بازدید 22669
۶

افزایش قیمت دی وی دی فیلم سینمایی، پیش به سوی دانلود غیرقانونی!

دور از انتظار نیست که مردم بیش از پیش خرید دی وی دی را از اولویت‌های اقتصادی‌شان حذف کنند، تیراژ بسیاری از فیلم‌های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی به زیر صد هزار نسخه کاهش یابد و بسیاری از فیلم‌های سینمایی که در گیشه سینما موفق نبوده‌اند یا فرصت اکران نداشته‌اند، اساساً هیچ گاه شانس عرضه در شبکه نمایش خانگی و کسب سود از این طریق را نداشته باشند و مستقیماً وارد چرخه VOD شوند.
کد خبر: ۸۲۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ 21 August 2018

افزایش قیمت دی وی دی فیلم سینمایی، پیش به سوی دانلود غیرقانونی!با افزایش قیمت دی وی دی فیلم‌های سینمایی، دور از انتظار نیست که فروش نسخه‌های خانگی فیلم‌های سینمایی با افت شدید فروش و به تبع آن، افت تیراژ مواجه شود و دانلود نسخه‌های قاچاق بیش از پیش گسترش یابد؛ اتفاقی که برخی فعالان این عرصه با نگرانی درباره آن سخن گفته‌اند و خواستار کمک دولتی شده‌اند اما طبیعتاً چنین رویکردهای حمایتی با توجه سوابق دهه‌های پیشین، نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ نخستین نشانه‌های تاثیرگذاری شرایط تازه اقتصادی کشور بر حوزه سینما، با افزایش قیمت دی وی دی فیلم‌های سینمایی برای عموم عیان شد و بدین ترتیب از این پس برای هر دی وی دی باید ده هزار تومان پرداخت کنید و دور از انتظار نیست که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید دی وی دی، قیمت دی وی دی در ماه‌های آینده بار دیگر افزایش یابد، تا تولید و عرضه دی وی دی فیلم مقرون به صرفه شود.

اگرچه شرایط عرضه محصولات سمعی و بصری در فضای مجازی نسبت به پنج سال قبل بهتر شده و با گسترش وب‌سایت‌های فروش موسیقی و وی او دی‌ها، بستر خرید فیلم و موسیقی به صورت آنلاین فراهم شده اما با توجه به آنکه محصول به فروش رفته در فضای مجازی تفاوت قیمت چشمگیری با نسخه‌های دی وی دی ندارد، اغلب کاربران به دنبال دانلود نسخه‌های غیرقانونی یا قاچاق فیلم‌های سینمایی می‌روند و ترجیح می‌دهند هزینه پرداختی برای فیلم سینمایی معادل هزینه حجم اینترنتی باشد که برای دانلود آن هزینه می‌کنند... .

عرضه فیلم‌های سینمایی در قالب سی دی و دی وی دی در سال‌های ابتدایی با استقبال گسترده‌ای مواجه شد، به گونه‌ای که تیراژ بسیاری از فیلم‌های سینمایی به هفتصدهزار نسخه می‌رسید. با افزایش امکانات کپی لوح فشرده، نسخه‌های قاچاق در بازار نمایشگاه خانگی عرضه شد اما همچنان بسیاری از فیلم‌ها می‌توانستند با تیراژ معادل پانصدهزار نسخه به عرضه آثارشان بپردازند و همچنان بازار نمایشگاه خانگی بسیار سودده بود.

افزایش قیمت دی وی دی فیلم سینمایی، پیش به سوی دانلود غیرقانونی!

این بازار به مرور کوچک و کوچک‌تر شد و آهسته آهسته تیراژ فیلم‌ها در کانال سیصدهزار نسخه قرار گرفت و اکنون شنیده می‌شود برخی آثار با تیراژ صدهزار نسخه عرضه می‌شود. در عین حال بسیاری از فیلم‌های سینمایی به ویژه در ژانر درام که ریسک فروش آنها در شبکه نمایش خانگی بالاست، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، اساساً مشتری ندارد؛ چرا که با این قیمت تمام شده، اگر شمار آثار برگشتی در شبکه نمایش خانگی بالا باشد، ولو آنکه رقمی برای رایت فیلم پرداخت نشده باشد، باز هم تولیدکننده دی وی دی متضرر شده است.

در این شرایط دور از انتظار نیست که مردم بیش از پیش خرید دی وی دی را از اولویت‌های اقتصادی‌شان حذف کنند، تیراژ بسیاری از فیلم‌های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی به زیر صد هزار نسخه کاهش یابد و بسیاری از فیلم‌های سینمایی که در گیشه سینما موفق نبوده‌اند یا فرصت اکران نداشته‌اند، اساساً هیچ گاه شانس عرضه در شبکه نمایش خانگی و کسب سود از این طریق را نداشته باشند و مستقیماً وارد چرخه VOD شوند.

در این میان، برخی فعالان حوزه نمایش خانگی، با اشاره به اینکه ممکن است این بخش متاثر از افزایش قیمت دی وی دی و کوچک‌تر شدنِ بازار، آسیب جدی ببیند، خواستار حمایت دولتی شده‌اند. این حمایت‌ها طبیعتاً می‌تواند در قالب ارائه یارانه برای تامین مواد اولیه ارزان و تولید ارزان‌تر دی وی دی باشد و راهکار عملیاتی دیگر برای حمایت دولتی از شبکه نمایش خانگی قابل تصور نیست؛ اما آیا این نوع حمایت‌ها کمکی به حفظ این بازار می‌کند؟

به نظر نمی‌رسد این حمایت‌ها تاثیر بلندمدتی داشته باشد و تجربه دهه شصت و هفتاد در توزیع کمک‌های دولتی در حوزه فرهنگ از نگاتیو تا نوار کاست نشان داده این مدل نمی‌تواند تاثیر در مدیریت بازار داشته باشد و باید بازار خود به دنبال راهی برای حفظش در شرایط طبیعی باشد. در این شرایط شاید تنها راه حفظ شبکه نمایش خانگی، بستر دیجیتال باشد و بعید نیست یک دهه دیگر اثر پررنگی از دی وی دی فیلم و موسیقی در فروشگاه‌ها نباشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶
سوپر مارکت سر کوچه مون 1500 تومن می گیره و هر قسمت از سریال های شبکه خانگی رو تو فلش می ریزه میده .
اینقدر فیلمهای داخلی مبتذل و چرت شده که حیف همون حجمی که بخوای بذاری برای دانلودش چه برسه بخوای پول بدی بخریش . مفت و مجانی هم نمی ارزن
با احترام به هنرمندان کشور ولی اثراتون مفت هم نمی ارزه چه برسه به ده هزارتومن

نتیجه : یه زمانی برای هنرتون ارزش قائل بودم و به اندازه همون هنر هزینه میدادم ولی هیچگاه زیر بار این هزینه ها نمیرم چرا که هنرتون ارزش این مبالغ رو نداره و متاسفانه از فاز نمایش هنر به فاز نمایش سبک برای بدست آوردن پول رفتید و خوشبختانه شبکه های غیرقانونی دانلود همیشه وجود داره و وجود خواهد داشت.
حالا قیمت دی وی دی ها رو بکنید صدهزارتومن .کجاست خریدار ؟
مگه هنوز کسی پیدا میشه واسه فیلم ایرانی پول بده ؟
من خودم فروشگاه محصولات فرهنگی دارم . اولا سوپر مارکت ها که اصلا ربطی به صنف ما ندارن تو کار ما دخالت میکنن و دوما کار کپی میزنن. سوما ملت از شکم زن و بچه اشون نمیزنن بیان DVD اورجینال بخرن. خیلی از همکارای ما بی خیال این کار شدن چون اساسا سودی نداره . هر فیلم رو 5 تومن میخریم و میدیم 6 تومن دست مشتری . حالا اینقد کپی زیاد شده از سوپری و کافی نت و بقالی و چقالی و خدمات کامپیوتری و مرغ فروش و کبابی و موبایل فروش و خیلی از اصناف کار کپی میکنن . به زودی علاوه بر دی وی دی شاهد از بین رفتن صنف محصولات فرهنگی هم باید باشید.
حیف پول که بریزی تو جیب این چند لیبریتیها با این فیلمهای چرتشون. بعدشم بیان واسه مردم کلیپ از تجملاتشون و خوشگذرونی هاشون تو اینور اونور بزارن و شعار مردم مردم شون بلند باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار