بازدید 13845
پیمانه اقتصادی؛

از «حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه» تا «رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی به کدام کشور رسید؟»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران به مرز 109 هزار واحد نزدیک شد، سهام چین با امید به حمایت سیاسی بالا رفت، افزایش بهای نفت با کاهش شدید عرضه نفت لیبی، بهای سکه افزایش یافت، ادامه عقب‌نشینی طلا در بازارهای جهانی، چقدر ارز صرف واردات خمیر بازی شد؟، مقاومت 70 هزار تومانی در برابر «تشسه»ها و جدیدترین اقدام روسیه علیه تعرفه های آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 21 June 2018

از «حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه» تا «رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی به کدام کشور رسید؟»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران به مرز 109 هزار واحد نزدیک شد، سهام چین با امید به حمایت سیاسی بالا رفت، افزایش بهای نفت با کاهش شدید عرضه نفت لیبی، بهای سکه افزایش یافت، ادامه عقب‌نشینی طلا در بازارهای جهانی، چقدر ارز صرف واردات خمیر بازی شد؟، مقاومت 70 هزار تومانی در برابر «تشسه»ها و جدیدترین اقدام روسیه علیه تعرفه های آمریکا را در بر دارد.

شاخص کل بورس تهران به مرز 109 هزار واحد نزدیک شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه بیست و نهم خرداد ماه 97، با افزایش 2368 واحدی معادل 2.22 درصد به رقم 108 هزار و 872 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته جاری، شاهد ادامه روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 598 واحدی معادل 1.83 درصد به رقم 33 هزار و 290 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر خلاف روز گذشته، با رشد 174 معادل 0.95 درصد، عدد 18 هزار و 519 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 105 واحدی معادل 0.79 درصد به رقم 13 هزار و 413 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2154 واحد افزایش معادل 1.83 درصد را رقم زد و به سطح 119 هزار و 832 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1835 واحد افزایش معادل 2.36 درصد به رقم 79 هزار و 606 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای گذشته، با 4235 واحد افزایش معادل 1.97 درصد همراه بود و عدد 219 هزار و 755 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه» تا «رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی به کدام کشور رسید؟»

سهام چین با امید به حمایت سیاسی بالا رفت

روز چهارشنبه، پس از این که در معاملات صبح با اضطراب پیرامون بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، سهام به شدت افت کردند، در معاملات عصرگاهی، بازارهای آسیا دوباره جان گرفتند. بازارهای آسیا با افت ارزش سهام طی روز سه شنبه، دیروز با موجی از افراد سودجو که به دنبال خرید سهام ارزان بودند روبه رو شدند. شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی که روز سه شنبه تا ۲.۱ درصد سقوط کرده بود، دیروز ۱.۱ درصد جهش کرد. نیکی ژاپن ابتدای دیروز را با افت و قرار گرفتن در منطقه منفی آغاز کرده بود، اما با گذشت زمان و تا انتهای معاملات ۱.۳ درصد جهش کرد. در کره‌جنوبی هم شاخص کوسپی توانست ۱.۴ درصد رشد کند. کامپوزیت شانگهای که روز سه شنبه با ۳.۸ درصد ضرر بسته شده بود، دیروز در اوایل معاملات عصرگاهی ۰.۵ درصد رشد کرد. شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰ چین ۰.۶ درصد بالا آمد و کامپوزیت شن‌زن هم ۱.۴ درصد جهش کرد. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ که دیروز را با ۲.۸ درصد ضرر به پایان برده بود، در اوایل معاملات عصرگاهی دیروز توانست ۱.۴ درصد جهش کند.

افزایش قیمت نفت با کاهش شدید عرضه نفت لیبی

روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۱۸ سنت (۰.۲ درصد) افزایش یافت و ۷۵.۲۶ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۲۰ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۶۵.۲۷ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه، می توان به کاهش شدید عرضه ی نفت توسط لیبی و همینطور کاهش موجودی نفت خام آمریکا اشاره کرد.

حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه

بنابر گفته فعالان بازار، قیمت‌های نجومی خودرو طی چند هفته گذشته، عملا بسیاری از مشتریان را از بازار فراری داد و کمتر کسی حاضر شد در این شرایط خرید کند. حالا اما اخبار رسیده از بازار حکایت از تخلیه بخشی از حباب بازار خودرو را دارد و به نظر می‌رسد این روند طی روزهای آتی ادامه داشته باشد. این امیدواری به کاهش بیشتر قیمت‌ها از دو جهت است؛ اول اینکه کاهش تقاضا تداوم دارد و این موضوع می‌تواند به نوبه خود سبب کاهش قیمت‌ها شود. نکته دوم نیز این است که طی روزهای آتی به احتمال فراوان با افزایش عرضه مواجه خواهیم بود و این موضوع در کنار تداوم کاهش تقاضا، می‌تواند به تخلیه هرچه بیشتر حباب قیمت کمک کند. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، در این شرایط البته انتظار بازگشت قیمت‌ها به مثلا دو ماه پیش، به نظر بیهوده می‌رسد و بعید است تا این حد کاهش قیمت در بازار رخ بدهد.

بهای سکه افزایش یافت

در بازار روز چهارشنبه، قیمت انواع سکه با افزایش همراه شد. به طوری که سکه تمام طرح قدیم با رشد ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید، ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، ۲۶ هزار تومان گران‌تر شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، ۶۹۵ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز گذشته، ۱۰ هزار تومان گران‌تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه، ۳۹۵ هزار تومان قیمت گذاری شد.

ادامه عقب‌نشینی طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا پس از این‌که روز سه شنبه به پایین‌ترین حد در شش ماه اخیر سقوط کرد در معاملات روز چهارشنبه تغییر چندانی نداشت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۲۷۳.۹۲ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه به مرز ۱۲۷۰ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت از ۲۲ دسامبر بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۲۷۶ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با ۱.۵۰ دلار یا ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۲۷۸.۶۰ دلار بسته شد. قیمت طلا معمولا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن تقویت می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. اما به گفته بارناباس گان، تحلیلگر شرکت OCBC سنگاپور، طلا سهم خود به عنوان یک دارایی مطمئن را ایفا نمی‌کند و بیشتر دلار و ین و حتی اوراق خزانه آمریکا هستند که چنین وجهه‌ای پیدا کردند. دلار روز چهارشنبه به دنبال افت بازده اوراق خزانه آمریکا که تحت تاثیر تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن روی داد در برابر ین ژاپن ثابت بود.

چقدر ارز صرف واردات خمیر بازی شد؟

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک میلیون تن خمیربرای قالب گیری یا برای سرگرمی کودکان از ۱۲ کشور دنیا وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم مداد‌های خودکار یا نوکی به ارزش ریالی ۴ میلیارد و ۸۲۹ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۳۳ تومان یا به ارزش یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۶۵ دلار ارزش گذاری شده است. گفتنی است واردات مداد‌های خودکار یا نوکی از ۱۲ کشور دنیا شامل آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، جمهوری کره، چین، تایلند، بلژیک، روسیه و سایر کشور‌های خارجی است. در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده چین اولین صادرکننده خمیر برای قالب گیری یا برای سرگرمی کودکان با حجم بیش از ۱۹۶ تن به ارزش دلاری ۴۱۵ هزار و ۸۱۰ دلار یا ارزش یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۳۴۰ تومان به ثبت رسیده است.

مقاومت 70 هزار تومانی در برابر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 422 تومان معامله شدند. پس از جهش 8 درصدی قیمت «تسه»ها و شکستن سقف 67 هزار تومانی  با رسیدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۷۰ هزار تومانی، شاهد مقاومت سطح مزبور بودیم و روز گذشته افت دسته‌جمعی «تسه»ها رقم خورد و قیمت پایانی اکثر نمادها زیر ۷۰ هزار تومان قرار گرفتند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اقبال متقاضیان و افزایش روزانه ۱۲۰۰ نفر سپرده‌گذاری در صندوق یکم بانک مسکن را اعلام کرد. اما عدم تناسب عرضه و تقاضا، عرضه واحدهای بالای ۱۰۰ متر در مقابل تقاضای واحدهای زیر ۹۰ متر را اشاره کرد. با وجود دورنمای رشد تقاضا با نزدیک شدن به تابستان، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن، عامل کاهش سهم متقاضیان مصرفی مسکن است.

جدیدترین اقدام روسیه علیه تعرفه های آمریکا

بر اساس گزارش های منتشره، ماکسیم اورشکین وزیر توسعه ی اقتصادی روسیه اذعان کرده است که مسکو علیه تعرفه های یک جانبه آمریکا در رابطه با واردات آلومینیوم و فولاد به اقدام مقابله جویانه دست خواهد زد. به نقل از Russia Today، به گفته ی اورشکین پاسخ روسیه کالاهای آمریکایی را شامل می شود که مشابه داخلی آن در این کشور تولید می شود. در ماه می روسیه به سازمان تجارت جهانی اطلاع داده بود که علیه آمریکا اقدام متقابل انجام خواهد داد و ارزش پولی این اقدام معادل ۵۳۸ میلیون دلار خواهد بود. این میزان معادل مبلغی است که اجرایی شدن تعرفه های آمریکا بر اقتصاد روسیه تاثیر منفی می گذارد. قرار است لیست کالاهای آمریکایی ای که مشمول اقدامات متقابل روسیه قرار می گیرند ظرف چند روز آینده به طور رسمی اعلام شود.

پسته صادراتی ارزان شد

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی دو ماهه ایران، در این مدت ۹۵۶۵ تن انواع پسته در اشکال مختلف از ایران صادر شده است که ارزش آن به ۸۸ میلیون دلار می‌رسد. این پسته‌ها به ۵۴ کشور مقدونیه، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان، اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، آلمان، اوکراین، امارات متحده عربی، آمریکا، ایتالیا، بحرین، بلژیک، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکیه، لیبی، چک، سوریه، کره، چین، رومانی، ژاپن، سنگاپور، سوییس، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالاوی، مالزی، مراکش، مکزیک، ویتنام، هلند، هند، هنگ‌کنگ و یونان صادر شده است. در این میان امارات متحده عربی، آلمان و عراق مهم‌ترین مقاصد پسته صادراتی ایران هستند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۸۵۰۰ تن انواع پسته به ارزش ۸۸ میلیون و ۶۹۵  هزار دلار از ایران صادر شده بود. مقایسه آمار صادرات پسته در این دو سال نشان می‌دهد که وزن صادرات پسته در سال جاری افزایش یافته ولی ارزش آن نسبت به سال قبل تقریبا ثابت بوده است. به نقل از ایسنا، به این ترتیب می‌توان گفت که قیمت هر کیلو پسته صادراتی در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی به کدام کشور رسید؟

بر اساس گزارش گمرک ایران، ۴۷.۴۱ درصد از سهم ارزشی صادرات در دو ماهه ابتدای سال جاری به کشورهای چین، امارات متحده عربی و عراق تعلق دارد به طوری که چین با یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون و ۲۴۲ هزار دلار رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی را دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲.۹۴ درصدی روبه‌رو بوده است و سهم ارزشی آن از کل صادرات ۱۸.۷۵ درصد است. امارات متحده عربی با خرید یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون و ۷۱۵ هزار دلاری در رتبه دوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴۴.۶۷ درصد رشد روبه‌رو بوده و ۱۷.۷۱ صدم درصد از کل سهم ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. عراق در رتبه سوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد این کشور با خرید یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار، ۱۵.۱ درصد از کل سهم ارزش صادرات ایران را دارد. همچنین صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان طی مدت مذکور ۵۷۷ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار بوده که با رشد ۴۵.۲۰ درصدی مواجه بوده است. کشور هند در رتبه پنجم خریداران کالاهای ایرانی قرار دارد این کشور با خرید ۴۶۰ میلیون و ۲۰۳ هزار دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱۴.۵۴ درصدی را داشته است. صادرات کالاهای ایرانی به کره جنوبی به لحاظ وزنی ۸۲۲ هزار و ۱۳۵ تن به ارزش ۴۵۵ میلیون و ۷۷۷ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ از لحاظ وزنی ۱۵ صدم درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۲۲.۶۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. ۳۶۳ هزار و ۳۱۳ تن به ارزش ۲۹۲ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار نیز حاصل صادرات کالاهای ایرانی به کشور ترکیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵۶.۹۷ درصد و از حیث ارزش ۳۰.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پاکستان هشتمین کشور مقصد صادرات کالاهای ایرانی است و طی مدت مذکور ۴۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۹ میلیون و ۵۲۹ هزار دلار انواع کالای ایرانی را خریداری کرده است و به ترتیب از نظر وزنی و ارزش ۳۳.۱۲ درصد و ۶۶.۲۷ درصد رشد داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۳
حباب تو ایران فقط ضخیم تر میشه هیچوقت نمیترکه
تخلیه حباب بازار با تخلیه جیب مردم
خودروهای وارداتی نیز ارزان خواهد شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پنجشنبه ۳۱خرداد :
قیمت ارزهاهمچنان در حال افزایش است :
یورو ۸۶۰۰
دلار آمریکا ۷۴۰۰ !!!
دلارکانادا ۵۶۰۰
اگر بازاری حباب داشته باشه اون قطعابازاربورسه که بی دلیل درچندروزاخیررشدکرده والبته این حباب خیلی زودحداکثرتادوماه دیگه تخلیه خواهدشد
۱۴۵ تن چادر مشکی وارد شده است .اینم بگو
اقایان ازخواب بیدارشویدقیمت ارز هرروزبیشتروبیشترمیشود!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
شما مقاومت کن!!!
یورو نزدیک 9 هزار تومن شده و پوند نزدیک 10 هزار تومن، دینار دو هزار تومن رو رد کرده و دلار هم داره واسه 8 هزار تومنی شدن آماده میشه نشستین از چی صحبت میکنید؟
متأسفانه تابناك در استفاده از نظرات كارشناسي اقتصادي ضعيف است. حتي در انتخاب تيترهاي بعضي مطالب مثلاً در گزارشهاي ً بسكانه اقتصادي ً نيز اين امر مشهود تر است. بعنوان نمونه انتخاب تيتر : چقدر أوز صرف واردات خمير بازي شده است و يا تيترهاي ديگري از اين دست كوچكترين ارزشي نه از جهت اينكه اطلاع از اين موضوع براي مخاطبين ضرورتي دارد و نه از جهت اينكه جهت گيري سياست واردات كشور را نشان دهد دارد. بايد توجه داشت كه اگر با ارائه اين امار مثلاً انتقادي به دولت جهت دادن مجوز واردات باشد نيز وارد نيست. دليل ان خيلي ساده است كشوري با هشتاد و چند ميليون جمعيت نياز و قدرت حزب و به عبارت ساده تر مشتري اينگونه كالا را دارد و بايد ارز واردات ان تأمين شود والا قاچاق همين كالا و كالأهاي بسيار ديگري از اين دست ، تأمين كننده اين بخش از بازار ميشود. صدها مورد مثال رد از شكلانت و ادامس تا پوشاك و از كالسكه وساير تجهيزات كودك و نوزاد تا لوازم لوكس و تزييني همه شامل دسته اي از كالاها ميشوند كه در نظر اول براي كشوري كه در تأمين أرز دچار مشكل است بايد واردات انها ممنوع شود . ولي نه شدني است و نه بايد ممنوع شود. پيشنهاد ميكنم اگر تابناك امكانات استفاده از نظرات كارشناسانه صاحب نظران اقتصادي را دارد ريشه مسائل را بررسي و و در اختيار مخاطبين قرار دهد. مثلاً اينكه رعايت موارد مورد نظر FATF چرا و چگونه براي كشور لازم و يا غير ضرور است ( صرفاً جنبه اقتصادي ) و قضاوت سياست زدگي تصميم گيران مملكت در اين مقوله را به عهده مردم بگذارد. موارد بسيار است . بسم الله.
د مورد تخیله باد قیمت مسکن هم بگیئ تا زا شور و هیجان خال شود
بنویسید خانه بالارفت اما قدرت خرید نیست
دوباره همان شد

خط بدهید به بازار چه میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
فعلا مردم و مسیولین سرگرم جام جهانی هستند ۲۰ روز دیگه از خواب بیدارمیشن ، جنگ تو تابستون اصلا خوب نیست ، بیایید با دنیا مهربون باشیم .
دلار ۵۰۰ تومان طی یک روز افزایش یافت ؟! بزن دست قشنگه رو ؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان