بازدید 2694

چرا راه اندازی سامانه جامع روابط کار به تعویق می‌افتد؟

بستن قراردادهای موقت با کارگران یکی از بزرگترین معضلات بازار کار محسوب می شود و کارگران با این نوع قراردادها دارای امنیت شغلی نیستند. برای حل این معضل، در سال گذشته از سامانه جامع روابط کار رونمایی شد، اما راه اندازی آن چندین بار به تعویق افتاد و با بدعهدی هایی رو به رو شد. آخرین بدعهدی در راه اندازی این سامانه به چهارشنبه هفته گذشته باز می گردد.
کد خبر: ۸۱۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱ 17 July 2018

چرا راه اندازی سامانه جامع روابط کار به تعویق می افتد؟بستن قراردادهای موقت با کارگران یکی از بزرگترین معضلات بازار کار محسوب می شود و کارگران با این نوع قراردادها دارای امنیت شغلی نیستند. برای حل این معضل، در سال گذشته از سامانه جامع روابط کار رونمایی شد، اما راه اندازی آن چندین بار به تعویق افتاد و با بدعهدی هایی رو به رو شد. آخرین بدعهدی در راه اندازی این سامانه به چهارشنبه هفته گذشته باز می گردد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال های اخیر قراردادهای موقت و سفید یکی از دغدغه های اصلی کارگران بوده است. این نوع قراردادها امنیت شغلی کارگران را به خطر می اندازد. در حال حاضر تعداد کارگران سرپرست خانوار که مشمول قانون کار و تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند، 13 میلیون نفر اعلام شده است. طبق آمار 85 درصد از کارگران در کشور دارای قرارداد موقت می باشند. بنابراین حدود 11 میلیون کارگر در کشور وجود دارند که دارای قرارداد موقت هستند.

همین آمار بالای کارگران دارای قرارداد موقت باعث شد تا در سال گذشته مسئولین بفکر راه اندازی سامانه ای با نام سامانه جامع روابط کار بیفتند. سامانه جامع روابط کار در مرداد ماه سال گذشته توسط علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست ها، بررسی مشاغل سخت و زیان آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه بندی مشاغل سخت تشکیل شده است. با رونمایی از این سامانه، ثبت هر گونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکان پذیر است و تمام کارفرمایان موظف به ثبت قراردادهای کار با کارگران خود از طریق این سامانه خواهند بود. کارگران و کارفرمایان برای استفاده از این سامانه تنها یک بار ملزم به حضور و ثبت نام در دفاتر پیشخوان دولت هستند.

 علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک گفتگوی زنده تلویزیونی در رابطه با سامانه جامع روابط کار و نقش آن در افزایش امنیت شغلی کارگران بیان نمود:  نگرانی های بسیاری بابت قراردادهایی وجود دارد که یا ثبت نمی شوند یا برخلاف قانون ارسال نمی شوند. با این سامانه، کل حوزه روابط کاری ما الکترونیکی می شود، شفافیت اضافه می شود، نوعی تکریم ارباب رجوع و صرفه جویی در منابع به وجود می آید و از همه مهمتر، امکان رسیدگی به افراد دهک های پایین افزایش پیدا می کند.

با این اوصاف راه اندازی سامانه از مزیت های بسیاری برخوردار است اما از مرداد ماه سال گذشته که از این سامانه رونمایی شد، تاکنون چندین بار این سامانه تا مرحله افتتاح پیش رفته اما هر بار افتتاح آن با خلف وعده هایی رو به رو شده است و آخرین بدقولی در راه اندازی این سامانه به هفته گذشته و مورخه 20 تیر 1397 باز می گردد. در این مورخه قرار بود که سامانه به صورت آزمایشی کار خود را در تهران و چندین شهر دیگر آغاز کند اما باز هم این کار اتفاق رخ نداد تا این پرسش در ذهن ها شکل بگیرد که چرا راه اندازی این سامانه با این همه مزایای خوب به تعویق می افتد؟

بسیاری از رسانه ها، کارفرمایان سودجو را عامل به تعویق افتادن راه اندازی این سامانه می دانند. همان کارفرمایانی که از عدم شفافیت و بستن قراردادهای موقت و سفید با کارگران نفع می برند.

البته گفته می شود که قرار است این سامانه در هفته جاری راه اندازی شود. باید منتظر ماند و دید که این بار طلسم راه اندازی این سامانه شکسته خواهد شد یا به مانند نوبه های قبل و با فشار کارفرمایان این طلسم همچنان باقی خواهد ماند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر