بازدید 21366

شکنجه دانشجویان نو ورود با سامانه آموزشی «گلستان»

سال‌های مدیدی است که اکثر دانشگاه‌های کشور، حتی دانشگاه‌های کوچک و دور افتاده نیز با مجهز شدن به سامانه‌های آموزشی اینترنتی تلاش دارند تا سرعت، دقت و نظم بیشتری را در فرایند خدمات رسانی به دانشجویان ایجاد و تا آنجا که می‌شود از خطای انسانی جلوگیری کنند؛ وضعیت مطلوب و مورد پسندی که البته در عالم واقع چندان مصدق بارزی ندارد و گویا هنوز ابزار‌های پیشرفته کنونی زمینه افزایش رفاه دانشجویان را فراهم نکرده است.
کد خبر: ۸۳۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 16 September 2018
شکنجه دانشجویان نوورود با سامانه آموزشی گلستانسال‌های مدیدی است که اکثر دانشگاه‌های کشور، حتی دانشگاه‌های کوچک و دور افتاده نیز با مجهز شدن به سامانه‌های آموزشی اینترنتی تلاش دارند تا سرعت، دقت و نظم بیشتری را در فرایند خدمات رسانی به دانشجویان ایجاد و تا آنجا که می‌شود از خطای انسانی جلوگیری کنند؛ وضعیت مطلوب و مورد پسندی که البته در عالم واقع چندان مصدق بارزی ندارد و گویا هنوز ابزار‌های پیشرفته کنونی زمینه افزایش رفاه دانشجویان را فراهم نکرده است.

به گزارش «تابناک»، اگر تا همین چند سال پیش دانشجویان نوورود اکثر دانشگاه‌های کشور مجبور بودند برای انجام عملیات ثبت نام و انتخاب واحد خود ساعت‌ها در صف انتظار باقی بمانند و در نهایت ثبت نام خود را با کمک کارکنان دانشکده‌ها نهایی کنند، اکنون نیز مجبورند ساعت‌ها پشت سیستم‌های رایانه‌ای خانه، محل کار و یا دانشگاه خود منتظر باشند و با انواع و اقسام خطا‌هایی که سامانه به فرایند ثبت نام آن‌ها وارد می‌کند، دست و پنجه نرم کنند.

ورود سامانه‌های آموزشی به محیط دانشگاهی کشور اگرچه به خودی خود امر مبارک و مطلوبی ارزیابی می‌شود، اما شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که به واسطه برخی مشکلات زیرساختی و نرم افزاری که گاهاً یا از چشم مدیران دانشگاهی دور می‌ماند و یا اساساً برای آن‌ها اهمیتی ندارد، دشواری‌های فراوانی متوجه کاربران دانشگاهی این سامانه‌های آموزشی می‌شود.

با اینکه دانشجویان سال‌های بالاتر به واسطه آشنایی با زیر و بم اشکالات موجود در سامانه‌های آموزشی به هر شکلی که شده از پس این اشکال و خطا‌ها بر می‌آیند و یا با گرفتن کمک از دوستان دانشگاهی خود مشکلات پیش آمده را بر طرف می‌کنند، اما این فرصت برای دانشجویان نوورود وجود ندارد و آن‌ها به واسطه عدم آشنایی با این شرایط، هنگام ثبت نام با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شوند.

مشکلاتی که از آن سخن به میان است تقریباً از ابتدای آغاز فرایند ثبت نام یک دانشجوی نو ورود بروز می‌کند و این دانشجوی تازه کار و بی اطلاع را ساعت‌ها پشت سیستم کامپیوتری برای یک ثبت نام ساده معطل می‌کند.

فرایند ثبت نام در سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌های کشور به ویژه سامانه گلستان که در اکثر دانشگاه‌های کشور فعال است، به قدری خسته کننده و آزار دهنده است که تعداد زیادی از داوطلبان بدون موفقیت در ثبت نهایی ثبت نام در نهایت به شکل سنتی راهی دانشکده‌های خود می‌شوند تا با کمک گیری از کارمندان بخش آموزش مشکلات خود را مرتفع کنند؛ شرایطی که علی رغم هزینه‌های هنگفتی که برای این سامانه شده و می‌شود مشخص نیست چه کاربرد موثری در بزنگاه‌ها برای دانشجویان دارد!
 
 
یکی از از دانشجویان دانشگاه تهران در رابطه با سامانه گلستان و ضعف زیرساختی آن به «تابناک»، گفت: این سامانه اینترنتی دارای نقایص فراوانی است که بخش‌های زیادی از آن به مرور زمان بر طرف شده است و بخش‌های زیادی از آن نیز نیازمند اطلاع از ترفند‌های خاصی است که دانشجو بر اساس تجربه به آن دست پیدا می‌کند.

وی در رابطه با نقص‌های موجود در مورد سامانه گلستان در دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از نقص‌های این سامانه آن است که با همه مرور گر‌های اینترنتی کار نمی‌کند و تنها در محیط اینترنت اکسپلورر قابل اجراست. در همین محیط اینترنت اکسپلورر نیز نسخه نرم افزار و ویندوز سیستم شما نباید قدیمی باشد و جدا از این مسئله موارد فراوانی رخ داده که در برخی سیستم‌های رایانه‌ای علی رغم وجود همه پیش نیاز‌های سخت افزاری باز سامانه قادر به پاسخگویی کامل نیست و برای مثال برخی موارد بارگذاری عکس در یک رایانه موفقیت آمیز نیست، اما همین اقدام در رایانه مشابه دیگر موفقیت آمیز است.

در همین رابطه یکی از دانشجویان نوورود دانشگاه تهران به «تابناک»، گفت: برای ثبت نام اینترنتی باید هم به صورت سنتی و به صورت اینترنتی اقدام کنیم. سیستم اینترنتی و سامانه گلستان به معنای واقعی کلمه حکم شکنجه من را داشت. جدا از اینکه اطلاعات و اسناد فراوانی از دانشجو مطالبه می‌شود که همه آن‌ها باید بارگذاری شوند، سامانه به کرات دچار خطا می‌شد که برای هر دانشجویی تحمل این شرایط دشوار است.

وی با اشاره به اینکه در دانشکده و بخش آموزش اکنون که زمان ثبت نام دانشجویان جدیدالورود است، حجم قابل توجهی از دانشجویان با انبوهی از سئوالات اینترنتی به کارشناسان مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: اگر مشکلی در فرایند ثبت نام اینترنتی دانشجویان وجود ندارد، نباید این همه دانشجو با سئوالات مشابه و فراوان به دانشکده‌ها مراجعه کنند.

این دانشجوی نو ورود با اشاره به برخی از اشکالات سامانه گلستان افزود: اولاً سامانه با هر ویندوزی امکان فعالیت ندارد. دوماً حتماً ورژن مرور گر اکسپلورر شما باید نسخه 9 یا بالاتر باشد که البته در نسخه 10 هم هنگام بارگذاری تصاویر با مشکل رو به رو می‌شود و دیگر اینکه بار‌ها علی رغم اینکه حجم تصاویر ارسالی دقیق مبتنی بر اعلام سایت است، در ارسال خطا ایجاد می‌شود و امکان نهایی کردن ثبت نام وجود ندارد.

صرف نظر از گفته‌های این دو دانشجوی مروری به سایت دانشگاه تهران نیز نشان می‌دهد که در پی بروز اشکالات فراوان و سئوالات عدیده مدیران آموزشی دانشگاه اقدام به تهیه فیلم آموزشی برای ثبت نام کرده اند؛ فیلمی که شاید در جهت تسهیل فرایند ثبت نام طراحی شده باشد، اما خود گویای این حقیقت است که اشکالات موجود در سامانه اینترنتی به چه میزان زیاد است.

به نظر می‌رسد دانشگاه‌های بزرگی، چون تهران، شهید بهشتی، مدرس، خوارزمی، گلستان، کردستان، فرهنگیان، الزهرا که برای کار‌های آموزشی و خدمات اینترنتی خود از سامانه گلستان استفاده می‌کنند، اولاً یک بار برای همیشه به افکار عمومی و جامعه دانشگاهی کشور پاسخ دهند که علت این هماهنگی و وحدت رویه از سوی آن‌ها در انتخاب یک سامانه ضعیف برای خدمات رسانی به دانشجویان چیست و از سویی تا چه سال و چه دوره‌ای همچنان دانشجویان نو ورود آن‌ها هنگام ثبت نام اینترنتی باید پس از ساعت‌ها صرف وقت، با انبوهی از سئوالات به دانشکده‌ها مراجعه کنند تا ثبت نامشان را کارمندان دانشگاه نهایی کنند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۶
متاسفانه سامانه گلستان که دیروز ثبت نامی داشتیم ساعتها وقتمان را گرفت و بدلیل عدم ارسال مدارک اسکن شده با اندازه پیکسل های متفاوت و ناچار به مراجعه به شخص دیگری شدیم که با رایانه خود مشکل را حل و برای سه اسکن به دو مکان متفاوت و دو هزینه مشکل ش حل شد ضمن اینکه جهت اطلاع عرض کنم سئوالات بسیار بی اثر و بدون انگیزه و واجب نبودن آن سئوالات از قبیل درامد برادر و خواهر دانشجو و محل های زندگی برادران و خواهران و تعداد وامثال ان بسیار گیج کننده بود انگار داشتی در یک اداره امنیتی استخدام می شوید و باید ان اداره از کلیه امورات شخص و خانواده و اطرافیان اگاه شود
سلام
آقا افتضاحه . متاسفم برای دانشگاه ها. در این سامانه سوال می کنند چند بار در روز نخ دندان استفاده می کنید.
باورتان می شود که در یکی از مراکز پیام نور تهران به واسطه اینکه نتایج تکمیل ظرفیت ارشد در سال گذشته دیر اعلام شده بود( نتایج موقعی اعلام شد که دانشجویان در حال آماده شدن برای امتحانات میان ترم بودند ) حتی امکان ورود به سامانه مجازی را به علت اینکه قبلا به روزرسانی شده بود پیدا نکردم و عجیب اینکه حاضر نشدند درخواست اینجانب را که انتخاب واحد برای نیمه دوم سال بود به موقع خودش به مسوولین استانی و مرکزی سازمان برسانند. و دلیلشان این بود که سازمان سنجش آنها را موظف کرده که در همان نیمسال باید ما انتخاب واحد کنیم مگر اینکه شهریه ثابت را بدهیم و مرخصی بگیریم !؟!؟!!!! و هنوز که هنوز است در رفت و آمد جهت برگشت مبالغی هستم که نه در کلاس آن دروس موفق شدم شرکت کنم و نه در امتحانات آن و حتی مجبور شدم الباقی مبالغ آن نیم سال را بپردازم تا امکان انتخاب واحد در ترم دوم را پیدا کنم !؟ خلاصه که اوضاعی است ...................
واقعاً همینطوره که تیتر زدید . خدا از سر تقصیراتشون نگذره که اینقدر وقت مردم را هدر میدهند و رواعصاب هستند.
سلام. اتفاقا سامانه گلستان بسیار قدرتمند است.
و در بسیاری از مسائل راهگشا می باشد.

عضو هیات علمی بوعلی سینا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
استاد عزیز، گزارش دهی این سامانه بله خوبه و همه چیز توش هست. ولی برای دانشجو (آن هم جدیدالورود) که با این سامانه کار نکرده واقعا حکم یک نرم افزار ونوسی داره که اصلا نمی فهمی باید چیکار کنی.... من بعد از 5 سال کار با این نرم افزار تازه دستم میاد چیکار باید کرد.!!ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
استاد عزیز، گزارش دهی این سامانه بله خوبه و همه چیز توش هست. ولی برای دانشجو (آن هم جدیدالورود) که با این سامانه کار نکرده واقعا حکم یک نرم افزار ونوسی داره که اصلا نمی فهمی باید چیکار کنی.... من بعد از 5 سال کار با این نرم افزار تازه دستم میاد چیکار باید کرد.!!ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
الان حدود دو ساعته منتظرم تا تایید نماید.عضومحترم حالتون خوبه
افتضاح بود ....من که از اداره اصلا نتونستم ثبت نام کنم ..... توی خونه هم از ساعت 9 شب تا ساعت 2 نصف شب با بدبختی کار رو انجام دادم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
اداره جای ثبت نام دانشگاه است ؟
متاسفانه از وقتی اینترنت اومده کار ما سخت تر شده هم باید اینترنتی اقدام کنیم هم به صورت سنتی برای هر کاری اینترنت هم همیشه مشکل داره
بیایید سیستم داغون دانشگاه امیرکبیر و شریف را ببینید تا بفهمید علت استفاده از گلستان چیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
سیستم دانشگاه شریف هیچ مشکلی ندارد.
این شخصی که اینجا کامنت داده است چطوری از سیستم دو دانشگاه متفاوت یعنی هم امیرکبیر و هم شریف مطلع است؟
بهتر است تابناک با روشهایی از کامنت گذاری موسسات حرفه ای (مثلا در این مورد کارمندان گلستان) جلوگیری کند.
این فقط یک بخش از مشکل سامانه گلستانه.من در دوره ی کارشناسی در دانشگاه آزاد با سامانه سیدا کار میکردیم یک دفعه مشکل برای ما پیش نیومد.سامانه سیدا خیلی راحت بود.ولی الان کارشناسی ارشد با سامانه گلستان هست و خیلی داغونه البته جای امیدواری هست چون امکاناتی که سامانه گلستان میده خیلی بیشتر از سیداست ولی هم محیطش گیج کننده هست هم دسترسی بهش سخته و خیلی هم خراب میشه حالا ما در دوره کارشناسی ارشد زیاد با انتخاب واحد کار نداریم و فقط میتونم بگم خدا به کارشناسی صبر بده
میری توی سایت های معتبر خارجی کیف می کنی اصلا وقتی واردش میشی بس که کیفیت داره
وقتی یه سایت معتبر ایرانی رو میزنی از دیدنش سیر میشی و سریع میخوای کارت رو پیش ببری البته اگه بشه چون سرورش جوابگوی این همه ورودی نیست
البته این سامانه جدیدا اصلاح شده و در کروم هم اجرا می شود.
اشکال اصلی گویا نبودن مکانیزم ها است. به صورتی که از فرم باز شده که معمولا شامل فیلد های زیاد است در 99 درصد موارد فقط با یک یا چند فیلد محدود سرو کار دارید.
ظاهراً اطلاعات نویسنده گزارش ناقص است زیرا سامانه گلستان علاوه بر اکسپلورر ، با کروم هم قابل دسترسی است حتی روی اندروود هم میتوان از آن استفاده کرد(این قابلیتها حدود 1 سال است توسط طراحان اصلی سامانه گلستان اضافه شده)
نه تنها براي دانشجويان که براي استادان هم عذاب بزرگي است اين گلستان. فقط کارمندان از آن راضي هستند. دليلش هم اموزشي است که براي آن مي بينند. دانشجو و استاد خودش بايد کار کردن با ان را ياد بگيرد
اینقدر کار کردن با این سامانه سخت است که من که دانشجوی آی تی هستم برای کار با آن به مشکل برخورد میکنم
حتی به راحتی نمی توانید کارنامه خود را در آن پیدا کنید
پیام نورهم ازاین برنامه استفاده می کند
پیام نورهم ازاین برنامه استفاده می کند
آقا دانشگاه علم و صنعت رو هم اضافه فرمائید. سیستم عقب مانده و ضعیف و بی کیقیت گلستان. خدایی عقب ماندگی از سر و رومون میباره. یا پای شرکت های آقایون در کاره یا فک و فامیلشون.
سامانه گلستان دانشگاه پیام نور واقعا عالیه و همه راضی هستند
لطفا بررسی کنید کدام شرکت بوده و مدیرعامل آن هیات علمی کدام دانشگاه (دکتر هندسی / دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان)
یعنی جالب ترین اتفاق برای من افتاد.
سیستم آموزشی ناد هم همینطوره، مزیت اش فقط اینه که با همه مرورگرا کار میکنه ولی موقع انتخاب واحد همش خرابه یا لود نمیشه.
از سازندگان آن بپرسید نه از مدیران بی سواد!
گزارش دهی این سامانه بله خوبه و همه چیز توش هست. ولی برای دانشجو (آن هم جدیدالورود) که با این سامانه کار نکرده واقعا حکم یک نرم افزار ونوسی داره که اصلا نمی فهمی باید چیکار کنی.... من بعد از 5 سال کار با این نرم افزار تازه دستم میاد چیکار باید کرد.!!ه
تنها بحث سامانه نیست نحوه پاسخگویی نیز بسیار ضعیف است البته از ناحیه برخی قسمت ها - حال به هر دلیل موجه و غیر موجه ...................
ما يك دور خونه انتخاب واحد ميكنيم باهزار استرس... بعد از بس error ميده و پيام هاي چرت مياد ... پا ميشيم دوباره ميريم دانشگاه... واقعا تاسف باره
اتفاقا سیستم گلستان هم از نظر امنیت و هم از نظر کاربری بسیار عالی است و جزو بهترین سامانه های آموزشی کشور محسوب می شود. خواهشا تابناک در اموری که تخصص ندارد اظهار نظر ننماید!!!
می خوام وارد شم شماره داوطلبی با پیش کدش و شماره ملی رو می زنم قبول نمیکنه از صبح رفته رو اعصابم اه اه اه
همانطور که بقیه دوستان اشاره کرده اند برای کسی که برای اولین بار می خواهد وارد سامانه شود یک حالت سردرگمی و بلاتکلیفی و ......بوجود می
استفاده از واژه "نو ورود" به جای "جدید الورود" توسط شما قابل تقدیره...
جهت بار گذاری پایان نامه در سایت گلستان اشکال هست و نمی توان وارد شد طبعا بقیه مراحل فارغ اتحصیلی به تعویق می خورد لطفا اشکال را رفع نمایید.
من از سر شب تا الان که نیمه شبه نشستم ببینم این ترم استاد هام کیا هستن. خیلی مسخره است! تا دو ماه بعد از ثبت نام اسم استادها مشخص نبود و بجای نام استاد نوشته بود «گروه آموزشی»، حالا تا دو ماه دیگه امتحانات شروع میشه و هنوز در سامانه گلستان جایی برای دیدن اسم اساتید پیدا نکردم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل