بازدید 5523
۲

هشدار درباره فروپاشی سازمان ملل

کد خبر: ۸۲۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 21 August 2018

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با بیان اینکه پنج عضو دائم شورای امنیت اختیارات گسترده‌ای در این سازمان دارند، هشدار داد این عدم تعادل باید تغییر کند تا احتمال "فروپاشی" این نهاد جهانی "به بهایی سنگین برای جامعه بین‌المللی" از بین برود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد حسی میان برخی از کشورهای سازمان ملل وجود دارد مبنی بر اینکه "سلطه" انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا در حال رشد است. او به توانایی این کشورها در وتوی قطعنامه‌هایی از جمله درباره بی‌عدالتی‌ها در جنگ سوریه یا برخورد نیروهای رژیم صهیونیستی با فلسطینیان اشاره کرد.

رعد الحسین گفت: زمانی که آنها همکاری کنند کارها پیش می‌رود؛ زمانی که همکاری نکنند همه‌ چیز گیر می‌کند و این سازمان به طور کلی برای حل این نوع درگیری‌های وحشتناکی که ما شاهدشان هستیم، به حاشیه رانده می‌شود. این رویه باید تغییر کند زیرا نهایتا منجر به فروپاشی این سازمان، آن هم به بهایی سنگینی برای جامعه بین‌المللی خواهد شد.

این مقام که به‌زودی دوره‌ تصدی‌اش در ۳۱ اوت به پایان می‌رسد، به خبرنگاران در ژنو تاکید کرد: به نظر می‌رسد که پنج عضو دائم، با تمایل بیش از حدشان به استفاده از حق وتو، یک اوضاع لاینحل و فلج‌گونه ایجاد کرده‌اند. به همین ترتیب انگلیس و فرانسه کمتر و ایالات متحده، روسیه و چین غالبا از این حق استفاده می‌کنند.

این شاهزاده اردنی به دنبال یک دوره چهار ساله دیگر برای ریاست بر شورای حقوق بشر سازمان ملل نبود و آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان خانم میچل باچله، رئیس‌جمهوری سابق شیلی را برای جانشینی وی انتخاب کرده است.

رعد الحسین همچنین به یاد کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل میان این شغل حقوق بشری و پست عالی سازمان ملل تمایز قائل شد و تاکید کرد پست دبیرکلی بیشتر درباره "صلح و امنیت" است تا اینکه علنا به سوء رفتارهای حقوق بشری تاکید کند.

او که از سال ۲۰۱۴ این سمت را در دست دارد، غالبا از سوی فعالان حقوق بشری مورد ستایش قرار می‌گیرد اما دولت‌های بسیاری از جمله دولت‌های قدرتمند، از او ناراضی هستند. زید رعد الحسین بار دیگر از رفتار گاه و بیگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تقبیح روزنامه‌نگاران انتقاد کرد و ابراز سردرگمی کرد که این رهبر آمریکا با این سیاست‌ها و دیدگاه برخی از رهبران پوپولیست اروپایی به کدام سو می‌رود. او گفت: ما با دولت‌ها دوست نمی‌شویم اما زمانی که احساس کنیم به گفت‌وگو نیاز داریم، گفت‌وگو می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
سازمان ملل دیگه کارآیی خودشو بعد از اینکه آمریکا به عراق - بر خلاف تصمصم سازمان - حمله کرد از دست داد و بدرد نخور شد
بهتر که سازمان پشتیبان منافع امریکا ازبین بره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر