بازدید 36105
همزمان با تشدید بحران آب ایران؛

اماراتی‌ها سه برابر نیاز شهر تهران، آب خلیج فارس را شیرین می‌کنند!

بحران آب ایران روز به روز دامنه‌های خود را در پهنه جغرافیایی کشور گسترش می‌دهد و پیامد‌های مرگباری، چون خشک شدن رودها، دریاچه‌ها و نابودی مزارع کشاورزی را پیش روی دیدگان میلیون‌ها شهروند ایرانی قرار داده است؛ اتفاقی تأسف بار که در سواحل جنوبی کشور نیز به وضوح دیده می‌شود و شمال و جنوب خلیج فارس را به دو دنیای متفاوت تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۱۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 25 June 2018
اماراتی‌ها سه برابر نیاز شهر تهران، آب خلیج فارس را شیرین می‌کنند!بحران آب ایران روز به روز دامنه‌های خود را در پهنه جغرافیایی کشور گسترش می‌دهد و پیامد‌های مرگباری، چون خشک شدن رودها، دریاچه‌ها و نابودی مزارع کشاورزی را پیش روی دیدگان میلیون‌ها شهروند ایرانی قرار داده است؛ اتفاقی تأسف بار که در سواحل جنوبی کشور نیز به وضوح دیده می‌شود و شمال و جنوب خلیج فارس را به دو دنیای متفاوت تبدیل کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ تابستان داغ سال جاری در حالی آغاز شد که گزارش‌های متعددی از بروز بحران جدی در تأمین منابع آب شرب در نقاط مختلف کشور منتشر می‌شود و جای جای جغرافیای کشور به تنش‌های شدید آبی رو به رو شده است؛ وضعیتی خطرناک و قرمز که در فلات مرکزی و سواحل جنوبی کشور شدت آن به مراتب بیشتر و نیازمند تغییر و تحول اساسی در حوزه مدیریت منابع آب است.

از بحران آب پیش آمده در برخی استان‌های بزرگ کشور مثل استان اصفهان، کرمان، یزد و سمنان که بگذریم، این بحران استان‌های ساحلی کشور را نیز در بر گرفته است و اکنون بیشتر شهر‌های نزدیک به ساحل خلیج فارس و عمان نیز درگیر با تنش و مشکلاتی مثل کمبود آب شرب هستند.

این موضوع را می‌توان با بررسی گزارش‌های منتشره از وضعیت کنونی تأمین آب شرب در مناطقی، چون شهرستان چابهار، بندرعباس، بوشهر و بسیاری از شهرستان‌های ساحلی کشور متوجه شد که به واسطه کاهش بارش‌های اخیر در وضعیت بسیار نامطلوبی هستند و تأمین آب در بسیاری از مناطق آن‌ها، جیره بندی شده صورت می‌گیرد.

از جمله این مناطق دچار بحران باید به شهر بوشهر و روستا‌های اطراف آن اشاره کرد که وضعیت بسیار غیر قابل تحملی را تجربه می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر آب شرب بوشهر و مناطق همجوار توسط سد کوثر و آب شیرین کن‌های بوشهر، کنگان و عسلویه تأمین می‌شود که با توجه به مشکلات جدی در تأمین مناسب و بموقع آب، برخی از مناطق استان بوشهر مانند دشتستان بعضاً چهار روز از نعمت آب شرب سالم بی بهره هستند.

مشکلی که از آن سخن به میان است، مسأله‌ای پنهان و غیر قابل اثبات نیست و با توجه به مصاحبه‌های متعددی که در رابطه با این موضوع از سوی مسئولان صورت می‌گیرد، باید گفت که تقریباً تمام مسئولان ذیربط از مشکل و کمبود آب شرب در شهر و روستا‌های ساحلی کشور باخبرند.

کمبود آب شرب در کنار سیستم توزیع ناعادلانه و بی انضباط آن اکنون به یکی از مشکلات اصلی برای بسیاری از شهروندان سواحل جنوبی کشور مثل بوشهر بدل شده است که حل آن برای مسئولان ایرانی نا ممکن به نظر می‌رسد.

مروری بر واکنش‌های گذشته و کنونی مسئولان و متولیان منابع آب کشور نشان می‌دهد که آن‌ها برای حل مشکل آب مناطق سواحل جنوبی کشور به شدت روی موضوع آب شیرین کن‌ها حساب باز کرده اند و هر بار که سخن از راهکار برای عبور از این بحران می‌شود، به این مسأله اشاره می‌کنند.

برای مثال به تازگی استاندار بوشهر در رابطه با راهکار حل بحران آب بوشهر گفته است که ایجاد ۴۵ هزار مترمکعب آب شیرین کن برای حل بخشی از مشکل آب بوشهر نیاز است که این مسأله ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه دربردارد.

ستار محمودی، معاون وزیر نیرو نیز در همین رابطه از جمله شهریورماه سال گذشته بار‌ها تأکید کرد، توسعه صنایع آب شرین کن در مناطق ساحلی کشور از اولویت‌های دولت است که برای آن برنامه ریزی‌های جدی صورت گرفته است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز از جمله مسئولانی است که خروج از بحران آب کنونی مناطق جنوبی کشور را وابسته به توسعه آب شیرین کن‌ها می‌داند و در همین رابطه اسفندماه سال گذشته گفت: با وارد مدار کردن آب شیرین کن‌ها برای تأمین آب شرب مردم از جمله شهر بندرعباس می‌توان نیاز آبی این شهرستان‌ها را برطرف کرد.

هرچند توسعه آب شیرین کن‌ها برای تأمین آب مورد نیاز زندگی شهروندان سواحل جنوبی کشور و توسعه این مناطق سال هاست، در فکر و ذهن مسئولان ایرانی وجود دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد، در این حوزه اقدام مؤثر و شایسته‌ای که بتوان به آن افتخار کرد و در سطح یک اقدام ملی ارتقا داد، وجود ندارد.

همه آنچه مسئولان ایرانی در سال‌های گذشته و شرایط کنونی در رابطه با توسعه آب شیرین کن می‌گویند، بیشتر شبیه یک شوخی است که به خوبی نشان می‌دهد آن‌ها توانمندی چندانی برای بهره برداری از توانمندی‌های دریای عمان و خلیج فارس را برای توسعه این مناطق ندارند.

جدا از حجم و ظرفیت آب شیرین کن‌های ایرانی، که در بهترین حالت چیزی حدود ۲۵ هزار متر مکعب روزانه آب تولید می‌کنند (آب شیرین کن منطقه آزاد کیش)، وجود بحران تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی در شهر‌های ساحلی ایران به خوبی این شوخی بزرگ را به اثبات می‌رساند.

برای اینکه عقب ماندگی ایران در حوزه صنایع آب شیرین کن و لزوم اهتمام ویژه به این حوزه را متذکر شویم، ناگزیر باید مروری بر وضعیت کنونی کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس در این زمینه داشته باشیم.

امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس از جمله کشور‌هایی است که از نظر آب و هوایی شرایط به مراتب بدتری از ایران دارد و اگر قرار بر این بود که متولیان آب این کشور نیز، چون متولیان آب ایران با بحران آب برخورد کنند، تا کنون بسیاری از مناطق این کشور از شدت کم آبی نابود شده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اماراتی‌ها از سال ۱۹۶۳ با پیش بینی شرایط سخت آینده به صورت جدی توسعه آب شرین کن‌ها را در دستور کار خود قرار دادند و با گذر زمان به صورت پیوسته و شتابان حجم شیرین سازی آب شرب را توسعه داده اند.

آن‌ها در شرایط کنونی، روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب شور خلیج فارس را شیرین می کنند و در بخش شرب، کشاورزی و صنعت به مصرف می‌رسانند که رقم بسیار و قابل تأملی است.

متولیان آب کشور امارات تنها در منطقه جبل علی و نیروگاه این منطقه از کشورشان، حجمی نزدیک به ۲ میلیون مترمکعب آب را شیرین می‌کنند که با این میزان توانسته اند به شکل قال توجهی با بحران خشکسالی و کاهش شدید بارش‌های جوی کشورشان مقابله کنند.

اشاره به رقم ۱۰ میلیون مترمکعب تولید آب شیرین روزانه در امارات زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم این میزان آب سه برابر حجم آب مصرفی تهران در هر شبانه روز است؛ یعنی اگر جمعیت تهران را ۱۰ میلیون تن تصور کنیم، اماراتی‌ها از طریق شیرین کردن آب شور دریا، برای نزدیک به ۳۰ میلیون تن در هر شبانه روز آب شیرین تولید می‌کنند؛ رقمی عجیب و قابل تأمل که در مقایسه با جمعیت ۸ میلیونی کشور امارات به یک شاهکار مدیریتی تبدیل می‌شود که شاید نیاز باشد، مدیران ایرانی، هرچند کوتاه به آن توجه کنند و پاسخ دو دنیای متفاوت جنوب و شمال خلیج فارس را در آن بیابند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۱۴۷
انتشار یافته: ۱۰۲
پسسالها دارید چی کار می کنید؟؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
برای انرژی اتمی مبارزه می کنیم
میزان کارآمدی مسیولین کشورهاست بادرآمد 50سال گذشته نفتی وباپرداختیهای ناعادلانه اکثریت ملت به زیرخط فقر واقلیت درپرتو ثروتهای بادآورده در نهایت راحتی وآسایش قراردارند واین برخلاف اهداف امام وملت در انقلاب سال 57بود
مدیران ناکارامد ما فقط بلد هستند دیگران را به سخره بگیرند
حسابی از کاروان جا ماندیم.
انرژی هسته ای خوبه
ولی آب شیرین کن واجبه
پس میلیاردها دلار درآمد کشور کجا میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
اتفاقا مزایای داشتن نیروگاه هسته ای آبشیرین کنشه. یعنی جزء مزایای جانبی نیروگاه شیرین کردن آبه. که البته اینطور که شنیدم نیروگاه هسته ای ما هم آبشیرین کنش در حال تکمیل شدنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
بهترین و به صرفه ترین آب شیرین کن ها ، آب شیرین کن های هسته ای هستند
دلیلش اینه که هشت سال معجزه هزاره سوم به کشورشون گند نزد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
خوب قبل از اون هشت سال برای آب شیرین کن چه کار کردیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
اتفاقا آبشیرین کن هسته ای درمان کم آبی ما است که دولت قبل برای حفظ هسته ای .مقاومت زیادی کرد. برخلاف این دولت
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
این فرافکنی برای پنج سال پیش بود الان حنای شما برای مردم در فشار معیشتی رنگی نداره
هر باغی را باغبانی لازم است، که با سعی و جدیت و اراده اش آن باغ را به ثمر رساند.
فقط میتوان گفت ناکارامدی
ببخشید از کدام مدیران حرف میزنید

ما داریم عقبگرد می کنیم
10 ساله هم دارند از بحران آینده آب حرف می زنند تازه داران با تانکر آب می رسونن
مدیران ایرانی؟
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
بله مدیران هشت سال دفاع مقدس
مدیران جهادی برای سازندگی
الان هم در صنایع نفت و حیطه های فناوری هسته ای و نانو و غیره مدیر با لیاقت کم نداریم
نشون میده مسئولین به فکر سربلندی کشورشونن
قبلنا میگفتند از کشورهای اروپایی و امریکایی یاد بگیرین الان میگن از امارات یاد بگیرن به کجا داریم میرم خدا عالمه
اونا نوکر آمریکا هستن ، فقط ما خوبیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
ای جان :)
مسئولین ناکارامد ، مایه ی بدبختی ملت
و همچنان : ما می توانیم ..."
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
گاهی هم رکورد می زنیم !!!
امارات خوب مدیران کارامد را بکار گرفته
اینها همون عرب های ملخ خورن ...؟
خیلی عجبیه چرا چهارتا عرب ... می تونن اب شیرن کنن ولی ایران .... !!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
بخاطر غرورمان است و نژادپرستی
خوب دیگه وقتی میگیم در مملکت مشکل مدیریتی داریم حرف بی اساسی نیست ، این گزارش نمونه ای از مشکل مدیریتی در کشور ؟!
شاید کشور عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس نیز در حال حاضر از این فن آوری و دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنند و ملت و مسولین با روزمرگی برخی مدیران و بی توجه ای آنان باید هزینه های زیاد و سختی را بپردازند. آیا می شود بزخواستی از مدیران داشته باشیم و نسبت به تصمیم های گرفته شده آنان ارزیابی کنیم . می شود .. می شود .. می شود ای خدا .......
تابناک جان به نظرت ما مدیر داریم؟
من موندم چرا اینقدر مردم دنیا لوسن.همش به فکر رفاه و آرامشن وقتی یه ملت میتونه بدبخت باشه.چرا دنباله رفاه باشه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
والّا :))
دولت از محل افزایش ارز رسمی و فروش در بازار غیر رسمی در ماههای اخیر هزاران میلیارد تومان درامد خارح از چارچوب بودجه داشته است. بخشی از این پولها را صرف امر اضظراری تامین اب کند.
هزینه ی 230 میلیارد تومانی جهت تجهیزات آب شیرین کن در مقابل هزاران میلیارد اختلاسی که هر سال صورت می گیرد آیا رقم هنگفتی است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مدیر نداریم وگرنه ایران میتونه در عرض ده سال همه اینارو پشت سر بزاره
مشکل اینجاست کسانی که متولی هستند تخصصی ندارند و حتی حاضر نیستند این کار را به یک پیمانکار یا شرکت داخلی یا خارجی متخصص این کار بسپارند اما در امارات مسئولین پذیرفتند که اگر کاری را خودمان نمیتوانیم انجام دهیم بگذاریم دیگران این کار را برای ما انجام دهند.
در ایران همه شعار ما میتوانیم میدهند اما هیچکس هیچ کاری نمیکند اما دیگران شعار نمی دهند و عمل می کنند
می ترسم چند قرن دیگه ساکنین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ایرانی ها فخر بفروشند که ما تمدن داریم
مسئولین ما توچال تشریف دارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
به کوری چشم اونایی که می خوان زمینش یزنن . آب رو بریز اون جایی که می سوزه .
با دانش هسته ای این کار رو می کنند در حالی که غربگراها در ایران ، راکتور را بتن ریختند..؛!
شرم آوره !حتی باید مدیریت را از امارات بیاموزیم!که البته باز هم نمی آموزیم!
بله اگر هزینه کنی همه چیز ممکنه حالا ما که آب شیرین اولویتمون نیست.مردم اصلا اب نخورن چیزی نمیشه که.
مدیران مابه حای اینکه اب را شیرین کنند خودشان را برای مردم شیرین می کنند
كسي مانع شما شده؟ شما هم از اين کارها بكنيد
پاسخش مشخصه.وقتی یک تعامل سازنده و به دور از شعارزدگی و بر اساس منطق و منافع واقعی ملی با دنیا برقرار کنی و کسی رو دشمن خودت ندونی در اون صورت میتونی از تکنولوژی های روز دنیا برای پیشرفت و رفاه کشور استفاده کنی.
ناکارامدی شاخ و دم نداره. وقتي مدرك دانشگاهي ميخرن و فردا ميشن مدير، نتيجه ش ميشه همين.
آبی که از شیرین کردن دریا بدست میاید گران است و به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورزی و صنعت ندارد...


اگر اماراتی ها برای این مصارف آب شیرین شده(و نه فاضلاب تصفیه شده) را تخصیص میدهند بیشتر به خاطر پول مفت است نه مدیریت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
عزیز دل برادر میگم آب نیست بخوریم میشه صرفه اقتصادی رو ترجمه کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
دولت باید از جیب خودش هزینه کنه چون منافعی که برای کشور داره به مراتب بالاتره
اونا تو فکر زیر ساخت و راحتی مردمشونن
لبنان را داشته باشید، !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
جانان من ! اندوه لبنان کشت ما را !!!
قضیه ساده است. اجرای پروژه های شیرین سازی نیاز به سرمایه گذاری دارد، وقتی سرمایه ایران جاهای دیگر هزینه می شود، سرمایه گذار خارجی نمی آید در نتیجه مردم باید تو سر همدیگر بزنند.
باور کنید اعراب 200 سال از ایران جلو افتادن تو این چند دهه
الان مدیران اصفهانی همانطور که سد گتوند رو به بزرگترین آب شورکن دنیا در عرض چند سال تبدیل کردند حالا هم در اسرع وقت آب شیرین کن ها رو راه اندازی میکنند اون هم در دل کویر اصفهان و آب رو بجای شیرین کردن در جنوب و ساحل ، اون رو با خط لوله به اصفهان برده و در کویر شیرین میکنند چرا؟ که اشتغال زایی اون در اصفهان باشه بعد میگن اصفهان قطب صنعت
پاسخ ها
بختیاری
| France |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
هر چی میکشیم از زیاده خواهی اصفهانیا می کشیم
مطمئناً اگر ما هم بجای تخصیص بودجه های میلیاردی به برخی نهاد ها که عملا هیچ کارایی ندارند کمی به فکر سرمایه گذاری در راستای رفع بحران آب بودیم چنین اخباری برایمان شگفت انگیز نبود!!!
دلیل این همه بی کفایتی چیست؟
پاسخ ها
دانشجو دکترا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
دلیل بی کفایتی؟ بی کفایتی
اماراتی ها مدیریت درست دارن
درود به مدیران امارات
آخه اونا دشمن ندارن که.............................. دشمن فقط مختص ماست که اونم نمیذاره!!!!!
می توانند می کنند شما هم می توانید این طرح را عملیاتی کنید کسی جلویتان رادنگرفته. بسم الله
خب اونا به فکر مردمشونن شما چرا و با چه منطقی میخاید ایران رو با اونا مقایسه کنید ؟
کسانیکه از صبح تا شب داستان سرایی می کنند و به توان داخلی می نازند بسم الله چرا دست بکار نمی شوند؟ یا گذاشتند مردم از بی ابی جانشان به لب بیاد. اگر واقعا توان داخلی ما اینقدر بالاست که در همه زمینه ها اینقدر توانایی داریم پس چرا هیچکدامش حل نمیشه
وضعیت آب شرب مردم شهرستان دشتستان استان بوشهر به حدی بحرانی شده که در برخی مناطق این شهرستان نزدیک به پنج روز است که هیچ آبی وارد شبکه های آبرسانی نشده است آیا استانی که تامین کننده مالی اصلی این کشور است و دهها خط لوله گاز ونفت از این استان به شمال و غرب و شرق کشور میرود باید به این بیافتد؟مسئولین این شهرستان چرا از سال 92 که این منطقه دچار بی آبی شدید بوده چاره ای نیاندیشیده اند که حالا به این وضعیت برسیم.
برخی مسئولین فقط ب فکر دعوا باهمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
و دنیا !
وقتی که بحران اب رو هم گردن امریکا میندازن توقع دارید چکار کنند
همین سایت شما شیرین کردن آب دریای خزر توسط احمدی نژاد رو مسخره میکرد
یادمون نرفته
کلا خبر خوبی است از اینکه چنین کاری شدنی است! چرا ما نکنیم؟
نگویید عقب ماندگی ! بگویید بی مدیریتی مدیرانی که غیر از نوک بینی خود چیزی نمی بینند چرا باید مردم شهرهای جنوبی با وجود دریایی به این عظمت اینچنین زجر بکشند . وقتی می بینم که یک جزیره کوچک در این حوزه اینهمه سرمایه گذاری کرده حالم بد میشود گویی کسی قلبم را میفشرد . متاسفانه در کشور ما تا اتفاقی نیافتد اقدامی صورت نمی گیرد . مسولین باید تمامی جوی های خیابان های شهرهای کشور را لایروبی کنند و آب باران را ذخیره کنند البته باید گفت که این بی تدبیری در بقیه حوزه ها هم وجود دارد . به امید تلاش بیشتر مسولین مملکت .
ما هم فقط هارت و پورت میکنیم.
پیدا کنید فرد دلسوزی را در شما خلیج فارس
ساخت واحد آب شیرین کن خرج دارد
تابناک ما گناه کار نیستیم ،کافر هم نیستیم اما انچه را که عده ای به دین واسلام پیوند میزن... چع بسا شهری که زندگی میکنیم یه قدر بیست سال به خاطر نبود بوجه سد نمیکاره ودر دست احداس داریم بهتر است بزرگان دست از کارهای غیر معقول بردارن وبه فکر زیر ساخت های مملکت باشن انشاله
راه کار اجرایی و مهم برای کشور، وارد کردن مدیر از امارات
تا زمانیکه مدیران در آنسوی مرزها کعبه آمال و آینده خودرا جستجو میکنند ایران آباد نخواهد شد.
بابا کارهای مهمتری مانند جلوگیری از حضور پویول در سیما، برخورد با بد حجابی، جلوگیری از ورود زنان به استادیوم، کمک به مردم محروم .....وجود دارد.
چرا ناکارامدهای در راس , کنار نمیرن ؟؟؟؟ انتظار چه میزان ویرانی رو دارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
برکنارشون کن
الان ایران کجا و امارات کجا !!!!
تاوان چی رو داریم پس میدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این توصیه ها به جایی نمی رسه ، ماتومملکت دلسوز نداریم
عزیز من امارات و.. مسئول دارد
مگر اب خليج فارس مال انهاست مثل نفت ووگاز كه سالها عقب مونديم
اينم از اب
نشد یه روز از خواب بیدار بشیم یه خبر خوش در مورد این مملکت بشنویم. همه ش بدبختی و ناامیدی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
عجب پا قدمی !!!
واقعا برای ایران متاسفم که با این ثروتهایی که زیر پامونه و با وجود فراوونی که در همه چیز داریم ...خدا میدونه که در هر جا حتی آب که نزول آسمونیه و ما کمبود آب داریم، کمبودمون 90 درصدش بخاطر ناکارامدی مدیرانمونه. فکرش رو بکنید که اگر مدیران توانا داشتیم الان ما چه وضعیتی داشتیم؟!!
این آب شیرین کردن برای اکوسیستم آبزیان ضرر نداره?!
همین رائفی پوری که شما قبول ندارید ده سال میگه اب شیرین کن بسازید کی گوش میده .. یدون اب شیرین کن برای بندعباس داره ساخت میشه که اونم کلنگش محمود زد که میگید کشور نابود کرده
از دوره اول دکتر احمدی نژاد نسبت به بحران آب هشدار داده شده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
این دکتر رو خوب اومدی .
ملتی که در روز قدس حامی بودند و در راهپیمایی شرکت داشتند و با پشتوانه ی این ملت الان چرا نمی آیند؟
شدیم جزیره ایران
ما مردم ایران بابت شور بودن خلیج فارس و اینکه نتوانستیم راه کار جامعی در مدت 40 سال تصدی مسولین محترم و محترمه ارایه دهیم از مسولین پوزش می خواهیم.مارو ببخشید
از صبح که بیدار می شی فقط باید خبر بد بشنوی این یک اصل تو ایران به برکت مسولین خدوم
علی برکت الله
فقط باید ازاینجا فرار کرد رفت خدا ما رو نجات بده
آب اونا آب نیست که حبابه!!
کمبود آب هم روانیه بگین آب هست درست میشه!!
اماراتی ها عرضه دارند
با وجود این تحریمها می خوان اب شیرین کن بخرن ؟
کاش بجای موشک اب شیرین کن می ساختیم
خدایا از ناکارامدی مدیران وتصمیم گیرندگان کشورمان به خودت پناه می بریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار