بازدید 18914

تاکتیک جدید ارتش سوریه و متحدین در عملیات ادلب

در حالی‌ که مقدمات حمله و عملیات برای بازپس‌گیری ادلب در شمال شرق سوریه، آخرین پایگاه شورشیان و تروریست‌های جنگ داخلی این کشور، از سوی دولت سوریه و با مساعدت ایران و روسیه شروع شده است، به نظر می‌رسد، این آخرین عملیات که به‌گونه‌ای اساسی‌ترین نمونه در نوع خود است، نه یک حمله همه‌جانبه که عملیاتی متناسب و محدود باشد.
کد خبر: ۸۳۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 09 September 2018

در حالی‌ که مقدمات حمله و عملیات برای بازپس‌گیری ادلب در شمال شرق سوریه، آخرین پایگاه شورشیان و تروریست‌های جنگ داخلی این کشور، از سوی دولت سوریه و با مساعدت ایران و روسیه شروع شده است، به نظر می‌رسد، این آخرین عملیات که به‌گونه‌ای اساسی‌ترین نمونه در نوع خود است، نه یک حمله همه‌جانبه که عملیاتی متناسب و محدود باشد.

به گزارش «تابناک»؛ نشریه چینی «شینهوا» در مطلبی با اشاره به موضوع عملیات دولت سوریه در ادلب برای بازپس‌گیری آخرین مقر تروریست‌ها و شورشیان، با بیان این موضوع می‌گوید: طی نبردهای قبلی برای بازپس‌گیری مواضع تروریست‌ها، این گروه‌ها به همراه شورشیان دیگر مجبور به تسلیم و قبول کوچ به ادلب شده بودند. به ‌این ‌ترتیب ادلب تبدیل شد، به بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مقصد شورشیان شکست‌خورده از جمله گروه‌های وابسته به القاعده که در میان گروه‌های ضد دولت قوی‌ترین هستند.

تاکتیک جدید ارتش سوریه و متحدین در عملیات ادلب

اکنون نوبت به تسخیر ادلب رسیده؛ آن‌هم زمانی که بزرگ‌ترین پیروزی‌ها برای دولت سوریه رقم خورده و هیچ جای دیگری برای کوچانیدن شورشیان و تروریست‌ها نمانده است و دولت سوریه تقریباً همه قسمت‌های سوریه را دوباره باز پس گرفته است. اکنون دولت سوریه و متحدانش (ایران و روسیه) فرصت طلایی برای شکست همه شورشیان در شهر ادلب دارند، ولی این بار این عملیات ساده نیست که دلیل آن پیچیدگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

زمانی که دولت سوریه اقدام به اعزام نیرو به جبهه‌های مرکزی استان حماه، استان شمالی لاذقیه و ادلب کرد، کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا و فرانسه هشدارهایی دادند؛ این هشدارها به ‌سادگی یادآور تهدیدات قبلی آن‌ها برای استفاده از نیروی نظامی علیه دولت سوریه است.

این سه قدرت ادعا می‌کنند، اطلاعاتی دارند که بر اساس آن دولت سوریه درصدد انجام یک حمله شیمیایی در عملیات پیش روی در ادلب است و تهدید به واکنش نظامی در برخورد با یک چنین حمله‌ای کرده‌اند.

این سه قدرت پیش ‌از این نیز در ماه آوریل اقدام به حمله به خاک سوریه به این بهانه را کردند که هم از سوی سوریه و هم از سوی متحدان آن هر گونه حمله شیمیایی تکذیب شد. این بار قبل از حملات سوریه و متحدان آن این ادعاها را رد کرده و بیان می‌کنند که ایالات‌متحده با همدستی شورشیان در پی انجام یک حمله شیمیایی و متعاقب آن انجام یک حمله علیه مواضع دولت سوریه و ارتش این کشور هستند.

در همین حال دولت آمریکا در خصوص ایجاد یک «فاجعه انسانی» در ادلب هشدار داده است. ترکیه که همراه با روسیه و ایران درگیر مذاکرات برای شرایط ادلب است نیز در خصوص عملیات ادلب هشدار داده است. دو روز پیش، رؤسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران در تهران طی نشستی مواضع خود را اعلام کردند.

به رغم هماهنگی‌های قبلی میان سران سه کشور قبل از نشست به‌ سختی می‌توان اختلاف‌نظرها میان آن‌ها را نادیده گرفت. در حالی‌ که پوتین و روحانی طرفدار یک عملیات همه‌جانبه و سنگین در ادلب برای رهایی از شر شورشیان و تروریست‌های افراطی برای همیشه هستند، اردوغان با پیشنهاد دیگری به این نشست آمد.

وی پیشنهاد یک آتش‌بس در ادلب را پیش کشید که از سوی روحانی و پوتین مورد موافقت قرار نگرفت. ترکیه در حال حاضر دقیقاً در جبهه مقدم مقابل یک تندباد قرار دارد، به ‌ویژه بعد از آن که از متقاعد کردن گروه‌های وابسته به القاعده برای انحلال خود، ناکام ماند.

حتی اکنون هم این عملیات به نظر قصد دارد همه شورشیانی که تمرد کرده و از مصالحه سرباز می‌زنند را هدف قرار دهد و راه را بر بقیه شورشیانی که با دولت به توافق برسند باز می‌گذارد؛ دقیقاً به شیوه‌ای که در بخش‌های دیگر سوریه، به شورشیان در قبال زمین گذاشتن سلاح‌های خود امان داده شد.

دیدبان حقوق بشر سوریه در آخرین گزارش خود بیان کرد: جبهه النصره (وابسته با القاعده) ده‌ها هزار تن از شورشیان دیگر را ـ که مدافع و خواهان مصالحه با دولت داده‌اند ـ در ادلب به قتل رسانده اند. این گروه حتی ماه گذشته نیز بیانیه‌ای منتشر کرد که طی آن بر ادامه جنگ با دولت و مقابله با حملات ارتش در ادلب تأکید کرد.

ماهر احسان، تحلیلگر سیاسی سوری، به خبرگزاری شینهوا گفته که جنگ در ادلب ناگزیر است، چون گروه‌های وابسته به القاعده قطعاً از تسلیم و زمین گذاشتن سلاح سر باز می‌زنند.

وی بیان کرده که ترکیه و کشورهای غربی از عملیات و جنگ محدود علیه شورشیان و گروه‌های تروریست‌ها حمایت می‌کنند و نه از یک جنگ و عملیات تمام‌عیار زیرا ادلب نزدیک به 3 میلیون ساکن دارد.

وی همچنین به مواضع اخیر آنکارا اشاره‌ کرده است که جبهه النصره را به‌عنوان یک گروه «تروریستی» معرفی نموده که چراغ سبزی به دولت سوریه برای مقابله و جنگ با این گروه است. جنرال محمد عباس از فرماندهان ارتش سوریه نیز بیان کرده که جنگ در ادلب حتمی و تعیین‌کننده است.

وی بیان کرد: این عملیات در ابتدا یک عملیات محدود است؛ به این معنی که گروه‌های مشخصی را هدف قرار می‌دهد. وی افزود: ارتش سوریه با استفاده از توپخانه و حملات هوایی بر گروه‌های متعلق به النصره و سایر گروه‌های افراطی تمرکز خواهد کرد.

این عملیات جزئی به شکل ابتدایی گروه‌های تروریستی را تضعیف و از منابع تهی می‌کند و بعدازآن که ارتش وارد نبرد زمینی می‌شود، این گروه‌ها قادر به مقاومت چندانی نخواهند بود.

روز شنبه وزارت دفاع روسیه بیان کرده که گروه‌های تروریستی قصد دارند، در بخش‌هایی از شهر ادلب اقدام به انجام حملات شیمیایی کنند. با این‌ حال روسیه درصدد است تا پرونده ادلب را به رغم تهدیدات کشورهای غربی برای همیشه ببندد.

روز جمعه، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، در نشستی در شورای امنیت بیان کرد، 50 هزار تروریستی در ادلب حضور دارند و از قصد دولت سوریه برای بازپس‌گیری همه مناطق این کشور سخن گفت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
شماها پیگیر همون کنسرت باشید ...در موضوعات استراتژیک دخالت نکنید..
یک بار برای همیشه باید شر تروریست ها را از سوریه کند
باتروریست جنگیدن وظیفه همه کشورهاست ..
کاری است که نباید به اینجا می رسید ولی دیگر چاره ای نیست
بالاخره ندانستیم ترکیه چی تو کله اش داره ؟
درادلب جايى براى استفرار نيروهايى امريكايى وجود ندارد وامريكا امكان دادن كمك زمينى به تروريست ها ندارد
فعلا به ایران نیاز دارن
موضوع ایران با ترکیه. وروسیه فرق می کند.
تا پای جان با رهبریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس