بازدید 9399
پروانه سلحشوری در گفت وگو با «تابناک»؛

مردم اعتمادی به مسئولان ندارند/ تا زمانی که همه دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ نشوند، اقتصاد درست نمی‌شود

تلخ‌ترین تراژدی که نظام بانکی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، هجوم مردم به بازار‌های سکه و ارز است، که این روز‌ها هر چاره‌ای برای آن اندیشیده می‌شود، توسط خریداران خنثی می‌گردد.
کد خبر: ۸۱۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 14 July 2018

 مردم اعتمادی به مسئولان ندارند/ تا زمانی که همه دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ نشوند، اقتصاد درست نمی شودمنابع و مصارف به هم ریخته از یک سو و بی اعتمادی و بی اطمینانی از سوی دیگر، گریبان شبکه بانکی را گرفته و هرچه این نظام در هم پیچیده تلاش می‌کند تا راهی برای برون رفت از چاه این مشکلات بیابد، بیشتر در آن غوطه‌ور می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ تلخ‌ترین تراژدی که نظام بانکی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، هجوم مردم به بازار‌های سکه و ارز است، که این روز‌ها هر چاره‌ای برای آن اندیشیده می‌شود، توسط خریداران خنثی می‌گردد.

ناگفته نماند که بدترین بازخورد آن هم به این موضوع برمی‌گردد که اعتماد مردم به این مهم‌ترین نهاد مالی کشور، به قدری کاهش یافته که ترجیح می‌دهند سپرده‌های خود را در جایی خارج از این نظام سرمایه‌گذاری یا پس انداز کنند.

بنا بر این گزارش، واقعیت این است که در سال‌های گذشته، مؤسسات مجاز و غیر مجاز، طوری آتش به مال این مردم زدند که آنان دیگر اعتمادی به این نظام بانکی ندارند و همین مهم موجب می‌شود که مردم سپرده‌ها و پس اندازهایشان را به سایر بازار‌های مالی سرازیر کنند و داستان تلخ مؤسسات غیرمجاز، گریبان آن‌ها را هم نگیرد.

اما این همه ماجرا نیست و بی اعتمادی مردم، تنها در بی اعتمادی به سیستم اقتصادی کور خلاصه نمی‌شود. به اعتقاد کارشناسان، موضوعات اجتماعی و سیاسی هم برگرفته از این موضوع است که البته رفتاری که حاکمیت با مردم می‌کند، در بالا رفتن این بی اعتمادی تأثیرگذار بوده است.

پروانه سلحشوری در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: یا من آدم بدبینی هستم و یا کسانی که این روز‌ها داد سخن می‌دهند و یا نمایندگانی که در مجلس اظهار نظر می‌کنند، عمق مشکلات را درک نکرده اند!

این نماینده مجلس گفت: من به عنوان یک جامعه شناس، نمی‌توانم در مورد وضعیت کنونی جامعه، رویکرد اقتصادی صرفی داشته باشم؛ اما در مجلس بیشتر رویکرد‌های اقتصادی مد نظر است. به نظر من، این بستر اجتماعی است که این پدیده‌ها در آن رخ می‌دهد و بررسی جداگانه این پدیده‌ها نمی‌تواند جوابگو باشد. اقتصاد جدا از سیاست و فرهنگ نیست؛ بنابراین، باید آن را به صورت یک مجموعه بررسی کرد. درواقع اشتباهات سیاسی گوناگون منجر به این شده که امروز در جامعه ما مشکلاتی داشته باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: حرص و ولع مردم در جامعه برای خریدن سکه، معانی بسیاری دارد؛ نشان از یک جامعه بی اعتماد به مسئولان است. این بی اعتمادی هم اقتصادی نیست، بلکه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است و نشان می‌دهد نهاد‌های ما از جمله مجلس و دولت و قوه قضاییه و حتی نهاد‌های دیگری که دستی در آتش دارند، درست کار نمی‌کنند.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: متأسفانه بحث‌هایی که کارشناسان در مراکز مختلف می‌کنند و راهکار‌هایی که برای برون رفت ارائه می‌شود، معمولا توسط نهاد‌های مرتبط به اجرا درنمی آید؛ بنابراین، هم اکنون بحث این است که برای برون رفت از این مشکلات باید همه با هم حرکت کنند؛ برای مثال، زندانی کردن دانشجویان در این اوضاع، چیزی جز بی اعتمادی به حاکمیت و نظام به دنبال ندارد و تنها نارضایتی‌ها را زیاد می‌کند، در حالی که ما می‌توانستیم بسیاری از این نارضایتی‌ها و گره‌هایی که ربطی به اقتصاد هم ندارد، باز کرده و اعتماد عمومی را زیادتر کنیم.

همچنین می‌شود با کار‌هایی که اصلا ربطی به اقتصاد ندارد، ولی از جمله مطالبات مردم است، کاری کرد که مردم بار دیگر به سیستم اعتماد کنند. آنگاه خواهید دید که نظام اقتصادی کشور هم اصلاح می‌شود.

وی گفت: هم اکنون عده‌ای منتظرند ببینند مردم چه خواسته‌ای دارند تا با شدت با آن مطالبه برخورد کنند. نتیجه این عمل شاید در نگاه اول اقتصادی نباشد، ولی در بلندمدت اثر خود را در جامعه می‌گذارد و مردم را نسبت به سیستم بی اعتماد می‌کند. بعد هم زمانی که نیاز به مشارکت عمومی هست، مردم خود را کنار می‌کشند و نتیجه آن، بی سامانی در بازار ارز و یا بازر سکه و باعث می‌شود، در زمان بحران، مردم به کسی اعتماد نداشته باشند و در بزنگاه‌هایی که می‌توانند تأثیرگذار باشند، خود را جدا از سیستم دانسته و هر که به فکر منافع خود باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۷
بنده یکی از ارادتمندان نظام و انقلاب هستم ، اخیرا تا یکجا از یک مسئله بعنوان نمونه همین دختر رقاصه انستاگرام از عمل مسئولین می خواهم دفاع کنم بلافاصله بنده را سرزنش می کنند که چرا فلان مفسد اقتصادی بهایش چنین برخوردی نمی شود و سریعا از طریق رسانه ملی باهاش گفتگو و بازجویی نمی شود ، می بینم واقعا حق دارند و دهنم را می بندم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
بنظر بی اعتمادی به دولت ها جهانی شده و مختص ایران نیست. اما ایران ما باید طلسم این عمر را بشکند. قانون اختصاص میدان ها یکی از اینها بود و باید اجراکنند. . نیازهای بشر امروز قدری عوض شده و درست است مشترک است مثلا افراد بخاطر معیشت و برای شغل خود دست به هر عملی بزنند. قدیم فرد در روستا بود و خوراک خودش را تامین می کرد اما الان چنین نیست . مثلا می خواهد فرض مبارزه کند با دولتش مجبور است در ابتدا وابسته شود به نظام سپس اقدام کند. بهر حال افراد در ایران آن آزادی که در جهان چه خوب و چه بد براحتی دسترسی ندارند.... اینها فرد را دچار ناراحتی می کند از طرفی فرد هم زیاد داشته باشد باز دارای مشکل می شود مثل افسردگی و غیره دچار می شود. سازش بین اینها برای بشر امروزی دردسر شده است.
آیا این جمله ایشان برای اثبات فرهیختگی ایشان کافی نیست :"همچنین می‌شود با کار‌هایی که اصلا ربطی به اقتصاد ندارد، ولی از جمله مطالبات مردم است، کاری کرد که مردم بار دیگر به سیستم اعتماد کنند. آنگاه خواهید دید که نظام اقتصادی کشور هم اصلاح می‌شود."
خیلی جالبه رئیس جمهور، نماینده، در نقش مردم عادی برخورد میکنن، انگار نه انگار دارن کلی حقوق میگیرن که مشکل مردم رو حل کنن، با حرف که نمیشه
احسن به این نماینده فهیم وشجاع
امثال این خانوم باعث این وضع اقتصادن. اون موقع که تمام قد داشتن از سیاست های اقتصادی دولت بصورت سیاسی دولت دفاع میکردن باید به فکر امروز میبودن وفتی منتقدین میگفتن نقدینگی پدر مملکت رو در میاره اینا داشتن داد میزدن و هواس مردم رو به کنسرت و ورزشگاه گرم میکردن .(نقدینگی از 460 هزار میلیارد رسیده به 1600 هزار میلیارد واقعا جای تاسفه .من مدعی سواد نیستم ولی شک ندارم اینها ذره ای سواد اقتصادی ندازن و فقط سیاسی و هوچیگری بلدن) . امثال این خانوم و فاطمه حسینی (دختر صفدر حسینی) عامل های اصلی فریب مردم هستن.
خانم سلحشوری مردم به هیچکدام از مسئولین اعتماد ندارند همیینطور به خود شما...
بله اعتمادنداریم.دقیقا درست میگین.مسولینی که ازتوشون خاوری درمیادقابل اعتمادند؟
ایشان از اقتصاد چه چیزی میدانند که نظریه پرداز اقتصادی شده اند. مردم 40 ساله که دارن با هر سازی که شما میزینید میرقصن و هزار جور سختی و تحریم رو تحمل کردن. چرا مسئولین از خودشون شروع نمی کنند. چرا هر کدومشون هفته ای هزاران دلار برای خانوادهایشان که در اروپا و آمریکا زندگی میکنند پول ارسال میکنند. چرا خودشان در بهترین نقاط تهران و آن هم در منازل رایگان زندگی می کنند.
چاره این سیستم معیوب یه چیزه...
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
موافقم
شما از حرص و ولع مردم برای خرید سکه و ارز ناراحت نباشید ، تمامب بانکهای کشور به جای انتقال سرمایه هایشان به بخش تولید و خدمات ، ترجیح داده اند در بخش زمین و مسکن و ارز سرمایه گذاری نمایند.
این بدین معنی است که هیچکس اعم از عموم مردم و سازمانها و نهادهای مالی و سرمایه ای به دلیل عدم اطمینان به وضعیت اقتصادی و پول ملی حاضر به سرمایه گذاری در بخش های مولد نمیباشند.
مردم نه تنها به مسئولان اعتمادی ندارند بلکه به دلیل ادامه سیاستهای خارجی ناموفق و عدم تغییر در زیرساختهای اقتصادی و پولی کشور ، هیچ آینده ای را برای خود و کشورشان متصور نیستند.
میلیاردها دلار بنا به گفته مسئولین در خانه ها ذخیره شده و میلیاردها دلار دیگر هم برای خرید مستغلات و سرمایه گذاریهای دیگر به کشورهای مختلف انتقال یافته و همچنان در حال انتقال می باشد.
اگر مقامات محترم به هیچوجه حاضر به عدول از برخی سیاستهای کلان نظام نمیباشند آماده مواجهه با عواقب فاجعه بار این سیاستها باشند.
عجب!!!
اعتمادم را چال کردم خیلی وقته.
این کار پیش فروش سکه از ابتدا اشتباه بوده است طبیعی است عدهای با خرید سکه تعادل بازار را به هم خواهند ریخت باید هرکاری در مجاری عادی داد وستد شود معلوم است با خرید صدها و یا هزاران سکه توسط یک نفر تعادل بازار سکه به هم خواهد خورد و دودش به چشم مردم و اقتصاد کشور خواهد رفت همه دستگاهای دولتی هماهنگ شوند مثلا که چی خواهر عزیز همه دستگاها وظایف تعریف شده ای در حدود اختیارات خود دارند که باید عمل بکنند که نمیکنند باید نهادی باشد که عملکرد اینها را زیر نظر بگیرد و اگر قصوری بود برخورد قانونی شود ما یا خلا قانونی داریم یا به قانون عمل نمیکنیم هر کس در هر حوضه ای که قرار دارد باید کار بکند یکی دیگر اینکه این مردم نیستند که به مراکز فروش سکه و ارز هجوم میبرند ببینید چه کسی این کارها را میکند و میدانید کیا این کار میکنند جلوی آنها را بگیرید خودتان ازعان میکنید که مردم اعتمادی به مسئولان ندارند پس عیب کار خودتان را پیدا کنید که اعتماد مردم جلب شود شبکه بانکی هم فقط به فکر سود بیشتر است و از قوانین اسلامی خیلی فاصله دارد باید از بیخ و بن مسائل بانکی حل شود کشو ر ما کشور ثروتمندی است باید درست کار بکنیم و قدر آنرا بدانیم .
مجلس و دولت بروند یکسال مرخصی
بخدا تمامی مشکلات مردم حل میشود.
مفتخوری هم حدی دارد.
ارزش پول من کو؟؟؟؟؟؟؟؟
یکیش خودت هستی
امثال این نماینده به شدت دولت رو حمایت میکرد و برای رای اعتماد به وزرا یقه جر میداد و الانم دیده باد اینوری میوزه جهتشو عوض کرده. شما به جای انتقاد برو یقه وزیر و دولت و بگیر و ازشون جواب بخواه.ناسلامتی نماینده مجلس شمایی نه ما
سرکار خانم سلحشوری یکی از بی اعتمادترین افراد خود شما و هم مسلک های شماست . تحلیلی هم که ارائه نمودید مایه تاسف است که چه کسانی در مجلس نمایندگی این ملت مظلوم را دارند که حتی یک تحلیل درت و حسابی از وضعیت جامعه ندارد یا خود را به بیراهه میزند .
مسولین کاملا از عدم اعتماد مردم بانها مطلعند ولی ار انجا که با مقداری هیاهو وتبلیغات ودشمن هراسی دوباره میتوانند مردم را بپای اهداف خود وصندوقهای رای برسانند ودوباره با اعلام امار های کذایی فخر دروغین بفروشند خیالشان راحت است .بیچاره ملت
سفر و نظارت خود شما بر تیم ملی فوتبال !مردان! چقدر مهم بود که براش جنگیدید.
حالا خودتون در جبهه مردم قرار میدید؟!!!
بسه دیگه.
اگر اعتماد مردم رو می خواین باید بکوبین از نو بسازین
رفتار ما ایرانی‌ها خیلی جالبه در این شرایط. به هیچ چیز و هیچ جا اعتماد نداریم، قبول. هر کسی تا میتونه داره یه تکه‌ای از این مملکت را می‌کند تا برای نفع خودش جایی بگذارد که ضرر نکند. حالا یا به خارج از مملکت انتقال دهد یا زیر بالشتش بگذارد. ولی حواسمان نیست که این ایران عزیز ماست که دارد نابود می‌شود و از دست می‌رود. لابد برای این هموطنان ما فرقی نمی‌کند! این نظام و دولت و سیستم نیست که در این راهی که می‌رویم نابود شود. این راهش نیست... قدری بیاندیشیم... جامعه را ما مردم می‌سازیم ... نه مسئولان!
وجود نهادهاي فراقانوني و اعمال نفوذ متوليان آنها سر منشائ ناكارآمدي كل سيستم اقتصادي كشور و رواج رانت خواري و ويژه خواري وديگر سوئ استفاده هاي همه جانبه گرديده است.در كل ميتوان گفت آنچه كه به عنوان انقلاب اسلامي خوانده ميشود نه تنها نتوانسته در خود انقلاب و اصلاح بوجود آورد بلكه بر موج ظاهرسازي و ريا و شعائر سطحي، افساد در دين و جميع جوانب و ابعاد فرهنگي، اخلاقي ،اقتصادي و سياسي كشور را باعث گشته است.
یک نفر اختلاسگر را اگر در رسانه ملی محاکمه کنند واعدامش کنن آ قازادها حساب کار دستشان میاد
مشکلات کشور زمانی درست میشه ک هر کس در جایگاه خودش هر کاری از دستش برمیاد انجام بده.مقصر دانستن دیگران بدون اینک حتی نامی از آنها آورده شود راحت ترین و بی فایده ترین کار ممکن است
جالب است که در این شرایط بحرانی، برخی آقایان از مردم انتظار دارند که در برابر تحریمهای فلج کننده مقاومت کرده و حتی صحبت از لزوم بستن تنگه هرمز میکنن
یکی از متهمان پرونده واردات غیرقانونی خودرو متواری شد/ آقای «خ» فرار کرد


با آنکه تا کنون سه نفر از متهمان پرونده واردات خودرو دستگیر شده‌اند، اما یکی از آنها همچنان متواری است. آنگونه که پیش از این نادر قاضی‌پور به رویداد۲۴ خبر داده بود، فردی به نام «خ» یکی از متهمان اصلی ثبت سفارش غیرقانونی 6481 خودروی لوکس است که در دوره نعمت‌زاده منصوب شده بود
این مسئولین نه مردمی هستند نه طرفدار مردمند
فرار رو به جلو شروع شده!
خودت بدتر از همه ی
خانم . خود شما به عنوان یک نماینده چکار کردید ؟ خود شما مگر از طرفداران و هم حزبی دولت روحانی نیستید ؟
همه میدانند تا وقتی ایران سیاست ضعیف خارجی و گفتار تهدید کشورها را ول نکند اقتصاد درست نمیشود.چرا مثل یه کشور بیطرف در همه مسائل نمیشویم حتما باید همه جا دخالت کنیم چقدر جوان دادیم چقدر پول واسه سوریه خرج شد اخرش چی شد دارن اخراجمون میکنند مسئولین سیاست نفرت را ول کنید و سیاست ایران اباد را پیش بگیرید
365 روز سال داریم و 290 نفر نماینده مجلس
هر روز یکیو میارین برامون یه قصه تکراری که چطور شد اینجور شد میخونه
به بعضیام دو روز در سال میرسه که حتما مطمینم بابتش اضافه حقوقی پاداشی چیزی میگیرن
همین
نفهمیدیم رفت روسیه نرفت
از جمله به خود شما هم اعتماد نداریم
مردم همینطور به شما نیز بی اعتمادند. لطفا سنگ مردم را به سینه نزنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر