بازدید 5868

رشد منفی درآمد کشاورزان در سایه بی تدبیری مسئولین

به تازگی بانک مرکزی گزارش بودجه خانوارهای شهری در سال 96 را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که کل درآمد ناخالص خانوارهای شهری نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است اما درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی با رشد منفی رو به رو شده است.
کد خبر: ۸۱۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵ 19 July 2018

رشد منفی درآمد کشاورزان در سایه بی تدبیری مسئولینبه تازگی بانک مرکزی گزارش بودجه خانوارهای شهری در سال 96 را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که کل درآمد ناخالص خانوارهای شهری نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است اما درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی با رشد منفی رو به رو شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، به تازگی بانک مرکزی خلاصه نتایج بررسی بودجه خانوارهای شهری در سال 1396 را منتشر کرد. طبق گفته مسئولین بانک مرکزی، نحوه تهیه گزارش بررسی بودجه خانوارهای شهری به این صورت است که پرسشنامه های مربوطه توسط 17 هزار و 543 خانوار در 79 شهر پر می شود. سوم اردیبهشت ماه هر سال تا پایان فروردین ماه سال بعد، زمان آمارگیری برای این طرح می باشد. بنابراین نتایج این گزارش از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در جدول شماره دو این گزارش متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار شهری به تفکیک گرو های مختلف درآمدی در سال 96 آورد شده است. منظور از درآمد ناخالص، جمع کلیه درآمدهای خانوار قبل از کسر هر گونه مالیات و حق بازنشستگی (سهم خانوار) و نیز درآمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم می باشد. این درآمد خود از دو بخش درآمد پولی ناخالص و درآمد غیرپولی تشکیل شده است. انواع درآمد پولی عبارتند از: درآمد از مزد و حقوق (بخش دولتی، خصوصی و تعاونی)، درآمد از مشاغل آزاد (کشاورزی و غیرکشاورزی) ، درآمدهای متفرقه و درآمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم. درآمد غیرپولی نیز عبارت است از ارزش اجاری مسکن شخصی، در برابر  خدمت رایگان و ارزش کالاها و خدمات در برابر مزد و حقوق، رایگان (نه از خانوار دیگر)، تولید برای مصرف در خانه، از محل کسب کشاورزی و غیرکشاورزی. 

همان گونه که از جدول زیر مشخص است میزان متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار شهری در سال 1396، 439 میلیون و 275 هزار و 502 ریال بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. از این میزان، سهم درآمد پولی ناخالص 309 میلیون و 918 هزار و 543 ریال و سهم درآمد غیرپولی 129 میلیون و 356 هزار و 959 ریال بوده است. درآمد پولی ناخالص و درآمد غیرپولی در سال 96 نسبت به سال گذشته به ترتیب 13.9 درصد و 7.5 درصد رشد داشته اند.

آنچه در زیربخش های درآمد پولی ناخالص خودنمایی می کند، افزایش 19.8 درصدی درآمد از مزد و حقوق بخش خصوصی است که این زیربخش با این میزان رشد درآمد، بیشترین رشد درآمدی را نسبت به سایر زیربخش ها تجربه نموده است. همچنین میزان رشد درآمد از مزد و حقوق بخش دولتی و عمومی 9.9 درصد عنوان شده است که این میزان تقریباً برابر با 10 درصد افزایشی است که دولت برای حقوق کارمندان خود در سال گذشته در نظر گرفته بود.

اما نکته بسیار حائز اهمیت رشد منفی درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی می باشد. رشد درآمدی این زیربخش، نسبت به سال گذشته منفی 2.1درصد بوده است. یعنی درآمد مشاغل آزاد کشاورزی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است! دلیل این موضوع نیز مستقیماً به بی تدبیری مسئولین دولتی باز می گردد. با توجه به افزایش وحشتناک هزینه های کشاورزی از جمله افزایش قیمت سموم، افزایش هزینه های کارگر و ... و عدم افزایش خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با این هزینه ها باعث شده است تا درآمدهای مشاغل آزاد کشاورزی نسبت به سال گذشته با رشد منفی رو به رو شود. با ادامه این روند قطعاً بسیاری از کشاورزان به دنبال یافتن شغل های دیگری خواهند رفت و کشور به دریج به واردکننده صرف محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد.

رشد منفی درآمد کشاورزان در سایه بی تدبیری مسئولین

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان