بازدید 15352

پنج خواسته کردهای سوریه از بشار اسد؟/ اعلام آمادگی کردها برای پیوستن به مبارزات میدانی ارتش سوریه

با قریب الوقوع بودن پایان جنگ در سوریه و پیروزی نهایی دولت و ارتش سوریه در این جنگ، روابط میان کردها و دولت مرکزی سوریه نیز وارد فاز جدیدی شده است و به نظر می رسد، کردها و دمشق بیش از پیش به رسیدن به یک تعامل و توافق با یکدیگر نزدیک شده اند.
کد خبر: ۸۲۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ 07 August 2018

با قریب الوقوع بودن پایان جنگ در سوریه و پیروزی نهایی دولت و ارتش سوریه در این جنگ، روابط میان کردها و دولت مرکزی سوریه نیز وارد فاز جدیدی شده است و به نظر می رسد، کردها و دمشق بیش از پیش به رسیدن به یک تعامل و توافق با یکدیگر نزدیک شده اند.

به گزارش «تابناک»؛ کردهای سوریه هفته گذشته به دعوت دولت مرکزی سوریه به دمشق رفتند تا در مورد حل مسالمت آمیز اختلافات دو طرف بر سر چگونگی اداره این کشور به ویژه مناطق تحت کنترل کردها پس از گذشت هفت سال از بحران سوریه مذاکره کنند.

در همین زمینه، روز گذشته نیز فرمانده یگان های مدافع خلق(YPG ) از آمادگی خود برای پیوستن به ارتش سوریه برای مبارزه با داعش در سویدا در جنوب سوریه خبر داد.

«سیبان حمو»، فرمانده این یگان‌ها اعلام کرد، یگان‌های مدافع خلق آماده هستند برای آزادسازی سویداء به آنجا نیرو بفرستند.

چندی پیش نیز «الدار خلیل» از فرماندهان کُرد گفته بود، نیروهای کُرد حاضر در شمال شرق سوریه آماده هستند در عملیات نظامی آتی ارتش در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) علیه تروریست ها شرکت کنند. از طرفی، سخنگوی یگان های مدافع خلق کُرد اعلام کرد که این گروه حاضر است عناصر داعش که در بند این گروه قرار دارند را با زنان و کودکانی که در سویداء ربوده شده‌اند، معاوضه کند. عناصر داعش پس از انجام انفجار در شهر سویداء و چند حمله در شمال شرق این استان، ۲۵۰ غیر نظامی را کشتند و شماری از زنان و کودکان را ربودند.

در همین زمینه، صالح مسلم، رهبر سابق حزب pyd در ارزیابی خود از دور اول مذاکره با دولت سوریه به سایت المانیتور گفت: هیچ یک از طرفین پیش شرطی در این مذاکره نداشتند. دو طرف بیشتر به منظور شناخت از همدیگر، ارزیابی تفکرات طرف مقابل و ایجاد اعتماد به مذاکره نشستند. مسائل مهم مطرح نشد و طرفین تصمیم به ایجاد کمیته هایی گرفتند اما زمان و مکان دور بعدی مذاکره هنوز معلوم نیست.

به گفته صالح مسلم، دور اول گفت وگوی کمیته ها درباره پروژه خودمختاری دموکراتیک و اصل 107 قانون اساسی سوریه درباره ادارات محلی است. وی تاکید کرد که دولت آن طور که شایع شده لیستی شامل 12 درخواست از گروه مقابل نداشته است. به گفته وی حتی در مورد حسکه، رقه و دیرالزور صحبت نشد چون دو طرف به هم اعتماد ندارند. دور اول مذاکره بیشتر برای نشان دادن حسن نیت بود.

پنج خواسته کردهای سوریه از بشار اسد؟/ اعلام آمادگی کردها برای پیوستن به مبارزات میدانی ارتش سوریه

صالح مسلم درباره برنامه شورای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها و عراب برای مذاکره دمشق با گفت: ما پروژه خودمختاری دموکراتیک غیرمتمرکز به همراه قوانین مربوطه و نهادهای آن تهیه کرده ایم که می خواهیم در تمام سوریه اجرا شود.

رهبر سابق ypg درباره احتمال پذیرش پروژه مشترک کردها و اعراب شمال سوریه از سوی دمشق گفت: این را زمان به ما خواهد گفت: در حال حاضر، هر طرف می خواهد با زور اسلحه برنده هر چیزی باشد. اگر از من سؤال کنید، ذهنیت «رژیم» تغییر نکرده است. ما نمی دانیم چه چیزی آنها برای دعوت از ما برای مذاکره سوق داده است. این اولین باری است که چنین اتفاقی می افتد. ما با احتیاط پیش می رویم، حتی ما نمی دانیم که آیا امکان اعتمادسازی هست یا خیر. مذاکره ممکن است موفقیت آمیز باشد و یا شکست بخورد. این مسأله به طرف مقابل بستگی دارد.

صالح مسلم تأکید کرد، کردها خط قرمزی در مذاکره با دمشق ندارند. بلکه ما یک سیستم داریم. نیروهای خوددفاعی، تمرکززدایی، فرهنگ، زبان و آموزش جزو پروژه ما است. اما طرف مقابل غیرمنعطف و سرسخت است.

وی درباره زمان لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: هیچ کس نمی داند. ممکن است شش ماه، یک سال و یا دو سال مذاکره طول بکشد. تمرکزکزدایی می تواند مرحله به مرحله اجرا شود.

گفته می شود که روسیه و یا مک گورک، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضدداعش به کردها توصیه هایی در مورد مذاکره کرده اند. صالح مسلم در این باره گفت: ما از کسی برای رفتن به دمشق اجازه نگرفتیم. مسلم است که روسیه و آمریکا به این مسأله علاقه مند بوده و تحولات را پیگیری می کنند اما تصمیم گیری در مورد مسائل سیاسی از طرف ما گرفته می شود آنها شاید از ما سؤال کنند که چه اتفاقی افتاد. صالح مسلم گفت، ممکن است که در این مذاکره درباره هر چیزی از جمله خدمات عمومی، دفاتر پستی و غیره مذاکره شود.

وی نقش ترکیه را در تحولات سوریه مخرب توصیف کرد و گفت، ترکیه نمی خواهد بحران در سوریه حل شود. بحران سوریه توسط ترکیه ایجاد شده بنابر این آشتی آنکارا با دمشق بعد از این همه نقش مخرب امکان ندارد.

رهبر سابق pyd تأکید کرد، ما فقط درباره مسأله کردهای سوریه با دمشق مذاکره نمی کنیم بلکه درباره شمال سوریه هم مذاکره می کنیم اما نمی دانیم که رویکرد سوریها چه خواهد بود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر