بازدید 11710
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «تأثیر تحریم ایران بر اقتصاد اروپا از نگاه رسانه های آلمان» تا «برنامه ترکیه به منظور فاصله گرفتن از دلار چیست؟»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش نسبی قیمت نفت، سقوط بیش از ۶ درصدی لیر ترکیه، افزایش جهانی قیمت طلا، افت هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، ممنوعیت برای بنز و پورشه در سوئیس، به رغم آب‌بری بالا؛ صادرات هندوانه ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دلاری شد، صنعت نفت روسیه می‌تواند از پس تحریم‌های آمریکا بربیاید، آمریکا چین را تهدید کرد و معامله ۱۲۶ میلیارد سهم در بورس را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 18 August 2018

از «تاثیر تحریم ایران بر اقتصاد اروپا از نگاه رسانه های آلمان» تا «برنامه ترکیه به منظور فاصله گرفتن از دلار چیست؟»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش نسبی قیمت نفت، سقوط بیش از ۶ درصدی لیر ترکیه، افزایش جهانی قیمت طلا، افت هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، ممنوعیت برای بنز و پورشه در سوئیس، به رغم آب‌بری بالا؛ صادرات هندوانه ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دلاری شد، صنعت نفت روسیه می‌تواند از پس تحریم‌های آمریکا بربیاید، آمریکا چین را تهدید کرد و معامله ۱۲۶ میلیارد سهم در بورس را در بر دارد.

قیمت نفت افزایش نسبی را تجربه کرد؛ هر بشکه نفت برنت ۷۱.۶۹ دلار

در معاملات دیروز بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 71.69 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه 26 سنت افزایش داشت. هر بشکه نفت آمریکا نیز 17 سنت گران شد و 65.63 دلار به فروش رسید. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز پنج شنبه بازار جهانی انرژی 69.77 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل از آن 1.5 دلار کاهش داشته است. 

به گزارش رویترز، در حالی که صنعت نفت آمریکا هفتمین هفته پیاپی کاهش قیمت را تجربه می‌کند. به طور کلی، افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای حامل‌های انرژی از افزایش بیشتر قیمت نفت در بازار جلوگیری می‌کند. قیمت نفت برنت هم طی هفته جاری دو درصد کاهش یافته است.  سومین هفته پیاپی کاهش قیمت این نفت محسوب می‌شود. قیمت نفت آمریکا نیز طی هفت جاری برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافت و 3 درصد ارزان شد. 

سقوط بیش از ۶ درصدی لیر ترکیه

روز جمعه پس از این که آمریکا تهدید کرد، در صورتی که آنکارا، کشیش آمریکایی دستگیر شده را تحویل ندهد، باید منتظر تحریم‌های بیشتری باشد، لیر ترکیه بیش از ۶ درصد سقوط کرد. در ساعت ۱۴:۳۷ به وقت تهران، نرخ برابری لیر ترکیه با دلار، نزدیک به ۷ درصد سقوط کرد و به ۶.۲۴۹۹ رسید. وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، پنج‌شنبه شب در اجلاس کابینه، به رئیس‌جمهور امریکا گفت: در صورتی که برونسون که به اتهامات تروریستی در ترکیه دستگیر شده است، آزاد نشود، تحریم‌هایی بر ضد این کشور آماده شده‌اند که اجرایی خواهند شد. ترامپ هم پس از آن در توییتی نوشت که ایالات‌متحده، برای آزادسازی برونسون چیزی پرداخت نخواهد کرد؛ اما به ترکیه ضرر خواهد رساند. او برونسون را یک گروگان وطن‌پرست بزرگ خواند.

تأثیر تحریم ایران بر اقتصاد اروپا از نگاه رسانه های آلمان

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اعمال تحریم علیه ایران، اقتصاد جهان به ویژه اروپا را آسیب پذیر می کند و موجب افزایش قیمت انرژی فسیلی از جمله بنزین می شود. گزارش رسانه های آلمان نشان می دهد که بهای بنزین در این کشور در مقایسه با سه سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. کلوب رانندگان خودروی آلمان' ADAC در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است که نرخ بنزین و گازوئیل نسبت به ماه‌ها و سال‌های پیش در آلمان افزایش پیدا کرده است. دویچه وله در گزارش خود نوشت: میانگین قیمت یک لیتر گازوئیل در هفته گذشته به یک یورو و 29 سنت رسید. طبق این آمار قیمت بنزین بعد از سال 2015 به بالاترین نرخ خود رسیده است. روزنامه بیلد نوشت: قمیت بنزین در 4 نوامبر 2018 با اعلام تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌تواند حتی بیشتر از این هم افزایش پیدا کند و رانندگان آلمانی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید بیشتر بپردازند.روزنامه بیلد نوشت: تحریم‌ها فشار را بر رانندگان آلمانی هم بیشتر کرده است. عدم اطمینان به بازار نفت خام هم بر روند افزایش قیمت بنزین در آلمان تأثیر گذاشته است. اشپیگل آنلاین با اشاره به وضعیت سیاسی آشفته ونزوئلا تاکید می‌کند که قیمت یک بشکه نفت خام برنت طی 12 ماه گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است. /ایرنا

افزایش جهانی قیمت طلا

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1177.1 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه 3.4 دلار بالاتر بوده است. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 50 دلار و در مقایسه به متوسط قیمت یک سال گذشته آن 110.4 دلار پایین‌تر بوده است. نقره نیز 2 سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و 14.64 دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین 2 دلار ارزان شد و 776 دلار در هر اونس معامله شد. پالادیوم با افزایش 2 دلاری قیمت 864 دلار در هر اونس دادوستد شد. به گزارش رویترز، طی هفته جاری طلا 3 درصد از قیمت خود را از دست داد و در این هفت روز بیشترین افت هفتگی قیمت را در 15 ماه گذشته تجربه کرد.

افت هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت هفتگی 7/ 1 درصدی مواجه شدند. با وجود رشد 8 درصدی قیمت «تسه»ها در دو ماه اردیبهشت و تیر (پس از 6 ماه نزولی)، از تیر مجددا افت 3/ 3 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. در مرداد نیز کم‌نوسانی «تسه»ها در میانگین 65 هزار و 800 تومانی را شاهد بودیم. پس از جهش 287 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت، در خرداد افت ۲۲ درصدی و کاهش ۹ درصدی در تیر رقم خورد. بخشی از کاهش تقاضا با کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری به دلیل جهش بازارهای موازی، ارز و سکه، رقم خورد. اما همچنان رشد تدریجی تقاضا، مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. با وجود رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن (سالانه در تیر)، همچنان دورنمای تورمی و جهش قیمت نهاده‌های تولید، با احتمال تداوم روند صعودی قیمت، فشار را بر تقاضای مصرفی مسکن حفظ کرده است.

ممنوعیت برای بنز و پورشه در سوئیس

مراجع سوئیسی روند ثبت‌نام برای دریافت برخی از خودروهای مرسدس بنز از جمله مدل‌های ون این شرکت و نیز برخی خودروهای شاسی‌بلند پورشه مانند کاین و ماکان را متوقف ساخته‌اند. این اقدام در پی استفاده از موتور‌های دیزلی در این محصولات و عبور از محدودیت میزان آلایندگی‌ها انجام شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، ممنوعیت‌ها، خودروهایی را که از ۱۷ اگوست وارد سوئیس شده‌اند شامل خواهد شد. خودروهای مذکور که وارد بازار سوئیس شده‌اند می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند اما باید میزان تولید آلایندگی‌های آنها کاهش یابد. شرکت خودروسازی دایملر اعلام کرده ‌است که پس از فراخوان مراجع آلمانی و توقف ثبت‌نام برای محصول ویتوس صادرات آن را متوقف کرده است. هم‌اکنون ۲۴ خودرو ویتوس که در سوئیس ثبت‌نام شده‌اند مشمول این طرح خواهند شد. ممنوعیت خودروهایی که در این طرح قرار می‌گیرند شامل ویتوس مرسدس‌بنز با موتور دیزلی ۶/ ۱ لیتری، پورشه ماکان با موتور دیزلی ۳ لیتری و پورشه کاین با موتور دیزلی ۲/ ۴ لیتری است.

علیرغم آب‌بری بالا؛ صادرات هندوانه ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دلاری شد

بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی ایران، تا پایان تیرماه سال جاری، ۵۳۶ هزار و ۵۴۹ تن هندوانه از ایران به کشورهای دیگر صادر شده است که ارزش آن به حدود ۹۸ میلیون و ۹۷۲ هزار دلار می‌رسد. هندوانه ایران در این مدت به ۳۲ کشور صادر شده است که البته بخش دیگری از آن نیز از طریق مناطق آزاد و ویژه صادر شده، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات هندوانه ۴۰۰ هزار و ۶۰ تن بوده که ارزشی برابر ۷۷ میلیون و ۵۸۴ هزار دلار داشته است. به این ترتیب مقایسه این آمار نشان می‌دهد که صادرات هندوانه در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته که ارزآوری آن نیز با رشد ۲۷ درصدی همراه بوده است. به نقل از ایسنا، از سوی دیگر با توجه به ارزش ریالی صادرات هندوانه در سال جاری و سال قبل، قیمت هر کیلو هندوانه صادراتی ایران در سال جاری ۷۵۷ تومان و در مدت مشابه سال گذشته ۶۲۹ تومان بوده است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت هندوانه در میوه‌فروشی‌ها کیلویی ۲۰۰۰ تومان است.

صنعت نفت روسیه می‌تواند از پس تحریم‌های آمریکا بربیاید

رویترز نوشت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه تأثیر محدودی را بر صنعت نفت این کشور خواهد داشت. اصلی‌ترین دلیل این مسأله این است که روسیه وابستگی خود به ورود به سرمایه از غرب و همچنین شراکت با شرکت‌های غربی را کاهش داده است و از طرفی در حال کنار گذاشتن وابستگی خود به واردات تکنولوژی است. باید گفت که تحریم‌های غرب که در سال 2014 علیه روسیه و در پی جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه علیه مسکو اعمال شد، شرایط شرکت‌های نفتی و گازی روسیه برای دریافت استفاده از منابع مالی غربی و یا تکنولوژی را به شدت محدود کرده بود. علی رغم آنکه این تحریم‌ها اجرای برخی پروژه‌های نفتی روسیه را دچار تأخیر کرد، اما نتوانست جلوی رشد تولید نفت در این کشور را گرفته، چرا که شاهد آن بودیم که تولید نفت این کشور در ماه جولای سال جاری به رکورد 11.2 میلیون بشکه درست یافت.

آمریکا چین را تهدید کرد

نماینده ویژه آمریکا برای ایران اظهار کرد دولت ترامپ آماده است همه کشورهایی که نفت ایران را پس از مهلت تعیین شده در نوامبر وارد می‌کنند از جمله چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، هدف تحریم قرار دهد. به نقل از مارکت واچ، برایان هوک که به عنوان نماینده ویژه و رییس جدید گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا منصوب شده است، اظهار کرد: آمریکا برای کشورهایی که اقداماتی را برای کاهش خرید نفت انجام داده اند، معافیت صادر خواهد کرد. هند و کره جنوبی از جمله مشتریان نفتی بزرگ ایران هستند. هر دو کشور کاهش وارداتشان از ایران را آغاز کرده و امیدوارند بتوانند معافیت از تحریم های آمریکا دریافت کنند و به خرید نفت ایران ادامه دهد؛ اما چین مکررا اعلام کرده که برنامه ای برای رعایت تحریمهای آمریکا که قرار است چهارم نوامبر علیه بخش انرژی ایران اجرا شود، ندارد. به نقل از ایسنا، برخی تحلیلگران انتظار دارند چین واردات نفت از ایران را افزایش دهد و اقدامات آمریکا برای منزوی کردن ایران را تضعیف کند.

معامله ۱۲۶ میلیارد سهم در بورس

از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۹۴روز معاملاتی تعداد ۱۲۶ میلیارد و ۹۹۰ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۳۶۲ هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال در ۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۸۰ دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می دهد در این مدت ۸۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون سهم به ارزش ۱۸۴ هزار و ۴۷ میلیارد ریال در ۳ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۶۷۴ نوبت در بازار اول؛ ۴۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون سهم به ارزش ۱۲۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال در ۳ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۵۱۴ نوبت در بازار دوم؛ ۴۱ میلیون سهم به ارزش ۳۹ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال در ۱۵ هزار و ۸۴۸ نوبت در بازار بدهی؛ ۳۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۷ میلیارد ریال در ۷۱۶ نوبت در بازار مشتقه و یک میلیارد و ۶۱۸ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۶ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال در ۸۰ هزار و ۲۸ نوبت مورد معامله قرار گرفته است. این گزارش می افزاید: شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۳۴ هزار و ۱۸۷ واحد افزایش معادل ۳۵.۵ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۱۳۰ هزار و ۴۷۶ واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۲۷ هزار و ۱۴۵ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۵۷ هزار و ۴۵۱ واحد افزایش مواجه شده‌اند. /پژوهشکده پولی و بانکی

قیمت نفت سال آینده به 100 دلار می رسد

یک کارشناس امور نفت در عراق در گفت وگوی رسانه ای با اشاره به کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا طی ماه های آینده گفت: قیمت نفت در ابتدای سال آینده میلادی به سطح بالایی افزایش خواهد و هر بشکه نفت به 100 دلار و بیشتر خواهد رسید. حمزه الجواهری افزود: در آغاز سال آینده میلادی، حجم تقاضای نفت بیش از حد مقادیر موجود در بازار جهانی خواهد بود؛ همچنین جنبش صنعتی چین و ژاپن به مقادیر زیادی نفت نیاز خواهند داشت و در نتیجه آمریکا و هم پیمانانش در خلیج فارس و در راس آنها سعودی قادر به تامین نیازهای بازار نخواهند بود. وی در ادامه گفت: آمریکا در حال حاضر علاوه بر الزام کردن عربستان سعودی و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای افزایش ظرفیت تولید در سازمان نفت اوپک، در تلاش است تا از طریق ارائه مقادیر زیاد نفت از ذخایر استراتژیک خود، قیمت نفت را به پائین تر از بشکه ای 70 دلار برساند.

برنامه ترکیه به منظور فاصله گرفتن از دلار چیست؟

راشاتودی نوشت: در دو ماه می و ژوئن سال جاری دولت ترکیه 12 درصد از کل اوراق بدهی دولتی دلاری آمریکا تحت تملک خود را عرضه کرده است، چرا که در سایه تشدید تنش‌های دیپلماتیک بین آنکارا و واشنگتن دولت ترکیه در تلاش است، تا هر چه بیشتر از دلار فاصله بگیرد. در ماه ژوئن سهم ترکیه از اوراق خزانه‌داری آمریکا از 32.6 میلیارد دلار در ماه قبل به 28.8 میلیارد دلار رسید. به طور کلی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دولت ترکیه حجم اوراق دارایی و اوراق بدهی دلاری دولت آمریکا تحت تملک خود را 52 درصد کاهش داده است. پیشتر نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا طی گزارشی اعلام کرد، بانک مرکزی روسیه حجم دارایی‌های دلاری خود را به شدت کاهش داده است. دولت روسیه در ماه می حجم دارایی‌های دلاری خود شامل اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا را به کمترین میزان در یازده سال گذشته رساند و با رساندن آنها به 14.9 میلیارد دلار حتی از فهرست 30 کشور با بیشترین اوراق دارایی آمریکا نیز خارج شد. واشنگتن اخیراً دو وزیر بلند پایه ترک را تحریم کرد و تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرد. ترکیه نیز با اعمال تعرفه بر برخی کالاهای وارداتی نظیر تنباکو و خودرو به اقدام واشنگتن پاسخ داد. /فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
چهار سال پيش يك مكالمه تلفنى اردغان به پسرش توسط طرفداران فتح الله گولن شنود شد و در انترنت قرار گرفت كه خطاب به پسرش ميگفت زود پولهارا در جعبه هاى كفش پنهان كن كه پليس هر آن ممكن است سر برسد. در همان هفته پليس پيشتر به خانه دو وزير كابينه اردغان يورش برده بود و فساد مالى گسترده آنها را گزارش داده بود. بعد از آن حادثه فتح الله گولن به كابوس اردغان تبديل شد و وى بيشتر از ١٠٠ هزار كارمند دولت را از ترس اخراج كرد. ولى حالا همه چيز در دست اردغان هست. رياست و وزارت دارايى و بطور عملى رياست بانك مركزى. بنابراين جاى تعجب نيست كه اقتصاد تركيه به چه وضعى افتاده.
امریکا امسال بعد افزایش قیمت نفت تولید ناخالصی خوبی داشت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل