بازدید 7697

خودروساز‌ها به بهانه افزایش قیمت، جیب مردم را خالی می‌کنند

معمولا خودروسازی‌ها در اوایل سال، عرضه خود به بازار را متوقف می‌کنند و با افزایش تقاضا در بازار به صورت طبیعی قیمت‌ها در نمایشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی پس از مدتی به بهانه‌های مختلف، از جمله افزایش حقوق کارگران، افزایش نرخ بیمه و یا افزایش مواد اولیه، سیاست نخ نمای خود را به اجرا درمی آورند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ جالب آنکه کسی حریف آن‌ها نیست.
کد خبر: ۸۱۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 18 July 2018

دولت حق ندارد از جیب مردم ضرر خودروسازها را بدهد/گرانی فولاد و ارز ربطی به خودرو نداردمعمولا خودروسازی‌ها در اوایل سال، عرضه خود به بازار را متوقف می‌کنند و با افزایش تقاضا در بازار به صورت طبیعی قیمت‌ها در نمایشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی پس از مدتی به بهانه‌های مختلف، از جمله افزایش حقوق کارگران، افزایش نرخ بیمه و یا افزایش مواد اولیه، سیاست نخ نمای خود را به اجرا درمی آورند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ جالب آنکه کسی حریف آن‌ها نیست.

به گزارش «تابناک»؛ دولت به بهانه آنکه خودروسازی مربوط به بخش خصوصی است، ورود نمی کند، شورای رقابت نیز می گوید، این شورا فقط می تواند در مورد خودروهای زیر قیمت 45 میلیون تومان نظر دهد. از سوی دیگر، دولت نیز تمام و کمال بازار داخلی را در اختیار خودروسازهای داخلی قرار داده و در این میان، زور مجلس هم به واسطه لابی های پشت پرده، به این غول های اقتصادی نمی رسد و خلاصه آنکه خودروسازی ها یکه تاز میدان می شوند.

البته این بار بهانه خودروسازها، افزایش نرخ دلار اعلام شده، به طوری که محسن جهرودی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در این باره گفته است: قیمت خودرو به شدت متأثر از نرخ ارز است، زیرا برخی قطعات های‌تک مانند ecu وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد بودیم که نرخ ارز مبادله‌ای از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسید و حدود ۱۵ درصد افزایش هزینه در این حوزه داشتیم، ادامه داد: قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز افزایش یافته است؛ برای نمونه، فولاد در چند ماه اخیر، حدود ۳۵ درصد و قطعات پلیمری حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین، در مجموع به دلیل رشد هزینه‌های تولید ناچار شدیم برای حفظ بنگاه، قیمت برخی محصولات را افزایش دهیم، البته آن چه افزایش یافته، بسیار کمتر از آن میزان بوده که باید اعمال می‌شده است.

اما این گفته های جهرودی با واکنش تولیدکننده های فولاد مواجه شد، به گونه ای که رسول خليفه‌سلطان، دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران، افزايش قيمت خودروهاي داخلي را بي‌ارتباط با افزايش قيمت فولاد دانست و گفت: افزايش قيمت فولاد در هفته‌هاي اخير، متناسب با افزايش قيمت‌هاي جهاني است و توليدکنندگان فولاد دقت مي‌کنند با واکنش مناسب نسبت به بازار جهاني، لحظه‌اي افزايش قيمت چشمگیری نداشته باشند.

اکنون قيمت عرضه فولاد به داخل کشور کمتر از قيمت‌هاي صادراتي توليدکنندگان ايراني است و تلاش شده فشاري بر توليد داخلي وابسته به فولاد از طرف توليدکنندگان وارد نشود. دبير انجمن توليدکنندگان فولاد اين را هم گفته که فولاد نمي‌تواند سهمي در افزايش قيمت خودرو داشته باشد، چون در سال‌هاي گذشته در مقطعي، قيمت فولاد به نصف قيمت فعلي رسيد و با افت زیادی مواجه بود، اما مگر خودروسازان در آن زمان قيمت محصولات خود را کاهش دادند که حالا بخواهند نوسانات طبيعي بازار را بهانه کنند و افزايش قيمت را به فولاد ربط بدهند؟

البته اعتراضات به افزایش قیمت خودرو به اینجا ختم نمی شود. نمایندگان مجلس نیز نگران این موضوع هستند، به گونه ای که در همین رابطه سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، خودسرانه بوده و آنها حق چنین کاری را ندارند.

ولی‌داداشی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت 4 تا 8 میلیونی خودرو‌ها گفت: افزایش قیمت از سوی خودروسازان خودسرانه صورت گرفته و خودروسازان حق چنین کاری را ندارند.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اجازه چنین اقدامی را ندارد، افزود: هرگونه قیمت‌گذاری و افزایش قیمت خودرو‌ها باید از سوی شورای رقابت صورت گیرد. حال پرسشی که پیش می‌آید، این که افزایش قیمت خودرو‌ها با موافقت و از سوی این شورا صورت گرفته یا خیر؟ که البته این موضوع باید بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: اگر قرار است 10 تا 12 درصد به قیمت یک خودرو اضافه شود،خودرو‌سازها نیز باید به همین میزان کیفیت خودرو‌ها را افزایش دهند.

داداشی با تأکید بر اینکه متأسفانه کیفیت خودرو‌ها همان کیفیت گذشته است و ارتقا نیافته، ادامه داد: وضعیت اقتصادی جامعه چندان مناسب نیست. طبقه متوسط و قشرهای پایین جامعه نیز بیشتر از خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند. این افزایش قیمت قطعا این افراد را تحت فشار قرار می‌دهد؛ بنابراین، نباید این افزایش قیمت صورت می‌گرفت.

نماینده مردم آستارا در مجلس با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت در خودرو‌ باید بر اساس افزایش سطح امنیت و کیفیت آنها باشد، اظهار داشت: اگر مسئولان احساس می‌کنند که با شرایط فعلی تولید، خودروسازان ضرر می‌کنند و نیاز به مساعدت دارند، دولت باید فکری به حال شرایط تولید کند، نه اینکه از جیب مردم ضرر خودروسازان را بدهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۲۲
سلام
سالهای سال است که هر چند وقت یکبار این همه حرف تکراری درباره خودرو و خودروساز و ... زده میشود و آخرش هم هیچ که هیچ. آنها که بردند و خوردند، متمولتر شدند و هنوز هم دارند میخورند و میبرند و کسی هم جلودارشان نیست و به قول معروف ککشان هم نمی گزد و آنها که نداشتند و بدبخت بودند بیشتر هزینه کردند و بدبخت تر شدند. تا بوده همین بوده و تا ابد هم همین خواهد بود که فقرا فقیرتر شدند و ثروتمندان غنی تر. فرقی هم بین حکومتها نبوده و نیست و کسی هم جلودارشان نیست. گه گاه شخصی آمد و کلی حرف زد که ال میکنم و بل میکنم و مردم هم گول خوردند و او بر موج سوار شد و به ساحل امن خود که رسید شد جزئی از همانها و تمام.
در نظام جمهوری اسلامی هم فرقی از این بابت وجود ندارد و تنها باید به تنهایی رهبر نگریست که کسی به حرف ایشان گوش نمی دهد و باید دعا کرد که «اللهم عجل لولیک الفرج» تا هر چه زودتر خدا یاری کند تا شر مفسدین و دزدان از خدا بی خبر که لباس متدینین را بعضا بر تن دارند از سر این ملت و مردم ضعیف برداشته شود. اما صد افسوس که دعا هم دیگر فایده ندارد. آنگاه که مردم امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کنند خداوند بدترینشان را بر آنان مسلط می کند و آن زمان است که دعا می کنند ولی مستجاب نمی شود. امروز همان روز است.
پاسخ ها
علی
| France |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
سلام..خب چرا تنها؟ ایشان دستور بدهند.. مانند رهبران تمام جهان
هه هه هه خندیدم
وقتی حقوق کارگر 20 درصد افزایش یافته، وقتی همه چیز دو برابر شده، انتظار دارید قیمت خودرو ثابت باقی بماند و وضع صنعت ورشکسته خودرو سازی از این هم بدتر شود؟ حرف مفت چقدر آخه؟ حالا یک عده گوسفند بیان منفی بدهند و از سر جهل کامنت چرند بذارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
هرچی می کشیم از وجود بی شعور و بی ادبهایی مثل شماست
گوسفند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
چیطوری آغا الاغه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
عجب ادبیات والایی عمق بی ادبی و بی تربیتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
تابناک کامنت این مردک رو حذف کن
چیزی هم که گفت مناسب خودش است
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
راست میگی! اگه گوسفند نبودیم که زبان امثال تو دراز نمیشد و اون کارخونه و تمام آقازاده ها و پدرانشون را به خاک سیاه مینشاندیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
خودرو ها در ایران چه داخلی و چه خارجی ده برابر قیمت جهانی هستند.
آقا تا کی بنویسیم از این درد؟ پس کی باید جلوی اینها گرفته بشه؟ کی باید از شر اینها راحت بشیم.
من برا تحویل اسفند 96 پژو 2008ثبت نام کردم الان داره مرداد ماه میشه و هنوز خبری نیست اسفند ماه قیمت کارخانه 99ملیون تومان بود الان 115ملیون تومانه موقعی که برا من دعوتنامه صادر میشه (آگه بشه) را خدا میدونه. این ظلم نیست گرانفروشی نیست؟به صنعت و معدن هم شکایت کردم کسی پاسخگو نیست این پیامو تو چند سایت خبری دیگر نوشتم ولی منتشر نشد نمیدانم چرا چند روز پیش مدیر ایکاپ عذرخواهی کرد و گفت تحویل میشه عذرخواهی به چه درد من میخورد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
مطمين باشيد خوررو 115 ميليون بگيريد حداقل 180 ميليون ميفروشيد حاشه سود حدودا 65 ميليون واقعا ظلمه صنعتگر ضرر بدهد و سرمايه دار 65 ميليون سود بي ماليات ببرد!!
از همه این خودروسازها بدتر کرمان موتور.۶ ماه پیش به بهانه مونتاژ النترا از ما پول گرفتن حالا که موعد تحویل شده میگن تحریم شدیم و ماشین تحویل نمیدیم.درصورتیکه هنوز تحریم شروه نشده اینها رفتن به استقبال تحریم.شما فکر کنن ما میخواهیم به پشتوانه این خودروسازها از گردنه تحریم عبور کنیم
به بهانه 30000 تا کارگر سالهاست خودروساز ها مردم ایران رو استثمار کردن . تا کی کلاهبرداری و دزدی . بترسید از خدا . بترسید از اون روزی که خدا در مورد شما حکم می کنه . الته ممکنه این حکم خیلی زود اتفاق بیافته . اون روز هیچ راه فراری نیست . این المفر . کلا لا وزر
وقتی قیمت دلار افزایش پیدا کرده و هزینه دستمزد و سایرهزینه ها افزایش پیدا کرده چرا انتظار دارید قیمت خودرو افزایش پیدا نکنه یه نگاهی به حاشیه سود ناخالص و حاسیه سود عملیاتی خودروسازها و هزینه های مالی خودروسازها داشته باشید. سهامدارهای خودرویی چندین ساله به خاک سیاه نشستند . خواهشن تحلیلهاتونو تخصصی باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
افزایش حقوق چقدره؟اونم سالی یکبار، افزایش قیمت خودرو ها که هر روزه است.
ان شالله اين بازي رو به پايان است!
ظلمی که خودروسازان به ملت مبکنن داعش به بشریت نکرد
يكي از صنايع فعال شركت صنعت خودرو سازي است كه اشتغال متناسبي نيز ايجاد كرده و در شرايط كنوني باعث جلوگيري از مصرف ارز بدليل واردات شده است . صنعت خودرو ظهور فيلم صنعت كشور است مانند صنعت فولاد ،لاستيك ،شيشه كابل و سيم ،فوم و پارچه و .. است افزايش دستمزد ،افزايش قيمت حامل هاي انرژي ، افزايش قيمت ارز جهت واردات درصدي از مواد اوليه و قطعات خاص و هاي تك ميباشد چگونه ميتواند افزايش قيمت نداشته باشد در صورتيكه بخاطر محدوديتها و قيمت گذاري رقم افزايش قيمت نا چيز بوده و اختلاف قيمت ناشي از حاشيه بازار است و منفعت آن به صنعت باز نميگردد واقعا از نظر بنده كه سعي كردم اكثر كالاهاي مصرفي خود كالاي ايراني باشد اينگونه برخوردها با صنعت را نميپسنده و از نظر بنده راه رشد اقتصادي رشد صنعت و سرمايه گزاري در كليه شاخه هاي صنعت كشور ميباشد
چرا این خودروسازان کشور ما با خودروساز خارجی همانند خودروسازان چینی قرارداد نمی بندند که هم شغل کارگران حفظ شود و هم به مرور طی 5 سال خودروها با کیفیت تر شوند و مصرف کننده راضی تر. به نظر می رسد که تنها به دلیل منافع قشری خاص این کار انجام نمی شود. نظارت هم الحمدلله در این کشور وجود ندارد بنابراین هر کاری دلشان می خواد انجام می دهند
بعضی از خودروسازها با مفسدان اقتصادی هیچ فرقی ندارند و ضروری است دادستان محترم جهت احقاق حقوق مصرف کنندگان در پرونده ی خودروسازها ورود کند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر