بازدید 5645

کاهش قیمت نفت علی رغم تحریم های آمریکا علیه ایران و کاهش موجودی نفت آمریکا

در روز چهارشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاری، انتشار گزارش هایی از میزان واردات نفت چین عنوان شده است که نشان از کاهش تقاضای این کشور دارد. با این حال کاهش موجودی نفت آمریکا و شروع دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده است که قیمت نفت کاهش بسیار زیادی پیدا نکند.
کد خبر: ۸۲۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳ 08 August 2018

کاهش قیمت نفت علی رغم تحریم های آمریکا علیه ایران و کاهش موجودی نفت آمریکادر روز چهارشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاری، انتشار گزارش هایی از میزان واردات نفت چین عنوان شده است که نشان از کاهش تقاضای این کشور دارد. با این حال کاهش موجودی نفت آمریکا و شروع دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده است که قیمت نفت کاهش بسیار زیادی پیدا نکند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۳۸ سنت کاهش یافت و بشکه ای ۷۴.۲۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۶۷ سنتی، بشکه ای ۶۸.۵۰ دلار صورت گرفت.

واردات نفت چین در ماه جولای.  پس از سقوط شدید تقاضا در دو ماه گذشته، افزایش اندکی داشته است، اما با این حال میزان واردات کماکان در کمترین سطوح خود در سال جاری است، و این امر بیشتر به دلیل کاهش تقاضای پالایشگاه های کوچک و مستقل در این کشور است که به “قوری چای” معروفند.

داده ها نشان می دهند که ارسال نفت به چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، در ماه گذشته ۳۶.۰۲ میلیون تن یا ۸.۴۸ میلیون بشکه در روز بوده است که از ۸.۱۸ میلیون بشکه در روز ماه جولای سال گذشته و ۸.۳۶ میلیون بشکه در روز ماه ژوئن بیشتر است.

کامرزبانک طی یادداشتی گفت:"آمارهای های ضعیف از واردات چین بر روی قیمت ها تاثیر می گذارند ... بیشتر از همه چیزهایی که بر کاهش تقاضا تاثیر داشته است، این پالایشگاه های مستقل کوچک تر است که پایشان را روی ترمز قرار داده اند. آنها درگیر حاشیه سود پایین تر به خاطر مداخله های مالیاتی و قیمت بالای نفت هستند.”

از سوی دیگر، در روز سه شنبه، موسسه نفت امریکا اعلام کرد که در هفته منتهی به ۳ آگست، موجودی نفت ایالات متحده آمریکا ۶ میلیون بشکه کاهش یافته است و به ۴۰۷.۲ میلیون بشکه رسیده است.

از جمله عوامل دیگری که بر روی قیمت نفت تاثیر داشته است، اجرایی شدن تحریم های آمریکا علیه ایران، که در ماه جولای نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرده، از روز سه شنبه بوده است.

گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) روز سه شنبه گفت: “بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران رانهٔ اصلی افزایش قیمت ها در آینده نزدیک خواهد بود. کاهش عرضه می تواند به اندازهٔ ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز باشد.”

این بانک گفت، در نتیجه “بازار علی رغم افزایش تولید اوپک برای جبران کاهش عرضه، همچنان با کمبود مواجه خواهد بود.”

بسیاری از کشور ها، من جمله متحدان اروپایی آمریکا و همچنین چین و هند، مخالف این تحریم ها هستند، اما دولت آمریکا گفته است که می خواهد تا جایی که ممکن است کشور های بیشتری خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده روز دوشنبه گفت: "سیاست ما این است که تا آنجا که ممکن است (واردات نفتی) کشور های بیشتری، سریعتر به صفر برسانند. ما قصد داریم که با تک تک کشور ها مورد به موردی در این رابطه کار کنیم، اما هدف ما این است که میزان درآمد ایران را کاهش دهیم و ازورود ارز به ایران بکاهیم.”

بانک فرانسوی سوسیت ژنرال گفت که در حال حاضر "عرضه راحت" در بازارهای فیزیکی نفت وجود دارد، اما اشاره کرد که "تحریم های ایران ۱ میلیون بشکه در روز از بازار خارج خواهد کرد."

این بانک می گوید که این امر بازار ها را در شرایطی قرار می دهد که تنها در آن ظرفیت اضافی اندکی برای مقابله با اختلالات پیش بینی نشده وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار