بازدید 10711
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «موافقت سازمان امور مالیاتی با کاهش مالیات بخش صنعت» تا «افزایش قیمت طلا و نفت با تضعیف دلار در بازار»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشدار وزارت بازرگانی چین به ترامپ، سقوط رویپه هند در مقابل دلار، سقوط 12 درصدی قیمت بیت کوین در بازار جهانی، فروش بیش از یک میلیارد یورو ارز صادراتی در 31 روز، خروج بیش از ۳ میلیون دلار برای واردات مداد تراش، رشد 30 درصدی حجم معاملات تجاری روسیه با ایران، رشد فروش خودرو در آمریکا با استقبال از خودروهای شاسی‌بلند و کاهش ۳۲ درصدی فروش اوراق صکوک در کشورهای عربی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 07 September 2018

از «موافقت سازمان امور مالیاتی با کاهش مالیات بخش صنعت» تا «افزایش قیمت طلا و نفت با تضعیف دلار در بازار»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشدار وزارت بازرگانی چین به ترامپ، سقوط رویپه هند در مقابل دلار، سقوط 12 درصدی قیمت بیت کوین در بازار جهانی، فروش بیش از یک میلیارد یورو ارز صادراتی در 31 روز، خروج بیش از ۳ میلیون دلار برای واردات مداد تراش، رشد 30 درصدی حجم معاملات تجاری روسیه با ایران، رشد فروش خودرو در آمریکا با استقبال از خودروهای شاسی‌بلند و کاهش ۳۲ درصدی فروش اوراق صکوک در کشورهای عربی را در بر دارد.

هشدار وزارت بازرگانی چین به ترامپ

در خلال تنش‌های روزافزون تجاری آمریکا و چین، ژائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگاني چین روز پنجشنبه گفت: «در صورتی که ایالات متحده تعرفه جدیدی بر روی کالاهای ساخت چین وضع کند، چین نیز مجبور به مقابله به مثل خواهد شد.» دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای سیاست های حمایت گرایانه اقتصادی و با تأکید بر ضرورت دفاع از اقتصاد آمریکا که به گفته وی طی چند دهه تجارت ناعادلانه برخی کشورها به ویژه چین لطمه خورده، تعرفه‌های موجود بر کالاهای وارداتی از چین را افزایش داده است. در پی این بالا گرفتن جنگ تجاری، هر یک از این دو کشور بر بیش از 50 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده اند. با این حال، ترامپ بار دیگر تهدید کرده که بر 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای ساخت چین تعرفه های گمرکی جدید وضع می کند. ژائو افزود: «پکن با نظارت دقیق بر تأثیر تعرفه‌های جدید، اقدامات حمایتی جدی از شرکت‌های چینی و خارجی فعال در این کشور برای مقابله با مشکلات احتمالی پش روی انجام خواهد داد.» تعرفه‌های تازه مستقیم کالاهای مصرفی از جمله لوازم منزل، محصولات روشنایی، تایر، دوچرخه و صندلی ماشین مخصوص کودک را مورد هدف قرار خواهد داد. ترامپ همچنین تهدید کرده است در صورتی که چین مازاد تجاری مبادلات خود با آمریکا را کاهش ندهد بر روی تمام کالاهای وارداتی چین تعرفه بیشتری وضع خواهد کرد. این در حالی است که وی چهارشنبه اعلام کرد هنوز آمادگی هیچ گونه موافقت با غول اقتصادی شرقی را ندارد.

رویپه هند در مقابل دلار سقوط کرد

ارزش روپیه هند در برابر دلار آمریکا برای اولین بار به پایین ترین سطح خود در تاریخ این کشور رسید. رویپه هند در روز پنجشنبه به روند نزولی خود در میان بازارهای نوظهور ادامه داد و سرمایه گذاران را نگران کرد. در همین حال، هر ۷۲.۱۱ روپیه هند به یک دلار رسید که پایین ترین رقم برای روپیه در مقابل پول آمریکا محسوب می شود؛ اما ساعاتی بعد به گفته برخی تجار به دلیل فروش متعادل دلار از سوی بانک مرکزی هند، بخشی از روند نزولی رویپه جبران شد و هر ۷۱.۹۳۵۰ رویپه به یک دلار رسید؛ این در حالی است که در روز چهارشنبه هر ۷۱.۷۷۵۰ رویپه معادل یک دلار بود. یکی از تحلیلگران ارز در رزرو بانک هند اعلام کرد که این اقدام بانک مرکزی مداخله در بازار نیست و فقط نرم کردن روند کاهش ارزش روپیه محسوب می شود. بر همین اساس، رویپه هند از آغاز ماه جاری میلادی تقریبا ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده و از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون هم بیش از ۱۲ درصد در مقابل دلار آمریکا روند نزولی به خود گرفته که یکی از بدترین عملکردهای ارزی آسیا را به خود اختصاص داده است. به نقل از ایبنا، تجار برآورد کرده اند که بانک مرکزی هند روز پنجشنبه حدود یک میلیارد دلار فروخته است. همچنین گفته می شود رزرو بانک هند غیر مستقیم در بازار ارز از طریق بانک ها دخالت می شود.

موافقت سازمان امور مالیاتی با کاهش مالیات بخش صنعت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سازمان امور مالیاتی با کاهش پنج درصدی مالیات بخش صنعت موافقت کرده که امید است این مهم به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز برسد. غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در نشست اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: اگر مالیات بر مسکن های خالی و فرارهای مالیاتی جدی گرفته شود، امکان کاهش سهم مالیات صنعت تا 10 درصد نیز وجود دارد. وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای هیأت دولت اظهار داشت: در ملاقات روز هفتم شهریور ماه رهبری با اعضای هیأت دولت، معظم له فرمودند که 'دولت سخنان اعضای اتاق بازرگانی را بخواند، بشنود و ببیند' و این تکلیفی بر اعضای هیأت دولت بود که بخش خصوصی را در تصمیم سازی ها مشارکت دهد. رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با شرایط جدید و تنش های ارزی در اقتصاد ایران، میزان سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی باید به چند برابر فعلی افزایش پیدا کند تا بتوانند مانند گذشته واحدهای تولیدی را مدیریت کنند. /ایرنا

قیمت بیت کوین در بازار جهانی 12 درصد سقوط کرد

در معاملات دیروز بازار جهانی ارزهای مجازی، هر توکن بیت کوین 6424 دلار بفروش رسید. قیمت کنونی نسبت به روز قبل 12 درصد کاهش داشته است. دیگر ارز مجازی اتریوم نیز 226.45 دلار به فروش رسید که نسبت به روز چهارشنبه 18 درصد سقوط کرده است. بیت کوین نقدی نیز با سقوط 19 درصدی قیمت در معاملات مواجه شد و 495 دلار در هر توکن به فروش رسید. در حالی دیروز قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی در بازار جهانی سقوط کرده است که بنا به گزارشnews.bitcoin هر توکن بیت کوین به عنوان گران بهاترین ارز مجازی در بازار ایران در حال حاضر 24 هزار دلار معامله می شود و این بدین معناست که قیمت بیت کوین در بازار ایران حدود 4 برابر بازار جهانی است. اعلام سیاست بانک مرکزی ایران برای تدوین قوانین ماینینگ و خرید و فروش ارزهای مجازی از جمله دلایل بالا رفتن مبادلات و قیمت ارزهای مجازی کشور محسوب می‌شود.

فروش بیش از یک میلیارد یورو ارز صادراتی در 31 روز

بر اساس اعلام بانک مرکزی، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات از ١٦ مرداد تا ١٥ شهریور به یک میلیارد و هشتاد و دو میلیون یورو رسید. مجموع تأمین ارز برای واردات از ١٦ مرداد تا ١٥ شهریور به یک میلیارد و هشت میلیون یورو رسید. نرخ روز (پنجشنبه- ۱۵شهریورماه) در سامانه نیما به ازای هر یورو حدود ٨٩٠٩ تومان بود. نرخ سنا که برآیند نرخ نقدی اسکناس در صرافی ها و سامانه نیماست، دیروز به ازای هر یورو ٩٢٨٢ تومان شد.

خروج بیش از ۳ میلیون دلار برای واردات مداد تراش

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۴۲۱ تن مدادتراش و تیغه آن از ۱۵ کشور جهان وارد ایران شده است. لازم به ذکر است، واردات ۴۲۱ هزار و ۷۴۹ کیلوگرم مدادتراش و تیغه آن باعث خروج ۳ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۴۶۸ دلار به ارزش ریالی ۱۳ میلیارد و ۲۸۲ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۵۳۸ تومان شده است. براساس این گزارش، واردات از کشور‌های اتریش، آلمان، امارات متحده عربی، اندونزی، انگلستان، ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، سوئد، سوئیس، لهستان، مالزی، هند و هنگ کنگ بوده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات از کشور چین با وزن بیش از ۲۹۱ تن و ارزش دلاری ۱ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۲۱۳ دلار صورت گرفته است.

از «موافقت سازمان امور مالیاتی با کاهش مالیات بخش صنعت» تا «افزایش قیمت طلا و نفت با تضعیف دلار در بازار»

فروش اوراق صکوک در کشورهای عربی ۳۲ درصد کاهش یافت

فروش اوراق اسلامی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موسوم به صکوک در نیمه نخست سال جاری میلادی به دنبال افزایش قیمت نفت کاهش پیدا کرد و نیاز دولت های این منطقه برای جبران کاهش کسری بودجه خود به وسیله انتشار بیشتر اوراق قرضه صکوک را منتفی کرده است. در همین حال مؤسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد، انتشار اوراق قرضه اسلامی یا همان صکوک در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی با ۳۲ درصد کاهش به ۱۶.۷ میلیارد دلار رسید. بر همین اساس، در حال حاضر سهم جهانی انتشار اوراق صکوک توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کمتر از ۳۰ درصد است که این رقم برای سال گذشته میلادی ۳۹ درصد ثبت شده است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که شامل امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت هستند مجموع انتشار جهانی اوراق صکوک را در نیمه نخست سال جاری میلادی با ۱۲ درصد کاهش به ۵۵ میلیارد دلار رسانده اند. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، مودیز اعلام کرد که بهبود بهای نفت منجر به کاهش فشار بودجه ای از روی دوش دولت های عربی حوزه خلیج فارس شده و نیاز آنها را به گرفتن وام یا ابزارهای مشابه تأمین مالی کمتر کرده است.

رشد فروش خودرو در آمریکا با استقبال از خودروهای شاسی‌بلند

خودروسازان بزرگ آمریکا از افزایش فروش خودرو در ماه آگوست خبر دادند که دلیل عمده آن نیز استقبال بیشتر شهروندان آمریکایی از خودروهای شاسی‌بلند بوده است. به نقل از دنیای اقتصاد، این افزایش فروش در حالی رخ داد که اطمینان خریداران و همچنین نرخ پایین بیکاری باعث شده تا افزایش نرخ سود بانکی تأثیر چندانی بر فروش خودرو در ایالات‌متحده نداشته‌ باشد. شرکت فورد‌موتور به‌ عنوان دومین خودروساز بزرگ آمریکا توانسته است، در فروش محصولات خود در ماه آگوست به رقم ۲۱۸ هزار و ۵۰۲ دستگاه دست یابد. این در حالی است که میزان فروش این خودروساز در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ کمتر از ۲۰۹ هزار دستگاه بوده‌ است. فروش خودروهای اسپورت در ایالات‌متحده با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده‌ است، در‌ حالی‌ که کامیون‌های سبک نیز با افزایش ۷ درصدی فروش مواجه شده‌اند.

روسیه: حجم معاملات تجاری با ایران 30 درصد رشد کرده است

رئیس دومای روسیه به رشد تجارت میان ایران و روسیه اشاره کرد و افزود : حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود 30 درصد نسبت به پارسال رشد کرده است. به نقل از تاس، ویاچسلاو ولودین روز پنجشنبه در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست کمیسیون مشترک پارلمانی دو کشور با بیان اینکه روابط تهران و مسکو به صورت پویا در حال توسعه است، ادامه داد: اطمینان دارم که این امر به واسطه پویایی روابط رؤسای جمهوری دو کشور به وجود آمده است.

افزایش بهای جهانی طلا در بازار فلزات گرانبها

در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا با 9.2 دلار افزایش نسبت به روز قبل، 1205.5 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 5 دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن 128 دلار پایین تر بوده است. نقره نیز 7 سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و 14.24 دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین و پالادیم نیز به ترتیب با 11 و 9 دلار افزایش 795 و 979 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شد. به گزارش رویترز، کاهش ارزش دلار در بازار جهانی در کنار اقدام سرمایه گذاران آسیایی در خرید طلای فیزیکی به افزایش قیمت طلا در بازار منجر شده است. از طرفی نگرانی سرمایه گذاران از تشدید اختلاف تجاری بین آمریکا و چین بر شرایط بازار تأثیرگذار بوده است.

افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی

بلومبرگ نوشت: در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی نفت، هر بشکه نفت برنت دریای شمال، با 16 سنت افزایش با قیمت 77.43 دلار به فروش رسید. هر بشکه نفت آمریکا نیز 6 سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و 68.78 دلار قیمت‌گذاری شد. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین معاملات روز گذشته بازار جهانی انرژی 75.18 دلار به فروش رسیده است. به گزارش رویترز، اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت، تضعیف دلار در بازار ارز و افزایش تقاضای سوخت در آمریکا بوده است. از طرفی بحران در بازارهای نوظهور در کنار تشدید نگرانی‌ها نسبت به بالا گرفتن تنش تجاری بین چین و آمریکا و تأثیر آن بر کاهش تقاضای نفت، باعث شد تا قیمت از این بیشتر افزایش نیابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بی خیال بابا، از مشکلات حجاب هم بگید که این روزها کمر مردم رو شکسته!!!
اینقدر منبر رفتنرو صرفش کردن که چی؟؟
ووزارت نفت بزرگترین دلال ارز در جهان شده

وضعیت اصناف اصلا تعریف نداره .بجز مایحتاج ضروری بقیه در کما هستند
دولت باید مالیاتهای اصناف رو برای دو سال بیخیال بشه
ارزش پول ملی ما حدود ۲۰۰ درصد کم شده

دولت داره از وضعیت فعلی به نفع خودش استفاده میکنه
پول نفت من باید همان ۴۲۰۰ تومن به دستم برسه
وزارت نفت بزرگترین دلال جهان شده
این تولید کنندگان و فروشندگان ایران اگه تمام پولهای مملکت را به آنها بدهید (الان هم تمام پولها پیش خودشان است)، نمیگویند بس است. ببینید توی این شرایط بد اقتصادی با توجه به اینکه شعار امسال را هم برای خودشان رقم زده اند، چگونه خون مردم را در شیشه کرده اند. اختلاس میکنند، احتکار میکنند، تولید نمیکنند، از کیفیت میزنند، گران میفروشند، ... و صدها ترفند دیگر. لطفا اینقدر باج را به آنها ندهید، یه کمی هم در برابر ظلمهای آنها به مردم تنگ دست کمک کنید. فکر میکنید، چه کسانی ارز میخرند، زمین و ملک میخرند، طلا و سکه میخرند، خانواده شان در خارج زندگی میمنند، ارز مملکت را خارج میکنند، بابا مگه این تولیدکنندگان برای این مردم تخم دو زرده گذاشته اند که این قدر قدرت دارند
حمایت های بی دلیل از صنعت
باعث ضعیف تر شدن صنعت شده و ان را به یک بچه لوس تبدیل کرده است
مالیات چی باید مردم بدهند..بدبختشان کردید و رفت و مالیات هم طلب می کنید..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی