بازدید 16409
جروزالم پست نوشت؛

روس‌ها، تضعیف حضور ایران در سوریه را در زمره منافع خود می‌دانند!

تا اینجا ارتش اسرائیل در کمال مصونیت اهداف حزب‌الله و ایرانی را در سوریه مورد تهاجم قرار می‌دهد و اعضای کابینه اسرائیل و مقامات ارشد ارتش این رژیم به وی بیان کرده‌اند که هنوز روس‌ها تضعیف حضور ایران در سوریه را در زمره منافع و در راستای اهداف خود می‌دانند. بااین‌حال می‌دانند که خروج کامل ایران و حزب‌الله از سوریه هدفی است که سخت دشوار به دست می‌آید.
کد خبر: ۸۱۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 16 July 2018

در حالی ‌که قرار است، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رهبران روسیه و آمریکا در یکی از حساس‌ترین نشست‌های میان دو کشور بر سر موضوعات مهمی همچون سوریه به بحث و تبادل‌نظر بپردازند، یکی از مهم‌ترین مسائل در این مباحث، مربوط به ایران و مسئله خروج ایران از سوریه می‌شود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اخیراً تلاش‌های زیادی در راستای آن داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، نشریه جروزالم پست، بیان کرده است که بنیامین نتانیاهو دو موضوع مورد علاقه در این نشست دارد: ایران و جنگ داخلی در سوریه و اینکه نیازمند آن است که رهبران آمریکا و روسیه در این دو جبهه از سیاست های وی پشتیبانی کنند.

این نشریه با اشاره به دیدارها و گفت وگوهای فراوان اخیر نتانیاهو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بیان کرده است: نتانیاهو بیش از هر رهبر دیگری در دنیا طی یک سال گذشته وقت خود را صرف گفت وگو و دیدار با پوتین کرده و این مسأله را ناشی از این واقعیت دانسته که جنگ داخلی در سوریه در حال پایان است و ارتش بشار اسد قرار است دوباره کنترل خود بر مناطقی در مرز فلسطین اشغالی و بلندی‌های جولان را اعمال کند.

اسرائیل در این میان خواهان بازگشت نیروهای سوریه به مرزهای سال 1974 است؛ اما به ‌شدت از حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله یا هر گروه شبه‌نظامی شیعه در این مناطق در هراس است.

عقب‌نشینی اسرائیل در سوریه با تعریف خط قرمز جدید / 50 تا 60 کیلومتر بین ایران و مرزهای فلسطین اشغالی

به گفته نشریه جروزالم پست، در هفت سال جنگ داخلی در سوریه، سیاست اسرائیل تقریباً به یک‌شکل باقی ماند و به رغم اشتباه محاسباتی بسیاری از مقامات اسرائیلی (همچون گفته ایهود باراک وزیر دفاع وقت در سال 2011 که گفته بود، اسد ظرف دو تا سه هفته سقوط خواهد کرد) سیاست عدم‌مداخله و طرفداری در جنگ سوریه با چند استثنای کوچک همواره ثابت ماند.

با این‌ حال، خطوط قرمزی که از سوی نتانیاهو در مورد جنگ سوریه تعریف‌شده بود از سوی سه وزیر دفاعی که در زمان وی بر مسند این وزارت نشستند (ایهود باراک، موشه یعلون و آویگدور لیبرمن) همواره پابرجا بوده است. یکی از این خطوط قرمز مقابله با هرگونه حضور ایران و حزب‌الله به شکل مستمر و دائمی در سوریه و حملات هوایی علیه پایگاه‌های ایران در سوریه بوده است.

حتی بعد از سال 2015 و حضور نیروهای روسیه در سوریه به‌ویژه نیروی هوایی، اسرائیل از تعاقب خطوط قرمز خود و انجام حملات هوایی علیه اهداف تعریف‌شده دست نکشید و با ایجاد خطوط ارتباطی میان نیروهای هوایی خود و پایگاه هوایی روسیه در لاذقیه، همچنان دست به عملیات هوایی در خاک سوریه زد. به گفته نشریه جروزالم پست به نظر می‌رسد، در دیدارهای اخیر خود با ولادیمیر پوتین، نتانیاهو چراغ سبز برای آزادی عمل علیه هر هدفی که عملاً به‌عنوان ارتش سوریه تلقی نشود، دست یافته است.

جروزالم پست در مطلب خود اشاره کرده که از یک سال گذشته، خطوط قرمز اسرائیل باز تعریف‌شده و گسترش یافته است. در حالی‌ که همه اهداف و خطوط قرمز قبلی بر جای خود ماندند، اسرائیل یک هدف بزرگ‌تر را نیز اضافه کرده است: عقب راندن ایران و حزب‌الله از مرزهای فلسطین اشغالی تا جایی که ممکن است. نتانیاهو و لیبرمن بارها اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه حضور ایران در سوریه را به ‌هیچ ‌وجه تحمل نمی‌کنند؛ اما همه مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل به‌ خوبی می‌دانند که این هدف غیرقابل دسترسی است.

چند هفته قبل روسیه اعلام کرد، پس از پایان جنگ در سوریه، هیچ نیروی خارجی در سوریه نماند و همه مجبور به ترک این کشور شوند. اسرائیل از این اعلام خرسند و راضی شد. اما در اوایل جولای سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدگاه کشورش را تعدیل و بیان کرد، درخواست از ایران برای خروج کامل یا عقب‌نشینی همه نیروهایش از سوریه امری خیالی است.

نویسنده این مطلب در جروزالم پست می‌گوید، تا اینجا ارتش اسرائیل در کمال مصونیت اهداف حزب‌الله و ایرانی را در سوریه موردتهاجم قرار می‌دهد و اعضای کابینه اسرائیل و مقامات ارشد ارتش این رژیم به وی بیان کرده‌اند که هنوز روس‌ها تضعیف حضور ایران در سوریه را در زمره منافع و در راستای اهداف خود می‌دانند. با این‌ حال می‌دانند که خروج کامل ایران و حزب‌الله از سوریه هدفی است که سخت دشوار به دست می‌آید. سیاست‌های روسیه در سوریه قرار است تغییرات اساسی داشته باشد و در نتیجه اسرائیل باید به چیزی کمتر از هدف اصل خود فکر کند.

اکنون به گفته جروزالم پست، هدف و خط قرمز جدید اسرائیل در سوریه بسیار محدودتر از قبل است؛ اما به لحاظ استراتژیک اهمیت بیشتری یافته است. اکنون هدف اسرائیل این است که نیروهای ایرانی را 50 تا 60 کیلومتر دورتر از مرزهای فلسطین اشغالی نگه دارد و پوتین و اسد را قانع کند که از استقرار موشک‌ها و تسلیحات اساسی ایران در خاک سوریه جلوگیری کنند. اگر این هدف میسر شود، اسرائیل به سوریه اجازه خواهد داد تا به مرزهای سال 1974 بازگردد. این بازگشت به همراه بازگشت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواهد بود.

جروزالم پست می‌گوید، اسرائیل در این راستا به پوتین و ترامپ نیاز دارد، در حالی ‌که ترامپ هنوز تصمیم خود برای ماندن یا خروج از سوریه را نگرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۴۵
فقط به آمریکا اعتماد نکنید!!! برید نفت بدید و جنس آشغال روسی و چینی بگیرید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
دستمال کاغذی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
این خبر از سایت های خبری اسرائیل ترجمه شده، برو ببین اسپوتنیک چی می نویسه و کامنتهاش رو بخون.
هومن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
جناب امریکایی پرست! برجام به امریکای عزیزتون اعتماد شد نتیجش چی شد؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
تنش با امریکا باعث شد تا دربست
در بغل روسیه بیفتیم و در دخل هم با اجازه ندادن به نیروهایی که قصد خدمت داشتند و فقط به بهانه اینکه در جناح خاص نبودند محیط زیست خود را نابود کردیم و اختلاس و فساد گسترده باعث شده تا مردم هم اعتماد قبل را به مسولین نداشته باشند و از حمایت انها دست بردارند و باید گفت هیچ وقت اینقدر در موضع بدی نبودیم .
تله سرمایه گزاری . حروج زودترازسوریه و،عادی کردت روابط با امریکا واسرائیل استراتژی عاقلانه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
اشتباهی منفی دادم
مگه روس ها اصلا برای راهبرد اهداف ایرانی ها کاری هم کرده اند؟ همش در جهت منفعت خودشون از ایران و تمامی کشورهای همسایشون هست.

همه کشورها ما رو مفت می فروشن و ما ایرانی ها رو به ایرانی ها بدبین و پر می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
کشورها ما را مفت نمیفروشند،غیر از مسائلی که به امت اسلامی مربوط هست در بقیه مسائل بعضی مسئولان هستند که با رفتار و سیاستهایشان قیمت را مفت کردند.
فقط ترامپ قابل اعتماد هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
یه دفه میگفتی امضای ترامپ تضمین است که خیالمون راحت باشه دیگه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
شما همونی نیستی که میگفت باید زمان اوباما از فرصت استفاده می کردیم و تمام مشکلاتمون رو با آمریکا حل می کردیم تا الان به مشکل نخوریم؟ حالا باز داری میگی فقط ترامپ قابل اعتماده؟
روسها در تاریخ هیچگاه به ما خدمت مفت نکردند
ترکمنچای گلستان و...
پاسخ ها
حامد2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
آنچه غرب و انگلستان از خاک ایران جدا کرد ده برابر آن چیزی است که روسیه جدا کرد.
شما غرب پرستان هردو طرف را ببینید
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
همین امروز پوتین بر سر ایران با ترامپ معامله خواهد کرد و به ازای رفع تحریمها حمایتش را از ما بر میدارد همانطور که تولید نفت خود را برای پیروی از امریکا افزایش داد
انچه بیشتر به نظر میرسد منافع روسیه در بیشتر زمینه ها اعم از انرژی و تسلیحات و نفوذ در منطقه با منافع جمهوری اسلامی هوشمندانه و در تقابل است تنها همسویی روسیه با ایران در مقابل سیاستهای توسعه طلبانه امریکا ست انهم بصورت محدود که قدرت چانه زنی روسیه را افزایش دهد تا امتیاز بیشتری بگیرد. .
سوال اصلی اینجاست چرا الان که جنگ نظامی در سوریه داره تموم میشه واکثر مناطق سوریه داره آزاد میشه اینقدر آمریکا واسراییل وعربستان برای خروج ایران از سوریه دست به کار شدند؟؟
آیا هدف جز اینکه نمیخوان ایران با هزینه ای که در سوریه کرده به عنوان برنه معرفی بشه؟؟چون اونها نتونستند نظام سوریه رو ساقط کنند و ابتدا ایران وحزب الله وبعد با ورود روسیه این هدف6شون شکست خورد..الان که زمینه حل دیپلماتیک وبازسازی سوریه داره آۀغاز میشه دارند ومیخوان که ایران در سوریه نباشه..فراموش نکنیم که سوریه هم از بعد استراتژیک وهم منابع ومعادن کشور غنی هست واونها در راستای اعمال فشارهای اقتصادی وتحریم به ایران نمیخوان ایران نقش فعال در سوریه داشته باشه..البته اینجوری اشتباه نشه که ایران بخواد برای سوریه هم با این اقتصادی که داریم هزینه مالی کنه نه.چون در توان ایران وحتی خود روسیه هم نیست که بخواد در اونجا سرمایه گذاری کنند..هدف روسیه در سوریه نفوذ وبعد راهبردی هست وایران هم همین رو دنبال میکنند چیزی که آمریکا وسه کشور اروپایی هرگز خواهان اون نیستند
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
آمریکا اسراییل سعودی و....با راه اندازی جنگ در سوریه و عراق به دست تروریستای ساخته و حمایت شده به دست خودشون قصد داشتند به مرزای ایران برسند و ضمن نابودی ایران این امکان رو به اسراییل بدند که به رویای از نیل تا فرات دست پیدا کنه و مطمئنا رژیمی که برپایه اشغالگری و جنایت تاسیس شده و رسما و علنا این اشغالگری رو روی پرچم خودش ثبت کرده و فریادش میزنه اگر روزی به فرات برسه به دنبال اون طرف فرات هم خواهد بود چنانچه بعضی از صهیونیستا همین الان این حرف رو میزنند و میگند چون مقبره استر یهودی که معشوقه خشایارشاه بوده و به واسطه اون ۷۰هزار ایرانی کشتار شدند و چشن پوریم صهیونیستا برپا میشه در نزدیکی همدان واقع شده پس سرزمین یهود تا اونجا ادامه داره و البته برای صهیونیسم بهانه فراهم کردن کاری نداره و اصلا اونا نیازی هم به بهانه ندارن
خلاصه اینکه اسراییلی که امیدوار بود با فتح سوریه و عراق به مرزای ایران برسه و با ما همسایه بشه الان درحال دست و پا زدنه که ایران رو از مرزای خودش دور کنه .البته صهیونیستا به این آرزوی خودشون که همسایه شدن با ایران بود رسیدند با این تفاوت که الان ما به مرزای اسراییل رسیدیم نه اینکه اونا به مرزای ما برسند
روسها رقیب تجاری ایران در منطقه هستند و فکر کردن به اینکه ممکن است روسها منافع ایران را در نظر بگیرند چیزی بسیار فراتر از ساده لوحی است شرائط فعلی ایران برای روسها ایده ال است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
همین روس ها اگر تولید کشاورزی داشته باشی رو هوا میخرند چرا شما مردم انقد بی سیاست هستید یعنی چین و روسیه هم با امریکا همراه بشن از قحطی بمیرید راحت میشید مردم بی سیاست
اگر قرار است از میان دو کشور خائن آمریکا و روسیه یکی را انتخاب کنیم، آمریکا بهتر است چون حداقل با ما مرز مشترک ندارند و اشغال خاک ایران برای آنها خیلی هزینه مالی دارد. اگر به همین منوال پیش برویم باید منتظر ترکمانچای دوم باشیم.
پیش فرض های بعضی از کامنت گذاران در برابر امثال این مقالات:
1- روسیه باید برخلاف منافع ملی خودش و به شکلی ایثارگرانه برای منافع ملی ایران اقدام کنه!
2- همواره یکی از طرفهای بین المللی قابل اعتماد است و اون هم کسی جز آمریکا و اسرائیل نیست!
3- همواره منافع ملی از طریق عقب نشینی و و اهدا داشته ها به آمریکا و اسرائیل به دست خواهد آمد، خواه انرژی هسته ای، خواه قدرت منطقه ای، خواه صنایع موشکی باشد و هیچ راه دیگری هم وجود ندارد چون به رفاه ما لطمه میخوره!
4- آمریکا و اسرائیل قدرتمند هستند و ما بدبخت و ذلیل هستیم، حتی اگر به عنوان مثال در سوریه گام به گام آنها عقب نشینی کرده باشند و به حضور ایران در 50 کیلومتری مرزهایشان رضایت داده باشند.

تحلیل با این پیش فرضها در حوزه سیاست خارجی، دستاوردش همان "تقریبا هیچ" است که عده ای از آقایان فرمودند! من به این کامنت گذاران توصیه میکنم یک مقداری واقع بینانه تر و با توجه به واقعیت های میدانی رخ داده در سالهای اخیر نسبت به مسائل سیاست خارجی اظهار نظر کنند. درسته که ایستادگی و مقاومت برای ما در 40 سال گذشته هزینه های زیادی داشته، اما یک دوره 40-50 ساله برای یک تاریخ دوره بسیار کوتاهی هست و تجربه های موفق تاریخی بسیاری وجود داره که ملتها پس از یک دوره از مقاومتهای سلحشورانه به دستاوردهای بسیاری بزرگی دست پیدا کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
تو یا خوابی یا خودتو زدی به خواب
آقای تابناک،
هر دفعه یه تیتری از یه روزنامه اسرائیلی پیدا کن بیار تیتر کن اینجا منتشر کن.
کل سوریه داره آزاد می شه، تو هنوز داری تیتر روزنامه های اسرائیلی را ترجمه می کنی به عنوان خبر می دی دست ملت. بابا چشات رو باز کن ببین در واقعیت چه خبره!
روسها که آئینشان این است
همین روسیه که یه عده مثلا پشتشون بهش گرمه امریکا تحرمش کرد 30 درصد ارزش روبلش سقوط کرد یه عده راضی به حقارت نفت دربرابر غذای روسیه هستن اما مذاکره با امریکا اصلا حرفشم نزن !
یقینا در نظم جدید سوریه ایران جایگاه چندانی نخواهد داشت ،و دیری نخواهد پایید که بشار اسد در یک بیانیه از ایران برای کمک در سرکوب داعش تشکر کند ،و از ایران بخواهد نیروهای خود را به ایران بازگرداند؟ چون ،روسیه ،و امریکا ،واسراییل به اهداف خود در سوریه دارند دست می یابند ،و جنگ داخلی پایان می یابد ،و در قانون اساسی جدید سوریه کشور بصورت فدرالی اداره خواهد شد ، ترکیه هم به اهداف خود در سوریه دست یافته است ؟ پس این ایران است که بدون مزد ،وصرف هزینه های گزاف و بدون تامین منافع ملی باید سوریه را ترک کند ؟ ،،،،
روس ها همیشه به فکر چپاول منافع ایران بوده اند. هم اکنون هم سیاست نفت در برابر غذا و ایجاد تنش برای بسته شدن تنگه هرمز و افزایش قیمت نفت روس را در برنامه راهبردی خود دارند. لذا هرگز نباید به روس ها اعتماد داشت.
اگر ایران می خواست که زیر بار دوش دیگران شود و دنباله رو دیگران چه روسیه و چه امریکا و دیگران که الان به عنوان قدرت پایه ای منطقه نبود
دوستانی که نمیخواهند باور کنند این چیزها را من منتظر منفی هاشون هستم!!!!!
روس ها به دنبال منافع خودشان! عده ای هم در داخل به دنبال ویلاهای..... 1000 متری!!

فقط ما مردم ایران باید کاری برای خودمان کنیم.
مرگ بر انگلیس
مرگ بر روسیه
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسراییل
خودت داری میگی ""روزنامه جروزالم پست""

یعنی یک روزنامه چاپ دشمن خونی ما .... اسرائیل !!

بعد مطلبشو با آب و تاب تعریف میکنی ... دوستان هم پیاز داغشو زیاد میکنن به کشوری که با ما تو سوریه همکاری داره و تا حالا کنار ما بوده می تازند ..!

دشمن هرچی تو روزنامه اش بنویسه رو شما ملاک عمل قرار میدین ... حالا گوینده هر کی میخاد باشه ... حتی اگر واقعیت نباشه
متاسفانه باید به مسئولین گوشزد شد که اگه فکر می کنند کشورهای دیگر را می توان نمک گیر کرد یا تو لوطی گری و معرفت گیرشان انداخت، سخت در اشتباه هستند. همچنین از مسئولان بپرسید چند کشور دوست برادر شده اند و چند کشور دشمن
ایران اگه بخواد عاقلانه عمل کنه و به فکر منافع کشور و ملت باشه حالا که حضور نظامیش در سوریه تا این حد مهم شده واسه اسراییل و امریکا و البته خود روسیه اعلام کنه ما تمامی نیروهای نظامی خودمون رو از سوریه خارج میکنیم مشروط به اینکه بازسازی های داخل سوریه تا پنجاه درصد به ایران و شرکتهای ایرانی واگذار بشه و البته و صد البته باید امریکا و اسراییل این رو تضمین کنند. لااقل بعد از این همه هزینه یه چیزی گیرمون بیاد.وگرنه مجبور میشیم دست پس و پیش برگردیم و هیچی به هیچ جا. از ما گفتن.
البته نبايد رابطه مون رو با هيچ كشوري حتي روسيه خراب كنيم ، مثل ژاپني ها كه ست دوستي به تمام دنيا دراز كرده اند و دارند با تعمل با جهان زندگيشون رو مي كنند
هر کودکی که دو کتاب تاریخ خوانده باشد می داند روسیه خائن ترین دولت نسبت به ایران و ایرانی بوده و هست و هر موقع فرصت داشته باشد به ایران ضربه می زند اما مدعیان این واقعیت ساده را نفهمیده اند
روسیه مثل اینکه تو اون فاصله باج کلفتی گرفته که تغییر موضع داده نسبت به خروج نیروهای ایران. حالا بساگی داره امروز از ترامپ چه مقدار باج بگیره
راه امنیت ملی و آسایش عمومی از گشودن باب مذاکره صادقانه و بی شیله پیله با آمریکا می گذرد.
حالا که فرزندان برخیر در امریکا و اروپا خوش می گذرانند ؛ این سنگ روسیه سینه زدنشون چیه ؟ روسها خائین تر از آمریکا هستند و آمریکا هوای متحدین خود دارد
روسهای 1000چهره
انوقت که دمشق در حال سقوط را بدون روسیه نجات دادیم وبعد روسها به کمک امدند حالاهم بدون کمک روس وامریکاوغیره هم میتوانیم دوام بیاوریم فقط بدون مزدوران جاسوس وخائن
فروش نفت به روسیه و هند و چین = ورود کالای بنجل و ارز بی ارزش(روبل_روپیه _یوان)
نتیجه : نابودی پمردم و شرکت ها و تولید کنندگان ایرانی
سال حمایت از کالای ایرانی مبارک!!!!!!!!!!!!!
خدا کند ایران از سوریه بیرون بیاید و هزینه های ایران در سوریه قطع شود
مردم بین ایران روسیه میخواند اختلاف بندازند فهمش انقد سخت نیست الان با روسیه دشمن بشید مشکلتون حل میشه واقعا چطوری فکر میکنید
بابا این روسیه اینها اگه منافعشان تامین نشه ایران به درک
حالا که این همه هزینه مالی و جانی برای سوریه شده باید در سوریه پایگاه نظامی داشته باشیم. بشار اسد هم آدم با هوشی است و هیچ وقت نمیاد ایران رو بیرون بندازه و تماما به روسها اعتماد کنه. الان خروج نیروهای ایرانی از دست امریکا و روسیه و اسراییل خارجه و اونها فقط میخوان شدت حضور رو با رایزنی کم کنند. وگرنه به حمله هوایی محدود نمیشه کاری کرد. ایران باید این حضور نظامی در مدیترانه و نزدیک مرز با اسراییل را عملیاتی کند. این یک برگ برنده است در مقابل آمریکا. چون اسراییل پاشنه آشیل آمریکا است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار