بازدید 9377
۵
اتفاقات ضد ونقیض خواننده پرطرفدار را ممنوع‌الفعالیت می‌کند؟

مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد با چاوشی بستنی خورد؛ اما او آهنگش را منتشر کرد!

با این اظهارات در ابتدا مشخص شد، حتی برخی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به سلیقه‌ای بودنِ ممیزی تأکید دارند و ممکن است، ممیز فعلی، ممیزهای قبلی یا ممیز کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد را قبول نداشته باشد و به همین ترتیب، اجازه صدور مجوز را ندهد. نکته قابل تأمل در این زمینه سکوت محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی است که در عمل سرممیز اشعار خوانندگان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.
کد خبر: ۸۲۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 13 August 2018

مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد با چاوشی بستنی خورد اما او آهنگش را منتشر کرد!با وجود آنکه مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پیگیری دوستانه صدور مجوز برای آلبوم محسن چاوشی سخن به میان آورده، ولی این خواننده بخشی از یکی از قطعات آلبومش را که به واسطه متن اشعار این آلبوم مجوز نگرفته، منتشر کرد؛ بخشی که اگر کلیت فضای اثر تازه این خواننده پرطرفدار را نمایندگی کند، نباید مانع از انتشار آن شد، به ویژه آنکه ظاهراً شماری از این اشعار قبلاً در قالب کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

به گزارش «تابناک»؛ محسن چاوشی، خواننده کم‌حاشیه و پرمخاطب ایرانی، اکنون با حاشیه‌ای مواجه شده که قصد ندارد در مقابلش عقب نشینی نکند، چون اعتقاد دارد خواسته‌ها از او منطقی نیست. یکی از نقدهایی که نسبت به ممیزی آلبوم تازه او با عنوان «ابراهیم» وارد است، انتشار شماری از اشعار این آلبوم در قالب کتاب با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مگر ممکن است معاونت‌های وزارت ارشاد ملکوت الطوایفی اداره شود و شعری که از نظر معاونت فرهنگی مشکلی ندارد و مجوز گرفته، برای استفاده در یک قطعه موسیقی از سوی معاونت هنری مجوز نگیرد؟!

چاوشی چندی پیش در اعتراض به عملکرد دفتر موسیقی معاونت هنری در بخشی از یادداشت اخیرش تأکید کرده بود: «نظر به پیگیری‌های پی در پی تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم ابراهیم تا این لحظه موفق به دریافت مجوز از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم. با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دلگرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم. بدیهی است، تا بیستم مرداد ماه مثل 9 ماه پیش منتظر می مانیم، در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد...»

مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد با چاوشی بستنی خورد اما او آهنگش را منتشر کرد!

این مسأله نقدهای جدی از جمله نقد «تابناک» را در پی داشت؛ اما دفتر موسیقی حاضر نشد به افکارعمومی احترام بگذارد و با صدور مجوز برای چاوشی، مانع از ایجاد مشکلات جدی برای او و حفظش شود. در همین زمینه «تابناک» به موارد مشابه از جمله شادمهر عقیلی، یادآوری کرد که در نهایت واکنش قابل تأمل علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشت.

ترابی امروز درباره آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی مدعی شد: «روز گذشته نامه‌ای برای اولین بار به دست ما رسید که مبنای آن تقاضای بازبینی در اشعار این آلبوم شده بود. این در حالی است که تاکنون هیچ موسیقی پیرامون این آلبوم به دست ما نرسیده است. البته ما در این مدت با آقای چاوشی نشستیم و با هم بستنی خوردیم و در یک شرایط دوستانه با هم حرف زدیم. من در این فضا بر اساس مسئولیت خودم سه قطعه ای را که اصلاحیه خورده مجوز دادم و دو قطعه دیگر نیز اصلاحاتی دارند که باید درباره آن اقدامات لازم انجام شود.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره انتشار کتابی که برخی از اشعار آلبوم در آن گنجانده شده، گفت: «فرض بر اینکه کتاب هم منتشر شده باشد اما این کتاب مبنی بر مجوز داشتن شعر برای موسیقی نیست! من فکر می‌کنم حساسیت‌ها در این زمینه بیشتر از حد شده است. البته تا روزی که در کشورمان برای تولید آلبوم و کنسرت موسیقی باید مجوز دریافت کنیم پس باید قوانین را بپذیریم. بخشی از این قوانین با تغییر مدیران سهل یا سخت می شود؛ اما بخشی دیگر نیز مربوط به قوانین است که باید پابرجا بماند... .»

با این اظهارات در آغاز مشخص شد که حتی برخی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به سلیقه‌ای بودنِ ممیزی تأکید دارند و ممکن است ممیز فعلی، ممیزهای قبلی یا ممیز کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد را قبول نداشته باشد و به همین ترتیب اجازه صدور مجوز را ندهد. نکته قابل تأمل در این زمینه سکوت محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی است که در عمل سرممیز اشعار خوانندگان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

مسأله دیگر ادعای مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره شکل گیری فضای تعامل میان او و محسن چاوشی است. با این تفاسیر چرا محسن چاوشی پس از خوردن بستنی با ترابی، سراغ قطعات آلبوم «ابراهیم» رفته و بخشی از یکی از این قطعات را بر طبق وعده قبلی‌اش منتشر کرده است؟ اکنون نگرانی این است که آیا این اتفاقات ضد و نقیض خواننده پرطرفدار را ممنوع الفعالیت می‌کند؟! باید صبر کرد و منتظر تدبیر وزیر فرهنگ و ارشاد در روزهایی بود که دست کم علنی شاهد اقدامی از سوی معاون هنری نیستیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
ملکوت الطوایفی بم بم جان
زنده باد محسن چاوشی
تنگ نظری ها درکشوربیداد میکند.
عجب روزگاری شده. زمان انتخابات حتی از تتلو هم تقدیر میشه و کارهاش ارزشمند میشن.بعد دوباره همه چی برمیگرده سر جای قبل و حتی قبل تر
چاوشی عزم سفر کرده...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل