیتی ندارد و هر آنچه که از طرف آن صادر شود چه حزب الله و افراد آن مجرم معرفی شوند، و چه تبرئه شوند، بی ارزش است.
دبیرکل حزب الله همچنین به کسانی که روی رأی این دادگاه برای منزوی کردن مقاومت حساب باز کرده اند، هشدار داد که «با آتش بازی نکنید».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان