بازدید 1880

انتقاد سودان از بی‌طرف نبودن دادگاه کیفری بین‌المللی

وزارت خارجه سودان از "رویکردهای غیربی‌طرف دادگاه کیفری بین‌المللی و دور نبودن این دادگاه از نفوذ سیاسی برخی از کشورها" انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۱۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 24 June 2018

وزارت خارجه سودان از "رویکردهای غیربی‌طرف دادگاه کیفری بین‌المللی و دور نبودن این دادگاه از نفوذ سیاسی برخی از کشورها" انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه سودان امروز (یکشنبه)  اعلام کرد، شورای امنیت در بیستم ماه جاری میلادی گزارش دفتر دادستانی دادگاه کیفری بین‌المللی را که توسط فاتو بنسودا، دادستان این دادگاه ارائه شده بود، مورد بررسی قرار داد.

پس از اینکه شورای امنیت خواهان آن شد که هر ساله دو گزارش به این شورا درخصوص اجرای قطعنامه‌اش مبنی بر رسیدگی به اوضاع در دارفور در سال ۲۰۰۵ میلادی ارائه شود، این بیست و هفتمین گزارش ارائه شده توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به شورای امنیت است.

در همین راستا، قریب‌الله الخضر، سخنگوی وزارت خارجه  سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای امنیت همانند رویکردهای پیشین خود نسبت به گزارش‌های ارائه شده صرفا به گزارش دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی و بیانیه‌های کشورهای عضو شورای امنیت و همچنین بیانیه سودان گوش فرا داد و هیچ قطعنامه‌ یا سند و یا حتی بیانیه‌ مطبوعاتی‌ای توسط شورای امنیت صادر نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه سودان اعلام کرد: بیانیه‌های اکثر کشورهای عضو نشانگر پایین آمدن جایگاه دادگاه کیفری بین‌المللی بوده است، چرا که این دادگاه رویکردهای گزینشی‌ در قبال رخدادها اتخاذ کرده و همچنین عملکرد مشکوکی دارد که باعث شده این دادگاه در جایگاه پاسخ به سوال‌های دشواری درمورد بی‌طرفی‌اش و میزان اجرای اساسنامه آن و رویکرد این دادگاه در فاصله گرفتن از نفوذ سیاسی برخی از کشورها قرار بگیرد.

اقلیم دارفور، غربی‌ترین منطقه سودان از سال ۲۰۰۳ میلادی شاهد جنگ داخلی است. همچنین از زمان جدایی سودان جنوبی از شمال این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی؛ منطقه النیل الازرق و کردفان جنوبی صحنه عملیات شورش نظامی هستند.

خارطوم سند " نقشه راه" را که آفریقا پیشنهاد آن را داده بود، در مارس ۲۰۱۶ میلادی امضا کرد که این نقشه راه مقدمه‌ای برای برقراری روند صلح و آتش‌بس بود، اما جنبش‌های مسلح در دارفور و جنبش آزادبخش خلق بخش سودان با امضای این سند مخالفت کردند که این امر منجر به وقوع درگیری‌های مجدد در دو استان کردفان جنوبی و النیل الازرق شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار