بازدید 8877
رشد بی سابقه تولید شکر در ۱۲۳ سال گذشته؛

در سال حمایت از کالای ایرانی، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات شکرخام چه توجیهی دارد؟

شکر از جمله محصولاتی است که کاربرد فراوانی در صنایع غذایی و تولید سایر محصولات دیگر دارد. به همین منظور، دولت شکر خام را در فهرست کالا‌های اساسی قرار داد تا برای واردات آن ارز دولتی اختصاص دهد. آمار‌ها نشان می‌دهند، در سال ۱۳۹۶ تولید شکر نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است. آیا با این وضعیت رشد تولید، نیاز است به شکرخام ارز دولتی پرداخت شود؟
کد خبر: ۸۳۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 16 September 2018

رشد بی سابقه تولید شکر در 123 سال گذشتهشکر از جمله محصولاتی است که کاربرد فراوانی در صنایع غذایی و تولید سایر محصولات دیگر دارد. به همین منظور، دولت شکر خام را در فهرست کالا‌های اساسی قرار داد تا برای واردات آن ارز دولتی اختصاص دهد. آمار‌ها نشان می‌دهند، در سال ۱۳۹۶ تولید شکر نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است. آیا با این وضعیت رشد تولید، نیاز است به شکرخام ارز دولتی پرداخت شود؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ شکر از جمله کالاهای خوراکی محسوب می شود که کاربرد فراوانی در تولید محصولات دیگر و صنایع غذایی دارد. از این روی، افزایش قیمت این محصول یا کاهش عرضه آن به شدت می تواند تولید سایر محصولات و صنعت غذایی کشور را تحت تأثیر قرار دهد و از این طریق بر زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

به همین منظور دولت سعی کرده است تا همواره این کالا را به عنوان کالایی اساسی در نظر بگیرد. با رونمایی از بسته جدید ارزی در شانزدهم مرداد 1397، شکر خام از جمله اقلامی بود که دولت آن را در فهرست کالاهای اساسی قرار داد و برای واردات آن ارز 4200 تومانی در نظر گرفت. شایان ذکر است، شکر خام شکری است که می توان با تصفیه آن به شکر سفید دست یافت.

پرسش اینکه آیا نیاز است تا اولاً شکرخام را برای تولید شکر سفید وارد کنیم و ثانیاً آیا نیاز است برای آن ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شود؟

برای اینکه بدانیم آیا نیاز به واردات شکر داریم یا خیر، باید میزان تولید این محصول و میزان مصرف آن را بررسی کنیم. در سال های گذشته، روند تولید این محصول بسیار خوب بوده است، به طوری که طبق مصاحبه مورخه 15 مرداد 1396 علیرضا اشرف رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند و شکر ایران، اگر برخی شرایط جور باشد، کشور می تواند در پایان دولت دوازدهم جشن خودکفایی کامل تولید شکر را بگیرد. روند تولید این محصول نشان می دهد، در ده سال اخیر شیب افزایش تولید بسیار بالا بوده است.

نمودار زیر میزان تولید شکر در ده سال اخیر را نشان می دهد. آمارهای این نمودار از سایت انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران استخراج شده است.

رشد بی سابقه تولید شکر در 123 سال گذشته

همان گونه که دیده می شود در سال 1395 میزان تولید شکر یک میلیون و 643 هزار و 206 تن بوده است که این میزان با رشد 23 درصدی به دو میلیون و 15 هزار و 369 تن رسیده است. در 5 ماهه نخست سال جاری نیز 107 هزار تن شکر تولید شده است.

عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در همین باره طی مصاحبه ای اعلام کرد، تولید شکر از چغندر و نیشکر در سال 96، در مقایسه با سال 92 بیش از 80 درصد رشد داشته و این میزان تولید در عمر 123 ساله این صنعت در کشور بی سابقه بوده است.

بنابراین میزان تولید، رشد بسیار خوبی داشته است؛ اما برای پاسخ به پرسش این باید میزان مصرف شکر در ایران را نیز در نظر بگیریم. طبق گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند و شکر ایران، میزان مصرف شکر در ایران طبق برآوردهای انجام شده، دو میلیون و یکصد تا دو میلیون و 200 هزار تن است؛ بنابراین، آمارهای تولید و مصرف نشان می دهد که تولید شکر به میزان مصرف آن نزدیک شده است و اختلاف بسیار ناچیزی تا خودکفایی کامل در تولید شکر وجود دارد.

این آمارها نشان می دهند، ما نیازی به واردات شکر نداریم و در سال حمایت از کالای ایرانی تمرکز مسئولین بر تولیدکنندگان شکر داخلی باشد تا واردکنندگان و باید ارز 4200 تومانی برای واردات شکرخام پرداخت نشود. شایان ذکر است، میزان واردات شکرخام در پنج ماهه نخست سال جاری 87 هزار تن به ارزش 40 میلیون و 771 هزار و 210 دلار بوده است.

یادآوری این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که در سال 1384 واردات بی رویه شکر به کشور باعث شد تا میزان تولید از یک میلیون و 248 هزار تن در کمتر از دو سال به کمتر از 550 هزار تن برسد. این کاهش یک سومی تولید تبعاتی چون کاهش اشتغال، خروج ارز از کشور و خالی شدن مزارع از کشت نیشکر و چغندرقند را به همراه داشت.

بنابراین همین تجربه کافی است تا ارز دولتی برای واردات شکر را قطع و بجای آن از کشاورزان و کارخانه های قند و شکر حمایت کنیم و نگذاریم حالا که به یک قدمی خودکفایی در تولید شکر رسیده ایم دوباره به عقب بازگردیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
نیت بدی ندارند . توی باغ نیستند و آمارها را ندارند.
در واقع همه چیز رو ول کرده اند و افسردگی پس از نقض برجام گرفته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
نقض برجام فقط واقعیت های اقتصادی کشور را برملا کرد
اینو دیگه باید از سلطان شکر و مافیای اون پرسید!
برای ما هم جای سوال دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
سلطان شکر؟؟؟؟؟؟؟؟
کیه این بزرگ مرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
دیگر مثل گذشته نمیتوانیم واردات شکر و برنج را محکوم کنیم چون آبی برای این محصولات نداریم
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
سلطان شکر ....اسمشو نبر........
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
متاسفانه بعضیا دوست دارند دروغ بگن و شایعه پراکنی کنند.
این همه به خاطر تولید شکر آب و هوای خوزستان رو نابود کردند آخر سر هم برای رضایت مافیای شکر سالهاست شکر وارد می کنند!!
سلطان شکر
فقط شعار و حرف و دیگر عمل هیچ
تورم لجام گسیخته و بی سابقه جاری، کمر ملت را خوردتر کرد و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
تابی عزیز چرا بقیه جلمه را حذف کردید:
حتی توان تولید و سوراخ کردن سوزن خیاطی هم نداریم
توجیهش مافیای شکره . همه ایران میدونن شما خبر ندارید؟
اخه یکی نیست بگه کالای ایرانی کجاست؟ تو این چند ماه گرانی همه می گویند موادش از خارج میاد پس کو کالای ایرانی؟
شرایط اقتصادی بگونه ای است که هر انتخابی توسط دولت مشکلات خودش را دارد که ناشی از اشتباهات اقتصادی حداقل در بیست سال اخیر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
روحانی دارو دستش جناب عاشق بیست سال در همه پست ها بودن
چاره ای نیست با توجه به کاهش مرتب منابع آبی باید برای کاهش کشاورزی برنامه ریزی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
اره بعدش گندم تحریم کنن از گشنگی بمیریم بعد امسال تو میان میگن چرا کشاورز نکردید بهترین راه تولید کشاورزی کنار دریا خلیج فارس با زدن اب شیرین کنن مانند کشور اسپانیاست
بیشترش با قیمت ارز آزاد به همسایگان صادر میشود. توسعه صادرات !
شک نکنید ردپای آقازاده ها را خواهید دید.
مصرف آب باید کاهش پیدا کند قبل از اینکه کل کشاورزی کشور نابود شود
سلطان شکر...اینقدر ایشون بالا هستن که شکر رو جزو کالاهای اساسی قالب کردن به دولت
بالاخره سلطان شکر ناراحت میشن اگر همچین کاری انجام نشه
سلطان شکر به بیماری پول خوری مبتلا است
تا اونجایی که ما خبر داریم تو این مملکت هر چیزی (( دقت کنید دقیقا هررررررر چیزی)) برا خودش یه مافیایی داره از کوه و زمین وجنگل بگیر تا دکمه و دسته بیل و کود انسانی حالا با این وضع شما انتظار داری یه کالای تقریبا استراتژیک مثل شکر همین جوری واسه خودش بی آقا بالا سر باشه ؟ حمایت از تولید داخلی ؟ ؟ ؟ تا وقتی پای منافع عزیزان رانت خوار وسطه مردم کیلویی چند ؟ منافع ملی کیلویی چند ؟ ابر و باد و مه خورشید و فلک و قانون و مقررات و بندها و تبصره ها و الحاقیه ها و آیین نامه ها هم که دست به دست هم دادن تا یه وقت آب تو دل رانت خواران عزیز تکون نخوره .
سلام واقعا متاسفم کشوری که همه چی داره ولی خودمون رو به نمی دونم چی زدیم الان رفتیم گوشت منجمد بخریم باید دوتا اداره بری تا با منت بهت گوشت بدن
میشه اول مشخص کنید کدام کالا ایرانی است ؟ که ما آن را بخریم. تقریبا هر آنچه که فکر میکردیم در این مدت ظاهرا ایران تولید میکنه همشون مواد اولیه خارجی داره. پس کجاش ایرانیه؟
بدلیل خشکسالی مقدار چغندر قند قابل استحصال کاهش چشمگیری پیدا کرده و نیشکر تولیدی هم کفاف ظرفیت کارخانجات تولیدی و نیاز کشور را نخواهد داد. کمبود شکر بعنوان یک کالای استراتژیک عواقب بسیار سنگینی در بازار خواهد داشت لذا بهتره بجای تحلیل های غیر کارشناسی و جوسازی های نسنجیده یه کم منصف باشیم
حالا دلیل احداث دو کارخانه تصفیه شکر روزانه 2500 تنی در بالا دست بندر امام خمیتی توسط سلطان شکر مشخص میشه با وجود یک میلیون و چهارصد هزار تن شکر تصفیه شده تولیدی توسط 7 کارخانه (دعبل خزایی، شعیبیه، فارابی، دهخدا و .... )موجود در انبار دیگه نیازی به شکر وارداتی خام تصفیه نشده نیست اما دست هایی در کاره که سالی یکی دو میلیون تن شکر وارد شود تصفیه شود و به بازار ارائه شود.
پاسخ ها
آفرین
| United States of America |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
اخه هیچ تضمینی هم در کار نیست که اگر واردات را قطع کنند تولید کننده های ایرانی تاقچه بالا نگذارند و با احتکار و عدم تولید و گرانفروشی پدر مردمو نسوزونند . شما تضمین می کنی ؟
سلطان شکر کیست ؟
بعنوان کارشناس کشاورزی عرض میکنم که بیش از 70 درصد نیاز شکر از خارج وارد میشود تابی جان. به نظر من هیچ مشکلی نیست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
احسنت
تولید شکر آب فراوانی رو لازم داره.
تولید شکر را متوقف کنند بهتره توی این کم آبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
الگر تحریم کردن چه خاکی توسرت میریزی
این بحث هر روزه و تکراری تمام مردم شده. شکر، نهاده های دامیف خودرو، لوازم خانگی و ... .
یادش به خیر استادی تو دانشگاه داشتیم که درس اقتصاد کلان را با او میگذراندیم. همیشه میگفت بزرگترین لطمه به یک سیستم قبل از حمله نظامی ، فساد اقتصادیه.
البته این حرف را در سال 70 میزد.
زمانی در دهه هفتاد منشا این فساد در گمرگات کشور شروع شد همه تجار میدانستند مثل قارچ در سراسر کشور رشد میکنه. به مرور با بخشنامه های مقطعی وزارت بازرگانی که به نفع عده خاصی بود رشد کرد. بدترین شکل آن ارزیابی در محل بود که به اصطلاح برای رشد و سرعت صادرات آغاز شد اما زمانی که به واردات رسید ...!
فکر نکنید مسئولین از این مسائل اطلاع ندارند . رفیق شهیدی در سالهای جنگ میگفت: هر که را دیدی بیشتر فریاد میکشد و وا اسلام و وا مصیبتا سر میدهد ، از او بترس.
یادش گرامی و روحش شاد.
سلطان شكر و بدهكاران بانكى به چه كسى رأى داده اند؟! اين جواب شماست.
این آقا زاده ها و این آغا زاده ها چه حق النا سی به ذمه دارن خدا میدونه .
چای رو یادتون رفت. کجای چای کلای اساسیه؟؟؟؟
مگه كالاي ايراني هم داريم !!!!!!!!!!
اين تحريم همه جيزو از خودرو تا در نوشابه به ما نشون داد
خوبه به این اقدامات ادامه بدهند. به نظر من مردم بی دلیل انتقاد میکنند!!
مگه میشه به سلطان شکرنه گفت
مصرف شکر در کشور بالاست برای تناوب زراعی با گندم و تامین تفاله چغندر جهت دامداریها و تولید شکر مورد نیاز صنایع حمایت از چغندرکارها ضروری است .بزرگترین و مهمترین حمایت عدم صدور مجوز برای واردات شکر و آزاد سازی قیمت آن است هم مصرف سرانه شکر در کشور قدری متعادل شود هم کشاورزان رغبت کشت چغندر را پیدا خواهند کرد. به شرطی که وزارت جهاد کشاورزی کشت چغندر کاری را در مناطق پر آب توسعه داده و از ادامه و توسعه کشت آن در برخی از مناطق منجمله حوزه آبریز دریاچه ارومیه ،اصفهان و .... با اتخاذ تدابیر بکاهد.
با عرض سلام خدمت نویسنده این مقاله .بنده یکی از کارشناسان تولید شکر از نیشکر هستم خواستم راجب مطالبی که نوشتید اظهار نظر کنم .ما در دوسال اخیر شاهد افزایش تولید شکر در کارخانجات نیشکری بودیم تولید ما از 60 هزار تن به 80 ودر سال 96 به 92 هزار تن رسید شاید تا حدودی توانسته باشیم به خودکفایی برسیم ودر سال 95واردات شکر زرد نیز داشتیم که توسط خود کارخانجات نیشکری انجام میشد واین بعد از مدتها اتفاق خوبی بود .اما به اطلاع میرساند که امسال به دلیل بحران کم ابی وقطعی مکرر برق توسط سازمان به علت کاهش دبی اب رودخانه کارون جهت حل بحران اب ابادان وخرمشهر در تیر ماه امسال که اوج فصل ابیاری مزارع میباشد به مزارع اب کافی نرسید و شاهد کاهش شدید رشد مزارع بودیم .امسال در خوشبینانه ترین حالت تولید شکر ما به نصف یعنی 45 هزار تن میرسد . وتولید شکر کشور نیز با افت شدیدی مواجه میشود در اینجا احتیاج مبرمی به واردات شکر توسط خود کارخانجات با ارز دولتی احساس میشود جهت جلوگیری از افزایش قیمت شکر
ملت به شکر خوری افتادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
یعنی به سلطان شکر ربطی نداره
برا اینکه بازار کنترل بشه نیاز به واردات داریم درسته تو انبارها داریم ولی امسال کشت نیشکر ممنوع شده و به احتمال زیاد تولیدمان 50 درصد کاهش پیداکنه کلا برنج هم همچنین وضعیتی داره اگر وارد نکنن خود همین تولید کنندها چون تقاظ بالا میره پدر این ملت را درمیارن الان یکم کمبود بشه تو برنج. خارجی ببینم میتونی از همین تولید داخلی یک کیلو بخری میرن همه را احتکار میکنن که گرون بفروشن به نظر من دولت دراین موقعیت حساس هیچ توجهی به تولید داخل نداشته باشه وتا میتونه محصولات استراژیکی ذخیره کنه اصلا هم اعتمادی به تولیدات داخل نکنه همه فرصت طلبن
همه هم برای ما شدن نظر دهند بهتر مصرف اب بهینه کنید نه اینکه تولید گندم شکر که جزو کالاهای استراتژیک هست را بندازیدکنار شوری با نظامی گری شکست نخورد نتونست گندم تولید کنه نابود شد
ظاهرا یک اصل تغییر نا پذیر وجود داره آن اینکه هر سال که به نام چیزی نام گذاری میشه آن چیز رسما ناچیز میشه!!
شاید صادرات مجدد میشه والا وقتی شکر مصرفی را داشته باشیم وارد کردن اضافه ان چون با ارز ارزان است براحتی قابل صادرات است . صادرات ارز
برید ببینید وارداتش دست کدوم مسئول دزد هست یا وابسته.
اصلا شکر چیز خوبی نیست یکی از سه سم سفید هست کاش اون آقای مجتهدی که سیگار رو حرام اعلام کرد شکر رو هم حرام میکرد. کاش اصلا وارد نشه
جالب است به توليد كنندگان چغندر فند دولت بجاي پول شكر ميدهد و يا أصلا نميخرد و در عوض به آقايان كه ما همه ميشناسيم دلار دولتي ميدهند
لازم است بك وزارتخانه هم براي رسيدگي به رانت خواري تشكيل شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر