بازدید 8210

وقتی مسئولان می‌خواهند هفته اول دانشگاه تعطیل باشد!

در حالی که در روز‌های پایانی شهریورماه به سرمی‌بریم و از شنبه هفته آینده، سال جدید تحصیلی آغاز می‌شود، تاخیر در اعلام نتایج کنکور در مقاطع مختلف حکایت از آن دارد که مسئولان خواستار تعطیلی دانشگاه ها در هفته نخست سال تحصیلی هستند!
کد خبر: ۸۳۴۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸ 18 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

از تاخیر در اعلام نتایج کنکورهای مختلف تا تاخیر در ثبت نام از پذیرفته شدگان، شرایط و قرائن حکایت از آن دارد که مسئولان بدشان نمی‌آید هفته های نخست سال تحصیلی به اصطلاح تق و لق باشد.
 
به گزارش «تابناک»، در حالی که در روز‌های پایانی شهریورماه به سرمی‌بریم و از شنبه هفته آینده، سال جدید تحصیلی آغاز می‌شود، تاخیر در اعلام نتایج کنکور در مقاطع مختلف حکایت از آن دارد که مسئولان خواستار تعطیلی دانشگاه ها در هفته نخست سال تحصیلی هستند!

ماجرا زمانی جالب تر می‌شود که بدانیم پذیرفته شدگان مقطع دکتری و کارشناسی هم همچنان درگیر ثبت نام حضوری هستند و فرآیند ثبت نامشان به پایان نرسیده است. این در حالی است که بسیاری از این دانشجویان می‌بایست فرایند اجاره منزل و تدارک خوابگاه را نیز سپری کنند که بسیار وقت گیر است.

از سوی دیگر و در شرایطی که وضعیت ثبت نام ورودی‌های جدید مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام نشده و پذیرفته شدگان مقطع دکتری هم همچنان درگیر ثبت نام هستند، از چند روز دیگر و براساس رسم دیرینه، سال جدید تحصیلی دانشگاه‌های سراسری آغاز می‌شود و دانشجویان در دانشگاه‌ها حاضر می‌شوند یعنی درحالی که دانشجویان دانشگاه آزاد، اقدام به ثبت نام و انتخاب واحد می‌کنند، دانشجویان اغلب دانشگاه‌های سراسری در کلاس درس حاضر می‌شوند.

تاخیر هرساله در اعلام نتایج آزمون‌های مقاطع مختلف دانشگاهی موجب هجوم دانشجویان به بخش آموزش و سپس سردرگمی ورودی‌های جدید می‌شود و علت آن هم این است که نتایج نهایی آزمون‌های مقاطع مختلف تحصیلی این دانشگاه دیر منتشر می‌شود.

به عنوان نمونه در سال جاری کارشناسی آزاد ۲۵ شهریور منتشر شد و هنوز خبری از انتشار نتایج ارشد آزاد نیست، در حالی که برای آغاز سال تحصیلی در نخستین روز‌های مهرماه باید ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان در این روز‌ها به اتمام رسیده باشد.

انتشار دیرهنگام نتایج آزمون‌های دانشگاه‌ها در حالی است که آغاز کلاس‌ها در همان روز‌های نخست سال تحصیلی در گروی انتشار به موقع (نیمه‌های شهریور) اسامی پذیرفته شدگان مقاطع مختلف تحصیلی است تا از این طریق ثبت نام و انتخاب واحد ورودی‌های جدید پیش از روز‌های پایانی شهریور انجام می‌شود.

ناگفته نماند که انتشار به موقع اسامی پذیرفته شدگان نیز وابسته به برگزاری زودتر آزمون مقاطع مختلف تحصیلی است تصمیمی که از سوی مسئولان دانشگاه آزاد جدی گرفته نمی‌شود و هر ساله نتایج آزمون‌های این دانشگاه دو هفته دیرتر از دانشگاه سراسری منتشر می‌شود.

اما سوال این است که تبعات تشکیل شدن دیر هنگام کلاس‌های دانشگاه چیست؟ با توجه به اینکه ثبت نام دانشجویان دانشگاه در روز‌های پایانی شهریور انجام می‌شود و فرآیند انتخاب واحد و ساماندهی به وضعیت کلاس‌ها زمانبر است، کلاس‌های این دانشگاه حداقل یک هفته تا ده روز دیرتر از دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شود و همین موضوع می‌تواند از لحاظ مالی به نفع دانشگاه باشد، چون تعداد جلسات تشکیل شده در طول ترم کاهش می‌یابد.

با در نظر گرفتن این موضوع که در روز‌های پایانی هر ترم اغلب کلاس‌ها به دلیل نرسیدن به حد نصاب و عدم استقبال دانشجویان تشکیل نمی‌شوند تعداد جلسات برای هر درس کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه اساتید حق التدریس بخش بزرگی از اساتید دانشگاه آزاد و علمی کاربردی را تشکیل می‌دهند و به صورت ساعتی حق الزحمه دریافت می‌کنند این موضوع می‌تواند به سود بخش مالی این دانشگاه‌ها تمام شود.

نگاهی به وضع موجود تشکیل دیرهنگام کلاس‌های دانشگاه حکایت از آن دارد که مسئولان آموزش عالی تمایلی برای برگزاری کلاس‌ها در هفته اول مهرماه را ندارند؛ چه مسئولان دانشگاه ها و چه مدیران وزارت علوم که برای برگزار شدن کلاس ها در هفته نخست از خود سعی و تلاشی نشان نمی‌دهند.

کم کاری مسئولان برای تشکیل کلاس‌های درسی در هفته اول زمانی پررنگ می‌شود که تمایلی برای برگزاری زودتر آزمون‌های ورودی یا اعلام نتایج همزمان با دانشگاه سراسری و حتی اعلام ضرب الاجل برای تسریع در فرآیند ثبت نام مشاهده نمی‌شود. این درحالی است که آن‌ها موظف هستند شرایط را برای تشکیل کلاس‌های درسی در موعد قانونی فراهم کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
کم کاری بلای فراگیر دولت و ملت. خط شکن کیست و کجاست؟
سوال اصلی تر اینجاست :
که مسئولین به چه چیزهای تمایل دارند و اولویت هاشون چیست؟
آموزش مردم....؟
فرهنگ مردم....؟
اقتصاد مردم....؟
.....
حالا پیدا کنید پرتغال فروش را....
" به گمانم تابناک از انعکاس پاسخهایتان معذور باشد "
لعنت بر کسانی که اسامی کارشناسی ارشد را اعلام نمی کنند. این ها نفرین شدگان و از جامعه انسانی بدور می باشند. لعنت بر اینها
به عنوان یک رسانه تا حدی قابل قبول، براتون خیلی متاسفم که در اکثر موضوعاتی که در خصوص دانشگاه ها انتشار می دهید، یک نیشی به دانشگاه آزاد هم می زنید. جهت اطلاعتون عرض کنم که متاسفانه وضعیت بسیاری از دانشگاه های دولتی بدتر از دانشگاه آزاد می باشد!
باز چرند گفتی ؛ حق الزحمه حق التدریس اساتید در صورت عدم حضور دانشجو نیز پرداخت می شود و معمولا 17 هفته آموزشی است دانشمند.........
خودتان گفتین دانشگاه آزاد ,این دانشگاه از هفت دولت آزاد آزاد است و هدف کسب درآمد و بس و اصلا معنی ندارد که حداقل ۹۰درصد واحد های آن را قاطی دانشگاه کرد.
زودترودیرترچه فرقی می کند.دانشجوتاشب امتحان درس نمی خواند.من که عضوهیات علمی هستم اگرکلاس هاکمترتشکیل شوندبیشترتحقیق می کنم واین بهترازوقت تلف کردن برای دانشجویان بی انگیزه وسهمیه ای است.خانه ازپای بست ویران است شمانگران یک هفته دیرتربرگزارشدن کلاس های بی محتوا هسنید؟
بهتر است در هفته دوم مدرک پایان ترم یچه ها را بدن تا زودتر دنبال نونی برن.
اعتراض و اعتصاب با بازگشایی دانشگاه در راه است ددم وای !!
امروز جلسه دوم کلاس در دانشگاه صنعتی اصفهان را شرکت کردم.
تعطیل بودن یا نبودن خیلی به فرهنگ درون دانشگاهی مربوط میشه. اینجا حتی یک نفر هم اعتراض نمی کنه که چرا توی شهریور باید بیاییم کلاس.
علم بهتر است یا ثروت؟
جواب: در این کشور زور از همه چیز بهتر است!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان