بازدید 9892

نرخ دلار در وزارت علوم ۱۲ هزار تومان اعلام شد؟!

تعیین و اعلام نرخ دولتی و آزاد دلار در ماه‌های گذشته همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی مسئولان دولتی بوده است که به واسطه آن هیچگاه رقم واقعی دلار از سوی مسئولان اجرایی به صورت مشخص به تأیید نرسید. با اینحال برخی رخداد‌های داخلی وزارت علوم و زیر مجموعه‌های آن حکایت از به رسمیت شناختن رقمی بالاتر از مبلغ بازار فروشندگان دلار از سوی این وزارتخانه دارد.
کد خبر: ۸۲۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵ 20 August 2018
نرخ دلار در وزارت علوم ۱۲ هزار تومان اعلام شد؟!تعیین و اعلام نرخ دولتی و آزاد دلار در ماه‌های گذشته همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی مسئولان دولتی بوده است که به واسطه آن هیچگاه رقم واقعی دلار از سوی مسئولان اجرایی به صورت مشخص به تأیید نرسید. با اینحال برخی رخداد‌های داخلی وزارت علوم و زیر مجموعه‌های آن حکایت از به رسمیت شناختن رقمی بالاتر از مبلغ بازار فروشندگان دلار از سوی این وزارتخانه دارد.

به گزارش «تابناک»، وزارت علوم و به صورت مشخص سازمان سنجش آموزش کشور که در سال‌های گذشته همواره برای محاسبه هزینه ثبت نام در آزمون‌های بین المللی نظیر «GRE,IELTS,TOEFL» نرخ دولتی ارز را مبنای محاسبه قرار می‌داد و با آن از داوطلبان ثبت نام می‌کرد، اکنون و در اقدامی قابل تأمل مبنای محاسبه خود را به نرخ واقعی دلار تغییر داده است.

بررسی‌ها در این باره و به صورت مشخص در مورد آزمون «IELTS» نشان می‌دهد که هزینه این آزمون در آخرین ویرایش و با ۱.۶۹۵.۰۰۰ تومان افزایش به ۲.۷۹۵.۰۰۰ تومان رسیده است.

با توجه به اینکه هزینه جهانی ثبت نام در این آزمون بین المللی که در حوزه سنجش توان داوطلبان در تسلط بر زبان انگلیسی طراحی شده است، ۲۴۰ دلار است و این آزمون در بسته ارزی جدید بانک مرکزی به عنوان فهرست مصارف ارزی خدماتی لحاظ شده است، این میزان افزایش نرخ غیر قابل توجیه به نظر می‌رسد.

به بیان بهتر و طبق اعلام اخیر بانک مرکزی مورخ ۱۶ مرداد ماه سال جاری به شرکت کنندگان در آزمون‌های بین المللی ارز دولتی با نرخی برابر با ۸ هزارتومان تا ۹ هزا تومان تعلق می‌گیرد. این در حالی است که هزینه این آزمون ۲۴۰ دلار آمریکاست و به بیان بهتر مسئولان وزارت علوم نیز اکنون در حال فروش دلار به قیمت تقریبی ۱۲ هزارتومان به داوطلبان شرکت در این آزمون هستند.

نکته قابل توجه این است که حتی افرادی که قبلاً هزینه ثبت نام را بطور کامل پرداخت کرده اند و تاییدیه پرداخت را از سوی موسسه برگزار کننده آزمون در خارج از کشور دریافت کرده اند نیز اکنون موظف به پرداخت ما به التفاوت مبلغ قبلی و جدید هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه چیزی حدود ۳۰ هزار نفر با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی مراکز مجاز برگزای آزمون «IELTS» در این آزمون شرکت می‌کنند و این افراد سابق بر این از تسهیلات ارزی دولت بهره مند می‌شدند.

اکنون در حالی این جامعه آماری با تصمیم مسئولان ارشد وزارت علوم از نرخ مصوب دولتی و تسهیلات بانک مرکزی محروم شده اند و باید با نرخی بالاتر از خرید و فروش آزاد دلار در این آزمون شرکت کنند که بانک مرکزی در بسته ارزی اخیر خود این آزمون را در لیست خدمات مورد حمایت قرار داده است.

با این پیش فرض که نرخ دلار مورد حمایت در بسته ارزی بانک مرکزی رقمی معادل ۸ هزار تومان باشد، این میزان افزایش قیمت یعنی افزایش ۱ میلیون و ۶۹۵ هزار تومانی و رساندن تعرفه ثبت نام در این آزمون بین المللی به رقم ۱۲ هزار تومان معنایی جز فروش گران دلار از سوی یک نهاد دولتی به شهروندان جامعه که اکثراً نیز از قشر دانشجو و تحصیلکرده هستند، نیست.

با این رویه حتی اگر سازمان سنجش آموزش کشور و موسسه‌های رسمی برگزار کننده آزمون IELTS برای نهایی کردن ثبت نام داوطلبان مبلغی نزدیک به ۸ هزار تومان هزینه کنند، یک معنای این اتفاق آن است که سازمان سنجش و موسسه تابعه این سازمان به ازای هر داوطلب چیزی حدود ۹۶۰ هزار تومان سود خواهند کرد.

به بیان بهتر در شرایط کنونی مراکز رسمی مورد تأیید سازمان سنجش برای برگزاری آزمون مذکور دلار را بانرخی نزدیک به ۱۲ هزار تومان به داوطلبان می‌فروشند و از آنسو با مراوادتی که با بانک مرکزی دارند و بر اساس بسته اخیر حمایتی برای نهایی کردن ثبت نام‌ها دلار ۸ تا ۹ هزارتومانی دریافت می‌کنند؛ رویه‌ای که حتی در بازار آزاد و فروشندگان دلار در میدان فردوسی تهران نیز در روز‌های اخیر با این عدد وجود ندارد.
نرخ دلار در وزارت علوم ۱۲ هزار تومان اعلام شد؟!روند افزایش قیمت آزمون آیلتس در سال های اخیر

معنای دیگر سود تقریبی ۹۶۰ هزار تومانی این موسسات با توجه به جمعیت چند ده هزار نفری شرکت کنندگان در آزمون همچنین می‌تواند رسمیت دادن به یک عدد نجومی برای نرخ دلار آنهم از سوی یک نهاد دولتی باشد که باید منتظر بود و آثار منفی آن را در بازار ارز مشاهده کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
خدا لعنتشون کنه که زورشون فقط به دانشجو میرسه
واقعا دولت چرا از بازار ومحتمران شامى است وقتى خودبيرحمانه دست وازرتخانه هاى تابعه رابراى كندن پوست ملت باز گذاشته؟!
دستتون درد نکنه بابت این خبر
توی یک شب آزمون ایلتس از 1180000 به 2795000 افزایش یافت!!! تقریبا 2.5 برابر!!!!!!!!
میدونم که برای مسئولین محترم اصلا ذره ای مهم نیست!!!

ولی من 2 سال عمرمو واسه این آزمون آیلتس گذاشتم. از کجا سه میلیون بیارم بدم
همه میدونن که سازمان سنجش نوندونی شده برای آقایون. نه برای هدف اصلی یعنی "سنجش"
متاسفانه سنترهاي برگزار کننده قيمت آزمون آيلتس رو در عرض چند ساعت از 1 ميليون و 180 هزار تومان کردن 2 ميليون و 795 هزار تومان!!! واقعا چه وضعيه؟!
اینا دیگه دست دلالارو از پشت بستن!!! چ خبره؟
واقعا جای تاسف دارد
دزدی که فقط از دیوار بالا رفتن نیست................
قیمت دلار را از ٧ تومان به ١٢٠٠٠ تومان رساندن اگر فنونی برای دزدی نیست پس چه هست.
دیگه ازمونهای زبان خارجی اصلا نمیصرفه... استرس هزینه سر آزمون خیلیخراب میکنه همه چی رو...
الفرار!
؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار