بازدید 6795
۵

ونزوئلا ۵ صفر از پول ملی خود را حذف کرد

کد خبر: ۸۲۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ 21 August 2018

دولت ونزوئلا در چهارچوب یک طرح گسترده اقتصادی که به گفته نیکولاس مادرو، رئیس جمهوری این کشور موجب مهارتورم شدید این کشور خواهد شد، ۵ صفر پول ملی خود را حذف کرد.

به گزارش ایسنا، دولت ونزوئلا در چهارچوب یک طرح گسترده اقتصادی که به گفته نیکولاس مادرو، رئیس جمهوری این کشور موجب مهارتورم شدید این کشور خواهد شد، 5 صفر پول ملی خود را حذف کرد، اما منتقدان می گویند، این اقدام یکی دیگر از نمونه های سیاست های شکست خورده سوسیالیستی است که بحران اقتصادی ونزوئلا را عمیق تر می کند.

به دلیل تعطیلی اعلام شده از سوی دولت به مناسبت اولین روز اجرای طرح جدید قیمت گذاری، خیابان ها و فروشگاه های ونزوئلا خلوت بود و حالت نیمه تعطیل داشت. صندوق بین المللی پول، نرخ تورم ونزوئلا را تا پایان سال یک میلیون درصد برآورد کرده است.

بر اساس این طرح، حداقل دستمزد در ونزوئلا رشدی 3 هزار درصدی خواهد داشت و با هدف افزایش درامدهای دولت، مالیات ها بالاتر خواهد رفت. همچنین قرار است دستمزدها، قیمت ها و نرخ ارز ونزوئلا به پترو، ارز مجازی دولت این کشور گره زده شود.

کارشناسان می گویند، این طرح که جمعه گذشته اعلام شده، احتمالا موجب تشدید بحران اقتصادی در ونزوئلا خواهد شد. بحران موجب شده تا بسیاری از شهروندان ونزوئلایی به دیگر کشورهای امریکای لاتین فرار کنند.

خوزه مورنو 71 ساله، مهندس بازنشسته در شهر النسیا می گوید: «من نمی توانم یک دستگاه خودپرداز پیدا کنم، زیرا امروز تمام بانک ها تعطیل هستند... هیچ پول نقدی وجود ندارد. آب نیست، برق نیست، هیچ چیز نیست.»

پس از یک دهه رشد قیمت نفت که موجب افزایش مصرف در این کشور عضو اوپک شده بود، بسیاری از شهروندان ونزوئلایی اکنون برای یافتن مواد غذایی مجبورند داخل کیسه های زباله را جستجو کنند. همچنین ارزش حقوق ها و دستمزدهای ماهانه تنها معادل چند دلار آمریکا شده است.

فدکاماراس، اصلی ترین اتحادیه تجاری ونزوئلا با انتقاد از طرح اقتصادی دولت مادورو، گفته، این طرح موجب سردرگمی بیشتر می شود و فعالیت های اقتصادی کشور را در معرض «ریسک شدید قرار می دهد.»

رئیس این اتحادیه گفت: «گره زدن بولیوار (پولی ملی ونزوئلا) به پترو، از نظر ما یک اشتباه جدی است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۵
ما این نشیم!!!!
با این اوضاع ایران همه اینطوری میشه! حالا ببین کی گفتم!
آینده ایرانه؟
انشالله ارزش پول ما مثل ونزولاء نشه صلوات !!!
حذف کردن صفر هیچ دردی دوا نمیشه!!
فقط هزینه چاپ اسکناس به مردمشون تحمیل میشه!
وگرنه همون آشه و همان کاسه!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان