بازدید 9443
حاشیه‌ای بر کاهش ۴۳ درصدی آب سد‌های استان گلستان؛

چرا افزایش حجم بارش‌ها نیز نمی‌تواند بحران آب ایران را حل کند؟

به باور بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین دلیل بحران آب ایران، کاهش شدید بارندگی هاست و این موضوع، ربطی به نوع مدیریت منابع ندارد. هرچند بر پایه این استدلال، باید پذیرفت که اکنون مدیران توانمندی در این حوزه حضور دارند که نهایت تلاش خود را برای حل مشکلات آبی انجام می‌دهند، مصداق‌های فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد اصلی‌ترین مشکل کنونی منابع آب ایران، نه کاهش بارش‌ها بلکه سوءمدیریت است.
کد خبر: ۸۲۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 16 August 2018
چرا افزایش حجم بارش‌ها نیز نمی‌تواند بحران آب ایران را حل کند؟به باور بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین دلیل بحران آب ایران، کاهش شدید بارندگی هاست و این موضوع، ربطی به نوع مدیریت منابع ندارد. هرچند بر پایه این استدلال، باید پذیرفت که اکنون مدیران توانمندی در این حوزه حضور دارند که نهایت تلاش خود را برای حل مشکلات آبی انجام می‌دهند، مصداق‌های فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد اصلی‌ترین مشکل کنونی منابع آب ایران، نه کاهش بارش‌ها بلکه سوءمدیریت است.

به گزارش «تابناک»، بحران آب و خسارات‌های برآمده از آن، اگر تا همین چند سال پیش تنها محدود به برخی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور بود، اکنون دامنه‌های جغرافیایی خود را به شکل گسترده‌ای افزایش داده است و حتی استان‌های شمالی کشور نیز در شرایط کنونی با بحران کمبود منابع آب و افزایش محدودیت‌ها رو به رو هستند.

از جمله استان‌های شمالی کشور که همواره با حجم چشمگیری از بارش‌ها رو به رو بوده و به واسطه آب و هوای معتدل شمالی مشکل چندانی در حوزه منابع و مصارف آب را پیش از تجربه نکرده بود، باید به استان گلستان اشاره کرد؛ استانی که در منتهی الیه جنوب شرق دریای خزر واقع شده و بخش عمده‌ای از درآمد شهروندان این استان از راه کشت محصولات کشاورزی تأمین می‌شود.

با اینکه استان گلستان، وضعیت جغرافیایی یکسانی در همه نقاط خود در حوزه منابع آب ندارد و حوضه آبریز اترک ـ که بخش قابل توجهی از آن منطبق با جغرافیای استان گلستان است ـ بارش قابل توجهی ندارد، حوضه آبریز قره سو ـ گرگان ـ که تقریبا کامل منطبق با جغرافیای این استان است به لحاظ حجم بارش‌ها در مقایسه با سایر نقاط کشور در سال‌های گذشته، وضعیت قابل قبولی را تجربه کرده است.

جدا از این مسأله مهم، بررسی‌ها نشان می‌دهد، بر خلاف بسیاری از نقاط جغرافیایی و حوضه‌های آبریز کشور که در سال جاری به نسبت سال‌های گذشته با کاهش حجم بارش‌ها رو به رو شده اند، میانگین بارش در استان گلستان ۶.۴ میلی متر افزایش یافته است.

با اینکه استان گلستان در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته، با افزایش حجم بارش‌ها رو به رو شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد، در این استان در شرایط کنونی وضعیت منابع و مصارف آب اصلاً مطلوب توصیف نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف منابع آب این استان با کاهش جدی رو به رو شده است.

این مهم را می‌توان از گفته‌های حسین دهقان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان برداشت کرد که در روز‌های اخیر در رابطه با وضعیت منابع آب استان گلستان، سخنان قابل تأملی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

حسین دهقان در همین رابطه به «ایسنا» گفت: بیش از ۴۰ شاخه رودخانه به طول ۲۷۰۰ کیلومتر در استان وجود دارد که مجموعاً بر روی این رودخانه‌ها ۱۴ سد مخزنی بزرگ احداث شده است.

وی با اشاره به حجم ۲۶۸ و نیم میلیون متر مکعبی حجم آب سد‌ها در گلستان، افزود: حجم اولیه سد‌های استان بیشتر از این میزان بود، اما به دلیل رسوب گذاری، میزان حجم سد‌ها کاهش یافته است. هم اکنون تنها ۱۰ درصد حجم مخازن سد‌های استان گلستان آب دارد. در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۱۸ درصد بود که این عدد نشان می‌دهد، حجم آب سد‌های گلستان نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سد «نرماب» و «آقدکش» را در حال ساخت داریم، همچنین سد «شصت کلاته» آماده اجرا و مطالعات مرحله اول سد «رامیان» خاتمه یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان در ادامه به میزان بارش‌ها در سطح استان اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی استان در سال آبی جاری (از ابتدای مهر ۹۶ لغایت ۲۱ مرداد ماه ۹۷) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۴ درصد افزایش، اما نسبت به بلندمدت ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

دهقان با اشاره به کاهش آورد رودخانه‌های استان در سال آبی جاری، افزود: آورد رودخانه گرگانرود ۸۴ درصد و قره سو ۷۷ درصد نسبت به درازمدت کاهش داشته است. میزان آورد این رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته نیز با وجود افزایش میزان بارندگی‌ها به ترتیب حدود ۳۵ و ۲۰ درصد کاهش داشتند.

وی با اشاره به برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در استان طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: حجم آب سفره‌های کم عمق استان نسبت به سال آبی گذشته ۱۲۹ میلیون متر مکعب و نسبت به درازمدت (متوسط ۲۵ سال اخیر) ۲۶۵ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. حجم آب سفره‌های عمیق نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب و نسبت به درازمدت ۵۷ میلیون مترمکعب کاهش داشته که البته با توجه به ویژگی‌های سفره عمیق استان حجم واقعی کسری مخزن در این آبخوان بیش از این ارقام است و گواه این مطلب تعداد زیاد درخواست‌های کف شکنی و جابجایی چاه‌ها به دلیل کاهش فاحش آبدهی آن‌هاست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: میزان آبی که در سفره اول آب‌های زیرزمینی از دست دادیم، تقریبا معادل مجموع حجم مخازن سد‌های استان است.

چرا افزایش حجم بارش‌ها نیز نمی‌تواند بحران آب ایران را حل کند؟

بر اساس گفته‌های معاون آب منطقه‌ای استان گلستان، در این استان کوچک، چیزی حدود ۱۴ سد ساخته شده و هم اینک نیز دست کم ۴ سد بزرگ دیگر در حال ساخت است، حال آنکه هم اکنون و بنا بر واقعیت‌ها، سد‌های موجود در این استان تنها با ۱۰ درصد ظرفیت موجود در حال فعالیت هستند.

با اینکه میزان بارش‌های استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته، بر پایه سخنان مسئولان، حجم موجود در سد‌های این استان ۴۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش منابع آب این استان دامان رودخانه‌ها را نیز گرفته است. رودخانه گرگانرود ۸۴ درصد و قره سو ۷۷ درصد نسبت به درازمدت کاهش آب داشته اند و حجم آب سفره‌های عمیق نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب و نسبت به درازمدت ۵۷ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

این گفته به خوبی نشان می‌دهد، تحت تأثیر برداشت‌های بی رویه منابع آب و نیز توسعه کشاورزی غیر کارشناسی که در یک کلام می‌توان آن را سوء مدیریت متولیان آب کشور دانست، حتی افزایش بارش‌ها نیز باعث بهبود شرایط آبی کشور نمی‌شود.

این حقیقت اثبات می‌کند که در ایران، بیش از آنکه کاهش نزولات جوی عامل بروز بحران آب باشد، ناتوانی مدیران در تنظیم عادلانه منابع و مصارف آب، باعث شده است که خسارات‌ سنگینی در این حوزه متوجه کشور شود و این مسأله نگران کننده به استان‌های کم بارش کشور نیز محدود نمی‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
در این که شرایط جوی نامساعد بوده است بحثی نیست . ولی همسایگان جنوبی بیابانها را آباد کردند و ما فقط منتظر باران نشستیم . مدیریت هم نیاز به گفتن ندارد .درکدام زمینه موفقیتی داشته ایم که آب دومیش باشد
همش تقصیر بی حجابیه.
نشست زمین یعنی پر شدن، سفره ها با خاک
یعنی کاهش حجم سفره
یعنی جاری شدن آب و تبخیر به جای نفوذ
یعنی خشکسالی همیشگی و ابدی
بیشتر از این نباید وقت تلف کرد.تنها راه نجات انتقال آب از هر دو دریاست.
منابع آب ایران جور اشتغال را بدوش می کشد، تا وقتی که در حوزه صنعت،گردشگری،پتروشیمی و .. اشتغال ایجاد نشود این فشار وجود خواهد داشت.
در سال ۸۵_۸۶ بنا به امار خشک ترین سال طی ۵۰ سال گذشته بود چرا ان زمان با کمترین خسارت مشکلات بدون بوق و کرنا مدیریت شد
ای آقا ما تو گذران و مدیریت یک روز مون در موندیم ، اونوقت تو میگی مدیریت منابع آب بکنیم ....
باید از حجم فساد و بدحجابی در کشور کاسته شود، تا حجم آب پشت سدها افزایش یابد.
وقتی تخصص ،و مدیریت صحیح نباشد ،اینگونه میشود
با عرض سلام از وزارت محترم بهداشت خواهش می کنیم با توجه به بحران آب و بیکاری و مشکلات اقتصادی و افزایش فقر ، عمل ها و وسایل جلوگیری از بارداری را در همه جای کشور و برای همه رایگان کند. و کنترل جمعیت بکند وگرنه وضع در آینده نزدیک بدتر می شود. و باید توصیه و تشویق به حداکثر یک فرزند بشود.
بارش مهم نیست مدیریت باید درست باشه که نیست
چون هیچ کدوم از سد ها لایروبی نمیشن و پر از گل و لای شدن و حجم کمی از آب رو نگه میدارن
برای کی این حرف ها رو میزنه؟
خب معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان خودش مگه مدیر نیست؟
کفران نعمت های خداوند از طرف اکثر مسئولان باعث بوجود آمدن شرایط بحرانی در کشور شده است.
در دو استان گیلان و مازندران مشکل بیشتر مدیریت است
مصرف اب انچنان بی ضابطه شده که هیچ بارندگی پاسخگوی ان نیست
چون مدیریت منابع آب را بلد نیستیم .
مدیر باسواد وبالیاقت وایران دوست و خدا ترس نداریم....................
با سلام مشکل کشور ما کمبود آب نیست .
این موضوع به دلایل ذیل است
1-سوء مدیریت
2-عدم فرهنگ استفاده مناسب از منابع آب
3-تاثیر تغییران اقلیمی

مورد 1 و 2 بیشترین و مورد 3 کمترین تاثیر را داشته است
این هم یک نموه دیگه از بی تدبیری مسؤولین.
سلام هر متر مکعب شن و ماسه بستر وحاشیه رودخانه 700لیتر آب در خودش ذخیره می کند چراامور آب مجوز رسمی برای برداشت سن و ماسه رودخانهها که در حقيقت مخازن آب می باشد می دهد؟
برای اینکه مشکل کشور باران نیست بی کفایتی است!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان