بازدید 10874
یک متخصص مسائل جغرافیای سیاسی در گفت وگو با «تابناک»؛

انتقال پایتخت کمکی به حل معضلات شهر تهران نمی‌کند/تصمیم گیران به بهانه انتقال پایتخت در دام مافیای شرکت‌های مشاوره و ساخت و ساز نیفتند/سیاسی ـ جناحی کردن یا منطقه‌ای و محلی کردن بحث انتقال، بزرگترین خطای ممکن است

مسأله انتقال پایتخت سیاسی ایران، از جمله مسائل پر حاشیه و جنجال برانگیزی است که به رغم پیگیری‌های فراوان آن در دولت‌های مختلف، همچنان حل نشده باقی مانده و هیچ یک از دولت‌های بعد از انقلاب، عملاً نتوانستند آن را اجرا کنند؛ اتفاقی که در صورت تحقق، تغییرات سیاسی و جغرافیایی قابل تأملی را در نظام مدیریتی کشور رقم خواهد زد و شاید بتواند تهران را از فشاری که اکنون بر آن تحمیل شده، خارج کند.
کد خبر: ۸۳۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 12 September 2018
ساختار سیاسی حاکم بر کشور معیوب و مستهلک است/ انتقال پایتخت کمکی به حل معضلات شهر تهران نمی‌کندمسأله انتقال پایتخت سیاسی ایران، از جمله مسائل پر حاشیه و جنجال برانگیزی است که به رغم پیگیری‌های فراوان آن در دولت‌های مختلف، همچنان حل نشده باقی مانده و هیچ یک از دولت‌های بعد از انقلاب، عملاً نتوانستند آن را اجرا کنند؛ اتفاقی که در صورت تحقق، تغییرات سیاسی و جغرافیایی قابل تأملی را در نظام مدیریتی کشور رقم خواهد زد و شاید بتواند تهران را از فشاری که اکنون بر آن تحمیل شده، خارج کند.

به گزارش «تابناک»؛ مدت هاست بحث انتقال سیاسی پایتخت از شهر تهران به یکی از شهر‌های کوچک و مرکزی کشور در محافل سیاسی و مدیریتی کشور مطرح می‌شود و بسیاری از مدیران اجرایی کشور فارغ از حزب سیاسی، خواستار تحقق آن هستند. مثل مدیران اجرایی دولت دوازدهم که چند ماهی است، جدا پیگیر این مسأله هستند و آن طور که از خبر‌ها برمی‌آید اکنون دوباره قرار است در این زمینه مطالعات مفصلی را در پیش بگیرند.

هفته گذشته و در جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارش‌هایی از سوی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و نیز نماینده وزارت راه و شهرسازی در مورد مسأله انتقال پایتخت مطرح شد.

در این جلسه موضوع انتقال پایتخت اداری و سیاسی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با استفاده از نظریات و دیدگاه‌های صاحب نظران دانشگاه، دستگاه‌های ذی‌ربط و تجربیات سایر کشور‌ها ظرف شش ماه مطالعه و پژوهشی جامع و دقیق در خصوص امکان سنجی انتقال پایتخت اداری و سیاسی کشور تدوین و آن را به دولت ارائه دهد.

در همین باره در روز‌های گذشته، ابوالفضل ابوترابی، عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران به رسانه‌ها گفت: در جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی اداری کشور، مقرر شد تا در شش ماه آینده نقطه‌یابی برای انتقال پایتخت از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

آنچه اکنون در میان مدیران ارشد کشور در مورد انتقال پایتخت مطرح شده است و آن‌ها خود را برای اجرای این موضوع مصمم نشان می‌دهند، در سال‌های قبل نیز چه بسا با جدیت بیشتری از سوی دولت‌های دیگر دنبال شد، اما در عمل به آن خروجی مشخص که مد نظر بود، نرسید.

پاسخ به ضرورت یا عدم ضرورت انتقال پایتخت، مشکلات پیش روی این طرح و چرایی عدم تحقق آن تا کنون در کنار دستاورد‌هایی که این مسئله می‌تواند برای توسعه کشور و شهر تهران داشته باشد، از جمله سؤالاتی است که پاسخ به آن‌ها به لحاظ تخصصی خالی از فایده نیست.

در همین رابطه، دکتر حسین ربیعی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران ضمن انتقاد از ساختار حاکمیتی کشور به «تابناک» گفت: ساختار سیاسی حاکم بر کشور ما نه تنها ایده آل نیست، بلکه معیوب و مستهلک است و نشانه‌های بسیاری از این وضعیت دیده می‌شود. در حال حاضر توسعه متوازنی در کشور وجود ندارد و بخش‌های زیادی از جنوب و جنوب شرق کشور خالی از سکنه است، شکاف نقاط محروم و برخوردار در کشور عمیق است، یک خوشه ثروت، قدرت و جمعیت بزرگ به نام تهران و البرز درست شده و نرخ مهاجرت درون کشوری به سمت این خوشه بسیار بالاست. بروکراسی اداری و تمرکز مراکز تصمیم گیری و نهاد‌های صاحب اختیار در تهران نیز مشهود است.

دکتر ربیعی با اشاره به پژوهش‌های متعدد دانشگاهی برای حل مشکلات ساختار سیاسی حاکم بر کشور افزود: حاصل نشست‌ها و همایش‌ها و جلسات، تصمیمات عالمانه و عاقلانه‌ای روی کاغذ می‌آید، ولی مشکل در زمان اجراست. بخشی از این مشکل به قانون اساسی و ساختار قانونی اداره کشور بر می‌گردد. به طور نمونه در ساختار سیاسی کشور ما برای مجالس محلی (ایالتی و استانی) جایی دیده نشده و فقط یک کانون قانونگذاری و تصمیم گیری به نام مجلس شورای اسلامی تدارک دیده شده است. حداکثر توزیع اختیارات تصمیم گیری در سطح محلی، به شورا‌های شهر و روستا خلاصه شده که محدوده اختیارات آن بسیار کم و کوتاه است. نخبگان محلی فقط در صورتی که به مجلس ملی راه پیدا کنند، توان اظهار و اعمال نظر در قانونگذاری و تصمیم سازی دارند.

استاد دانشگاه خوارزمی تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع انتقال پایتخت، ادامه داد: انتقال پایتخت در دوره‌های مختلف تاریخی در ایران صورت گرفته و ایران در در ازای تاریخ خود بیش از بیست پایتخت داشته است. در جهان نیز بار‌ها انتقال و جابجایی پایتخت انجام شده و امر غیر معمولی نیست؛ بنابراین از دید علمی و تجربه عملی جابجایی پایتخت امکان پذیر است. اما در دوره کنونی در ایران، ضرورت و کارآیی چنین اقدامی باید با دقت و ظرافت زیاد بررسی و هزینه ـ فایده آن به خوبی تحلیل و برآورد شود.

وی با تأکید بر اینکه مسأله انتقال پایتخت یک موضوع ملی و حاکمیتی است، اضافه کرد: مسأله انتقال پایتخت یک مسأله حاکمیتی و ملی است و اساساً جنس تصمیم گیری در مورد آن با تصمیم گیری برای ایجاد یک شهر یا ارتقای یک دهستان به بخش متفاوت است و در اختیار مدیران و مسئولان محلی نیست. دوم آن که مکان یابی پایتخت شاخص‌ها و معیار‌های سرزمینی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی دارد که خواسته یا ناخواسته بسیاری از شهر‌ها و مناطق کشور را در بر نمی‌گیرد؛ بنابراین نباید چنین انتظارات نامعقولی در شهر‌های مختلف کشور ایجاد شود و مردم نیز باید آگاه باشند و تحت تأثیر تبلیغات و تهییجات این قبیل فرصت طلبان قرار نگیرند.

ربیعی تأکید کرد: در نظر داشتن مصالح و منافع ملی مهمترین بحث در این موضوع است. سیاسی – جناحی کردن آن، منطقه‌ای و محلی کردن آن، دامن زدن به رقابت‌های مکانی برای انتخاب محل مورد نظر، و حتی به نظر من عمومی کردن آن مهمترین و بزرگترین خطای ممکن است.

این استاد دانشگاه با اشاره به آسیب‌های مسأله انتقال پایتخت هشدار داد: باید مراقبت کرد تصمیم گیران در این رابطه در دام مافیای شرکت‌های مشاوره و ساخت و ساز که مترصد چنین فرصت‌هایی هستند، قرار نگیرند؛ اتفاقی که ادعا می‌شود در بحث سد سازی در کشور ما رخ داده است!

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار «تابناک»، که پرسید آیا انتقال پایتخت تنها راه حل مشکلات شهر تهران است، گفت: به هیچ وجه تنها راه نیست. به خصوص در مورد شهر تهران که اکنون به غول ثروت و قدرت و جمعیت تبدیل شده و جریان و شریان اصلی اقتصاد و سیاست کشور را هدایت می‌کند، انتقال مراکز اداری و سیاسی از این شهر هیچ کمکی به کم شدن معضلات و مشکلات آن نمی‌کند. فرض کنیم همین فردا مکانیابی مناسب انجام و زیر ساخت‌های لازم فراهم شد و مراکز سیاسی – اداری از تهران خارج شد. در بهترین حالت حدود ده هزار نفر از جمعیت تهران کم و به مرکز اداری جدید منتقل می‌شود. آیا مشکلات تهران با خروج ده هزار یا صد هزار نفر از بین خواهد رفت؟

وی در ادامه افزود: ساختار و سازمان سیاسی کشورها، جدا از این که برآمده از قوانین و دستورالعمل‌های مصوب است، از شرایط آب و هوایی هر کشور نیز تأثیر می‌پذیرد. شوربختانه در کشور ما شرایط نامساعد آب و هوایی با برنامه ریزی‌های ناکارآمد توسعه ترکیب شده و پس از سال‌ها برنامه ریزی پنج ساله و تعیین چشم انداز‌ها و افق‌های بلند مدت، نه تنها این شکاف‌های جغرافیا پایه از بین نرفته که عمیق‌تر شده و تمرکز ناجوری در نیمه شمالی به ویژه در استان‌های تهران و البرز ایجاد شده است.

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش و در مورد مسائلی که در بحث انتقال پایتخت باید به آن توجه داشت، تصریح کرد: با شناخت و کاربردی کردن توان‌های توسعه در مناطق مختلف کشور، توزیع مناسب امکانات صنعتی و اقتصادی، توجه به توان سواحل جنوب کشور، بهبود شرایط تولید کشاورزی و صنعتی و در نتیجه ایجاد وضعیت معیشتی و رفاهی مناسب در جای جای کشور و البته ایجاد ساز و کار توزیع اختیارات و نظامات تصمیم گیری در سطح محلی و استانی؛ می‌توان شرایطی ایجاد کرد که نه تنها گرایش مردم ایران به تهران نشینی از میان برود که حتی زمینه مهاجرت معکوس از تهران و کاهش مشکلات کنونی آن را نیز فراهم کرد و این نه یک رؤیا و آرمان که یک راهکار علمی و عملیاتی است.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۳
به نظر می رسد توزیع عادلانه امکانات رفاهی و اجتماعی در سطح کشور و عدم تمرکز این امکانات چه آموزشی و ..... هزینه ای کمتر از انتقال وزارتخانه ها داشته باشد و از طرفی توسعه امکانات در کشور کمکی شایان به محرومیت زدایی خواهد کرد .
الان شما که اصلا سعی نکردی هر طور شده موضوع را کلا سیاسی کرده و از انتقال جلوگیری کنی؟
پایتخت فقط باید شهرپرند شود که ازهرلحاظ موقعیت مناسب خوبی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
مجید جان دلبندم از هرلحاظ داری اشتباه میکنی عزیز دلم
ای کاش توی مجلس این مقاله مطرح بشه
آیا میتوان باور نمود که انتقال بعضی دانشگاها ومراکز دیگر به رفاه بیشتر در تهران وآبادی شهرهای کوچک کمک نمی کند؟در حالی سرمایه داری از هم گسیخته از چند سال پیش تهران را هدف ساختمان وبرج سازی حتی در کوچه پس کوچه ها قرار داد ومهاجرت را دامن زده که تهران نه به ابر شهر به غولی تبدیل شده که در هیچ از مناطق حداقل امکانات رفاهی وجود ندارد ودر ترافیک تهران به جای نخبه گری واندیشه بنزین یارانه ایست که دود میشود اگر این را رفاه بنامیم از سالها قبل متخصصین زمین شناسی و بسیاری تهران را معضلی دانسته اند که باید کوچک شود اما سرمایه داری از هم گسیخته با اینهمه برج که در چند سال اخیر منطقه ۲۲ را هم هدف قرار داده مانع اینکار شد ومیشود با انتقال پایتخت شهرهای کوچک آباد وهمه ایران در تهران یا مرکز استانها خلاصه نمی گرددوبا سرمایه گذاری در نقاطی از ایران که بارها گردشگری در سایتها عدم توجه به این شهرها را به اطلاع رسانده که درعین داشتن همه جاذبه ها ی شهری در درون از بی توجهی می پوسد حتی اگر یک روز این انتقال زودتر عملیاتی شود شهرداری با ارزان شدن زمینهای تهران میتواند در مناطق مختلف رفاه بیشتر فراهم کند وشهرهای کوچکی که هدف انتخاب شده اند با توجه به ساخت صحیح به قطبهای اقتصادی وفرهنگی برای مردم ایران وجهان تبدیل می گرددو رشد اقتصادی سریعی در شهرهای کوچک که سالها مورد بی مهری قرار گرفته اند اتفاق می افتد. اگر کسانی که ثروتشان در مسکن تهران خلاصه شده مانع نشوند
بجای انتقال پایتخت بخاطر آلودگی و ... بیایید کمک کنید تا خودروی برقی و خودروی کم مصرف(سه لیتر در صد کیلومتر) تولید کنیم و در پایتخت از آن استفاده کنیم. برای برطرف کردن شلوغی و تردد از دولت الکترونیک بهره ببریم و بسیاری از فرآیندها را مکانیزه کنیم.
از دانشگاه و علم برای اصلاح امور استفاده کنیم.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
]چشم
پایتخت را تغییر ندهید طرز فکرتان را تغییر دهید.

با این روشی که شهرها را اداره میکنید هر جا بروید باز همان خواهد شد.
چه خوابی برای ملت دیده اند ؟
برای مشکلات (یا شاید برای مطرح کردن خودمون) فقط جواب های فانتزی داریم. انتقال پایتخت.. بدون کوچکترین فکری در خصوص شدنی بودن و هزینه هاش.

به جای این جوابهای فانتزی مسئولین کمی فکر کنند چرا موج جمعیت به تهران سرازیر شده و مثلا اگه جای دیگه پایتخت بشه چه تضمینی هست این اتفاق همونجا نیفته.

موج جمعتی به تهران سرازیر شده چون به جاهای دیگه نرسیدیم امکانات ندادیم و هزینه ندادیم. چون محیط زیست رو نابود کردیم. شما برای حل این عقب موندگی ها اقدام کنید. مشکل تهران به خودی خود حل میشه... دریغ از یه ذره تفکر.... و نهایتا افسوس
انتقال پایتخت هیچ مشکلی را حل نمیکند ولی تمرکز زدائی از پایتخت به نظرم امکان پذیر باشد و را حل درست
اتفاقا یکی از مراکزی که به علت داشتن فضا و مرکزیت و امنیت می تواند مورد تحقیق قرار بگیرد استان یزد است . در این استان به لحاظ داشتن فرود گاه بین المللی و خطوط ریلی از یزد به مراکز و استان هایی چون تهران - مشهد - بندر عباس - اصفهان - کرمان - زاهدان و از طریق آنها به سایر نقاط کشور واقعا یک انتخاب بی نظیر است و همچنین مسیر های جاده ای ضمنا با توجه به وجود جغرافیای یزد و کم خطر بودن ان از لحاظ جوادث طبیعی همچون زلزله و سیل و غیره و بکر بودن به لحاظ تعریف و اجرای اصول مبلمان شهری بهترین انتخاب است انشاالله مسئولینبرای انتقال پایتخت کمی تفکر و برنامه ریزی و یا حداقل برای استقرار چندیت وزارتخانه روی یزد برنامه ریزی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
یزد آب خوردن نداره اونوقت میخای پایتخت ایران بشه؟واويلا
پایتخت به محلی منتقل خواهد شد که زمین هایش قبلا توسط رانت خورها خریداری شده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
آفرین به این نکته ظریفی که گفتی
بدون انتقال پایتخت و با تمرکز زدایی به راحتی می توان به اهداف انتقال پایتخت دست یافت. مثلا وزارت و ستاد نفت به خوزستان، میراث فرهنگی کاشان، علوم تحقیقات و فناوری یاسوج، بهداشت و آموزش پزشکی زاهدان و....
این بهترین راه است. اما دولتمردان هرگز موافقت نخواهند کرد.
به نظر من باید پایتخت منتقل بشه. با این کار هم از بیشتر شلوغ شدن تهران و آلوده تر شدن اهران جلوگیری میشه. هم با انتقال پایتخت به شهر و منطقه دیگه اون مناطق هم آباد میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
امکانات باید خوب توزیع بشه. مگه پایتخت ترکیه از استانبول رفت آنکارا چیزی تغییر کرد؟
طرح بی ثمر و ناممکنی دیگر برای به یغما بردن بودجه ی کشور بس کنید! اقتصاد این کشور دیگر تاب چنین کارهایی را ندارد! مسوولان محترم تشریف ببرند از شهرهای بسیار عظیم نو ولی خالی از سکنه چین بازدید کنند تا بفهمند که تشکیل یک شهر جدید، فقط و فقط ساخت و ساز با سیمان و آهن نیست و الزامات دیگری هم دارد. وادادگی در برابر رانت جویان در اجرای چنین طرح عظیم و پرهزینه ای خطراتی در حد فروپاشی اقتصاد ملی خواهد داشت. اگر پول دارید (که ندارید!) برای بهبود سطح رفاه مردم در شهرهای موجود کشور هزینه کنید. نه این که مثل سد سازیهای بی ثمر برای نان رساندن به برخی ، ثروت ملی را در کوهو بیابان مدفون کنید!
تهران دیگر جای افزایش جمعیت ندارد باید تمرکز زدائی بشود
دقیقا اونچه که تو ذهن من بود این استاد عزیز بیان کردند.
از زمان مادها که هگمتانه رو بعنوان پایتخت انتخاب کردند تا زمان آقا محمد خان که تهران رو پایتخت کرد، مدام در حال تغییر بوده؛ پس ازین نظر مشکلی نیست اما چون ساختار سیاسی حاکم بر کشور و بعبارتی مدیریت سیاسی فضای کشور از نوع بسیط متمرکز هستش، عملا انتقال پایتخت هیچ کارایی نخواهد داشت مگه برای عده ای سودجو و مافیا.
مهمترین راه نجات تهران تمرکززدایی، اجرای برنامه‌های آمایش سرزمینی و تغییر ساختار به فدرالیسم (بخصوص با توجه به تفاوت های جغرافیایی حاکم بر کشور) هستش؛ که این امر نیز بدلیل ترس و نگرانی مسئولان و مقامات از تجزيه سرزمینی انجام نمیگیره.
تا زمانی که تهران بعنوان قطب اصلی کشور محل تمرکز امکانات و سرمایه است، شاهد جذب جمعیت و متعاقبش مشکلات عدیده چون جرم و جنایت، آلودگی، ترافیک و... هستیم.

این یک مسئله بدیهی است واقعا و همه میدونیم نبود توسعه متوازن و عدالت جغرافیایی در نتيجه مدیریت ناکارامد متأسفانه وضعیت ازینی که هست به مراتب بدتر خواهد شد.

نمونه ای از مدیریت غلط که در نتيجه نگرش های بخشی و استانی انجام شده و در حال انجام است؛ انتقال آب از غرب (وبحث دریای عمان و خلیج فارس) به فلات مرکزی است که این امر بدلیل نفوذ شخصیت هایی از استان های فلات مرکزی در ارکان قدرت کشور است. این انتقال یک موضوع کاملا مطرود در سطح دنیاست که بدبختانه منافع ملی ما بدلیل خواست بعضی همچنان قربانی منافع قومی و استانی شده.

ببخشید سرتونو درد آوردم
این بحث در چند جمله قابل بیان نیست، مشخصا انتقال پایتخت سر منشا بسیاری از مشکلات با هزینه زیاد خواهد شد که با صرف هزینه کمتر میتوان شهر تهران را اصلاح نمود و همچون افراد غار نشین که پس از مدتی به واسطه انباشت اشغال ، مجبور به ترک مکان و یافتن مکانی جدید بودنند نمیتوان امروزه تصمیم اینچنینی گرفت.....
بیشتر بنظر می آید کسانی دنبال این چنین طرح های هستند که منافع شخصی را بر هر چیزی ترجیح میدهند
دوست عزیز الان کارها با تلگرام واتس آپ سروش موبایل و... انجام میشه جابجایی پایتخت هیچ فایده ای ندارد جز هزینه بیخود روی دست مردم گذاشتن وایجاد فساد ورانت جدید....
دلال با یه تلفن از هرجایی جنسش را باهماهنگی از گمرک ترخیص میکنه حالا چه فرقی داره تهران باشه یا جای دیگه ...
اتفاقا بهترین راه حل مشکلات تهران انتقال پایتخت وتمرکز وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی در شهری غیر از تهران میتواند تمام مشکلات کلانشهر تهران را حل کند.
سمنان بهترین گزینه پایتخت ایران است بدلیل نزدیکی به تهران.
چه شد؟ دیگه اصفهان کاندید بعدی برا پابتخت نیست؟!
خجالت نکشید شما که به همه چی میرینید اینم انجام دهید تا دست تمام بشه.
اگر هر شهری غیر از تبریز پایتخت بشه ما اعتراض داریم
گناه ما غیر تهرانی ها چیه که باید برای کارهای اداری بیایم تهران و کلی توی شلوغی تهران علاف بشیم و کلی هزینه بدیم. ممکنه انتقال پایتخت مشکل تهران رو حل نکنه ولی مشکل غیرتهرانی ها رو واقعا حل می کنه. همه مملکت که تهران نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
مگر حالا قراره پایتخت بیاد تو شهر شما که داری نرخ تعیین می کنی وسط دعوا
قرار است معظلات پایتخت مرتفع شود نه معظلات تهران
اگر تضمین لازم و کافی داده شود که شهر جدید به جولانگاه واسطه ها و سوداگران و ... تبدیل نشود ، شاید کار خوبی باشد. البته در شرایط بحرانی کنونی ، کار کاملا غلطی است.
از این جور آدم ها چیزی در نمیاد ...
اگر قرار بر جابجایی باشد با یک تشکیلات خیلی ساده ور یک محدوده خیلی کوچک وغیر قابل توسعه باید این کار صورت بگیرد تا غول دیگری از پی ان تغیر در کشور بر نیاید که نشود کنترل ومهارش کرد تنها برای استقرار حداقل نیروهای ستادی دولت وسفارت خانه ها ی خارجی نباید هیچ شرکت وکمپانی در انجا دفترودستک وملک ویلا ومهمانخانه ومستمسکی چه داخلی وخارجی ویا موسسات مالی وتجاری وخدماتی حضور فیزیکی داشته باشند تا بعدا معضل اب شرب وزیست محیطی وترافیک وفضای سبز وبلند مرتبه سازی واز این قبیل برای کشور از نو ایجاد شود دولت قبل از همه باید به عدم تمرکز وواگذاری وظایف بر بخش خصوصی واستانها اقدام وخودرا تا میتواند کوچک وچابک بسازد وبعدا منتقل شود واز بوروکراسی عریض وطول وتشریفات وتجملات دست بردارد برای هر وزارت خانه بیش از 300تا 500نفر در ستادش نیرو نباید داشته باشد ولشکری را برای هر وزارت خانه نباید سازمان دهی کند مثل کشورهای اروپایی با دولت دجیتال والکترونیک با حداقل پرسنل کارا باید جابجا وانجام وطیفه نماید
درقضیه انتقال پایتخت به مکانی دیگر، حل مشکل نیست ، خوابی است که برخی برای برداشت یک سرمایه عظیم دیگر دیده اند. مهندسی اداری وتشکیلاتی ضعیف تراز آن است که بتواند چنین کارهای بزرگی انجام دهد. مطمئناً سودآوری مطرح است. ضمناً جدا کردن طبقه خاص ازمردم عادی که درامنیت بیشتر ودید کمتر وانتقاد کمتر قراربگیرن. .
هر دولتی که سر کار میاد اخر های ریاست جمهوری اش میخواهد این مسئله را پیش بکشد . جالب هست که در هردوره هم صاحبنظران جواب منفی میدهند ولی اینها به زور میخواهند جواب بله را بشنوند .

ظاهرا یک خواب دیگری هم دیده اند

دولت برای رفع الودگی ها تنها 150 میلیارد تومان به شهرداری کمک نمیکند تا مشکل الودگی ها با نصب فیلتر روی اتوبوس ها از بین برود ولی میخواهد هزاران میلیارد برای انتقال پایتخت هزینه کند
بعد از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله بحث انتقال پایتخت داغ داغ شده بود که آقای کرباسچی با اجرای بخشی از طرح تفصلی ،و طرح هادی شهر تهران که پیش از انقلاب تهیه شده بود را به اجرا گذاشت ،و چند سالی تب داغ انتقال خوابید ، در پایان دولت اصلاحات دوباره بحث انتقال آغاز گردید ، تا اینکه آقای قالیباف ادامهٔ طرح را بصورت اقتصادی ،و سیاسی برای درآمد زایی شهرداری اجرا نمودند ،و اما اکنون تهران فراتر از طرحهای تفضلی ،و طرهای هادی عبور کرده است ،تنها را رهایی از غول تهران ،تغییر قانون ،و تمرکز زدایی ،و تقسیمات جدید است که در یکی از مناظرات انتخاباتی برخی اشاره ای به ایالتی کردن کشور نمودند که ایران را به هفت ایالت بصورت فدرالی میشود اداره نمود ،و از تمرکز گرایی پرهیز نمود ؟ که لازمهٔ اینگونه طرحها نیاز به تغییر ساختار است ،و کار اجرایی ندارد ،و تنها کار مدیریتی ،و نظارتی را عهده دار میشود ،و تمرکز دولت مرکزی در سیاستهای خارجی ،و دفاعی ‌و امنیتی خلاصه میگردد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
فدرالیسم وقتی عملی می باشد که همه استان ها در آمد مالیاتی کافی برای اداره خود داشته باشند نظیر کانادا و آمریکا و آلمان وگرنه چرا دولت محلی خوزستان ویا بوشهر از نفت و گازشان مخارج سایر استان ها را بدهد؟
باید سیستم فدرالیسم که تجربه ای تقریبا موفقی در دنیا داشته پیاده سازی بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
فدرالیسم وقتی عملی می باشد که همه استان ها در آمد مالیاتی کافی برای اداره خود داشته باشند نظیر کانادا و آمریکا و آلمان وگرنه چرا دولت محلی خوزستان ویا بوشهر از نفت و گازشان مخارج سایر استان ها را بدهد؟
یکی از راههای جایگزینی انتقال پایتخت واگذاری و تفویض اختیارات وزارتخانه ها به ستادهای کل استانهاست تا کسی مجبور نباشد برای یک نامه نگاری و پیگیری به تهران بیاید و از طرفی داشتن یک الگوی سازمانی یکپارچه نه سلیقه ای میتواندیکنواختی انجام امور در کل کشور را به همراه داشته باشد و توزیع عادلانه ثروت کمک شایانی میکند
بازهم تهران ؟ موضوع انتثال پایتخت برای حل مشکل تهران؟...نخیر اصل موضوع این نیست اصل موضوع تیاز مبرم کشور به داشتن پایتختهای مختلف ....اثتصادی ...دانشگاهی ...و سیاسی است .....انتقال پایتخت سیاسی پیش شرط رشد کشور است ....حل مشکل الودگی و ترافیک تهران در شرایط موجود یعنی باز کردن ظرفیت های جدید برای مهاجرتهای جدید به تهران ......تهران باید فقط یک مرکز اقتصادی بماند .....دانشگاها ...مجلس ....دولت ...و ....وطی 20 سال ساخت زیرساخت سازی و برنامه ریزی باید به نقاط مختلف کشور منتقل شوند ...منم یه کارشناس هستم و هرینه ای که به کشور بخاطر تمرکر همه چیز در تهران به کشور وارد میشه خیای بیشتر از هزینه ای هست که برای ساخت مراکز جدید اقتصادی و دانشگاهی و اقتصادی و قیل از همه سیاسی باید هزینه بشه .......بعداز جنگ اگر این اتفاق می افتاد الان کشور میتوانست به رشد متوارن یرسد .....و تهران هم اینهمه مشکلات نداشت .....جمعیتش نصف الان بود و ....پس اینکار هرچه زودتر باید شروع بشه ......فقظ مسایل امنیتی رو در نظر بگیرید ......وقتی ایران یعنی تهران ....خطرناکه برای امنیت کشور ..هیچ کشوری تمام تخم مرغهاشو تئ یه شهر جمع نمیکنه ....از هرزاویه ای نگاه کنید ....این موضوع انتقالاولویت هر دولتی باید باشه ....با برنامه زمان بندی و دراز مدت ....شامل انتقال سیاسی ....دانشگاهی ....اقتصادی ....پرشکی و بیمارستانی ....نطامی .......نخیر جناب کارشناس محترم .....موضوع کمک شدن 100000نفر جمعیت تهران نیست موضوع بسیار ابعاد پبچیده تر و جلوگیری از تبدیل شدن تهران به متروپلی 30 میلیونی ...در آینده فقط یکی از ابعاد آن است ....
طرح انتقال پایتخت بااین طرز تفکر ازبین بردن معلول است نه علت که درهرجای دیگر سر دراورد همین میشود مشکل تهران وسایر کلانشهرها که همین مشکلات تهران رابا کمی شدت کمتر دارند برنامه های توسعه ای تمرکزگرا به نفع شهرها(جاذبه شهری) وبه ضررروستاها وشهرهای کوچک (ایجاددافعه)میباشد که بیش از 70 سال با کپی برداری از خارج وبدون بومی کردن ان وبطور ناقص تهیه واجرا میکنندعامل دیگر تصمیمات خلق الساعه وبدون مطالعه وتحقیق مبتنی برروشهای علمی وبخشی نگر درسطوح کلان وناکارامدی قوانین وضع شده بدترازان اجرای ناقص انهاست برای درمان باید درد را درست تشخیص داد چرا که ....
عزیزان مشکل با انتقال پایتخت حل نمیشه، چه بسا به هر شهر دیگه ای انتقال بدیم همین حال و روز تهرانو پیدا میکنه.
یحتمل دردانه ها برای زمین های شهر خاصی چشم دوختن
اگه میخوایم با همین الگوی کشور داری پیش بریم، تا زمانی که آمایش سرزمین اجرا نشه این معضل رو داریم اما اگر بسمت فدرالیزم بریم اونوقت خودبخود مشکلات حل میشه.

بودجه و وقت را صرف همچین کار عبثی نکنید، راه رو دارید اشتباه میرید.
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
تابی چه بد این نظرمو سانسور کردی ؛ حالم گرفته شد
سلام، چه حالی می دهد که تهران بشه شهرستان و یک فیلمی مثل برره برایشان بسازیم. دلمان حال می اید، جبران اینکه کل کشور شهرستانی اند کوخ نشین و بعضی تهرانی ها کاخ نشینند مدعی اند از بینی فیل افتادند می شود.
دولت بیشتر وزارتخانه ها را به استان ها ی اشیه کشور انتقال دهد و امورات را بصورت الکترونیکی بدون حضور ارباب رجوع انجام دهد و دوسه وزارتخانه که حیاتی است را در قزوین یا زنجان یا اراک مستقر کند اینکار باعث توزیع ثروت و منابع انسانی مناسب خواهد شد و از طرف دیگر مانع هجوم همه به یک منطقه که پایتخت سیاسی بدنبال دارد خواهد شد و تهران دیگری را ( از جهت زیادی جمعیت )در سایر ایران نخواهیم داشت . در انتقال وزارتخانه ها بایستی منابع زیستی مانند آب مد نظر باشد
حیف پول ندارم ، وگرنه میدونم پایتخت بعدی کجاست
اگه پول داشتم همه زمین هاشو میخریدم . البته اگر چیزی مانده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
کجاست ببم جان؟
وقتی همه امکانات در تهران جمع شده انتقال اسمی پایتخت چه فایده ای داره؟؟؟؟
صبح یه سر به کرج بزنید وضع مترو و خیابانها رو ببینید از اطراف حمله میکنن به سمت تهران برای کار برای درآمد تا تمرکز از تهران برداشته نشه حل نمیشه
همون سرجاش بمونه بهتره انتقال یعنی افت برای شهرجدید یعنی افزایش هزینه ها و تورم درشهر جدید یعنی افزایش ترافیک و دود و سرطان مطمئنا نفعی برای شهر جدید نداره هدف فرار از ترافیک و زلزله و ییلاق کردنه!!!!!!
پایتخت جدید خیلی وقته انتخاب شده عزیزان. اگر شما پروژه ها و طرح ها و پیشرفت چند سال اخیر قزوین رو ببینید متوجه میشید حتی زمین برخی وزارتخانه ها هم تعیین شده و مردم میدونن...
اینجا ایران است یا سیسیل ایتالیا همش خیر از مافیا میدهید . اگر اینجا ایتالیا است . پس ما همگی ویزای شینگین داریم
انتقال پایتخت کمکی به حل معضلات شهر تهران نمی‌کند.
وضعیت اقتصادی مملکت رو درست کنید - نه مسائل مثل تغییر پاییتخت رو.
مسلما طرحی است با بودجه بسیار بسیار کلان و اجرای آن لااقل صد سال زمان میبرد و نهایتا هیچ سودی هم ندارد
ما فرهنگ شهرنشینی بلد نیستیم. جابجایی دردی دوا نمیکند.
متاسفانه مشکل اینجاست تهران انقدر مشکلات داره که هیچکدوم انی حل نمیشن
ترافیک
اشتغال در مقابل تعداد زیاد جمعیت
کمبود اب
کمبود حمل و نقل عمومی
الودگی صوتی و هوا و بصری
و سرانه فضای سبز و مراکز تفریحی و...
انتقال مراکز اداری پایتخت تجربه ایی است که در کشورهای پیشرفته دنیا جواب داده است و بهترین راهحل تمامی معضلات کلان شهر تهران می باشد
دقیقا به قول دوستمان باید این سیستم ناعادلانه از بین برود وگرنه انتقال پایتخت سیاسی و اداری با این روند اوضاع را بدتر میکند
پایتخت باید فقط شهر تبریز باشد
به زرس قاطع به نظرم میرسه این بابا هرچی پول داشته تو تهران ملک خریده میگید نه برید تحقیق کنید خب
در این وانفسا بحث انتقال پایتخت مطرح میشه !!!!!!!!!!اخه مردم را چه فرض کردهاند
پایتخت میاد یک شهر ۴۰۰۰۰۰ نفری
باسلام .مسکن ارزان .میشود درختها کمتر ازبین میرود اسمان ابی میشود .اب فراوانتر میشود .مردم راحت تر میشوند چون مدیرانهم باید همراه پایتخت باشند ازتهران میروند .وخیلی چیزهای دیگر
ما نمی گوییم پایتخت را جا به جا کنید باید نصف وزارتخانه‌های ادارات ی که مربوط بع آنهاست.
بهترين محل براي انتقال پايتخت sawadkoh
بهترين محل براي انتقال پايتخت در استان فارس در منطقه اي نزديك شهر آباده است كه از نظر شرايط آب و هوائي مناسب است يعني هوائي معتدل و منطقه بسيار وسيع ميباشد و اين منطقه مابين سه استان يزد، استان اصفهان و استان فارس واقع است. هم امنيت منطقه بالاست هم به سه استان و شهر يعني اصفهان شيراز و يزد كه هر سه شهر از شهرهاي توريستي است نزديك است .حالا ما گفتيم پذيرش و فكر كردن آن با دولت و مردم . با انتقال پايتخت موجب اشتغال بسيار زيادي براي ساختن پايتخت جديد ميشود. هرچه پايتحت جديد از تهران دور باشد بهتر است اما در صورت نزديد بودن پايتخت جديد با تهران دوباره اين شهر جديد بهم متصل ميشود و تمركز جمعيت كشور در يك منطقه كوچك صورت ميگيرد كه فاجعه بار خواهد شد.
پایتخت باید به شهر جدید هشتگرد منتقل شود بسیار باد خیز و خلاصه بسیار مناسب است
عجب افراد با نفوذی در دستگاه دولت وجود دارد
کشور در حالا جنگ اقتصادی است آنهم با امریکا و امریکا به اتفاق متحدینش می خواند نظام اسلامی را سرنگون کنند و حالا شما آقای کارشناس حرف از انتقال پایتخت می زنید.
به نظر من انتقال پایتخت کار درستی نیست باید یک برنامه با کمک تمام ارگانها برای نطم ئترتیببه تهران ومهاجرت به شهرها با رسیدگی به روستاها وشهرها اانجام شود
دفتر مرکزی شرکت ما در تهران است .
پرسنل تهران ۱۵۰ ساعت اضافه کار تشویقی در ماه دارند .
اما ما در یزد باید برای اضافه کار واقعی التماس کنیم .

و سرجمع اضافه کارمان به ۱۰۰ ساعت هم نمیرسد .
الان بنده در حال اضافه کار در محل کار هستم ،
اما همکار عزیزمان در تهران با داشتن ۱۵۰ ساعت تشویقی
در حال تفزیح و ...

فردا جمعه هم با زحمت اجازه گرفته ام که سر کار بیایم .
شاید آخر ماه اضافه کاریم به 100 ساعت نزدیک شود .

همکار تهرانی ، شمال خوش بگذره .
از ما هم یاد کن .
جاده های شمال محاله یادت بره !


سر و جان همه ما شهرستانیها فدای تهرانیها باشد .
همه اموال و دارایی کشور متعلق به شما است .
اصلا ایران متعلق به شما است .
حقوق و مزایا همه برای شما است .
زندگی ما به برکت وجود شما است .

به شما تهرانیها خوش بگذره انگار به همه شهرستانیها خوش گذشته .

با تمرکز همه منابع و درآمد کشور در تهران ،
و پرداخت بالاترین حقوق و مزایا حتی در یک شرکت و سازمان ،
آیا نوابغ مدیریتی این کشور ،
عاقبت این انفجار روزافزون جمعیت در پایتخت
را درک نمیکنند ؟

چرا مردم را به تهران نشینی و مهاجرت به این شهر
تشویق میکنید ؟
کرمانشـاه از لحاظ دیدنی و آب و هوا و راه آهن و فرودگاه و کلان شهری و گردشگری و مرکزیت غرب کشور بهترین گزینه س.
مافیای سیاسی و اقتصادی نمی گذارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر