بازدید 9001
گزارش بازار سکه و ارز؛

بازی الاکلنگی سکه؛ جهش 100 هزار تومانی با فشارهایی از جنس دلار و ترس از مالیات

این روزها بازار سکه به هر خبری واکنش نشان می دهد. در اولین روز عرضه سکه از سوی بانک مرکزی، عملا حجم قابل توجهی از سکه به بازار تزریق نشد. عده ای هنوز نوبتشان نشده، عده ای هم فعلا صبر می کنند و ترجیح می دهند، سکه ها در گاوصندوق بانک نگهداری شود و عده ای نیز سکه ها را تحویل گرفتند، ولی برای فروش دست نگه داشته اند.
کد خبر: ۸۱۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ 17 July 2018

بازی الاکلنگی نرخ سکه؛ با وجود عرضه سکه در بانک و کاهش نرخ جهانی طلا، حباب سکه بزرگ تر شداین روزها بازار سکه به هر خبری واکنش نشان می دهد. در اولین روز عرضه سکه از سوی بانک مرکزی، عملا حجم قابل توجهی از سکه به بازار تزریق نشد. عده ای هنوز نوبتشان نشده، عده ای هم فعلا صبر می کنند و ترجیح می دهند، سکه ها در گاوصندوق بانک نگهداری شود و عده ای نیز سکه ها را تحویل گرفتند، ولی برای فروش دست نگه داشته اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، جدیدترین اطلاعات رسیده از بازار آزاد سکه در لحظه تنظیم این خبر، حکایت از افزایش بیش از ۱۰۰ هزار تومانی سکه تمام طرح جدید دارد؛ بنابراین، هم اکنون هر سکه تمام طرح جدید، ۲,۸۵۰,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده که این رقم نسبت به روز گذشته، ۱۰۵ هزار تومان گران‌تر است؛ هرچند این سکه در ساعاتی از روز، به سطح ۲ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان نیز رسیده بود.

قیمت سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد ۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، به رقم ۲,۶۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است، حال آنکه کمترین نرخ این سکه در معاملات امروز، ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده است.

هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۱۵ هزار تومان مواجه شده و به رقم ۱,۳۵۵,۰۰۰ تومان رسیده است.
هر ربع سکه بهار آزادی نیز در چهارمین روز هفته، در سطح ۷۰۰ هزار تومان معامله شده است که نشان از افزایش ۵ هزار تومانی نسبت به روز قبل دارد.
همچنین هر سکه یک گرمی در بازار امروز، با رشد ۵ هزار تومانی به رقم ۴۱۰ هزار تومان رسیده است.

این روند افزایشی در حالی در بازار داخلی رقم خورده پکه در بازار جهانی فلزات گرانبها، آخرین قیمت‌ها، نشان از کاهش بیش از ۴ دلاری هر اونس طلا دارد. در حال حاضر هر اونس طلا در سطح ۱۲۳۶ دلار معامله می‌شود.

بر اساس این گزارش، روز گذشته اعلام شد، افرادی که در طرح پیش فروش سکه با سررسید سه ماهه اقدام به خرید سکه کرده اند، از تاریخ 26 تیرماه (امروز) می‌توانند در شعب بانک ملی، سکه‌های مورد نظر را تحویل بگیرند. این خبر در کنار کاهش قیمت ارز به ویژه دلار آمریکا، موجب شد تا روز دوشنبه بازار سکه با جو کاهشی پایان یابد. اما امروز در حالی که پیش بینی‌ها حکایت از ادامه کاهش قیمت سکه داشت، بازار سکه با روند افزایشی همراه شد.

در اینجا ذکر چند دلیل مهم است؛

نخستین عامل که سدی در برابر کاهش بیشتر نرخ سکه بود، رشد نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در بازار بود.

دومین عامل، به زمان تحویل سکه‌ها مربوط می‌شد، زیرا طبق قرار داد پیش خرید سکه، اگر فردی ۲۷ فروردین ماه سکه را پیش خریده کرده باشد، باید ۲۷ تیر ماه آن را تحویل بگیرد. پس انتظار می‌رود در روز‌های آینده به ترتیب زمانی مشخصی، افراد برای دریافت سکه به شعب بانکی مورد نظر بروند.

سومین عامل که باعث شد حتی افرادی هم که امروز می‌توانستند به بانک مراجعه و سکه دریافت کنند، ولی نرفتند، به خبر دریافت مالیات از سکه‌های خریداری شده بازمیگردد. به همین دلیل این افراد فعلا قصد دارند صبر کنند تا روز‌های آینده در وضعیت مشخص‌تر و با ثبات تری برای دریافت سکه‌ها به بانک بروند. این موضوع به نظر می‌رسد در یادداشت اخیر وزیر اقتصاد نیز پرداخته شده است، زیرا در بخشی از یادداشت ایستاگرامی مسعود کرباسیان در چند روز گذشته آمده بود: با توجه به حساسیت موضوع کارگروهی تخصصی در سازمان امور مالیاتی تشکیل شده و بررسی سوابق مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی فعال در بازار ارز و سکه از حیث اطمینان از عدم پولشویی و فرار‌های مالیاتی در دستور کار قرار گرفته و به منظور تسهیل و تسریع فرآیند‌های اجرایی مرتبط با رسیدگی و تشخیص پرونده‌های مالیاتی این افراد گروه‌های اجرایی و تخصصی خاص تعریف شده تا رسیدگی به این نوع پرونده‌های خارج از روال مرسوم اداری صورت پذیرد.

هرچند در اینجا باید یادآور شد که در زمان پیش فروش سکه، بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده بود که سکه‌های فروخته شده از مالیات معاف هستند. در مجموع، باید نتیجه گرفت که در اولین روز عرضه سکه از سوی بانک مرکزی، عملا حجم قابل توجهی از سکه به بازار تزریق نشد. عده هنوز نوبتشان نشده، عده‌ای هم فعلا صبر می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا سکه‌ها در گاوصندوق بانک نگهداری شود و عده‌ای نیز سکه‌ها را تحویل گرفتند، ولی برای فروش دست نگه داشته اند.

محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون طلا و جواهر نیز در گفت وگو با ایبِنا اظهار داشت: بازار سکه و طلا سردرگم و گیج است، با وجودی که انتظار می رفت حباب سکه امروز بترکد، به دلیل عرضه نشدن سکه در بازار، حباب کاهش نیافت. به گفته کشتی آرای، حباب هر قطعه سکه بهارآزادی هم اکنون در بازار ۴۸۰ هزار تومان است.

از بازار آزاد ارز چه خبر؟

در چهارمین روز فعالیت بازار ارز در هفته جاری، جدیدترین خبر‌ها حکایت از جو افزایشی در بازار دارد، به طوری که نرخ دلار آمریکا بر خلاف کاهش روز قبل، امروز با رشد مواجه شده و در محدوده ۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰ تومان قیمت خورده است.

همچنین هر یورو در کف بازار آزاد با افزایش ۱۸۰ تومانی در لحظه تنظیم خبر، به رقم ۹۴۴۶ تومان رسیده است. این ارز در بیشترین نرخ امروز به رقم ۹۶۰۳ تومان رسید. همچنین هر پوند انگلیس در بازار امروز، در لحظه تنظیم خبر، ۱۰۶۲۸ تومان قیمت گذاری شده است که نشان از رشد ۱۵۷ تومانی نسبت به روز دوشنبه دارد. پوند در بیشترین قیمت به سطح ۱۰۸۴۶ تومان رسید. هر درهم امارات نیز به عنوان ارز اثرگذار بر نرخ دلار در بازار داخلی، با رشد ۴۲ تومان مواجه شده و به قیمت ۲۱۹۶ تومان عرضه شده است. بهای درهم به دلیل برابری ثبات دلار به درهم در عدد ۶۷/ ۳، برای فعالان بازار، اهمیت بالایی دارد، زیرا با توجه به آن، ارزش دلار به ریال را می‌توان تخمین زد.

افزایش نرخ ۳۲ ارز در بانک مرکزی

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (سه‌شنبه بیست و ششم تیرماه) با ۷۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۳ هزار و ۴۲۰ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۰۹ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۵۷ هزار و ۵۰۹ ریال و هر یورو نیز با ۲۰۷ ریال رشد در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۸۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

بر این اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۵۷۳ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۲۸ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۶۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۲۵ ریال، روپیه هند ۶۳۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۸۲۳ ریال، دینار کویت ۱۴۳ هزار و ۲۴۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۷۰۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۶۳۱ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۵۳۳ ریال، ریال عمان ۱۱۲ هزار و ۹۲۶ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و ۸۹ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۲۸۳ ریال، لیر ترکیه ۸ هزار و ۹۵۷ ریال، روبل روسیه ۶۹۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۹۲۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۴۶ ریال، لیر سوریه ۸۵ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۲۵۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۵۷۹ ریال، دینار بحرین ۱۱۵ هزار و ۴۷۹ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۹۰۹ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۱۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۹ هزار و ۴۹۵ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۹ هزار و ۳۱ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۵۹۲ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۰۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۶۰۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۶۲ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۶۱۱ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۶۶۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۹۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۹۸۹ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۵۲۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۱۰ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۳۴۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار