بازدید 3793

ابتلای سالانه ۱۰ هزار ایرانی به سرطان سینه

کد خبر: ۸۱۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 24 June 2018

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گفت: سالانه 10 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان سینه در جمعیت زنان کشور تشخیص داده می شود.

به گزارش ایرنا، شهپر حقیقت افزود: به ازای هر 100 هزار نفر 30 نفر به بیماری سرطان سینه در کشور مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی درست و سالم 30 تا 40 درصد ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد، اظهار کرد: همچنین 30 درصد موارد ابتلا به این بیماری با تشخیص زود هنگام قابل درمان است.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: سرطان سینه شایعترین سرطان زنان در دنیا و کشورمان است و گزارش ها نشان می دهد بروز این سرطان در کشور روند افزاینده ای دارد.

به گفته حقیقت، با توجه به اینکه جمعیت کشور جوان است، ابتلا به سرطان سینه در سنین پایین تر دیده می شود و به تدریج با پدیده سالمندی در آینده، هزینه های درمان این بیماری سنگین تر خواهد شد.

وی افزود: افزایش آگاهی درباره اینکه افراد تغییرات بافت سینه را بشناسند و به محض مشاهده ظاهر، اندازه و فرو رفتگی و سفتی سینه به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با توجه به اینکه در افراد زیر 40 سال ماموگرافی دقت تشخیصی برای سرطان سینه ندارد، می توانند در صورت مشاهده تغییرات یاد شده سونوگرافی انجام دهند.

حقیقت اضافه کرد: بعد از 40 سالگی انجام ماموگرافی ضروریست و در افرادی که سابقه سرطان بویژه سینه در خانواده دارند لازم است در فواصل نزدیک تری به پزشک برای انجام معاینات دوره ای مراجعه شود.

وی، سابقه خانوادگی، پایین بودن سن قاعدگی، یائسگی طولانی تر، عدم شیردهی، استفاده از داروهای هورمونی و افزایش وزن را از عوامل خطرزا بری بروز سرطان سینه برشمرد.

حقیقت، مصرف غذاهایی که حاوی چربی و مواد افزودنی هستند و عدم فعالیتهای بدنی مناسب را از دیگر عوامل خطرزا در بروز سرطان سینه بیان کرد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: پیروی از سبک زندگی سالم، پیاده روی روزانه به مدت 30 دقیقه و فعالیت در باشگاههای ورزشی که استرس و فشارهای زندگی را می کاهد، از عواملی هستند که شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

وی گفت: تشخیص زود هنگام و به موقع این بیماری باعث می شود فرد عمر طولانی تر داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان