بازدید 11344
رسول خضری در گفت وگو با «تابناک»؛

تا زمانی که ساختار اصلاح نشود، از دست صد وزیر دیگر هم کاری برنمی‌آید/ مصدق را هم زنده کنند، نمی‌توانند اوضاع را درست کنند/ دولت از یک‌ طرف لایحه تفکیک می‌فرستاد و از طرف دیگر، وزرا با لابی نمایندگان را منصرف می‌کردند

سرانجام روز گذشته پس از چندین ماه کش‌وقوس وزیر، یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور توسط نمایندگان مجلس مجبور به ترک پست خود شد و جدای از حواشی که این موضوع در مجلس و خارج از مجلس ایجاد کرد، باعث شد تا زوایای دیگری از اداره دولت و مجلس آشکار شود.
کد خبر: ۸۲۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ 09 August 2018

سرانجام روز گذشته پس از چندین ماه کش‌وقوس وزیر، یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور توسط نمایندگان مجلس مجبور به ترک پست خود شد و جدای از حواشی که این موضوع در مجلس و خارج از مجلس ایجاد کرد، باعث شد تا زوایای دیگری از اداره دولت و مجلس آشکار شود.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که وزارت کار و رفاه، وزارت خانه بزرگی است و اداره آن از عهده یک وزیر خارج است و باید تفکیک در آن هر چه زودتر صورت گیرد؛ اما در عین ‌حال نیز نمایندگان به لایحه‌هایی که برای تفکیک وزارت خانه ها از سوی دولت ارسال شد، رأی منفی دادند.

این رفتار نمایندگان حکایت از دوصدایی بین نمایندگان مجلس داشت. این در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس، از ابعاد تازه‌ای از این موضوع پرده برداشته و در گفت‌وگوی خود با تابناک به برخی اختلاف‌نظرها در دولت اشاره کرد.

رسول خضری در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به ‌شخصه اعتقاد دارم، دولت و مجلس بیش از هر زمان دیگری، به یک‌صدایی نیاز دارند و مردم هم همین انتظار را از این‌ها دارند و همدلی و همراهی و تک‌صدایی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت است.

این نماینده مجلس گفت: اینکه طرفین توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و تقصیرها را متوجه یکدیگر می‌کنند، تنها باعث دل‌زدگی و خشم مردم می‌شود.مردم انتظار دارند، مردانه دولت و مجلس اشتباه‌های خودشان را قبول کنند و درصدد رفع آن‌ها باشند، نه اینکه با حاشیه‌سازی مسائل اصلی را کنار بگذارند.

خضری همچنین ادامه داد: مسأله مهم دیگر این است که ساختار درست نیست و شما اگر ده وزیر دیگری هم به وزارت کار منصوب کنید، کاری از پیش نخواهد رفت. در این وضعیت حتی اگر مرحوم مصدق را هم زنده کنیم، نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی افزود: روحانی که زنده است، هر یک از این وزارتخانه‌ها، چه اقتصاد، یا تعاون و یا راه و شهرسازی، خود مسئولت قبول کند، نمی‌تواند بیشتر از این و بهتر از این عمل کند، چون ساختارهای ما ایراد دارد. در زمان احمدی‌نژاد چندین وزارت خانه که هیچ ارتباطی به هم ندارند، با یکدیگر ادغام شدند.
وزارت کار و رفاه اجتماعی، به ‌تنهایی شش وزارت خانه است و چند وزیر برای اداره این مجموعه کم است؛ بنابراین از توان فکری و عملیاتی یک فرد خارج است که بتواند آن را اداره کند، پس ما باید به دنبال تغییر ساختار و سیاست‌گذاری‌ها باشیم.

این نماینده یادآور شد: مجلس به نظر من اشتباه بزرگی کرد و باید به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها رأی می‌داد؛ اما نکته‌ای در این ‌بین وجود دارد. در واقع همان زمان که دولت لایحه برای تفکیک وزارتخانه‌ها می‌فرستاد، وزیر همان وزارت خانه با این موضوع به‌ شدت مخالفت می‌کرد. دولت از یک‌ طرف لایحه می‌فرستاد و از طرف دیگر خود وزرا لابی می‌کردند که در مجلس رأی نیاورد. ما این وسط واقعاً نمی‌دانستیم باید چکار کرد. این دوگانگی و دوصدایی در دولت باعث شده که مجلس هم نتواند به تصمیم درستی برسد. یکی دیگر از ایرادات این لایحه، این بود که کار کارشناسی خاصی بر روی این لوایح صورت نگرفته بود.

وی گفت: ‌زمانی صنعت کشور دو وزیر داشت و وزیر صنایع سنگین و سبک جدا بود، ولی هم اکنون صنعت را با معدن و تجارت تلفیق کرده‌ایم که این هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
وزارت رفاه در همه جای جهان مستقل است. وظیفه این وزارت تنها رسیدگی به رفاه مردم است، اما در ایران، تنها 54 درصد از کل گردش مالی کشور در اختیار این وزارت خانه است و این وزارت خانه به‌ تنهایی هم آسمان هم زمین و هم دریا را دارد و نمی‌تواند توسط یک وزیر اداره شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان