بازدید 12249
منابع عراقی مدعی شدند؛

اجماع ایران و عربستان در حمایت از ائتلاف سنی برای ریاست مجلس عراق

در حالی‌ که حدود چهار ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، همچنان موضوع رهبری سیاسی منتخب این مجلس و موضوع اتحاد و ائتلاف احزاب و گروه‌های سیاسی ـ که بیشترین کرسی‌ها را در این انتخابات از آن خود کرده اند، یکی از چالش‌های سیاست داخلی عراق را شامل می‌شود.
کد خبر: ۸۲۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 20 August 2018

در حالی‌ که حدود چهار ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، همچنان موضوع رهبری سیاسی منتخب این مجلس و موضوع اتحاد و ائتلاف احزاب و گروه‌های سیاسی ـ که بیشترین کرسی‌ها را در این انتخابات از آن خود کرده اند، یکی از چالش‌های سیاست داخلی عراق را شامل می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ انتخابات پارلمانی سال 2018 عراق، که به دلیل طولانی شدن جنگ در این کشور با گروه تروریستی داعش با حدود شش ماه تأخیر در ماه می برگزار شد، از جهات بسیار اهمیت بسزایی برای آینده سیاسی این کشور داشته و طی آن هیچ ‌یک از گروه‌های سیاسی و احزاب مشارکت‌کننده در این رقابت موفق به اخذ اکثریت آرا نشدند.

در این انتخابات که چهارمین انتخابات سراسری بعد از سقوط صدام حسین و اولین انتخابات مهم و بزرگ این کشور پس از سقوط داعش بوده است، ائتلاف تحت رهبری مقتدا صدر به نام سائرون 54 کرسی را به خود اختصاص داد و بعد از آن ائتلاف فتح تحت رهبری هادی العامری با 47 کرسی و ائتلاف نصر با هدایت حیدرالعبادی 42 کرسی را از آن خود کردند.

اجماع ایران و عربستان در حمایت از ائتلاف سنی برای ریاست مجلس عراق

این شرایط منجر به آن شده که با توجه به واگرایی رویکردهای اصلی احزاب با بیشترین کرسی در مجلس در خصوص آینده سیاسی این کشور و تعیین دستور کارهای اصلی و سیاست‌های کلان، موضوع انتخاب ریاست جمهوری و نخست‌وزیری عراق به یک چالش داخلی در سیاست این کشور تبدیل شود.

گروه ائتلافی مقتدا صدر از قبل از انتخابات پارلمانی عراق، با انتقاد شدیدی که به گروه‌های سیاسی دیگر، به ‌ویژه دولت حاکم، در خصوص حمایت از سیاست‌های ایران داشته است، عملاً تبدیل به یک گرایش سیاسی جدیدی در انتخابات اخیر شده بود که شعار خود را مبارزه با فساد معرفی کرد. مقتدا صدر به همه گروه‌های تحت هدایت خود گفته بود، از نزدیک و ائتلاف با گروه‌های نزدیک به ایران در انتخابات پرهیز کنند.

این موضوع منجر به ایجاد اختلاف‌نظرهایی در میان ائتلاف‌های سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات عراق شد که موضوع ایجاد ائتلاف سیاسی بزرگ بعد از انتخابات و انتخاب نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و ریاست مجلس را دشوار کرد.

در همین رابطه، امروز چند تن از منابع عراقی اطلاعاتی در رابطه با شکل‌گیری این ائتلاف بزرگ و مهیا شدن مسیر توافق بر سر انتخاب سه مقام سیاسی ارشد در عراق بیان کرده است.

این مقامات مطلع عراقی در گفت وگو با Arabi21 ادعا کرده‌اند: خبر غافلگیرکننده در این زمینه که حتی خود ما هم ائتلاف‌های سنی، توضیح روشنی در خصوص آن نداریم، این است که عربستان سعودی و ایران بر سر حمایت از یک حزب برای رهبری ائتلاف سنی توافق کرده‌اند.

این مقامات ادامه داده‌اند: عربستان سعودی از حزب الحل به رهبری جمال الکربولی برای هدایت و رهبری ائتلاف ملی گروه‌های سنی حمایت می‌کند. حزب، به تازگی ایجادشده و یکی از رهبران خود به نام محمد الحلبوسی را برای ریاست مجلس نامزد کرده است.

به گفته این مقامات: الحلبوسی به‌ شدت مورد حمایت قائم‌مقام گروه سیاسی حشد الشعبی است که گروهی نزدیک به ایران تلقی می‌شود و این گروه از وی برای ریاست مجلس در عراق حمایت می‌کند.

گفتنی است، هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
عراقی ها باید به حال خودشون رها شوند تا خودشون برای خودشون تصمیم بگیرن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
ببينم تو كه طرفدار غربي ها هستي چطور به اينجا كه ميرسه اينطوري نظر مي دي
همیشه شایعات درسته امیدوارم با عربستان به توافق برسیم
نشانه های صلح.
استقلال فقط شعارش خوب است؟؟؟
ای کاش حضرات بجای دغدغه مردم عراق بفکرملت مظلوم تحت فشاراقتصادی بی سابقه درطول تاریخ می افتادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
بی سابقه
!!!!!
تاریخ را هنوز نخوندی تا قحطی را درک کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
دوست عزیز رفاە ملت بهایی دارد
دوستی با عربستان یا عراق یا هر کشور دیگری بد نیست ؛ فقط شرافتاً این همه دغدغه رو صرف وضعیت داخل کنید .
برادئرعزیز ناشناس باوجود درآمد سرشارنفتی ودوبرابر شدن قیمت جهانی نفت وآزادشدن 150میلیارددلار ازاموال بلوکه شده چنین وضعیت ذلت باراقتصادی اکثریت ملت ایران ننگ است
امثال شما دراین مملکت هستند وهنوز در خواب غفلتند
ناشناس محترم 13/17 متاسفانه روحانی میداند
اقایان بظاهر انقلابی هرجا کم میارن انقلابی گری فراموش میشود مانند شروع برجام وحالا که عراق میخواهد مسقل شود سازش با عربستانی که خانه اش را اتش زدند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر