بازدید 5854
۹
یک استاد دانشگاه در گفت وگو با «تابناک»؛

ساختار مدیریتی کشور نیاز به پوست اندازی دارد / امپراتوری آقازاده‌ها، اجازه چرخش نخبگان را نمی‌دهد/ مقاومت در برابر قانون منع به کارگیری بازنشستگان، مقاومت در برابر مصالح ملی است

صبح امروز خبری در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که حکایت از آغاز لابیگری‌های برخی مدیران بازنشسته نهاد‌های مختلف حاکمیتی برای افزایش حجم درصد جانبازی خود و در نتیجه حفظ سمت مدیریتی خود داشت. هرچند این خبر دقیقا عاری از مصداق مشخصی بود، نگرانی‌ها را در رابطه با اینکه سازمان‌های مربوطه تسلیم فشار‌های جدید شوند و کارایی این قانون را از بین ببرند، افزایش داد.
کد خبر: ۸۳۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ 15 September 2018

صبح امروز خبری در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که حکایت از آغاز لابیگری‌های برخی مدیران بازنشسته نهاد‌های مختلف حاکمیتی برای افزایش حجم درصد جانبازی خود و در نتیجه حفظ سمت مدیریتی خود داشت. هرچند این خبر دقیقا عاری از مصداق مشخصی بود، نگرانی‌ها را در رابطه با اینکه سازمان‌های مربوطه تسلیم فشار‌های جدید شوند و کارایی این قانون را از بین ببرند، افزایش داد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از جدی شدن ماجرای منع به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های اجرایی کشور و تصویب قانون این موضوع در مجلس شورای اسلامی که اخیراً به تأیید شورای نگهبان نیز رسید، شنیده‌ها حکایت از این دارد که برخی مدیران بازنشسته برای اینکه مشمول قانون مذکور نشوند، در حال لابی گسترده و فشار به مسئولان بنیاد شهید هستند تا با افزایش درصد جانبازی خود به ۵۰ درصد، سمت مدیریتی خود را از دست ندهند.

هرچند این خبر به صورت مستند و دقیق در رابطه با شخص خاصی بیان نشده است، شواهد موجود نشان می‌دهد، شمار بسیاری از مدیران کنونی نهاد‌های حساس کشور، این امکان را دارند که با افزایش درصد جانبازی خود از رقم‌های کمتر از ۵۰ درصد به این میزان، ضمن حفظ مقام کنونی به استمرار دوران مدیریت خود در کشور ادامه دهند و اصطلاحاً قانون منع به کارگیری بازنشستگان را دور بزنند.

این اتفاق از آن جهت چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسد که می‌دانیم، مدیران کنونی کشور در بسیاری از پست‌های حساس، سال هاست که وارد دوران بازنشستگی خود شده اند و فشار‌های فراوان برای تغییر آن‌ها تا کنون به نتیجه نرسیده است.

پیگیری‌های خبرنگار «تابناک»، از مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای رد و یا تأیید این مسأله به نتیجه نرسید؛ اما اطلاعات به دست آمده حکایت از آن دارد که مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران بنا دارد تا فردا ضمن برگزاری یک نشست خبری، به تفصیل در مورد فشار‌های پیش آمده و نیز امکان‌های قانونی رخ دادن این اتفاق پاسخگوی رسانه‌ها باشد.

حساسیت افکار عمومی کشور در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان و لزوم تغییر در ساختار مدیریتی کشور با رویکرد جوانگرایی را باید یکی از دغدغه‌های مهم و مفید جامعه ارزیابی کرد که چه بسا اگر این حساسیت‌ها نبود، در این رابطه نه قانونی نوشته می‌شد و نه به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌رسید.

دکتر کیومرث یزدان پناه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همین رابطه ضمن تأکید بر ضرورت چرخش نخبگان به «تابناک»، گفت: ایران، یکی از معدود کشور‌هایی است که با سرمایه عظیم انسانی رو به روست و به کارگیری نخبگان در این جامعه، یکی از راه‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار و پیشرفت تلقی می‌شود؛ وضعیتی که اکنون اصلاً مطلوب ارزیابی نمی‌شود و جمع کثیری از نخبگان کشور عملاً از سیستم‌های تصمیم گیری، تصمیم سازی و شریان‌های اصلی مدیریت کشور به دور هستند.

یزدان پناه با اشاره به اینکه در جامعه آزاداندیشی، چون ایران چرخش نخبگان و استفاده از نیرو‌های نخبه و جوان باید یک ارزش تلقی شود، اضافه کرد: کشور ایران در مسیر توسعه است و ساختار مدیریتی آن به شدت نیاز به پوست اندازی دارد. اکنون چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته و به نظر می‌رسد باید مدیران ارشد اجرایی کشور به اصل شایسته سالاری و گردش نخبگان احترام بگذارند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پدیده آقازدگی ادامه داد: من تصور می‌کنم اکنون در کشور ما با پدیده جدیدی به نام امپراتوری آقازاده‌ها رو به رو هستیم که این پدیده تا حدود زیادی، امکان چرخ نخبگان را ساختار مدیریتی کشور از بین برده است.

رئیس سابق دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در پاسخ به این که چرا برخی مدیران بازنشسته تمایلی به ترک صندلی‌های مدیریتی خود ندارند، تصریح کرد: این را باید در ساختار آموزشی کشور و شفافیت‌های لازمی که ایجاد نشده است، ببینیم. به نظر بنده نبود شفافیت‌های لازم، عدم آموزش و فرهنگ سازی در این باره و نیز تراکم قوانین مشابه و محدود کننده، بخشی از دلیل بروز چنین رخدادی در جامعه است.

یزدان پناه در بخش دیگری از سخنان خود و در رابطه با تلاش برخی مدیران جانباز کشور برای افزایش درصد جانبازی و تثبیت جایگاه مدیریتی خود نیز گفت: به نظر می‌رسد قانون اخیر مجلس شورای اسلامی در رابطه با منع بکارگیری بازنشستگان که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، قانون مؤثر و بازدارنده‌ای باشد که اگر به آن تبصره و استثنائات اضافه نشود، نقش موثری در جلوگیری از هر گونه تلاش برای حفظ پست‌های مدیریتی توسط مدیران مختلف داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: به نظر من، مدیران کشور صرف نظر از اینکه مشمول قوانین جانبازی و یا از تبصره‌های دیگر برای تصدی سمت‌های مدیریتی در دوران بازنشستگی برخوردار شده باشند، باید به قانون اخیر احترام بگذارند. این قانون از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند جامعه را در پوست اندازی یاری کند و پاسخی برای سیل عظیم دانش آموختگان شایسته و توانمند باشد؛ لذا هر گونه مقاومت در برابر آن به معنای مقاومت در برابر مصالح و منافع ملی ارزیابی می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۹
آقازاده ها چنان زشت و متکبرانه رفتار میکنند که گویی مملکت ارث پدری شان است.

بجز چند آقازادهٔ پاکدست که نشان از پدران پاکدست دارند بقیه منتظر روز محاکمه و مجازاتشان توسط مردم باشند.
کابوس مردم ایران شده اند آقازاده های بی خاصیت
کار ساختار مدیریتی کشور از پوست اندزی گذشته رسیده به سزارین
مملكت ايران را همين ميراث خواهان تنبل حقه باز به اين بدبختى انداخته
جوانان خوشفکر و سالم و پاک و پرانرژی چه مشکلی دارند که نباید بکار گرفته شوند اما جانبازان بالای 50 درصد عزیز که اصلا از اول نباید کارمی کردند، باید جای جوانان را بگیرند.
متاسفانه این خودخواهی های نسل اول انقلاب، منجر به جدایی و حتی تنفر جوانان از آنها شده است.
ای بابا..............نون به نرخ روز خور فراوانه ...............انقدر بخور بخور مزه داده که کسی صندلی که اشغال کرده را ارث پدرش میداند و ول کن نیست.............
باید همه شامل قانون بازنشستگی میشدند و استثنا قائل نمیشدند مگه یک جانباز نخبه یا دانشمنده که باید تا مرگ یا ناتوانی جسمی در سمت مدیریتی باقی بماند
این موضوع و تیتر یک نوع شرم ساری برای کشور است. چون دولت از جوانان استفاده نمیکند, قانون وضع کنیم؟

واقعا حرف وزیر بهداشت درست است که رای دادید و تحمل کنید. مگر در دولت 11 جوانی بود که انتظار دارید در این دولت باشد؟

رئیس جمهور تصور یک بقالی از کشور را دارد و فکر میکند موضوع تخصصی کشور را با رفقای غار خودش میتواند حل کند
قبلا هر کس درصد جانبازی بیشتری داشت، زودتر میتوانست بازنشسته شود! الان آقایان به فکر افزایش درصد جانبازی هستند تا دیرتر بازنشسته شوند! خوشبختانه همه تشنه خدمت هستند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار