بازدید 2703

حداقل ۵ هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون خاموشی های اخیر در کشور و راهکارها برای کاهش آن ارائه کرد.
کد خبر: ۸۱۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴ 11 July 2018

سید علی ادیانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به خاموشی های اخیر، گفت: کشورهایی که به نوعی در بازار عرضه و تقاضای برق با عدم توازن مواجه هستند، راه هایی را برای برون رفت از این شرایط در نظر گرفته اند که تجربه بسیاری از کشورها در این عرصه موفق بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: برای کنترل و مهار قطعی برق در شرایطی که مردم به انرژی برق نیاز دارند، تولید باید در حد تقاضای مصرفی برق کشور باشد، در این صورت به شکل طبیعی کشور با پدیده ای به عنوان کمبود برق مواجه نخواهیم بود یا در شرایطی که مصرف برق مصرف در حوزه خانگی، صنعت، کشاورزی و خدمات به مراتب کمتر از توزیع برق است.

میزان مصرف برق و تقاضای مصرف برق بیش از تولید است

وی با بیان اینکه در ایران میزان مصرف برق و تقاضای مصرف برق بیش از تولید است، ادامه داد: در سال جاری کشور به چند دلیل با قطعی برق مواجه است، نخست به دلیل اینکه حداقل 5 هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد و دوم به دلیل کاهش بارندگی و رشد میانگین 5 درصدی مشترکان در کشور که هر ساله رخ می دهد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه یکی از راه های مهار کمبود عرضه برق در کشورهایی همانند ایران افزایش تعرفه پرمصرف ها است، یادآور شد: در این کشورها میزان تعرفه مشترکانی که پرمصرف هستند را بالا می برند و در برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی تا 200 درصد تعرفه بسته اند که یک منطق عقلانی دارد.

تعرفه مشترکان کم مصرف و پرمصرف برابر باشد

وی افزود: نباید تعرفه مشترکی که مصرف پایین دارد همان رقمی باشد که برای مشترک پر مصرف اعمال می شود.

ادیانی با بیان اینکه برق یک سرمایه ملی است، ادامه داد: هر کسی به میزان بهره وری هزینه سرمایه ملی را پرداخت کند و این هزینه باید متناسب با منطق اقتصادی باشد.

ایران در مصرف انرژی از جمله برق جز مُسرف ترین کشورهای دنیا و جز 8 کشور اول است

وی با تاکید بر اینکه تعرفه مشترکان پرمصرف و کم مصرف و مشترکانی که الگوی مصرف برق را رعایت می کنند باید متفاوت باشد، اظهار داشت: مجلس این اختیار را به دولت داده که به تناسب شرایط تعرفه ها را افزایش داده و با تعرفه نوع و میزان مصرف مردم را کنترل کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران در مصرف انرژی از جمله برق جز مُسرف ترین کشورهای دنیا و جز 8 کشور اول است، تصریح کرد: مشترکان برق و آب در دنیا کدهایی دارند که در شرایط گوناگون آلارم می دهد و ایجاد این مکانیزم برای دولت ایران نیز هزینه هایی دارد اما باید عملیاتی شود، البته در بخش فرهنگ سازی رسانه ها باید پا به میدان بگذارند، چراکه اگر خوب تبلیغ شده و فرهنگ سازی شود، مردم نیز رعایت می کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل