بازدید 17007
نتایج یک نظرسنجی ملی از فعالان اقتصادی نشان داد؛

سه موضوع خطرناک‌تر از تحریم‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران!

سرمایه گذاری، یکی از مؤلفه‌های اصلی رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود. عوامل تهدیدکننده سرمایه در هر مکانی، باعث می‌شوند تا امنیت سرمایه گذاری با چالش جدی مواجه شود و سرمایه‌ها از آن مکان به مکانی امن‌تر جابجا شوند. در ماه‌های اخیر، همواره این موضوع مطرح بوده که کدام مؤلفه از دیدگاه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران تهدید جدی تری برای امنیت سرمایه بوده است؟
کد خبر: ۸۳۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 17 September 2018

وعده های مسئولان امنیت سرمایه را بیشتر از تحریم های خارجی تهدید می کندسرمایه گذاری، یکی از مؤلفه‌های اصلی رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود. عوامل تهدیدکننده سرمایه در هر مکانی، باعث می‌شوند تا امنیت سرمایه گذاری با چالش جدی مواجه شود و سرمایه‌ها از آن مکان به مکانی امن‌تر جابجا شوند. در ماه‌های اخیر، همواره این موضوع مطرح بوده که کدام مؤلفه از دیدگاه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران تهدید جدی تری برای امنیت سرمایه بوده است؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ کارشناسان سرمایه را به مثابه پرنده ای در نظر می گیرند که در اثر کوچک ترین حرکتی که باعث تهدید و به خطر انداختن زندگی و حیات آن شود، از خود واکنش نشان می دهد و مکان خود را قطعاً تغییر خواهد داد. در یک سال گذشته، همواره آمارهای بانک مرکزی، حکایت از خروج شدید سرمایه ها از کشور داشته است و ماه به ماه این روند خروج سرمایه تشدید شده است. برخی این موضوع را به اعمال تحریم های خارجی و عدم ثبات اقتصادی مربوط می دانسته اند؛ اما عده ای دیگر، عوامل دیگری را در این خروج سرمایه از کشور دخیل می دانسته اند.

به تازگی مرکز پژوهش های مجلس در اقدامی، گزارشی را با نام «پایش امنیت سرمایه گذاری» برای زمستان 1396 تهیه و منتشر کرده است. در این گزارش مقصود از امنیت سرمایه گذاری، شرایطی است که در آن متغیرهای کلان اقتصادی با ثبات یا قابل پیش بینی باشد، حاکمیت قانون برقرار باشد و اعمال شود، قوانین و مقررات، تصمیم های مسئولان و رویه های اجرایی کشور، باثبات باشند و به طور سهل و موثری اجرا شوند و در صورت ضرورت تغییر در هر یک از آنها، تغییرات از قبل به اطلاع ذی نفعان برسد؛ همچنین اطلاعات مؤثر بر فعالیت های اقتصادی شفاف و برابر در دسترس همه شهروندان باشد و نهادهای قضایی و انتظامی چنان مجهز و سالم و کارآمد باشند که هر گونه نقض حقوق مالکیت شهروندان، یا استفاده بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران، برای هیچ کس اعم از شخص حقیقی و حقوقی از جمله مسئولان کشور، مقرون به صرفه نباشد و شهروندان مالباخته بتوانند با مراجعه به نهادهای ذی صلاح، در کمترین زمان، مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوطه، دریافت کنند.

در این گزارش که نتایج آن از طریق پر شدن پرسشنامه هایی توسط فعالان اقتصادی سراسر کشور استخراج شده است، 21 مؤلفه که ممکن بوده، امنیت سرمایه گذاری را تهدید کند، گردآوری شده و این 21 مؤلفه در معرض پرسش از فعالان اقتصادی قرار گرفته است. فعالان اقتصادی به هر مؤلفه، عددی بین صفر به عنوان بدترین ارزیابی و ده به عنوان بهترین ارزیابی ممکن را داده اند. در مجموع نمرات 21 مؤلفه را در نمودار زیر می بینید.

وعده های مسئولان امنیت سرمایه را بیشتر از تحریم های خارجی تهدید می کند

این نمودار نشان می دهد، سه مؤلفه عمل مسئولان ملي به وعده هاي داده شده، عمل مسئولان استاني و محلي به وعده هاي اقتصادي داده شده و اعمال نفوذ و تباني در معاملات ادارات حكومتی نامناسب ترين مؤلفه هاي امنيت سرمايه گذاري ارزيابي شده اند و سه مؤلفه ايجاد اختلال در كسب وكار به دليل تحريم هاي خارجي، سرقت مالي (پول نقد، كالا، تجهيزات و ماشين آلات) و توزيع كالاي قاچاق به ضرر بخشي از فعالان اقتصادي در بازار مناسب ترين مؤلفه هاي امنيت سرمايه گذاري ارزيابي شده اند.

همان گونه که دیده شد، آنچه از نتایج این پایش مشخص است، عمل مسئولان ملي به وعده هاي داده شده، امنیت سرمایه گذاری را در زمستان 1396 بسیار بیشتر از «تحريم هاي خارجي» تهدید می کرده و این نشان می دهد، ما باید بیشتر نگران وعده های مسئولین باشیم تا تحریم های خارجی!

به هر صورت آنچه مسلم است این که سرمایه و سرمایه گذاری برای رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری، نه تنها لازم بلکه ضروری است و باید مسئولین تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا سرمایه های حاضر و فعال حفظ شوند و شرایط برای جذب سرمایه های بالقوه نیز فراهم شود. اتفاقاً باید برای انجام چنین کاری در ابتدا از خود و وعده هایی که می دهند، آغاز کنند و سپس به سراغ سامان بخشیدن و بهبود سایر مؤلفه ها بروند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
چه نمودار خوبی.
راه نجات کشور پیچیده نیست.
اراده ای همه جانبه برای انجامش وجود نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
یک زمین تجاری دارم سند و ..کامل است برای پروانه اقدام کردم مجوز دوتا سقف بیست. ندادند اعتبار اش کردیم گفتند باید بره کمسیون الان ض۸ ماهه منتظر جواب کمسیون هستم کمسیون برگزار. شده موافقت هم نشده دهیار محترم میگه باید جواب کمسیون بیاد تا اقدام کنم در حالی که تغییر هم ایجاد نمیکنه ولی ۱۸ سرمیدوم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
تا زمانی که نماینده‌ها در مجلس، منافع شخصی خودشون را در نظر می‌گیرند و قوه قضاییه زورش به مسئولین نمی‌رسه و قوه مجریه به تعهدات خودش به دلایل مختلف نمی‌تونه درست عمل کنه، این مملکت درست نمیشه
سرمایه دار خارجی میگه
مرنجان دلم را که این مرغ وحشی/ ز بامی که برخاست مشکل نشیند
با‌جهاد‌اقتصادی‌میتوان‌همه‌چیز‌را‌مهار‌کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
توی ایران هیچوقت چیزی رو جهادی ندیدند و نمیبینن چون متاسفانه همه دنبال منفعت شخصی خودشون هستن از مسیولین بگیر بیا پایین
سهراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
مردم از این کلمه ها وحشت دارن
ما یک زمین کلنگی خریدیم و قصد ساخت داریم، تا مجوز بگیریم و فروشنده منزل رو تحویل بده به فصل سرما نزدیک میشیم و نمیشه الان ساخت، منتظریم اسفند ماه برسه و برای خودمون بسازیم، حالا مقداری هم پول داریم برای ساخت و ساز گذاشتیم در بانک نرخ 10 درصد، از طرفی نگرانیم که تا اسفند قیمت فولاد و مصالح ساختمانی افزایش عجیب و غریب داشته باشه که حتی نرخ 20 درصد بانکی هم به دادمون نرسه، علم غیب هم نداریم، این بلاتکلیفی آدمها رو عصبی میکنه. مردم را از بلاتکلیفی خارج کنید. پول ملی رو احیا کنید، با زندگی مردم بازی نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
خوب برو آهن رو بخر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
دوست عزیز در این شرایط اشتباه ترین کار سپرده پول در بانک است .باید ریال خود را به دلار تبدیل کنید. نگهداری ریال اشتباه محض است.
سرمایه گزاری در بازار بسته و انحصاری بزرگترین اشتباه یک فرد میتونه باشه.
عبادت ۱۰ چیز است که ۹ تای آن کسب روزی حلال است.
کسب و کار امنیت نداشته باشد دین و ایمان هم نیست.
با اینهمه رانت ارزی کدام سرمایه گذار توان رقابت دارد .تورم باعث نابودی سرمایه عراقی ها درایران شد فقط سرمایه گذاری کلان نفتی انهم چون زور داخلی ها به انها نمی رسد می توانند بیایند انراهم امریکا فراری داد . .سرمایه گذار ضعیف هم بیاید نابودش می کنند .چون رقیب داخلی قدرتمند دارند ازهر صنعتی که باشد .
امنیت؟!!! کدوم امنیت دقیقا"؟!!!!
انا شريك بلاي جان سرمايه هست
نیاز به انجام نظر سنجی نیست. نا امیدی کامل اکثریت قاطع ملت از آینده ایران شفاف تر و آشکارتر از هر چیز نشان از عدم همخوانی خواست ها و اولویتها و ارزش های اقلیت با خواست ها و اولویت ها و ارزش های اکثریت مطلق ملت و البته ناکارامدی مسوولان دارد.
دوموضوع اول با حذف وعده و جایگزینی آن با برنامه (در صورت تغییر مدیران روال, ثابت خواهد بود) و پیاده کردن دولت الکترونیک در موضوع سوم , قابل حل میباشد.
ناکارآمدی و خلف وعده مسئولان ملی، تخصص آنان است و نمی شه کاریش کرد . در مورد مسئولان استانی هم همانطور . آنها هم به نفر بالایی خودشان نگاه می کنتد و روش مدیریت را از آنها یاد می گیرند و... همه اینها رو جمع کنیم و تحریم هم بزاریم روش می تونیم فاتحه سرمایه گذاری را راحت بخونیم .
مهمترین مانع سرمایه گذاری درایران دردرجه اول بی ثباتی ارزش پول ملی که هرساعت بی ارزشتر میشود است ودردرجه بعد دخالت درسرمایه گذاری ونداشتن آرامش پس ازآنست،بطور مثال شما دربازارساخت وساز سرمایه گذاری میکنیدومثلا یک کلنگی کهنه را به چندآپارتمان تبدیل میکنید هرروزبطریقی شمارانگران میکنند مثل اینکه اگرکسی خانه اش اجاره نرود یافروش نرود ، دمارازروزگارش درمیآورند،یاکسی درتولید محصولات کشادرزی ،یاصنعتی سرمایه گذاری کندکپی محصولات چینی باقیمت ارزانتربازارراپر میکند،بطورخلاصه سرمایه گذاری بازاری آرام ومطمئن میخواهد...
امروز خبر ندارید؟
آخه این موارد و گزارشات و نتیجش را راننده تاکسی میدونه

از کوزه همان تراود که دروست
نمودارها مشکل دار هستند اولا فعالان اقتصادی بیش از هفتاد درصد از اوضاع راضی هستند!!!! ثانیا عمل یه وعده مسولان که نمره بالای هشت گرفته را ضعیفترین قلمداد کردین کجای کار اشتباهه
جایی كه صنايع خودروسازي اش انحصاري و بر پايه رانت و باشد مگر مي شود سرمايه گذاري كرد؟ با اين مشکلات اقتصادي و مديريتي ، هيچ ديناري سرمايه گذاري نخواهد كرد.
سرمایه گزاری کار اشتباهیست
چرا تابناک خودت را زدی به اون راه ؟ وعده مسئولین چی بوده ؟ مگر وعده نداده بودند تحریم ها را لغو می کنند و ثبات و آرامش ایجاد می کنند و ارتباط سالم با دنیا ایجاد می کنند ؟
در هر زمینه ایی بخواهی وارد بشی برای سرمایه گزاری ، مافیای متصل به نهادها هستند، یا کارتو از چنگت در میارن یا لهت می کنن نمیزارن تکون بخوری
در زیر نویس نمودار گفته شده : " سه مولفه آخر یعنی اختلال در کسب و کار، سرقت مالی و توزیع کالای قاچاق بعنوان مناسب ترین !! مولفه های امنیت سرمایه گذاری ارزیابی شده است." !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

تو کدوم کشوری اختلال در کسب و کار، سرفت مالی و قاچاق باعث امنیت سرمایه گذاری میشه؟؟؟؟!!!!!

با توجه به نمودار باید می نوشتید: اختلال در کسب و کار، سرفت مالی و قاچاق، سه مولفه ای هستند که در مقایسه با مولفه های دیگر کمترین اثر منفی و نامطلوب را بر روی امنیت سرمایه گذاری دارند.
امروز من برای خرید لوازم مدرسه برای دو تا دانش آموز کیف و دفتر و قلم وووو و لباس مدرسه به بازار رفتم . فقط توی راه فکر میکردم که کسانیکه دانشجو هم دارند چکار میکنند . واقعا هزینه ها مشکل شده . انگار پول بی برکت شده . هنوز تو فکر کارگرانی هستم که تا ساعت دوازده کار گیرشان نیامده بود و با آمدن هر ماشینی بدنبال آن میدویدند . ولی جالبتر اینکه از جلوی هر مغازه موبایل فروشی که رد میشدم میدیدم که ویترین خالی از موبایل بود فقط موبایل بدون دوربین و معمولی به تعداد دو تا سه تا بود چرا قضیه چیه . چرا مغازه ها عوض عرضه موبایل لوازم یدکی الکترونیکی را در ویترین پر کرده بودند که قفسه ها خالی نباشد
بااینکه زیاده شنیده بودم ازحرف مفت امادرعمل بهترین مصداق حرف مفت وعده های برخی مسئولان است
مسیول بازنشسته حال کار ندارد چیزی هم برای از دست دادن ندارد
برادر جانباز ۵۰ درصد بازنشسته هم خسته است توان کار ندارد چه اصراری که باید بماند آقا جانباز را روی چشم بگذارید درمان و معیشتو احترامش را به نحو احسن تامین کنید ولی خدایی هم به او و هم به کشور رحم کنید مدیر باید توانایی جسمی کار هم داشته باشد
درحدود بیست سال پیش مدیردبیرستانی بودم یکروزآقای فرمانداربرای سخنرانی به مدرسه ما آمدند وچون مدرسه مادرمنطقه محرومی بود ایشان به بچه هاقول یک میز پینگ پنگی رادادند .بعداز گذشت دوماهی چون ازوعده آقای فرماندارخبری نشد شروع به پیگیری موضوع کردم وآنقدر رفتم وآمدم که مقام محترم فرماندار باناراحتی به من گفتند حالا ماجلو بچه ها یک قول دادیم شماچرا ول کن قضیه نیستی .تازه متوجه شدم که قولهای مسئولان در مواجهه بامردم رانباید جدی گرفت بلکه بیشتر جنبه تظاهردارد همانند آپارتمانی که دراصفهان به یکی از قهرمانان ورزشی اهدا شد بعد که پیگیر شدند مسئولان گفتند آپارتمانی درکارنبوده بلکه چون جلسه تقدیر وتشکر ازقهرمانان برگزارشده ماهم بصورت نمادین فقط یک کلیدرا هدیه دادیم وازاول هم آپارتمانی درکارنبوده است .حالا شما تاته قضیه روبخونید
اگر دستت در دست مدیران نباشد غیر ممکن است که بتوانی سرمایه گذاری موفقی در ایران داشته باشی. سرمایه گذار هر چقدر هم قدر باشد اگر پارتی کلفت نداشته باشد حتما زمین خواهد خورد. مطمئن باشید .
تا کی قراره پول ملت ایران به جای توسعه اقتصادی مملکت خودمون در کشورهای دیگه هزینه بشود ..... آیا پاسخگویی هست ؟ آیا ؟ ... آیا ؟ .................
سرمایه گذاری درایران دل شیرمیخواهد
سرمایه گذاری توایران خیلی پراسترسه سرمایه گذارهی استرس داره الان یکی پولشو اختلاس میکنه میره کانادا
کتاب "چرا کشورها شکست می خورند" آیینه تمام نمای ایرانه حتما بخونید
ههیییییییی
حرف ازسرمایه گذاری درایران تهوع اوره ....هردولت هرمجلس اومده یک قانون دست وپاگیرتصویب کرده کلا کشوروفلج کرده ....من یک زمین دارم وسرمایه لازم برای احداث دامداری وخریدگوساله وتغذیه ان رادارم مراجعه کردم جهادکشاورزی اونقدرازم مدارک خواستن منصرف شدم مگرمقام رهبری نگفتندقوانین دست وپاگیرراکناربگذارید چراگوش نمی کنید من اگرباپول خودم بخام سالانه ۵۰ تن گوشت بدون دریافت وام ازبانگ تولیدکنم چه ضرری به کشورزده ام این قوانین ماازامریکا واسراییل دشمنترند
یکی از دلایل بی‌اعتبار شدن مسئولین، دخالت غیرمتخصص‌ها در همه امور است، بطور نمونه در همین مجلس، هر نماینده غیرمتخصصی در مورد هر طرح و برنامه‌ای نظر می‌دهد و سعی می‌کنند مانع تعهدات سازمان‌ها شوند و باعث ترس سرمایه‌گذاران و عدم اعتماد آنها به وعده و وعیدهای سازمان‌های اجرایی می‌شوند.
تجارت وصنعتی که انحصاری و رانتی باشد از ان در حوزه ثبات و رقابت انتظار بیجا داریم
اینجا را شبیه زندانی تصور کنید که دچار قحطی شده است و رفتار ها طبیعی نیست تا درهای کشور یاز نشود و سیاستگزاری کلان اصلاح نشود امیدی نیست
خدایا یا بکش یا دانه ده یا از قفس ازاد کن
تا همه چی عوض نشه امکان نداره ایران آباد بشه اول مسوولین حاضر باید برن بابا اعتماد مردم ازدست رفته
مسئولین عامل اصلی این وضع هستند
با سلام
از اواخر هفته بعد قیمت بنزین به 1200 تومان تغییر خواهد کرد.

طی این تصمیم دیگر محصولات از قبیل گازوییل و غیره.... تغییر قیمت نخواهند داشت.
پول ملی اذزش ان شد یک چهارم .طلا امذوز 400 شد .تف به این زندگی ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان