بازدید 9307
یک نماینده مجلس خواستار شد؛

مردم انتظار دارند، لیست منتشره توسط قوه قهریه پیگیری شود/ وزرا باید توضیح دهند برای ارز اختصاص داده‌ شده چه اتفاقی افتاده است/ صرف انتشار لیست، نمک پاشیدن بر زخم مردم است

پس از افزایش قیمت ارز در بازار، دولت برای کنترل قیمت‌ها و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت سایر اقلام وارداتی تصمیم گرفت، به واردکنندگان کالاها ارز‌ 4200 تومانی بدهد؛ اما برخی واردکننده‌ها از فرصت به ‌دست ‌آمده استفاده کرده و علاوه بر اینکه ارز دولتی دریافت کردند، کالاهای وارداتی خود را با ارز دولتی به فروش رسانده و یا ارز دریافتی را در بازار آزاد به فروش رساندند.
کد خبر: ۸۱۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 17 July 2018

پس از افزایش قیمت ارز در بازار، دولت برای کنترل قیمت‌ها و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت سایر اقلام وارداتی تصمیم گرفت، به واردکنندگان کالاها ارز‌ 4200 تومانی بدهد؛ اما برخی واردکننده‌ها از فرصت به ‌دست ‌آمده استفاده کرده و علاوه بر اینکه ارز دولتی دریافت کردند، کالاهای وارداتی خود را با ارز دولتی به فروش رسانده و یا ارز دریافتی را در بازار آزاد به فروش رساندند.

به گزارش «تابناک»؛ این اقدام واردکننده‌ها، باعث جهش قیمت‌ها در بازار شد و با واکنش‌های زیاد همراه گشت به گونه ای ‌که بسیاری از نمایندگان، بر لزوم شفافیت در پرداخت ارز به واردکنندگان حساس شدند. وزارت ارتباطات به ‌عنوان اولین وزارت خانه پیشگام برای ایجاد شفافیت شد و لیستی از تمام کسانی که ارز دولتی برای واردات گوشی همراه گرفته بودند، منتشر کرد.

پس‌ از این وزارت خانه، وزارتخانه‌های دیگر نیز از این اقدام تبعیت کردند. البته وزارت صنعت در ابتدا تعلل کرد، ولی پس از مدتی، مجبور به انتشار لیست شد؛ هرچند برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت بهداشت، هنوز لیستی از واردکننده‌ها ارائه نداده است.

با این‌ حال آنچه مشخص است، اینکه گام اول شفاف‌سازی توسط دولت برداشته ‌شده و لیست کسانی که ارز دریافت کرده‌اند، به مردم معرفی‌ شده‌ است، ولی هنوز اثری از آن در جامعه نمود پیدا نکرده و مردم همچنان کالاها را باقیمت‌های گران از بازار تهیه می‌کنند.

به باور کارشناسان و بسیاری از نمایندگان برای اینکه این شفاف‌سازی‌ها به نتیجه عملی برسد، باید توسط نهادهای نظارتی و همچنین قوه قضایی و خود وزارتخانه‌های دخیل پیگیری جدی شوند.

غلامعلی جعفرزاده امین‌آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در مجلس در خصوص این موضوع و همچنین شفافیت لازم در خصوص قیمت کالاها گفت: اقدام آقای آذری جهرمی شجاعانه و پسندیده است، اما انتظار می‌رود فارغ از این داستان‌ها به ‌عنوان عاملی که احساس می‌شود از حوزه‌اش سوءاستفاده شده، در نقش شاکی با قاطعیت وارد شود و برخورد کند.

وی در ادامه اضافه کرد: اطلاع‌رسانی خوب است، ولی کافی نیست، زیرا وزرا باید در جای مدعی‌العموم بنشیند و توضیح دهد، ارز را به چه شرکت‌هایی اختصاص داده و چه اتفاقی در حال روی دادن است. وزرا باید از دستگاه‌های نظارتی درخواست ورود به این مسأله را داشته باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بیان چنین اخباری با این روش نمک پاشیدن بر زخم مردم است، زیرا آن‌ها توقع دارند با ورود قوه قهریه و بازدارنده چنین اتفاقاتی تکرار نشود. از آذری جهرمی که با شجاعت لیست موردنظر را منتشر کرد، انتظار دارم که یک گام جلوتر آید و نظر خود را برای از این به بعد مطرح سازد. مردم فکر می‌کنند در این باره کاری صورت نگرفته و ارضا نشدند؛ فقط اطلاع پیدا کردند این شیوه‌ها دیگر جواب نمی‌دهد.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات در خصوص نقش نهاد نظارتی بر این امر تأکید کرد: نهاد نظارتی فوق می‌تواند تعزیرات یا سازمان بازرسی یا دادستان باشند هیچ‌یک از شرکت‌ها مورد اشاره شاکی نداشتند تا این زمان فقط اطلاع‌رسانی صورت گرفته است. وزیر باید شکایت کرده و از حقوق خود دفاع کند.

جعفرزاده درباره دلیل عدم ورود قوه قضائیه به این مسأله اظهار داشت: قوه قضائیه تند و کند حرکت می‌کند؛ اما وزارت متبوع دارای حقوق است و باید بر کار نظارت داشته باشد در صورتی ‌که کار انجام شده با تعهد داده‌ شده، هماهنگ نبود، باید شکایت کند و بهتر بود، وزیر ارتباطات کارگروهی برای بررسی حساب‌های تک‌تک این افراد تشکیل می‌داد و خلاف‌کارها را معرفی می‌کرد.

وی درباره ورود مجلس به این مسأله ابراز کرد: مجلس قانون‌گذار است و نقش قوه قهریه را ندارد. مجلس از وزیر گزارش می‌خواهد که کمیسیون مربوطه وزارت ارتباطات این برنامه را در دست اقدام دارد. در این خصوص ۹ مورد دیگر از اقلام ضروری مردم است که از این لحاظ در دست بررسی قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴۹
یکی از بهترین و صادقانه ترین جملات ایشان:
من در دانشگاه به عنوان استاد دانشگاه و عضو هیات علمی در دفترم میخوابیدم و ماهی بالای 8 میلیون تومن حقوق میگرفتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
زشت ترین کاری که عوامل دولتی انجام دادند این بود با تطمیع و تهدید باعث شدن تعدادی نمایندگات امضای طرح سوال از ریس جمهور را پس بگیرند و زشت تر از ان کار نمایندگانی بود که امضا خود را پس گرفتند و در حقیقیت به ملت و خود جفا کردند که قطعا این کار انها در نظر رای دهندگان می ماند وتاوان اینکار خود را هم یقینا خواهند داد
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
این حرفا واسه مردم نون و آب نمیشه !
عجله نکن جناب جعفرزاده انشاالله برای دوره ی بعد که کاندیدا بشی همه ی مشکلات حل شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
سلام علیکم
اقتصاد مقاومتی یعنی تخصیص ارز برای خرید خودرو یا موز یا مسواک یا ساخت کارخانه، گلحانه به روز کردن تجهیزات و انتقال تکنولوژی برای تولید آسانتر و بیشتر همان کالاها؟ پول های واردات مسواک اگر صرف خرید کارخانه مسواک سازی می شد بهتر نبود. مییاردها یورو برای واردات موز خنده دار نیست بهتر است
1- آمار واردات را مردم بهتر و بیشتر بدانند
2- انتقال تکنولوژی را از بنیان های اقتصاد مقاومتی به حساب آوریم
مردم حق دارند بدانند که در این چهل سال با در آمدها چه شده ونه فقط اینبار.
در ضمن مردم انتظار دارند که این ثروت باز گردد و بحساب ملت نه از این جیب به آن جیب.
مگر سوءاستفاده ازارزدولتی فقط یکبار صورت گرفته است چندین سال است این جریان ادامه دارد وعده ای خاص هزاران میلیارد ازجیب مردم به سرقت برده اند .من بعنوان یک ایرانی مسلمان ازمقام معظم رهبری درخواست مینمایم هیئتی ازمعتمدین راجهت بررسی ارزهای اختصاص داده شده به افراد وشرکتها انتخاب نمایند تادراسرع وقت نتایج زابه اطلاع ایشان ومردم برسانند
حالا مثلا که آذری جهرمی لیست را منتشر کرد و به عنوان نماد شفافیت در کابینه مطرح شدچه تاثیری بر قیمت گوشی گذاشت.اینها یک مشت بازی واسه وقت خریدن است....
پاسخ ها
سلطان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
پایان شب سیه سپید است ایوالله
اداره مالیات سامانه ای داره به نام معاملات فصلی یا ماده ۱۶۹ که نشون میده طرف های معاملات چه کسانی هستن و تمامی کسانی که فروردین تا خرداد جنس آوردن تا ۱۵ مرداد وقت دارن معاملات فصل بهار رو ثبت بکنند. اینطوری میشه همه طرف های معاملات اجناس های وارداتی رو شناسایی و قیمت ها رو مشخص کرد و موجودی انبار رو واسه همشون تعیین کرد . اما همه میگن فقط دزد دزد دزد و خودشونو به اون راه میزنم.
پاسخ ها
ناشناس‌
| Saudi Arabia |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
عزیزم نظارت اداره دارایی برای ضعفای امثال من و شماست نه برای اون بالا بالایی ها اداره دارایی زنجان کاری با من کرد که عطای کاسبی را لقایش بخشیدم پنج سال است که بیکارم و محتاج گذران روز مره خویش.
حالت خوش ها!
بهتر است بخور بخور ادامه داشته باشد و افشا هم نشود چون نمک بهزخم مردم میپاشند
وقتی دوستان شما برای انحراف افکارعمومی از مطالبه گری ضدفساد به حاشیه سازی با اینستاگرام و ورزشگاه و.. روی می آورند چه انتظاری دارید؟
آقایون وزیرهای صنعت و اقتصاد و ریس بانک مرکزی یا نمیدونن که تو وزارت خونه چه خبره یا میدونن

در هر صورت لیاقت وزیر موندن رو ندارن
پاسخ ها
lmohsen
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
و همینطور سایر مسئولین کشور
پاسکاری
خیلی جالبه بعضیا انتظار دارن مثلا کسیه که ده میلیون دلار از دولت گرفته و پولش از پارو بالا میره بیاد بره زندان. اون نه میره زندان نه کسی جرات داره اون و بندازه زندان، این خاصیت فساد و مافیابازی اقتصادیه. پس اگر نشستید که مثلا آقا یا خانم ایکس و به جرم دستبرد به بیت المال بگیرن بندازن تو هُلفدونی، زهی خیال باطل. پاشید برید یه دونه بستنی بخورید هوا گرمه می چسبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
همشون معرفی نامه داشتند . سفارشی بودن .
برای مبارزه با فساد اقتصادی گشتهای ارشاد باید تقویت شده و راهی خیابانها شوند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
آخه به علت مانتو بانوان آقایان مدهوش شده اند و فساد اقتصادی رخ داده است.
ناشناس
| Hong Kong |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
احسنت
حتما پیگیری میشه ........بشین تا بشه ........
این که خودش سردسته رانت بگیرهاست
چگونه می توانند از نور چشمی ها شکایت کنند وقتی هر سازمان یا نهادی نور چشمی داشته که از این فرصت بهره مند شده غیر از این نیست یا شکایت از همه یا هیچ واین مشکل ساز شده
برو

عوام فریب

حقوقت زیاد نشد؟

اگه نشه چکار میکنی؟
باید قانون "از کجا اوردی " برای اموال و ثروت تمام مسئولین و مدیران اجرا شود و لیست دارایی مدیران و وزرا و... به مردم اعلام شود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
مگه کسی هست که اعلام کنه
بابا يه کاري بکنيد. مگه ميشه نشه! چرا موقعيکه طرف مياد ميرقصه 3 سوتي ميگيردش. فقط زورتون به اين اشخاص ميرسه. الان که متهم معلومه کيه. پس کو اقدام.
بابا اینکاره نیستید. فقط زورتون به بچه ها میرسه. همینا رو جمع کنید باقیش پیشکش!
باسلام حتما لیست را محاکمه کنند برود پی کارش
باید از بانک مرکزی استنطاق شودکه چندین هزار میلیارد پول بانکها را به چه کسانی داد و بانکها را ورشکست کرد؟ سکه های 3 میلیونی را چند ماه جلوتر به چه کسانی به یک سوم قیمت فروخت؟ چند میلیارد دلار 3700 تومنی را به چه کسانی داد و دو ماه بعد قیمت را به 8000 رسانیدند
اگر پیگیری کند پس مملکت را کی بچرخاند
روحانی استعفا استعفا
آه مستاجران بگیرد دامن نمایندگانی را که طرح مالیات بر خانه های خالی را مسکوت گذاشتند.
اقای نماینده عوام فریبی نکن مردم هم به تفکرات شما اشنا هستند هم می دانند که وزیر جوانان فن اوری واطلاعات ان مهره ای نیست که توان مقابله بامفسدان را داشته باشد .مجلسی که بقول شما در راس امور است وقتی که باینجا می رسد وظیفه ای ندارد فقط وظیفه اش قانون گزاریست ،ملت روزی همه حسابها را خواهد رسید ،خدا کند انروز زودتر فرا رسد .
کامنت کامنت کامنت و دیگر هـــــــــــــــــــیچ
هیچ اتفاقی نمیفته هیچی تغییر نمیکنه روحت شاد جرج ارول
ساده لوح عنوانی است که باید به اکثریت ملت ایران داد. آره داره با فساد مبارزه میشه اونم خیلی زیاد.
این آقا همان کسی ست که برای اینستاگرامش جشن تولد گرفت، و گفت حقوق نماینده های مجلس 8 میلیونه کمه، اگه دزدی کردیم مردم گله نکنند
بخشی از نامه علی(ع) به مالک اشتر:
اينك سفارش مرا در حق بازرگانان و پيشه وران بپذير و در باره آنها به كارگزارانت نيكو سفارش كن. خواه آنها كه بر يك جاى مقيم اند و خواه آنها كه با سرمايه خويش اين سو و آن سو سفر كنند و با دسترنج خود زندگى نمايند. زيرا اين گروه، خود مايه هاى منافع اند و اسباب رفاه و آسودگى و به دست آورندگان آن از راههاى دشوار و دور و خشكى و دريا و دشتها و كوهساران و جايهايى كه مردم در آن جايها گرد نيايند و جرئت رفتن به آن جايها ننمايند. اينان مردمى مسالمت جوى اند كه نه از فتنه گريهايشان بيمى است و نه از شر و فسادشان وحشتى. در كارشان نظر كن، خواه در حضرت تو باشند يا در شهرهاى تو.

با اين همه بدان كه بسيارى از ايشان را روشى ناشايسته است و حريص اند و بخيل. احتكار مى كنند و به ميل خود براى كالاى خود بها مى گذارند، با اين كار به مردم زيان مى رسانند و براى واليان هم مايه ننگ و عيب هستند. پس از احتكار منع كن كه رسول الله (صلى الله عليه و آله) از آن منع كرده است و بايد خريد و فروش به آسانى صورت گيرد و بر موازين عدل، به گونه اى كه در بها، نه فروشنده زيان بيند و نه بر خريدار اجحاف شود. پس از آنكه احتكار را ممنوع داشتى، اگر كسى باز هم دست به احتكار كالا زد، كيفرش ده و عقوبتش كن تا سبب عبرت ديگران گردد ولى كار به اسراف نكشد. 
چرا هیچکس در باره اضافه شدن قیمت مسکن و گرایه مسکن در این چند ماه حرفی نمی زند
درست است که خود آقایان حقوق کلان میگیرند و آنهائی که زیر 2 ملیون ( با اضافه چندن درصد امسال تادو ملیون و دویست هزارتومان ) با این گرانی مسکن چکار کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
من و همسرم هر دو شاغلبم. بعد از هفت سال زندگی مشترک سی تومن پس انداز کردیم و سی تومن هم وام گرفتیم در مجموع شصت تومن به عنوان سپرده وام مسکن یکم ریختیم . حالا بعد از گذشت یک سال با وامی که میدن که نمیشه خونه مناسب پیدا کرد.اگر آگهی های بروش سایت دیوار را نگاه کنید هر هفته قیمت خونه ها بیست سی تومن میره بالا!!!!!. سال گذشته اگه به جای افتتاح حساب مسکن یکم پولمان را داده بودیم سکه یا ارز با گوشی ید حتی تخم مرغ خریده بودیم الان از فروشش سه تا خونه میتونستیم بخریم. این یعتی اینکه برنامه ریزی توی این کشور کشکه. مخصوصا واسه اقشار کم درآمد...
وزرا چه چیزی توضیح دهند اعلام دلار ۴۲۰۰ یعنی ایجاد شرایط فساد و به فنا رفتن پول مردم
مفسدان اقتصادی واختلاسگران کی معرفی ومجازات میشوند؟
کاش زندگی دنده عقب داشت، قد یه شب "چله" .
درست است
توضیح ارز تخصیص یافته:
هاپولی شد با یک لیوان آب روش رفت پی کارش والسلام
بابايي ميادچندميليارتومان هزينه ميکنه تا به مجلس راه پيدا کنه باحقوق هشت ميليون ???
جناب جعفرزاده امسال هم برای اینستاگرامتون تولد میگیرید؟
متاسفانه فرهنگ خراب و ویران شده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر