بازدید 6844

«فاكس‌نيوز» و ادعاي كشف تأسيسات اتمي مخفي سوريه

اين عكس در 13 سپتامبر 2003 با يك ماهواره تجاري آمريكايي گرفته شده است كه مي‌تواند نشان دهد مقامات آمريكايي، از وجود چنين تأسيساتي مدتها پيش از عمليات اسرائيل با خبر بوده‌اند. اين در حالي است كه واشنگتن درباره طرح‌هاي پنهاني اتمي احتمالي سوريه، سكوت كرده بود.
کد خبر: ۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۴ 30 October 2007

دو ماه پس از تجاوز هواپيماهاي جنگنده اسرائيل به خاك سوريه، «فاكس‌نيوز» ـ شبكه نزديك به نومحافظه‌كاران آمريكا ـ در راستاي توجيه اين تجاوز و با انتشار تصويري، مدعي وجود تأسيسات مخفي اتمي سوريه شد كه احتمالا اسرائيل آنها را نشانه رفته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، «فاكس‌نيوز» ادعا كرده كه اين عكس، احتمالا نشان‌دهنده تأسيسات اتمي سوريه، آن هم چهار سال پيش از حملات هوايي اسرائيل است كه گفته مي‌شود به هدف نابود كردن همين تأسيسات بوده است.

«فاكس‌نيوز» همچنين گزارش داد: اين عكس در 13 سپتامبر 2003 با يك ماهواره تجاري آمريكايي گرفته شده است كه مي‌تواند نشان دهد مقامات آمريكايي، از وجود چنين تأسيساتي مدتها پيش از عمليات اسرائيل با خبر بوده‌اند. اين در حالي است كه واشنگتن درباره طرح‌هاي پنهاني اتمي احتمالي سوريه، سكوت كرده بود.

«ديويد آلبرايت»، رئيس انستيتو علوم و امنيت بين‌الملل در واشنگتن گفت: «من مطمئنم مقامات آمريكايي چيزهايي مي‌دانسته‌اند و نيز روشن است كه نمي‌دانسته‌اند آن رآكتور بوده، اما مطمئنم در بررسي عكس‌هاي سوريه متوجه اين فعاليت‌ها شده بودند.»
اين عكس نشان‌دهنده محلي است كه هواپيماهاي اسرائيلي به آن حمله كرده بودند و نيز وجود تأسيسات و ساختمانهايي پيش از حمله در آنجا است. اين در حالي است كه اسرائيل به طور رسمي درباره اين حمله اظهار نظري نكرده و حتي وقوع آن را رد كرده بود.

اين عكس توسط شركت «GeoEye» يك شركت تجاري گرفته شده كه در گزارش خود در اين مورد نوشته است: اگر اين ساختمان داراي يك رآكتور باشد، احتمالا رآكتور گازي 20 تا 25 مگاواتي است كه مي‌تواند سالانه پلوتونيوم مورد نياز يك سلاح اتمي را توليد كند اما براي اين‌كه سوريه بتواند پلوتونيوم بمب اتم را توليد نمايد، نياز به تجهيزات ديگري دارد تا پلوتونيوم را از سوخت مصرف شده رآكتور تهيه كند.

آلبرايت افزود: احتمال داده مي‌شود سوريه در برنامه اتمي خود، از كشورهاي ديگر مانند كره شمالي يا احتمالا بعضي عناصر روسي تجاري خارج از دولت كمك گرفته باشد، اما به هر حال، بدون بررسي دقيق و تنها با نگاهي از بيرون به اين كشور، نمي‌توان درباره ظرفيت واقعي توانايي‌هاي اتمي اين كشور نظر داد.

بايد گفت، سوريه بر نبود هرگونه تأسيسات اتمي در كشورش تأكيد دارد و بشار اسد نيز در اوايل همين ماه اعلام كرده بود اين تأسيسات، تنها يك ساختمان نظامي متروكه بوده است.
اين در حالي است كه هنوز مشخص نيست دولت بوش، دقيقا در اين‌باره چه اطلاعاتي دارد!
البته احتمال مي‌رود، در شرايطي كه واشنگتن از اقدام عليه سوريه به بهانه پرونده قتل «حريري» ناكام مانده است، اين امر، سرآغاز موج جديدي از فشارها عليه دمشق باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی