بازدید 21047
هزار و سیصد و بیست و نهمین بسته ویژه خبری «تابناک»؛

چند میلیون ایرانی «تفننی» مواد مخدر مصرف می‌کنند؟/نظر وزیر ارشاد در مورد رفع فیلتر توئیتر/جزییاتی از «جوش دادن» در شورای شهر بروجرد توسط مردم/اشتباهات ما در حوزه آب از چه زمانی شروع شد؟

رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: عده ای در درون دولت و عده ای در بیرون آن، دولت موازی تشکیل داده اند/بهمنی ارتباط با سلطان سکه را تکذیب کرد/کسی تصور نکند با تخریب دولت در انتخابات ۱۴۰۰ رأی می‌آورد/پُست جنجالی اینستاگرامی، «آناهیتا همتی» را وادار به عذرخواهی کرد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 12 September 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

نظر وزیر ارشاد در مورد رفع فیلتر توئیتر

وزیر فرهنگ عضویت خود را در شبکه مجازی توئیتر را به معنای مخالفتش با فیلتر این شبکه دانست. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت به عنوان وزیر دولت، عضو شورای انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی مجازی درباره رفع فیلتر از شبکه مجازی گفت: من به شخصه در توتیتر حضور فعال دارم و این حضور معنای خودش را می‌رساند. /خانه ملت

عده ای در درون دولت و عده ای در بیرون آن، دولت موازی تشکیل داده اند

محسن‌ هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه ایران: وقتی از موازی‌کاری درون دولت صحبت می‌کنیم، منظور این است که مثلاً عده‌ای در جایی از دولت نشسته باشند و چیزی خلاف آنچه بانک مرکزی تصمیم گرفته است، تصمیم گرفته و اجرا کنند. به عنوان مثال، گاهی دیده می‌شود بانک مرکزی تعیین می‌کند که ارز چگونه تخصیص یابد، اما در جای دیگری مثلاً در خود ریاست جمهوری، تعیین می‌کند که چطور تخصیص یابد. این، همان موازی‌کاری است که درون دولت اتفاق می‌افتد.

در دام روانی تحریم‌ها افتاده‌ایم

کرباسیان وزیر سابق اقتصاد نوشت: فضای عمومی جامعه یعنی درک مردم از وضعیت اقتصاد کلان کشور به شدت منفی شده و البته که فشارهای اقتصادی شدیدی روی دوش طبقه متوسط و طبقه محروم وجود دارد. نقطه قابل تامل اینکه بحران جدی و بزرگ جامعه، فاصله طبقاتی است. دو تصویر پیش روی آن‌هاست که یکی دلالت براین دارد که مثلا فلان کالای مصرفی نایاب شده و دیگری نشان می‌دهد که مدل گران قیمت خودرو در خیابان ویراژ می‌دهد. به طور مشخص در دام روانی تحریم‌ها افتاده‌ایم. همانطور که نویسنده کتاب «هنر تحریم» گفته بود، مکانیزم‌ها را طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که کالاهای لوکس بدون مشکل به کشور سرازیر شود ولی کالاهای عمومی به سختی تامین شود. به نظر می‌رسد هنوز مفهوم «جنگ اقتصادی» را درک نکرده‌ایم چراکه دقیقا در همین دوران نهاد قانون‌گذار کشور روزهای تعطیلات را پشت سر می‌گذارد و نمایندگان محترم که دغدغه مردم و آینده اقتصاد کشور را دارند، فعلا در دسترس نیستند.

بهمنی ارتباط با سلطان سکه را تکذیب کرد

محمود بهمنی گفت: بنده در هیچ زمانی با آقای مظلومین ملاقاتی نکرده‌ام و وی را نمی‌شناسم تنها شناخت بنده از مظلومین به دیدن تصاویر وی از رسانه‌ها در مدت اخیر باز می‌گردد. کمیته‌ای در حدود سال ۹۰ تا ۹۱ درباره مسائل ارز و سکه به قوه قضائیه گزارشهای لازم را ارائه کرده و ابهامی در این رابطه وجود ندارد است. کیفر خواست به منزله صحت موضوع نیست، قطعاً پیگیری خواهم کرد./خانه ملت

جزییاتی از «جوش دادن» در شورای شهر بروجرد توسط مردم

مردم در اعتراض به ناکارآمدی شورای شهر بروجرد، ديروز صبح ابتدا در ساختمان شورای شهر را با همراه داشتن دستگاه جوشکاری خال جوش زدند و سپس با نصب بنری حاوی این مطلب که «به علت عدم کارآیی در شورا تخته شد» اعتراض خود را به روند کاری این شورا نشان دادند. احسان دالوند یکی از اعضای شورای شهر بروجرد گفت: شورای اسلامی این شهر 9 عضو دارد که متأسفانه در دوخط فکری متفاوت قرار دارند و چند ماه است به دو دسته 5 و 4 نفره تقسیم شده‌اند و دسته 5 نفره تمام مصوباتی که از سوی شهرداری می‌رسد، خواه حقوق کارمندان باشد خواه روشنایی معابر یا توافق تجاری یا حتی آسفالت بخشی از خیابان‌های شهر را رد می‌کنند. /ايران

کسی تصور نکند که با تخریب دولت در انتخابات ۱۴۰۰ رأی می‌آورد

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است. هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال ۱۴۰۰ رأی به وجود بیاورد و کسانی که این گونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود. مقام معظم رهبری از اینگونه رفتار به ویروس بدبینی تعبیر کردند، برخی امروز ویروس بدبینی را در کشور در سخنانشان و تریبون‌ها و رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند.

مردم در زمان شاه نمی دانستند مسافرت یعنی چه؟

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با اشاره به اینکه شاه 83 کاخ در ایران و سراسر جهان داشت گفت: اینها در شرایطی با پول بیت المال در ناز و نعمت بودند که مردم در فقر مطلق بودند به گونه ای که 70 درصد مردم در روستاهایی زندگی می کردند که فاقد آب لوله کشی، مدرسه، مخابرات و حتی راه بودند. او افزود: مردم در زمان شاه نمی دانستند مسافرت یعنی چه؟! وی همه را به خواندن کتاب پشت پرده تخت طاووس نوشته مینو صمیمی دعوت کرد و گفت: وقتی دندان محمدرضا شاه درد می کرد و یا وقتی دستش می خارید برای او با هواپیمای خصوصی از سویس و انگلیس دندانپزشک و پماد می آوردند. نقدی در خصوص ولیعهد جوان 18 ساله نیز گفت: این جوان هیچ کاره پول تو جیبی ماهیانه اش 600 هزار تومان معادل هزار و 450 سکه پهلوی بوده است در حالی که در همان زمان 2 هزار نفر از مردم در همدان و اراک به خاطر نداشتن ذغال از سرما مردند. وی در پایان تأکید کرد: انقلاب به مردم ایران عظمت داد و باید از انقلاب دفاع کنیم چرا که در مردم سالاری و استقلال در اوجیم. نقدی گفت: با افتخار باید از انقلاب دفاع کرد و به کوری چشم دشمنان به 40 سالگی انقلاب رسیدیم. /ایرنا

اشتباهات ما در حوزه آب از چه زمانی شروع شد؟

محمد فاضلی، رئیس مرکز مطالعات آب و انرژی وزارت نیرو: در حوزه آب و انرژی، اشتباهات مال 40 سال گذشته نیست. از دهه 30 و 40 با موتورپمپ ها، با سازه ها، با تغییر حکمرانی، با تغییر منطق پایداری در آب و انرژی اشتباه کردیم. همه کسانی که درباره مسئله آب کار کرده اند می گویند ما از دهه 30 وارد اشتباه در بهره برداری از آب و انرژی شده ایم. پس از سال 57 هم این اشتباهات را تشدید کردیم. می توانم بگویم ما در نظام سیاستگذاری بهره برداری از آب، اقتصاد سیاسی و منافع آدم ها و گروه ها درباره وضع فعلی مسئولند. ما در بهره برداری رسمی و اقتصاد آب و انرژی اشتباهات جدی کردیم. آب به کالای فاقد ارزش اقتصادی در این کشور تبدیل شده که اشتباه بسیار بزرگی است. همه نواقص ساختاری در مدیریت آب و انرژی قابل بحث است.

چند میلیون ایرانی «تفننی» موادمخدر مصرف می‌کنند؟

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به تعداد معتادان حاضر در کشور طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، بیان کرد: ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد و یا مصرف‌کننده دائمی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده تفننی موادمخدر هستند لذا در مجموع جمعیتی حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور داریم.

ناجا: ۸۷ درصد مردم از ما راضی هستند

سردار حسین اشتری در جمع خانواده پرسنل فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران با بیان این که همراهی همسران و فرزندان و دعای خیر پدر و مادر پرسنل نیروی انتظامی در پیشرفت و اجرای مأموریت های کارکنان بسیار مؤثر است، گفت: اگر کارکنان ناجا در محل زندگی و کار خود آرامش نداشته باشند، نمی توانند در مأموریت های محوله موفقیت کامل به دست آورند. وی بر ارتقا سطح زندگی پرسنل نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: نیروی انتظامی اثربخش ترین سازمان کشور در تأمین امنیت پایدار است و بر اساس نظرسنجی های مؤسسات معتبر از شهروندان، نیروی انتظامی از نظر خدمات ارائه شده و همچنین ایجاد نظم و امنیت مطلوب در سطح کشور با کسب ۸۷ درصد رضایت مردمی از وضعیت خوبی بین مردم برخوردار است.

پُست جنجالی اینستاگرامی، «آناهیتا همتی» را وادار به عذرخواهی کرد

آناهیتا همتی، بازیگر سینما و تلویزیون، در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود، بابت متنی جنجالی که آغاز این هفته منتشر کرده بود، عذرخواهی و بر مخالفت‌اش با کارهای تروریستی تأکید کرد. آناهیتا همتی که شنبه (17 شهریور) در پستی اینستاگرامی به صورتی تلویحی از اعدام یک نفر از اعضای حزب کومله ابراز ناراحتی کرده بود، با واکنش منفی کاربران این شبکه اجتماعی، وادار به عذرخواهی شد. آناهیتا همتی ساعاتی پیش در تازه‌ترین پست اینستاگرامی‌اش نوشت: «. . . هموطنان عزیزم، از اینکه با ندانم کاری، احساسات شما را جریحه دار کردم، متاسفم و ازتون معذرت میخوام. من هم مثل شما با اقدامات غیرانسانی و کارهای تروریستی مخالفم. جنایت و کشتار را هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد و حق حیات، حق همه انسان هاست. در پایان از همه کسانی که در مرزهای کشور عزیزمون برای امنیت همه ایران خالصانه میکوشند، سپاسگزارم.» او دو روز پیش هم، بعد از بالا گرفتن اعتراض‌ها، پس از حذف پست جنجالی‌اش، نوشته بود: «. . . لطفا اینقدر عصبانی نباشید و دهان و ذهنتون رو با الفاظ رکیک و نازیبا آلوده نکنید. من به خاطر شما پست قبلی مو پاک میکنم. . . »همتی در روز شنبه 17 شهریور، پس از اعدام حسین پناهی، از اعضای حزب کومله، در صفحه شخصی اینستاگرام خود، متن زیر را منتشر کرده بود: «اگر امروز صبح من اعدام شده بودم مادرم در همین لحظه چه حالی داشت؟برادرم راه دورم وقتی این خبر را می‌شنید چه حالی می شد؟ این مادران تکه‌ای از قلب خود را برای همیشه از دست داده‌اند و داغی بی‌پایان بر دل‌شان نشسته است. تا آخرین نفس زندگی‌شان این غم را با خود به دوش می‌کشند و هرگز این فقدان جبران نخواهد شد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۳۰
وزیر ارشادی که مجبور باشد درلفافه راجع به رفع فیلتر توییتر و غیره حرف بزند .همان بهتر که در خانه بنشیند وحقوقش رااز دولت بگیرد .دریغ از کمی شهامت و شجاعت که در مسوولین وجود ندارد.
شما می گویید مردم در دام روانی تحریم ها افتاده اند . در صورتیکه واقعیت . کاهش ارزش پول ملی و نزدیک شدن به یک ابر تورم است .حالا شما هی بگویید روانی است .تابناک جان کار از توهم وغیره گذشته وواقعیت این است که کارد به استخوان مردم رسیده واز دست دولت وکس دیگری هم کاری ساخته نیست .این است واقعیت جامعه وحال وروز مردم .شما هم هی بگو روانی وساختگی والکی است .
پاسخ ها
بهلول
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اون منظورش اینه که تحریمها مردم رو روانی کرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
والله.۸۵ میلیون دو برره که نیستیم گرد نخود هم نزیدیم.
در خیلی از شوراهای شهرها را باید همانند بروجرد باید جوش داد . احسنت به مردم بروجرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
شورای شهر تهران رو هم باید تخته کرد بعد یک ونیم سال شهردار سوم باید انتخاب بشه واقعا جای تاسفه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
خیلی اوقات مردم باید خود جوش عمل کنن . اگه مردم خیلی از قاتل و متجاوزها رو از زندان بکشن بیرون تیکه تیکه کنن اثرش خیلی خیلی بیشتر از روال اداری و قانونیه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
گل میگرفتند مثل احمدنجفی
در زمان شاه که امریکا خیلی با ما مچ بود تقریبا ۴۵ درصد مردم فقیر بودند والان هم تقریبا امار همین است ولی خیلی ها با تبلیغات چه در شبکه های ماهواره ای و چه شبکه های اجتماعی اینطور می گویند که وای چه دورانی داشتیم و در رفاه بودیم ولی کسی اهل ان زمان بوده باشد و تحقیق در زمان فعلی می داند که چه خبر بوده
فقط یک نمونه برایتان می گویم تا اسیر تبلیغات نشوید و ان این که الان با این رشد چند برابری نرخ دلار الان بیشتر می توانید دلار بخرید تا در ان زمان
در ان زمان نرخ دستمزد در سال ۵۷ ، ۶۴۰ تومان بوده و الان هم ۱۲۰۰ میلیون و خودتون مقایسه کنید
هر چند که تنگ نظران نمی خواهند باور کنند این چیزها و منفی می زنند ولی با واقعیت ها نمی توانید فرار کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
زمان پهلوی یکدونه ولیعهد بود الان هزارتا آقازاده داریم الان هم پول تو جیبی و سفر خارجی و ماشین لوکس آقازاده ها هست و عده ای کارتون خواب از گرسنگی و سرماوعده دیگری از بیماری به دلیل نرسیدن به موقع دارند میمیرند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
یک دونه ولیعد و هزار تا آقازاده که می خوردند
پرویز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
ببخشیدشمارییس جمهورمحبوب ما اقای روحانی نیستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
تا کم می اورید و استدلال محکم براتون اورده می شود شروع می کنید به کوچه علی زدن خودتون
خطاب به۲۳:۲۵
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
من اینقدر وجود داشتم که اگر گفتم ان زمان وضع مردم خوب نبوده الانش هم گفتم خوب نیست ولی شما چی
جناب ۲۳:۴
ناشناس
| United States |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اقای نقدی فرمودند قبل از انقلاب مردم نمی دانستندمسافرت چیست اقای نقدی من خودم چندین نفر کارمند و معلم میشناختم که تابستانها به کشور های اروپا و حتی امریکاسفر میکروند و عده زیادی هم به شمال و مشهد و شهر های دیگر میرفتن که الان امکان رفتن تا کرج را هم نداریم
پرویز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ﺍﺣﻤﻘﺎﻧﻪ ﺳﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻻﻥ ﺭﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ 40 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﺮﺩﻥ
علی
| United Arab Emirates |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
در سال ۵۶ تنها پس از ۳ ماه که دیپلم گرفتم بعنوان دانشجوی
انرژی اتمی انتخاب شدم و کمک هزینه تحصیلی ماهیانه ۳۴۰۰ تومان بهم میدادند که به دلار انزمان ماهی ۵۰۰ دلار بود . حالا حساب کنید الان یک دانشجو چقدر باید هزینه تحصیل بدهد . این مطالبی که اقایان میگویند را حتما درست است !؟ ولی چیزی که بنده شخصا دیدم مستند است و میتوانم ارائه دهم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
پس چرا انقلاب کردیم?
جواب ناشناس ناآگاه
| France |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
حقوق یک کارمند معمولی در زمان شاه ۲۰۰۰تومن بود و دلار هم ۷تومن که میشد حدود ۳۰۰دلار که اگه معادل امروزش رو بخوای میشه ۴ملیون تومن
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
کلا اینگونه مقایسه با 40 سال قبل کار درستی نیست . زیرا یک مقایسه غیر کارشناسی و و غیر مستدل است . در هیچ جای دنیا تعداد مسافرت شاخص رشد اقتصاد محسوب نمیشود . یا اینکه دستش میخارید از خارج پماد می آوردند ! اینها حرفهای دم دستی است . اگر میخواهیم مقایسه کنیم باید به شاخص هایی چون تولید ناخالص ملی یا ضریب تورم و دیگر شاخص های علمی رجوع کنیم . گو اینکه اصولا مقایسه کار درستی نیست . شما 40 سال قبل کره جنوبی را ببینید الان را هم ببینید . مالزی ، سنگاپور ، تایوان ، چین .... همه هم آسیایی هستند . در مورد اروپا و آمریکا هم بهتر است هیچ نگوییم !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
آخه افراد مخالف فقط لوبیا گرم و تغذیه ی مجانی توی مدارس را می بینند.یادشون نمیاد که ازچند صد خانواده یک نفر تلویزیون داشت.بابا بزرگ من بلر داشت و یک نفر دیگه بعد همه می اومدن منزل اینا تا تلویزیون ببینن.دیگه اینکه مردم ایران عاشق ضدیت اند زمان شاه عاشق حجاب الان از حجاب بیزار و کلی چبزای دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اینقدر دلار هفت تومان گفتند برای این هاکه نمی دانند دلار بازار ازاد ان زمان ۱۰ تومان بوده
!!!!
در ضمن نرخ دستمزد کارگران در ان زمان این رقم ۶۴۰ تومان بوده و کارمندان هم ۱۲۰۰ تومان
!!!!!
جمعیت کارمند ۱۰ در صد شامل می شود و جمعیت کارگران ۵۰ درصد
!!!!!
در ضمن الانش هم کارمندی اگر لیسانس داشته باشد تقریبا دوبرابر کارگر حقوق دارد
!!!!!!
خطاب به دو پرچم اخری علی و بعدی ان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
آن زمان دولت از صفر شروع کرده. پزشک نداشتیم، مهندس نداشتیم، دانشگاه و مدرسه و بیمارستان نداشتیم.
الان چی؟ الان چرا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
من برات حساب می کنم که زیاذد به مغزت فشار نیاید
شما می خواهی دلار دولتی حساب کنی باشد
با نرخ دستمزد ۶۴۰ تومان
تقسیم بر ۷ تومان می شود۹۱ دلار و نرخ الان هم ۱۲۰۰۰۰۰که تقسیم بر ۴۲۰۰ می شود۲۸۵ دلار
و حالا می خواهی حقوق کارمندکه ۱۲۰۰ تومان بوده را هم اضافه کنی باز هم کم می اورد
حالا با نرخ ارز ازاد که که ان زمان ۱۰ تومان بوده را از حقوق و
دستمزد کم کنی باز هم کم می اورد
همه می دونند حقوق کارمند الان کمتر ۲ میلیون نیست مگر یک جاهایی خاص که تعدادشون کم است
خطاب به ۲:۱۰
ناشناس
| United States |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ناشناس ۱۰ ۱۵ شما فقط میزان حقوق را میگویید ولی قدرت خرید را نه دران زمان اگر به رستوران ها میرفتید گارگر های ساختمانی را می دیدید که ناهار چلوکباب میخورند اما حالا اکثر مردم قادر نیستند حتی ماهی یکبار به رستوران بروند
آریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اون زمان پاسپورت ایران در 85 کشور اعتبار داشت و بدون ویزا میشد سفر کرد ؛ ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اگه قرار بود بعداز چهل سال وضعمان بقول شما مثل زمان پهلوی باشه، انقلاب برا چی بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
داداش 4 ماه دیگه که تورم 400 درصد شد می ایی میگویی که برید خدارو شکر کنید که نون هست که بخورید زمون فتحعلی شاه نون تو مملکت نبود
معلوم نیست چه کسی به این بازیگرها خط می دهند و خیلی از انها بعدش مجبور می شوند عذرخواهی کنند و البته خیلی از انهه هم بی سر و صدا عبور می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
کسی خط نداده است بلکه ایشان شجاعت ندارند.
خدا رو شکر که امروز در رفاه کامل هستیم ،هیچ آقا زاده ای وجود ندار د ، 138میلیارد دلار پول آنها در آمریکا هم چرت است.و ده میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هم فقط برای این وجود دارند که شغل کارمندان کمیته ی امداد از بین نرود.قیمت ارز هم اگر در کشور سه برابر میشود برای این است که امریکا بد بخت شده و هر روز پولش گران میشود.و گر نه « اینجا همه چی آرومه »قبول ندارید بروید از سهمیه ای ها که امروز چون میدانند دارند حق مردم را پایمال میکنند دیگر مخفی سازی میکنند بپرسید ،بروید از آقا زاده ها با ژن خوب بپرسید،بروید از مسئولین و رانت خواران پیدا و پنهان بپرسید،بروید از سرمایه دارانی که نهایتا معلوم نیست سرمایه را از کجا آورده اند و مانند قارچ سبز شده اند بپرسید.ما غرق درگل و بلبل هستیم آنقدر گل و بلبل بر سرمان باریده که چشممان دیگر جایی را نمیبیند فقط لازم است یکی تعداد این گل و بلبل ها را از سر ما کم کند. و گر نه همه میدانند که این حقوهایی که مجلس تصویب میکند و دولت میدهد از سرمان هم زیاد است و باید سه چهارم آن را به فلسطین ،سوریه ، افغانستان ،جیبوتی ،بوسنی ،عراق و ...بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
کسانی مثل شما فقط پیاده نظام خارجی هستند که حرفهای بی خاصیت می زنند
اخر ادم حسابی بیشتر کشورها کمکهای خارجی دارند مخصوصا کشورهایی مثل ما که درامد ارزیشون خوب است
و اگر قرار بود که سه چهارم به این کشورها می دادیم که الان تویی که با فیلتر شکن می ایی که هیچ نون خوردن هم نداشتی
بروید به جای این حرفهای خاله زنک بازی اقتصادتون را درست کنید که بعدش همه چیز را به هم ربط ندهید
!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
جناب نقدی دیگه لطفا نمک رو زخم ما نگذار. در اوج
استقلال و عزت هستیم!!!!؟؟
نیما
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ولی به نظر من باید به حرف استاد گوش کنیم و خاله زنک بازی در نیاریم و اقتصادمون رو درست کنیم؟!!!
تحریم ها تهدید یا فرصت؟
تحریم ها به همان میزان که تهدید هستند می توانند فرصت باشند. حال سئوال اینست چرا به رغم تامین ارز کالاهای ضروری از سوی دولت، مردم با افزایش قیمت کالاهای ضروری و کمبود آن در جامعه مواجه هستند؟
بیش از بحث احتکار از سوی تجار و کسبه و هجوم مردم برای خرید کالاهای ضروری به منظور انبار کردن آنها در خانه هایشان به دلیل بی اعتمادی به توانمندیهای دولت و دغدغه و نگرانی های به حقی که دارند و یا عدم نظارت و کنترل دستگاه های نظارتی،غیر متمرکز و غیر شفاف توزیع کالاهای ضروری از سوی دولت به کسبه و فروشندگان است.
فقدان شفافیت در نظام توزیع کالاهای ضروری از یک سو و از سوی دیگر دو گانگی در تهیه کالاهای ضروری از داخل و خارج و سه نرخی بودن سیاست ارزی کشور مجموعه شرایطی مهیا کرده است که سبب یک هرج و مرج به منظور سودی جویی عده ای از تجار و کسبه فروشنده کالاهای ضروری و اساسی مردم در جامعه شده است.
از آنجا که این امر عمومیت دارد و بنوعی کل کشور درگیر آنست امکان کنترل آن بواسطه دستگاه های نظارتی نیست.
با توجه به ستون فقرات و بننیان های نظام اقتصادی کشور اعم از دولتی، خصولتی و خصوصی بر اساس فعالیت های بنگاهداری، واسطه گری و دلالی شرایط تحریمها فرصت مغتنمی برای سودجویی و رانت در کشور مهیا کرده است.
تجربه تحریم های گذشته و تورم ۴۵ درصدی قیمت کالاهای ضروری در جامعه به زعم یارانه های ارزی که دولت برای کالاهای ضروری و اساسی مردم پرداخت می کرد مبین همین امر است.
آزموده را آزمودن خطا است خصوصا در این شرایط این رویه ناصواب در کنار پیامدهای طبیعی تحریم ها ظرفیت این را دارد که اقتصاد کشور را درگیر بحران و چالشی بزرگ و غیر ضروری کند که بی ارتباط با موضوع منافع و امنیت ملی کشور نیست.
لذا توصیه من در رابطه با کالاهای ضروری با توجه به اهمیت آن اینست
یک- حق واردات کالاهای ضروری، اساسی و واسطه ای را از تمامی افراد حقی و حقوقی و بخشی های خصوصی و خصولتی سلب کنید و مسئولیت واردات کالاهای ضروری را به پاک دست ترین افراد دولت برای تامین آن از بازارهای خارجی بدهید بدون اینکه بدنبال پورسانت و یا حق دلالی باشند البته همین افراد هم نیازمند مراقبت و نظارت هستند ۲- در مرتبه بعد فروش کلیه کالاهای ضروری، اساسی و واسطه ای که در داخل تولید می شود از تولید کنندگان به افراد حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان و بنام تاجر، کسبه، دلال، واسطه گر، بخش خصوصی یا خصولتی را ممنوع کنید و تولید کنندگان داخلی کالاهای ضروری و اساسی بایستی کالاهای تولیده شده شان را فقط به دولت بفروشند. ۳- تشکیل یک ستاد کل در هر استان به منظور توزیع کالاهای ضروری به شهرها، شهرستانها و روستاها ۴- تشکیل یک سامانه جامع خرید برای کسبه و فروشندگان کالاهای ضروری بصورتی که در سامانه جامع مرکزی در هر استان مشخص گردد که فلان کاسب و فروشنده با این شماره جواز کسب کار چه میزان کالاهای ضروری خریده است ۵- نظارت و کنترل دستگاه های نظارتی در هر استان، شهر، شهرستان و روستا بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع خرید از سوی کسبه و فروشندگان کالاهای ضروری ۶- اطلاع رسانی از سوی مطبوعات و رسانه های عمومی برای قیمت تمام شده کالاهای ضروری همچنین از مردم خواسته شود در صورت فروش کالای ضروری بیش از قیمت اعلام شده دستگاه های نظارتی را مطلع نمایند ۷- ممنوع کردن خروج کالهای ضروری، اساسی و واسطه ای از کشور ۸- در رابطه با نظام و سیستم توزیع دارویی کشور و موضوعاتی که مرتبط با سلامت و بهداشت مردم است بایستی از همین نظام متمرکز توزیع به منظور شفاسازی و اجتناب از رانت و سودجویی استفاده کرد.
رئیس جمهور پیوسته در تمامی سخنرانی ها و مصاحبه ها به مردم وعده می دهد به رغم تحریم های غرب، دولت او متعهد به تامین کالاهای ضرروی و اساسی مردم است و مردم در این رابطه هیچ نگرانی نداشته باشند اما در عمل به رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای ضروری و اساسی و تاسیس سامانه نیما، مردم بر خلاف گفته های رئیس جمهور شاهد افزایش قیمت ها و کمبود کالاهای ضروری در اقتصاد کشور هستند.
بطور کلی یکی از علل اصلی این وضع پیامدهای طبیعی ماهیت نظام چند نرخی بودن ارز در اقتصاد کشور بویژه در امر واردات کالاهای ضروری بواسطه تجار و دلال های بخش خصوصی است که نتیجه بلافصل و محتوم آن امری جز نهادینه کردن رانت ساختاری، افزایش تورم، نقدینگی و ناراضیتی عمومی در پی ندارد و به جرات می توان گفت تخصیص و تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای ضروری از منابع ارزی کشور بزرگترین رانتی است که ناخواسته دولت به تجار وارد کننده مدعی بخش خصوصی و خصولتی و بالطبع کاسبان و فروشندگان کالاهای ضروری می دهد.
این وضعیت پایدار نخواهد ماند و دیر یا زود اقتصاد کشور با افزایش دومینوی نرخ تورم کالاها و اجناس ضروری و اساسی بصورت افسار گسیخته و غیر قابل کنترل به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد مواجه خواهد شد که سرآغاز فروپاشی ساختار اقتصاد کشور و ناراضیتی های عمومی است.
مجددا تاکید می کنم آزموده را آزمودن خطا است اما در این شرایط حساس پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن فراتر از خطا به مثابه یک فاجعه ملی و تحمیل هزینه های بسیار مهلک به منافع و امنیت ملی و جمعی کشور است.
اگرچه در کوتاه مدت با کنترل و نظارت شاید بتوان تا حدودی از افزایش قیمت کالاهای ضروری اجتناب کرد اما از آنجا که اقتصاد رانتی و دلالی و واسطه ای امری ساختاری در تار پود نظام اقتصادی کشور است و در این ۴۰ سال اخیر در جامعه ایران فراگیر و گسترده شده است بصورتی که تمامی دستگاه ها و اقشار مردم اعم از طبقات فقیر، متوسط و ثروتمند بطور مستقیم و غیر مستقیم درگیر آن هستند لذا عاری از واقع بینی است که صرفا بر راهکارهای کنترلی و نظارتی بخواهیم تکیه کنیم و انتظار معجزه داشته باشیم.
از سوی دیگر آثار و پیامدهای منفی تحریم ها در اقتصاد کشور است که تدریجی هستند و هر چه زمان می گذرد پیامدها و کارکردها آن بیش از گذشته آشکار می شود دقیقا مانند تجربه تحریم های گذشته که نرخ تورم از مرز ۴۵ درصد هم فراتر رفت.
لذا به منظور مهار و کاهش پیامدهای تحریم ها، اقتصاد رانتی و تورم که هر سه عنصر در دراز مدت ظرفیت و پتانسل بسیاری در ایجاد بی نظمی و هرج و مرج سیاسی و اجتماعی دارند یا بایستی بجای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای وارادات کالاهای ضروری این مبلغ را به یارانه مردم اضافه کنیم که این روش علاوه بر اینکه سبب رها شدن فنر قیمت کالاهای ضروری مردم می شود پیامدهای تورمی و رانتی دارند و ما را به مقصود نخواهند رساند.
سیاست افزایش حقوق کارمندان دولت و یا بسته های حمایتی مالی و کالایی از سوی دولت در گذشته آزموده شده اند و هیچ کمک اساسی به دگرگون کردن وضع موجود نخواهند کرد و عاری از پیامد منفی در اقتصاد کشور نیستند.
برای درمان هر درد و بیماری در مرتبه نخست تشخیص درست بیماری و در مرتبه بعد شناخت از ماهیت آن به مراتب ضروری تر از درمان آنست.
اگر درد و بیماری را بدرستی تشخیص ندهیم و ماهیت آنرا نشناسیم نه تنها تمامی تلاش های ما بیهوده خواهد بود بلکه به دلیل خطاهای شناختی، تجویزهای نامرتبط و از دست رفتن زمان بیماری وارد مرحله ای می شود و دیگر به درمان و علاج آن امیدی نیست.
نکته مهم دیگر اینست که تمامی پدیده زیستی در عالم هستی از جمله پدیده های اجتماعی و اقتصادی در یک ظرف زمانی واحد با تضادها و چالش های گوناگون و متفاوتی درگیر هستند اما در میان همه تضادها و چالش ها یکی از آنها است که اصالت دارد و مابقی تضاد ها و چالش ها بنوعی تجلی و رویکردی از آن تضاد اصلی هستند و همانگونه که فلسفه وجودی بقا و حیات آنها ناشی از هسته مرکزی و تضاد محوری است با درمان تضاد اصلی موحودیت آنها در یک دوره زمانی بسیار کوتاه بلااثر می شود ضمن اینکه بایستی توجه کرد در تعارض تضادهای درونی و بیرونی اصالت با ماهیت تضاد های درونی پدیده ها است اگرچه نقش و کارکرهای تضادهای بیرونی بسیار مهم و برجسته است و نمی توان آنها را نادیده گرفت و خرد شمارد با این وجود نقش تعینن کننده و محوری ناشی از ماهیت تضادهای درونی است.
تشخیص ماهیت و مختصات اقتصاد طاعون زده ایران نیازمند یک درک و منطق تاریخی از پیوستگی و تاثیرات زیست محیطی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است با این وجود بیش از هر عامل دیگر این عناصر تاریخی و فرهنگی هستند که ساختار اقتصاد رانتی را در کشور قوام داده اند.
کشور و سرزمینی که از گذشته های دور مامن اولین تمدن های بشری بر روی کره زمین بود و در تقاطع دیگر تمدن های بشری و قارها قرار داشت. این وضعیت جغرافیایی هم فرصت و هم تهدیدی بزرگ برای مردمان این کشور بود شاید همین علت بود که سبب نضج گیری اولین تمدن های بشری و حکومت های امپرطوری در این سرزمین شد.
نقش تجارت و تبادلات اقتصادی بین اقوام و تمدن های بشری تنها یک ضرورت به منظور برقراری حاکمیت نظم و قانون نبود بلکه مصادف با توسعه نفوذ سیاسی و مذهبی بود.
مزیت و موقعیت جغرافیایی این سرزمین در آن زمان بسان پل و گذرگاهی استراتژیک برای تجارت و تبادلات اقتصادی بین اقوام و تمدن های بشری بود که در عالم تشبیه و قیاس می توان اهمیت حیاتی آن را با اختراع ماشین بخار و نقش آن در دگرگونی مناسبات اقتصادی جوامع بشری در آواخر قرن هجدهم مقایسه کرد.
ما ایرانیان از گذشته های دور به دلیل موقعیت جغرافیایی فلات قاره، راه تجارت و داد و ستد را از پیشنیان خود بخوبی آموختیم و این امر به قضاوت تاریخ بخشی لاینفک از هویت ما شد اما به تناسب تغییرات و دگرگون های اقتصادی در جهان گرفتار غفلت شده ایم و نتوانسته ایم خود را با واقعیت های سرسخت آن منطبق کنیم.
وقتی به گذشته های دور در ژرفای گنجینه های ذیقیمت تاریخ سیر و سفر می کنیم می بینیم که علت عقب ماندگی و عدم توسعه تاریخی اقتصاد کشور ایران از همین نقطه سر چشمه می گیرد.
تاجران و بازرگانان زبر دست و مهاری که به خوبی رمز و فنون تجارت و داد ستد به منظور دست یافتن به سودهای آنی و کلان را می دانند اما در امر تولید و خلق کالاهایی که نیازهای ضروری و اولیه جامعه و مردمشان است ناتوان و بیگانه هستند.
چرا که طبیعت منافع جویی و راحت طلبی آنها چنین حکم می کند و آنها راحت ترین، پرسود ترین و کوتاه ترین راه برای کسب سودهای هنگفت انتخاب می کنند و اینچنین از پیشنیان خود آموخته اند و با سرشت و طبیعت آنها این امر بیش از تلاش و کوشش در مسیر پر از ریسک و طولانی خلق و تولید کالا همخوانی دارد.
با پایان جنگ های صلیبی که مردم و سرزمین ایران بزرگترین قربانیان آن بودند عصر نوزایی و ترجمه در غرب آغاز گردید به موازات رهایی مردمان غرب از شریعت منسوخ شده مسیحی های سامی و کاهش قدرت اربابان کلیساها بسود حکومت های پادشاهی در این جوامع عصر رنساس و اختراعات آغاز گشت.
با کشف ماشین بخار و تهجیز کشتی های تجاری به این رویداد بزرگ امر تجارت با تحول کیفی مواجه گشت. دیگر تجار و بازرگانان نیازی برای حمل و نقل کالاهای ضروری و تجاری شان از خشکی ها و سرزمین های پر خطر و ریسک نداشتند.
حمل و نقل کالاها بواسطه کشتی های بخار از دریاها و اقیانوس ها با دور زدن خشکی ها به دلیل صرفه جویی در زمان و هم هزینه مقرون به صرفه بود. بتدریج جاده ابریشم، که نقش حیاتی در اقتصاد کشور ایران داشت و یکی از مهمترین منابع مالی کشور بود موضوعیت و اهمیت خود را از دست داد.
با تعضیف یکی از مهمترین منابع مالی کشور، ظهور و پیدایش قدرت های استعماری و بی توجهی حاکمان وقت به اصلاحات اقتصادی عصر عقب ماندگی و وابستگی در اقتصاد کشور نضج گرفت حتی ثروت نفت هم نتوانست گره ای از این درد بزرگ تاریخی و فرهنگی اقتصاد در کشور بگشاید.
اگر دولت در این امر بسیار خطیر بتواند موفق شود و کالاهای و داروهای مورد نیاز مردم را به ارزانترین قیمت بر أساس نظام توزیع متمرکز تامین و موجب امنیت روانی مردم در جامعه شود و دست واسطه ها و دلال ها را از سودجویی رانت ارزی قطع کند می توان مطمئن بود که با ایجاد یک ثبات نسبی اقتصاد کشور در برابر هدف اصلی تحریم ها مصونیت پیدا کرده است.
اما این موضوع نظام توزیع متمرکز فراتر از بحث تحریم ها است همانگونه که در این نوشته تاکید کردم پایه ها و بنیان های نظام اقتصادی کشور بر بنگاهداری، واسطه گری و دلالی بنا شده است و این اصلی ترین عنصر غیر مولد بودن اقتصاد کشور است.
تا زمانیکه بنیان های اقتصادی کشور از این اقتصاد رانتی فاصله نگیرد از نقدینگی ۱۶۰۰ میلیاردی ویرانگر انتظار دیگر نبایست داشت.
بزرگترین ابر چالش اقتصاد کشور فقدان منابع مالی و فناوری نیست. اگر به ساختار رانتی اقتصاد کنونی کشور تمامی ثروت و دانش کشور امریکا را پمپاژ کنید باز درب اقتصاد ایران بر همان پاشنه ای می چرخد که سرانجامی جز وابستگی، فساد و رانت ساختاری نخواهد داشت.
شرایط کنونی فرصت بی بدیلی هم برای غلبه بر تحریم های غرب و هم برای درمان اقتصاد طاعون زده کشور است و این یک ضرورت جبری و حیاتی است و نه مردم و نه دولت را گریزی از آن نیست.
موضوع بسیار ساده نظام توزیع متمرکز به مثابه یک جهش و انقلاب در اقتصاد بیمار کشور است و این بحث فراتر از موضوع تحریم ها است مشروط به اینکه در عمل بخوبی اجرا گردد.
بعد از این مرحله به منظور دگرگون کردن ساختار رانتی اقتصاد کشور می توان نظام توزیع متمرکز را در رابطه با تمامی کالاها اعم از ضروری، اساسی و واسطه ای تعمیم داد بصورتی که کلیه امور واردات کشور در دست دولت باشد تا با حذف حلقه نظام بنگاهداری، واسطه گری و دلالی در اقتصاد کشور کلیه کالاهای وارداتی با کمترین هزینه در خدمت نظام تولید و مصرف قرار گیرد و از سویی دیگر سرمایه ها و نقدینگی ویرانگر در دست واسطه گرها، دلال های بخش خصوصی و خصولتی و افراد حقیقی و حقوقی با توجه به اینکه خروج سرمایه از کشور ممنوع است راهی جز قرار گرفتن در چرخه اقتصاد تولید محور در کشور نداشته باشد.
البته این امر نیازمند تامین ملزومات و مقدماتی است که پیش ورود به این مرحله بایستی در نظر گرفت از جمله شفافیت و قانونمند کردن نظام ارزی، بانکی و مسکن است.
خوب الان بخشی از این سرمایه ها و نقدینگی های ویرانگر که در دست دلال ها و واسطه گرها به اصطلاح بخش خصوصی و خصولتی و افراد حقیقی و حقوقی که از خودی محسوب می شوند و در امر واردات کالاهای کشور به منظور کسب رانت ها و سودهای کلان و نامشروع فعال هستند قرار دارد و اگر این عرصه را بر آنها تنگ کنید این فساد را به دیگر بخش های دیگر اقتصاد سرایت می دهند لذا شفاف سازی در امر نظام ارزی، بانکی و مسکن یک ضرورت محض و غیر اجتناب ناپذیر است.
اخیرا بعد از تصمیمات جدید ارزی و تاسیس سامانه نیما شاهد یک ثبات نسبی در وضعیت ارزی کشور بودیم متاسفانه به دلیل سیاست های پرهزینه با آغاز ماه محرم و سفرهای عتبات به یکباره وضعیت ارزی کشور آشفته شد و قیمت های ارزهای خارجی در عرض چند روز به قیمت های نجومی رسید.
علت دیگری که در نوسانات ارزی اخیر نقش تعین کننده و کلیدی داشت شبکه صرافی ها و پادوهای خیابانی آنها است. صرافی ها ستون فقرات رانت های ارزی بانک مرکزی در دولت ها بودند و در همکاری و تبانی تنگاتنگ بدون اینکه ریالی مالیات پرداخت کرده باشند فساد ساختاری را در نظام اقتصادی کشور را نهادینه کردند.
لذا طبیعی است که اینها بسادگی حاضر نباشند از این امتیاز و رانت بزرگ چشم بپوشند.
رئیس جدید بانک مرکزی مدعی است که فقط سه درصد از ارزهای خارجی در بازار آزاد معامله می شود اما غافل از پیامدهای آن در اقتصاد کشور است. همین سه درصد معامله ارزی در بازار آزاد شاخص و قطب نمای افزایش کلیه قیمت های اجناس و کالا ها در اقتصاد کشور است و حتی کالاهای ضروری که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده اند متاثر از نوسانات قیمت همین سه درصد ارز هستند.
تاثیرات روانی قیمت های همین سه درصد ارز است که از یک سو سبب بی ثباتی بازار ارز شده و از سوی دیگر بسترهای سو استفاده و گران فروشی تجار وارکننده و کاسبان فروشنده را فراهم کرده است و بی جهت نیست که افراد حقوقی و حقیقی و بخش های دولتی و خصولتی که صادر کننده کالاهای پتروشیمی ها هستند بجای اینکه منابع ارزی خود را تحویل سامانه نیما دهند از این قانون امتناع می کنند و برای سودجویی بیشتر وسوسه می شوند که ارزهایشان در شبکه مافیایی بازار آزاد به قیمت های نجومی به فروش برسانند.
لذا شفاف سازی معاملات ارزی صرافی ها و جمع کردن بساط دست فرشان و پادوهای آنها در خیابانها یک ضرورت حیاتی برای اقتصاد کشور از افتادن به ورطه فروپاشی اقتصادی است.
بایستی به هر قیمتی شده مبادلات ارزی صرافی ها را قانونمند کرد و با پشتوانه اصلی این شبکه پیچیده و هزار توی در بانک مرکزی، بخش های خصوصی و خصولتی برخورد قاطع کرد.
شرایط کشور در موقعیت اضطراری است و نیازمند قوانین و تدابیر لازم متناسب با این شرایط است.
اگر لازم شده که برای مدتی تمامی زندان های کشور را از ارز فروشان خیابانی پر کنید در این امر لحظه ای تردید نکنید.
در این نوشتار بسیار تلاش کردم از ورود به موضوعات و مسایل سیاسی بپرهیزم و در این رابطه ملاحظه نمایم تا در مطلب اصلی در این نوشتار خلط مبحث نشود اما از بازگو نکردن این نکته نمی توانم صرف نظر بکنم چونکه دقیقا مرتبط با موضوع اصلی این نوشتار است.
فکر کنم قبلا هم این موضوع یادآوری کرده ام که در این سالهای اخیر بلایی که برخی ها، به عمد بر اقتصاد کشور تحمیل کردند که اعراب و مغول های اشغالگر نتوانستند بکنند.
به هر آنچه اعتقاد دارید ولو منافع باندی، طبقاتی باشد اما کمی انصاف داشته باشید و بیائید به تمامی شاخص ها و شاکله های اقتصادی کشور نظر کنید در کجا نمی توان رد و اثری از رانت جویی و فساد که مصداق واقعی دشمنان خدا و حق الناس هستند
تا دیروز بنام تعاونی و بخش دولتی مشغول غارت و تباهی سرمایه های ملی بودند حال امروز همان افراد با همان ماهیت که توضیح دادم با تغییر نام نشان خود و یدک کشدین پسوند بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بنوعی دیگری مشغول هستند.

اما هیچ کس ازمسئولان پرسش نکرد که اگر این افراد عامل گرانی و رانت های ارزی و سکه در کشور بودند پس چرا در حالی که آنها در زندان هستند مجددا بازار ارز ملتهب گردید و در عرض چند روز قیمت دلار از ۹۰۰۰ تومانی به ۱۵۰۰۰ تومان و قیمت سکه تا مرز ۵ میلیون تومان افزایش یافت؟
در پایان به موضوع بانک ها، مسکن و علل محجور بودن نظام مولد و تولید محور در کشور ایران می پردازم بایستی با قاطعیت تمام از ناترازی منابع بانکی که در خدمت نظام بنگاهداری، واسطه گری، دلالی و سفته بازی است ولو به قیمت ادغام و انحلال آنها لحظه ای تردید نکرد.

بایستی بانک مرکزی امتیاز دادن وامها را از بانک ها سلب کند و هیچ بانکی حق نداشته باشد بدون اجازه بانک مرکزی جز برای کارهایی که مرتبط است با اقتصاد تولید محور وام بدهد و حتما بایستی آن کار هم کارشناسی شود که آیا اصلا مرتبط با تولید است و اگر هست آیا سرمایگذاری کردن در این کار بازده اقتصادی دارد و اگر جواب مثبت است پس چرا خود بانک وام دهنده نبایستی تحت نظارت بانک مرکزی در چنین پروژه تولیدی شراکت داشته باشد و بر انجام مراحل ساخت و ساز تا تولید آن نظارت نکند؟
چرا بایستی وضعیت مسکن در کشور گرفتار هرج و مرج و بی قانونی و سودجویی های کلان مالکان باشد؟ بروید سری به خیابان فرشته بزنید با عرض پوزش فیاض بخش بزنید و بینید چگونه مثل قارچ ساختمان های مسکونی میلیاردی که فاقد حداقل الزامات شهری از جمله پیاده رو و عبور و مرور ساکنان خود همان خیابان هستند به پاساژهای متروکه از اجناس برند با قیمت های نجومی تبدیل شده اند و بندرت می توان در فروشگاه های این پاساژها کلمه ای فارسی مشاهده کرد!
لذا اصلاح ساختار وضعیت مسکن در کشور ضرورتی است که نمی توان به آن بی توجه بود بخشی از این هرج و مرج و بی قانونی مربوط به شهرداری ها است و بخشی دیگر به ناکارامد بودن قوانین و بخشی دیگر مرتبط با اسنامه و ظایف بنگاه های معاملات املاک است.
در همه جای دنیا عرصه و تراکم ملک را از یکدیگر را جدا حساب می کنند تا قیمت املاک در یک منطقه و حتی در یک خیابان با یکدیگر تفاوت نجومی نداشته باشند و موجب سودجویی و بی قانونی مالکان و بنگاه های املاک نگردد و این اصلی ترین مشکل صنعت مسکن در کشور است که بایستی با همکاری وزارت شهرسازی، نظام مهندسی کشور، املاک، مجلس و شهرداری ها به این همه بی قانونی و هرج و مرج پایان داد.
مالک و بنگاه املاک حق ندارد به خواست خود آنهم بدون هیچ قانون و حساب و کتابی به دلیل منافع و سودجویی قیمت ملک تعین کند در یک خیابان دو ملکی که در کنار یکدیگرند با یک شرایط مساوی تنها به دلیل تراکم آن که نوساز و چندین ساله است تفاوت قیمت ها نجومی است!
چرا نظام مولد و تولید محور در کشور محجور است و تاریخا مورد احجاف قرار گرفته است؟
حق و شایستگی از آن فرد و ملتی است که مستحق و سزوار آن هستند و حق و شایستگی اکتسابی است و هیچ فردی از حق و شایستگی خود در جامعه ای محروم نشد
این تمثیل مصداق حال و روز دو نوع دیدگاه متفاوت در نظام اقتصادی کشور است یکی مبتنی بر تولید و بهروری بر اساس شایستگی های اکتسابی و دیگری نظام واسطه گری و دلالی بر اساس رانت است.
یک نگاه مختصر تاریخی به نظام تولید در اقتصاد کشور بیندازید تا متوجه شوید چه میزان از ساختار اقتصاد کشور متعلق به واسطه گری است و بعد آنرا با وضعیت حال مقایسه کنید تا عمق فاجعه در ابعاد ملی قابل درک شود.
با تمام این وجود نظام تولید تاریخا در ایران محجور بوده است در این رابطه مثال آن کشاورز یا آن دامدار ساده را می زنم و حال خود قضاوت کنید این کشاورز و یا آن دامدار که بیشترین زحمت را برای باروری و رویش نظام تولید در اقتصاد کشور متحمل می شود چه سهم و سودی از این مشاغل دارد؟
در واقع هیچ چرا که کشاورز و دامدار بایستی محصولات تولیدی خود را به بهایی ناچیز به دلال ها و واسطه گرهای حاکم بر بازار و نظام اقتصادی کشور بفروشند و طبیعی است که سود بیشتر از آن واسطه گرها و دلال ها باشد چونکه از ابزار پول و قدرت برخودار هستند و این همان ابزاری است که آن تولید کننده گان واقعی از آن محروم هستند و این چرخه معیوب نسل در نسل ادامه داشته تا اینکه امروز نظام تولید در اقتصاد کشور به این حال و روز اسفناک واسطه گری افتاده است.
براستی چرا نبایستی آن کشاورز و یا آن دامدار در تمامی چرخه های تولید تا مصرف نقشی پویا و بلا بدیل نداشته باشند؟
چرا نبایستی آن کشاورز در سهام کارخانه شالیکوبی و ایضا آن دامدار در سهام کشتارگاه و در سیستم حمل و نقل تا رسیدن محصول و دام اش بدست نوانایی و قصابی بدون واسطه نقش ایفا کند؟
چرا نبایستی دانشگاه ها و مراکز علمی به منظور اصلاح بذر و نژاد دام ها، باروری زمین، مدرنیزه کردن کردن سیستم سنتی آبیاری، کشت های مکانیزه در خدم%D
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
نخوندمش ولی بهت منفی دادم که دفعه بعد رو مخ ما نری با این رمان ات!!!! از خود خبر بیشتر بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
چه دل پری داری نوشته ها تو در دوجلد کتاب منتشر می کردی بهتر نبود
ناشناس
| United States |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ماشاالله چه حوصله ای دستت خسته نشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
یعنی واقعا خود تابناک نشسته این متن رو خونده بعد منتشر کرده?!ا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
این نطر نشون میده مردم چقدر دوست دارن به مملکتشون خدمت کنن. مردم مملکتشون را دوست دارن اما برخی مملکت را فقط برای استفاده شخصی میخوان.؛
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
لطفا از کپی کردن متن آماده در اینجا خودداری کنید .
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
چندبار آخرش نوشتی چرا نبایستی؟
خب جواب ش رو هم بده
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
آخرش که ناتموم مونده
در خیلی جاهارو باید گل بگیرن با این وضعیت
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
درد ما این است زود به قاضی میرویم این بنده خدا درد جامعه را نوشته و راه کار داده دستش درد نکند بدبختی ما این است چیزی را نمی خوانیم و چون نمی خوانیم از گردونه جهان متمدن عقب ماندهایم باید بخوانیم که علم حلال مشکلات است باید راستی و درستی پیشه کنیم که غیر این همینی خواهد بود که هستیم باید عوض شویم به خاطر خودمان ووآینده این کشور باید دست از منافع باد آورده بکشیم باید مثل یک انسان زندگی بکنیم باید بدانیم که عمل به قانون و احترام به حقوق همدیگر بهترین راه است و اگر چنین باشد همه به راحتی در کنار هم زندگی خواهیم کرد باید از حیف ومیل بیت المال دست برداریم که بزرگان ما گفتهاند باید چنان رفتار و زندگی کنیم وقتی از این جهان میرویم شرمنده حیات خود نباشیم بیایید درست و درستکار باشیم که همه چیز و هر مشکلی حل شدنی است
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اشتباهی منفی دادم .درست است بعضی جاها را گل
بگیرند هم به نفع ملت است و همبه نفع دولت
آریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
احسنت
81ملیون.اونایم که نمیکشن دود و بوی مواد بهشون تحمیل میشه.باور ندارید یسری به محله... بزنید از سر محله پیاده تا تهش بری معتاد میشی کسی هم اصلا کاری نداره انگار اینجا یه کشور دیگست که مواد توش ازاده
چهل سال از سقوط رژیم پهلوی گذشته لطفاً بفرمایید امروزه برای درمان چشم درد به انگلستان نمیروند؟ کاخ هایی که امروزه ساخته میشود با کاخ ها و امکانات گذشته تفاوت دارد؟
حال مسئولان کشور چکار کردند؟ شان ایرانی را به جایی رسانده اید که برای گرفتن ارز به کشورهای همسایه سفر کنند و درآمد کسب کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
برای درمان به ایران می ایند
هنوز اسمی به نام توریسم سلامتی به گوشت خورده؟ هم در تهران و هم شیراز و یا اگر تبریز هستی برو ببین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
مثل اینکه هنوز در دوران پهلوی سیر می کنی که دکتر و این چیزها از هند و جاهای دیگر می اوردیم و خودمون چیزی برای گفتن نداشتیم
جواب فرهاد
| France |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
دمت گرم داداش.حرف دل مردمو زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
مهم نیست که بقبه تو چه فلاکتی افتاده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
کلا مقایسه الان با چهل سال قبل درست نیست . آن هم به این شکل غیر کارشناسی . دستش میخارید پماد از خارج میآوردند ! این حرفها چیست ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
پس چرا بعضیها برای درمان به آلمان یا انگلستان میروند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
به خاطر این به انجا می روند که غرب پرست هستند و کلاس دارد
مگر یک نوع بیماری های خاص که فقط یک کشورهای خاص انجام می دهند
آریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
برای درمان به فرانسه هم میروند !!!!
شما اقای وزیر ارشاد مگر شما مانند وزارت خارجه ،ریاست جمهوری و مجلس مخاطب جهانی دارید که می گویید می روید انجا؟
هر وقتی که رفتید خارج از ایران و بدون فیلتر شکن وارد شوید متن ارسال کنید
شما به قانون خودتون هم وفادار نیستید و مدیریت کشور هم بر عهده دارید
من از قوه قضاییه می خواهم با امثال این ها که با فیلتر شکن وارد می شوند و قانون را نقض می کنند و علنا داد میزنند که دارند استفاده می کنند برخورد کنند
قبل از انقلاب طبقه متوسط جامعه بودم اینک در نهایت فقر وحقارت زندگی میکنم با سه فرزند پسر بیکارومجرد 42 ساله تا 27 ساله با 800 تومان حقوق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
نفهمیدم الان ۸۰۰ تومان می گیری؟
این رقم برای ۲ سال پیش است
!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
بچه تون متولد انقلابه.تالان ازدواج نکرده مقصر خودتونیدکمی انصاف داشته باشید.خیلی از اهمالکاریها را نمیشه گردن دولتها گذاشت نه درس میخونن نه سر کار میرن.البته حرف تایی گل وبلبلی مملکت نیست ولی خداییش خودمون هم تنبلیم
ناشناس
| United States |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ناشناس ۹و۱۹ جنابعالی گویا از نژاد ژن خوبها هستید و احتمالا فرزندان شما هم از طریق رانت مشغول کار شده اند و بابا جان هم هزینه ازدواج را تقبل فرموده اند
زنده بادماموران نیروانتظامی بااین حقوق کم خیلی ازخودگذشتگی میکنن وشکرخداهمشون با جان ودل خدمت میکنن
پاسخ ها
احسان
| France |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
قطعا تو خودت حقوق بگیر نیروی انتظامی هستی و خودتم میدونی که این آمارها نادرسته .اگه راست میگین با یه موسسه نظرسنجی معتبر جهانی قرارداد ببندید بیاد نظرسنجی کنه.امکان نداره کسی از برخوردهای بی ادبانه برخی و...راضی باشه.
پرویز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
کامنت من روتابناک سانسورکرده ولی خدایی اکثریت ماموران خوب هستن
در وادی اعتیاد چیزی بنام تفننی وجود ندارد اینها ساخته پرداخته ذهن کسانی است که میخواهند سر خودشان یا دیگران کلاه بگذارند
انسان یا مصرف کننده است یا نیست چیزی بین این دو وجود ندارد
تفننی ...خخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
سهراب
| France |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
هست من خودم روزی سه بار تفننی میزنم
اقای روحانی تو به کار هات ادامه بده کاری به انتخابات 1400 نداشته باش
اصلا انتخابات 1400 به شما مربوط نمی شود تو که با وعده ها به مقام رسیدی
اقای نقدی وقتش رو داشتی با من بیا ببرمت تو پوست جامعه تو رو با فقر فحشا اختلاف طبقاتی خیلی شدید پارتی بازی اخذ رشوه و ......
اقای نقدی ............شاه بد ...........از سیستان وبلوچستان وزابل ودیگر شهرهای شرق کشور وجنوب شرقی وببشتر شهرهای جنوبی وهمین طور روستاهایی در شمال وغرب کشور خبر دارید که نه اب سالم دارند نه هوای سالم نه بهداشت نه یک راه مناسب برای رفت وامد در بضضی جاها حتی برق هم ندارند اسم مدرسه کپری به گوشتان نخورده .......مدرسه سقف خراب در حال اوار شدن دیده اید...............اون جاهایی که مردم برای عبور از رودخانه باید با وسیله ای به نام قرقر عبور کنند وانگشتشان را از دست بدهند میشناسید ..........اینها دست اورد است ............به گفته امار خودتان نه میلیون بیسواد ........برای اینها چه جوابی دارید ...........الان چند درصد مردم میتوانند مسافرت بروند ...........ثروت این مملکت کجاست که این همه بدبختی دارند مردم .....کمی انصاف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
از این جاهایی که اسم بردی میشود ۱۰ درصد کشور و نه بیشتر و شما ۹۰ درصد را ول کردی چسبیدی به این ها هرچند که این ها نباید باشد
علی
| United Arab Emirates |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
بالاترین درآمد در زمان شاه در سال ۵۶ حدود ۲۲ میلیارد دلار بود و حقوق کارمند ساده ۱۵۰۰ تومان یعنی ۲۰۰ دلار بود والان سالی ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد داریم و حقوق کارمند ساده ۱۲۰۰۰۰۰۰ تومان که معادل ۸۰ دلار میگردد
استاد
| United Arab Emirates |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
جواب ناشناس 23:30
هم ریاضیات ضعیفه، هم جغرافیا، هک تاریخت. اسفناکه، هم ادبیاتت چاله میدانی
ولی عوضش مثل هم فکرای عزیزت تا دلت بخواهد رو داری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
نود درصد نه،چهار درصد ک احتمالا شما عضوش هستی
حسینی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
!!!!!!!!!!ناشناس مطمئنی 10 درصد میشه؟
به قول یک نفر قبل انقلاب بچه ها خاک بازی می کردند ولی الان اختراع
مقایسه همین که امروز را با 40 سال قبل مقایسه کنی ونتیجه بگیری که پیشرفت کردی مقایسه خوبی نیست کسی که امروز را با دوره پهلوی مقایسه می کند اگر این گونه باشد پس دوره پهلوی را با قاجار مقایسه کن ان وقت متوجه می شوی که دوره پهلوی اتفاقاتی شبیه به معجزه افتاده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
خیلی از چیزهایی که به اسم پهلوی می زنند که اولین باردرست شده در زمان قاجار بوده
امان از تبلیغات
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
ناشناس 23:28
متاسفم برات که قاجار را شروع تغییر در ایران میدونی. برو کمی مطالعه کن .شاید هم قجر هستی که ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ناشناس 23:28چند مورد از اون خیلی ها رو نام ببر با سند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
این دو نفر از بالای نظرات شروع کردن به کوبیدن نظرات مردم.
کاملا معلومه که یک یا دو نفر هستن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اولین برق در زمان قاجار بود یا اولین خط راه اهن ،اولین شناسنامه ،اولین فرودگاه اولین کارخانه
و.....
البته پهلوی گسترش داد که در زمان فعلی هم گسترده تر شدن ان شاهد هستیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
شما اگر جوابی دارید جوابش را بدهید و کوبیدن یعنی چی؟
اشتباه هات ما در حوزه آب از زمانی شروع شد که اشتباهات ما در سایر حوزه ها
در کدام حوزه اشتباه نکردیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
پس معلوم شد كه مشكل اب مربوط به رژيم پهلوي ميباشد
آقای نقدی خواهشا به دوران جنگ برگرد وبه یاد بیاور که همه ملت ایران با جان ومالشان جنگیدند. ومقاومت کردند اما امروز فقط وفقط وحداکثر بیست درصد از این خوان گسترده بهره مندند چرا؟
اشتباهات در حوضه آب زمانی شروع شد که به یک عده بدون حساب و کتاب مجوز حفر چاه با وام بلاعوض دادند و رانتخوران از فرصت استفاده کردند و ثروت یک روستا یا منطقه را تصاحب کردند و کشور را هم دچار مشکل کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
منظورت حتما همان خانواده آقازاده هاست که اطراف شهرها زمینهای دولت را گرفتن
ببخشید الان کاخ وجود نداره؟گرسنه و بدبخت نداریم؟حقوق نجومی نداریم؟
۸۷‎٪ از نیروی انتظامی راضی هستن! اینم از اون آمارهاست ها
انسانهایی که واقعیتهای جامعه را میبینند ولی انکار میکنن وای به حال جامعه ای که این درد از مدیران آن به مردم سرایت کند آن وقت هیچ درمانی افاقه نمی کند
جناب نقدی شما که در دوران شاه در ایران نبودید چطور در باره آن زمان اینطور میگید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
اگر ایشان فراموش کردن من کاملا یادم هست که وقتی حکومت بعث عراقیهای ایرانی تبار را اخراج کرد تلوزیون ان زمان از صبح برنامه های سرگرم کننده و زنده پخش میکر با شرکت هندمندان برای جمع اوری کمکهای نقدی به اضافه بودجه ای که خود حکومت اختصاص داده بود
از سال ۱۲۸۸ که نفت در ایران کشف و استخراج شد تا سال ۵۷ که انقلاب شد کلا حدود ۳۸۰ میلیارد دلار نفت در ۶۹ سال صادر شده و پولش وارد کشور شده است و بابت ساخت کشور و مقداری هم اختلاس شده است ولی از سال ۵۷ تا ۱۳۹۲ یعنی در ۳۵ سال از محل فروش نفت و گاز و پتروشیمی و مواد معدنی بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار درآمد به کشور وارد شده است یعنی در ۳۵ سال پس از انقلاب بیش از سه برابر بیش از ۶۹ سال قبل از انقلاب در امد داشته ایم .
کاربر محترم علی . شاید حرفی که میزنم تابناک پخش نکند ولی خیلی از حقایق را بدون کینه و نفرت باید گفت . اگر مسافرت نبود پس مردم از تبریز تا مشهد با چی میرفتند با الاغ که نمیرفتند آنموقع امور راه سازی بشدت در حال فعالیت بود تا مردم ایران را از نابسامانی قوم غیر ایرانی بنام قاجار مغول نجات دهند . در همین شهر ما اگر کاخ هست آلان روزانه هزاران نفر بازدید میکنند و بلیت بازدید بنام موزه شاه دوازده هزار تومان هست پول بلیت و اجاره پارکینگ کجا خرج میشود . شانسی که آوردیم تمام تاسیسات برق و آب و تلفن و دانشگاه و بیمارستلنها و مدارس ایجاد شده بودند اگر رفاه نبود اگر آب لوله کشی نبود مردم بدون پرداخت هزینه آب از چشمه میخوردند یعنی مفتی بود . گاز نبود مفتی هیزم از جنگل و کوه بود . برق نبود و گاز نبود چون شرایط آنموقع آن بود که نباشد اصلا تلفن موبایل اختراع نشده بود . چقدر انتظار اضافه دارید
شما چرا برعکس آن حرفی که میزنی که مردم چون ماشین نداشتند مسافرت نبود . فکر میکنی آلان خیلی خوب شده که ترافیک تو شهر من قفل شده . من پرسشم این هست که پول اینهمه سوخت ۱۲۰ میلیون بنزین ۲۰ میلیون لیتر گازوییل و صلدرات نفت و گاز مصرف داخلی و خارجی چی میشود .
کاش اقای نقدی میگفت که در زمان شاه حتی یک خط موبایل هم به کسی ندادند و هیچ کس به اینترنت دسترسی نداشت . حتی ماشین با ابهتی مانند پراید را حتی به مردم نشان ندادند .
کاش اقای نقدی میگفت که در زمان شاه حتی یک خط موبایل هم به کسی ندادند و هیچ کس به اینترنت دسترسی نداشت . حتی ماشین با ابهتی مانند پراید را حتی به مردم نشان ندادند .
این هشتاد و اندی کاخی که گفتین مال شاه بوده الان مال کیه و کیا دارن ایتفاده میکنن ؟
اتفاقا چند روز پیش با خودم فکرمیکردم با اینکه وضع مالی خوبی نداشتیم وسیله نقلیه شخصی هم نداشتیم عکسهایی قدیمی راازآلبوم خانوادگی مشاهده میکنم که پدربزرگم حوالی سالهای 1349 و تقریبا هرساله مارا به زیارت امام رضا و بسطام ( شاهرود) میبردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ان زمان طبق متوسط اکثریت را داشت و خیلی از این مردم یا به مشهد می رفتند و با سواحل شمال و در نوروز هم به اصفهان و شیراز و یا بندرعباس و خوزستان بخصوص خرمشهر زیبا و اباد
این سردار عزیز که اتفاقا خیلی هم مخلصه دنیا را از چشم خودش میبینه. فقر و اختلاف طبقاتی وحشتناک الان با زمان شاه قابل مقایسه نیست. همینطور رانت . اکثر رجال امروزی و افراد باسواد جامعه کنونی فرزندان قشر متوسط به پایین زمان قدیم هستند که رایگان تا بالا ترین سطح تحصیل کردند. آیا امروز یک بچه کارگر چنین وضعیتی براس متصور هست. احدی زمان قدیم با پورشه و لامبورگینی تو تهران جلو چشم بقیه که ندارن میتونست جولون بده. بنده متاسفم که افرادی از حال مردمان فرو دست بیخبرند.
زمان شاه مردم عادی سفر به آنتالیا و تایلندو دبی و... را نمیتوانستند بروند اما مرتب به سفرهای زیارتی داخل کشور و سفر به مکه را میرفتند اما در این دوران تعداد مسافرین خارجی برای تجارت یا سیاحت یا پیدا کردن کار به کشورهای خارجی اگرمساوی سفرهای زیارتی نباشد خیلی هم کمتر نیست .حال ببینید ما چقر فرهنگ سازی کردیم
با گذشت زمان سطح رفاه عمومی در کل دنیا بالا رفته است ولی نسبت به این افزایش سطح رفاه، ما پسرفت و عقب گرد شدید داشته ایم.
پاسخ ها
آریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
درسته رفاه عمومی بالا رفته ولی دلخوشی و شادی و امید در میان مردم از بین رفته !!!!
زمان قاجار هم راه آهن و جاده چالوس و دانشگاه تهران و پل ورسک نبود.همچنین برج شهیاد و ورزشگاه صدهزار نفری.
اقای نقدی موبایل اینترنت یادتون رفت زمان شاه استفاده از موبایل اینترنت صفر درصد بود اما الان 90 درصد.
آقای نقدی ! نگاهی به کشور های همسایه فقیر و عنی بکن ببین از چه کسانی عقب افتاده ایم . ما را در حد افغانستان نگه داشته اید نه دوبی و ترکیه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
عجب فکر نااگاهانه ای که برای دیگر کشور ها سیاست تعیین می کنی
درسته الانم متاسفانه مشکلات اقتصادی سنگینه و آقای نقدی هم باید پاسخگو باشه اما اتفاقا آقای نقدی این یکی را دیگه درست گفته، یکی‌بگه این شاهزاده خان در آمریکا با چه پولی زندگی میکنه؟ آیا کار میکنه؟! اصلا میدونه کار بعنی چه؟ پدر ایشون محمد رضا زمانی که پدر مادر من در روستا مدرسه نداشتن‌و هردو‌بیسواد ماندند در سنت موریتز سوییس قصر داشت و درس میخوند دنبال عیش و نوش با پول مردم بود، ثریا زنش در هامبورگ یتیم خانه زده بود برای بچه های آلمانی! اون موقع که نصف ایران گرسنه بودند، جوانها برن تحقیق کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
من تحقیق کردم. هر کسی کلاس 10 رو میخوند، بهش بورس میدادن که بره کشورهای خارجی تخصص بگیره و بیاد مملکتشو بسازه.
اگر بود، مال همه بود.
راستی آقایان تحویل دادن؟ بقیه چطور؟
پدر من در زمان شاه ماهی 500 تومن کمک هزینه تحصیلی برای لیسانس میگرفت که همین سال 85 آموزش و پرورش از حقوقشون کسر کرد!!!!!
آریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
نه که الآن آقا زاده ای در انگلیس و آمریکا وجود نداره !!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
تو احتمالا کمتر از چهل سال داری و بدون تفکر هر چه میگویند باور می کنی یکی از چیزهای خوب تحصیل رابگان برای همه بود حتی در سال ۵۲ دبیرستانهایی مانند خوارزمی و اذر و ۰۰۰ شهریه هایی که موقع ثبت نام گرفته بودند بعدآ پس دادند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
نه که این همه اقازاده تو امریکا و اروپا مشغول بیل زدن هستند طفلکی ها خیلی بهشون سخت میگذره !!!
چرا شمااین هنر پیشه زن را ایقدر اسمش را در رسانه ها سر زبانها می اندازید یه اشتباهی کرده که مردم ما به این افراد اهمیتی نم دهند کسانی هم که به این افراد توجه میکنند از همفکران خودشان هستند
اکثر روستاهای استانی که من زندگی میکنم برق و آب لوله کشی و گاز لوله کشی نداشت اما مدرسه ساخته بودند که حداقل دختران و پسران روستا بیسواد نباشند و تغیه هم بما میدادند و مرتب برای غربالگری پزشکی به روستا میامدند اما بعد جاده درست کردند با عرض کم و شیب زیاد و لوله کشی آب و برق هم دارند اما جمعیت روستا فقط افراد کهنسال زندگی میکنند و کلا کشاورزی را ترک کرده اند . آنموقع امکانات کم بود چون در دیگز کشورها هم چنین بود . دکتر ایرانی بود و خارجی هم بود . جنس داخلی بود خارجی هم‌کم و بیش بود . ولی مقایسه بین قاجار و دوران شاه درست نیست همانطور که مقایسه بین ایران و آلمان و ژاپن درست نیست . آیا درآمد امروز با صد سال پیش یکی هست . آیا آلان فقر و بیکاری نداریم .
روی فضاهای اموزشی کار نمی شود کتابخانه در هر محله اخداث شود فضاهای بازی از کودکی روی بچه ها باید کار کرد مشکلات اقتصادی هم باعث می شه همه سمت تفریحات ناسالم بروند
پارسال تیر ماه آزمون فراگیر استخدامی شرکت کردم
هر روز یه جور مدارک میخوان
خیلی دیر کردن
بروکراسی بیش از حد
تابناک جون پیگسری کن
تکنولوژی وپیشرفتی که پنجاه ساله اخیر دنیا به خودش دیده بی سابقه است کره از چند دهکده ماهیگیری درهمین سالها به کجا رسیده نفتی که ما داشتیم امارات هم داشت .بازهم شکر خوبیم ولی خیلی خیلی میشد بهتر باشیم
چه مردم عجیبی هستیم همیشه با خاطرات گذشته و تاریخ گذشتگان زندگی میکنیم . نگاه به آینده چی میشود . گذشته را با همان شرایط گذشته باید مقایسه کرد مثلا پنجاه سال پیش ایران را با ممالک عربی و آسیای مقایسه کنید و حالا هم با همان کشورها مقاسیه کنید . تحولات جنگ جهانی بر ایران را هم بخولنید . زنان حق تحصیل نداشتند اما با آوردن مدارس با معلمان سپاه دانش در دل روستاها دختران هم باسواد شدند که در فردای دیگر دکتر زن هم داشته باشیم . مقایسه اینچنین فقط مصرف سیاسی و داخلی دارد ارزش کاربردی در حوزه اقتصاد و کشاورزی ندارد
تفننی مصرف کنندگان مواد مخدر بدانند !

همه ی معتادان پر سابقه و بد عاقبت بعنوان تفنن مصرف مواد را آغاز و ادامه داده اند و مدتها فکر می کرده اند که هر وقت بخواهند میتوانند آن را کنار بگذارند در حالیکه چنین نبوده و نیست.

خودتان را فریب ندهید در سریع ترین زمان ممکن آن را فقط و فقط برای همیشه ترک کنند و هرگز به آن نزدیک نشید که اگر بشوید، ورود به نکبیت را از همان لحظه نزدیک شدن دوباره به مواد مخدر، بنوازید.

در اینصورت شک نکن درون منجلاب اعتیاد و نکبت آن هستی.
تابی جان کاربران این سایت محترم خیلی در تحلیل مسایل اقتصادی و سیاسی خیلی جوان هستند لذا طرح چنین موضوعاتی ملنند مقایسه چهل ساله فقط فرافکنی اذهان جوانان هست در صورتی امروز جوانان با دنیای اخبار و بسرعت نور اطلاع میابند . کشور ایران در دوران انقلاب بزرگترین شانسی که آورد شاه زود قدرت را کنار و با گریه از کشور خارج شد و مثل سوریه از بالا هموطنان خود را بمباران هوایی نکردند یعنی نخواستند زیر ساخت های کشور که با زحمات بسیاری درست شده بود از بین برود من اسم این را شانس میگذارم چ ن وقتی ساختمان های سوریه که مثل آبکش درست کردند و فقط دیش ماهواره از پشت بام معلوم هست من خدا را شاکرم که تاسیات ما سالم مانده بود.
اگر مردم نمیدونستن مسافرت چیه پس شماها چطور مدارک تحصیلیتون رو از کشورهای مختلف گرفتین ؟
چرا برخی به خود اجازه میدهند که به همه کس تهمت بزنند وتوهین کنند حرف های دیگر اقای نقدی را خوندم وتعجب کردم که ایشان این چنین الفاضی را بکار برده اند
اقای نقدی یادتون رفت بگویید درزمان شاه مردم نمیدانستند عابربانک چیه ولی الان میدونن این خودش خیلی مهم است
زمان شاه دلار 7تومان بود و حالا...
آمار مصرف کنندگان تفننی مواد خیلی بیشتر از 4 میلیونه.
باورکنین شاید به90درصدهم برسه حالادیگه بچه مدرسه ای های این دورزمونه هم نه که تفننی بلکه بیشترشون می کشن البته بیشرتوجنوب کشورخیلی بیشتره
چرا 40 سال پیش دبی را با الان دبی مقایسه نمیکنید این ملت تاکی با شعورشان بازی شود
خواستم بگم اساتید عزیز حقوق یک کارمند در سال۱۹۸۰در امریکا حدود۲۰۰دلار بوده.دلارم تورم داره
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار