بازدید 4400
سخنان زنده امام خمینی برای ملت ایران؛

از بمب و موشک دشمن نترسید، از اختلاف و تفرقه بترسید

رعایت قانون و حرکت در چهارچوب آن از دیگر دغدغه های امام خمینی (س) بود که در طول سال ها همواره بر آن تأکید می کردند و از مسئولان و مردم در هر پست و مقامی که بودند، رعایت آن را خواستار بودند و آشکارا مخالفت خود را با عدول از قانون، اظهار می داشتند.
کد خبر: ۸۰۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ 04 June 2018

بیست و نه سال از رحلت ملکوتی امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد؛ اما همچنان کلام پیر جماران زنده و در روزگار کنونی جاری است؛ سخنانی که در شرایط کنونی کشور باید در معرض توجه عموم و خواص باشد تا انقلابی که برای استقرار و تداومش، صدها هزار جوان رشید شهید شده‌اند، مسیر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با سرعت و دقت بیشتری بپیماید.

همزمان با سالروز رحلت خمینیِ کبیر، بخش‌هایی از بیانات و خاطرات امام یادآوری می‌شود. «تابناک» به همین مناسب برخی از این خاطرات و فرازهایی از سخنان امام راحل را که در این مقطع باید بیشتر مورد توجه همه قشرها قرار می گیرد، گرد آورده است.

از بمب و موشک دشمن نترسید، از اختلاف و تفرقه بترسید

از خرداد خونین عصر طاغوت تا خرداد حکومت اسلامی

امام خمینی در سالروز حادثه 15 خرداد تأکید کرد: «ملت عظیم ‏الشأن ایران «خرداد»ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و به رغم تبهکاران جهان و سر سپردگانشان که با انواع سلاح ها ملت ستمدیدۀ ایران را تهدید به سقوط می ‏کردند و خواب های خرگوشی برای بلعیدن کشور و چپاول‌گری‌های روزهای سیاه ستمشاهی می‏ دیدند، امروز که پانزدهم خرداد 62 را مشاهده می‏کنیم، استحکام پایه‌‏های حکومت اسلامی و قدرت نظام جمهوری و قوای نظامی و انتظامی از ارتش و سپاه سلحشور پاسداران و کمیته ‏ها و ژاندارمری و شهربانی و بسیج و دیگر قوای عظیم مردمی روزافزون است.

و با عنایات خاصۀ خداوند متعال و پشتیبانی ولی‏عصر و ناموس دهر ـ اَرْواحُنا لِمَقْدمِهِ الفِداء ـ ملت دلاور ایران مشکلاتی را که هر یک برای از پای در آوردن یک کشور قدرتمند کافی بود، یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و چون سدی عظیم و صفی مرصوص در مقابل تبهکاران و تفاله‏های آنان ایستاده است و توطئه‌‏های شیاطین بزرگ و کوچک خارج و داخل را به خواست خداوند قادر خنثی نموده و خط بطلان بر خیالات فاسدی که بدخواهان و فرصت‏ طلبان در مغزهای پوچ خود می‏پروراندند کشیده است.

ما امروز دورنمای صدور انقلاب اسلامی را در جهان مستضعفان و مظلومان بیش از پیش می‏ بینیم و جنبشی که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، امیدبخش آتیۀ روشن است و وعدۀ خداوند تعالی را نزدیک و نزدیکتر می‏نماید. گویی جهان مهیا می‏شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکۀ معظمه و کعبۀ آمال محرومان و حکومت مستضعفان. از پانزدهم خرداد 42 که حکومت مستکبران جبار در این سرزمین به اوج خود رسیده بود، و می‏رفت تا عربدۀ شوماَنَا رَبُکُمُ الاَْعْلی از حلقوم فرعون زمان طنین افکند، تا 22 بهمن 57 که پایۀ حکمرانی جباران عصر در این مرز و بوم فرو ریخت و تخت و تاج 2500 سالۀ فرعون گونۀ ستمشاهی به دست توانای زاغه ‏نشینان و ستمدیدگان تاریخ بر باد رفت و طومار تاراجگریها و حکمفرمایی های شیطان بزرگ و شیطانک های وابسته و پیوسته به آن درهم پیچیده شد، ایامی معدود بیش نبود.

و از 22 بهمن 57 تا امروز که 15 خرداد 62 را در آغوش می‏ گیریم ساعاتی محدود بیش نیست، ولی تحولی که کمتر از صدها سال بعید به نظر می‏رسید با تقدیر خدای بزرگ در این ایام معدوده و ساعات محدوده تحقق یافت و جلوه‏ای از وعدۀ قرآن کریم نورافشانی کرد. و چه بسا که این تحول و دگرگونی، در مشرق زمین و سپس در مغرب و اقطار عالم تحقق یابد. «وَ لَیْسَ مِنَ اللّه‏ بِمُسْتنکرٍ» که دهر را در ساعتی بگنجاند و جهان را به مستضعفان، این وارثان ارض بسپارد، و آفاق را به جلوۀ الهی ولی اللّه‏ الاعظم صاحب العصر ـ اَرْواحُنا لَهُ الْفِداء ـ روشن فرماید و پرچم توحید و عدالت الهی را در عالم بر فراز کاخ های سپید و سرخ مراکز ظلم و الحاد و شرک به اهتزاز درآورد.وَ ما ذلِکَ عَلَی اللّه‏ِ بِعَزیزْ.

و ملت عظیم ایران لازم است شکر نعمت های غیر متناهی الهی را در سالروز 15 خرداد به جان و دل به جای آورد و تمام آنچه گذشته و می‏گذرد را از عنایات خاصۀ خداوند متعال بداند که هر چه هست از اوست و به سوی اوست. و رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد 42 سرآغاز آن بود، در دوازدهم محرّم حسینی جستجو کند، که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.

ملت بزرگ ما باید خاطرۀ عاشورا را با موازین اسلامی هر چه شکوهمندتر حفظ نماید و به برکت آن و ارزش بی‏حساب ثاراللّه‏ با حضور در صحنه، انقلاب عظیم خود را هر چه پایدارتر نگه دارد و از پشتیبانی قوای مسلح در جبهه و پشت جبهه، دست جنایتکاران را از میهن خویش قطع نماید و طمع غارتگران جبار را برای همیشه ببُرد و با پشتیبانی از نیروهای نظامی و انتظامی، توطئه‏های گروهک های منحرف از اسلام را کشف و به مقامات مربوطه گزارش دهد.»

تلاش برای خودکفایی و رهایی از وابستگی

امام خمینی در دیدار سران و پرسنل ارتش و بخشی از پرسنل صداوسیما تأکید کردند: «برادرها! امروز روز کار است. هر کس در هر جا هست باید کار بکند. ما می‏خواهیم خودکفا باشیم؛ خودکفایی را با تبلیغات نمی‏شود کرد، با کار می‏شود کرد. رعیت باید کار بکند، کشاورز باید کشاورزی بکند، دامدارها باید دامداری بکنند، و باغبانها باید باغبانی بکنند و دانشمندان باید به طور شایسته دانش خودشان را به دانشجویان منتقل بکنند.

و دانشگاه که در رأس امور هست و تقدیرات یک کشوری، مقدرات یک کشوری بسته به وجود آنهاست، باید جدیت بکنند که روی خودشان را از غرب و شرق برگردانند و به صراط مستقیم، به سوی کعبه آمال، به سوی خدای تبارک و تعالی توجه کنند و جوانان را بسازند برای آتیۀ این کشور. و من امیدوارم که همۀ ما موفق بشویم به خدمت. شمایی که در صنایع هستید صنعت را تقویت کنید. آقایانی که در جاهای دیگر هستند آن کارهایی که به آنها محول است تقویت بکنند.

مبلغین تبلیغ خودشان را توسعه بدهند، و دانشمندان دانش خودشان را توسعه بدهند و منتقل کنند و ننشینند دنبال هم صحبت بکنند و بگویند که حالا که ما داخل کار نیستیم پس باید کارشکنی هم بکنیم. خوب، فهمیدند، در این چهار سال فهمیدند که کارهای آنها در ایران دیگر اثری ندارد.

ایرانی‌ها آن راهی را که گرفتند و پیدا کردند، دنبال می‏ کنند. دیگر آنها از هر جا بخواهند این راه را برگردانند، دیگر قدرت این را ندارند؛ بنابراین، آنهایی که در خارج هستند بروند سراغ یک زندگی‏ای بکنند، خودشان را، عمرشان را تباه نکنند که هی بنشینند و فحاشی بکنند. آنها هم که در داخل هستند و یک قدری فضولی می‏ کنند، آنها هم کنار بگذارند؛ دیگر گذشت وقت اینکه فضولی های شما یا تبلیغات شما تأثیری در این کشور بکند.

بحمداللّه‏ این کشور الآن در تحت عنایت حق تعالی و در تحت حمایت ولی عصر ـ سلام اللّه‏ علیه ـ به مقامی رسیده است که می‏تواند راه خودش را طی کند و امیدوارم که غرور برای ما پیدا نشود و همیشه توجه به خدا و اینکه کارها را غیب دارد انجام می‏دهد و شما دعا کنید که به دست شما انجام بدهد. خداوند همۀ شما را انشاءاللّه‏ سلامت بدارد و عزت و عافیت. و همۀ ممالک اسلامی را از شرّ اجانب و غارتگرها نجات بدهد.»

از بمب و موشک دشمن نترسید، از اختلاف و تفرقه بترسید

در خاطرات دکتر سید عبدالحسین طباطبایی، عضو تیم پزشکی حضرت امام خمینی(س) آمده است: در سال های جنگ تحمیلی که عراق تهران را بمباران هوایی می کرد، یک روز حاج سید احمد آقا گفتند: «دیشب ساعت دو بعد از نیمه شب آقای موسوی نخست وزیر تماس گرفتند و گفتند که الآن سفیر سوریه تماس گرفته و گفته است که خبر موثق داریم که امشب عراق می خواهد جماران را بمباران کند؛ به آقا بگویید در جماران نمانند.

حاج احمد آقا گفتند: من مطمئن بودم که آقا توجهی به این حرفها ندارند ولی با خودم گفتم شاید گوش کنند. آن ساعت آقا خواب بودند، ولی می دانستم یک ساعت قبل از اذان برای نماز شب بیدار می شوند. به اطاقشان رفتم. مشغول نماز شب بودند. وقتی نمازشان تمام شد، پرسیدند چه شده؟! پیغام آقای موسوی را گفتم، امام گفتند به ایشان سلام برسانید و بگویید از بمب و موشک دشمن نترسید از اختلاف و تفرقه بترسید و دوباره با همان آرامش قبل به نماز ایستادند.»

تأکید امام خمینی بر حرکت در چهارچوب قانون

رعایت قانون و حرکت در چهارچوب آن از دیگر دغدغه های امام خمینی (س) بود که در سال ها همواره بر آن تأکید می کردند و از مسئولان و مردم در هر پست و مقامی که بودند، رعایت آن را خواستار بودند و آشکارا مخالفت خود را با عدول از قانون، اظهار می داشتند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این مسأله بیان داشتند: «بترسید از اینکه یک وقت یک انفجارى حاصل بشود و همه ما را به باد فنا بدهد. از این بترسید شما! مغرور نشوید به اینکه من آن هستم که فلان کار، چیز بود، رستم یلى بود در کذا! مغرور نشوید. این مردم اسلام را مى‏ خواهند. اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید این طلبه ‏اى که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت مى‏ کند. همه ملت اسلام هم اسلام را مى ‏خواهند.

من اول سال به آقایان عرض کردم که این سال خوب است سال اجراى قانون باشد. باید حدود معلوم بشود. آقاى رئیس جمهور حدودش در قانون اساسى چه هست، یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت مى‏ کنم. اگر همه مردم هم موافق باشند، من مخالفت مى‏ کنم. آقاى نخست وزیر حدودش چه قدر است، از آن حدود نباید خارج بشود. یک قدم کنار برود با او هم مخالفت مى‏ کنم. مجلس حدودش چه قدر است، روى حدود خودش عمل کند. شوراى نگهبان حدودش چه قدر است؛ قوه قضاییه حدودش چى است؛ قوه اجرائیه. قانون معین شده است. نمى‏ شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط مى‏ کنى قانون را قبول ندارى! قانون ترا قبول ندارد.» صحیفه امام؛ ج‏14، ص376-377

تربیت صحیح منشأ استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی است

امام خمینی در دیدار رؤسای دانشگاه ها، مراکز تربیت معلم، فرهنگیان و دانشگاهیان تأکید کردند: ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگی برسیم که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است. استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجاتبخش کشور و ملت ما می‏باشد.

معلمان عزیز خود بهتر می‏دانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر چه به روز این کشور و ملت آورده است. به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست. فرزندان عزیزتان را در سر کلاسها به صورتی تربیت نمایید که وقتی فارغ‏التحصیل می‏شوند جوانان برومندی تحویل جامعه گردند، که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختی داشتند از ابرقدرتهای شرق و غرب و شرقزدگی و غربزدگی است.

...باید توجه داشته باشند که فرزندانشان در سنینی هستند که با یک شعار گمراه‏کننده فریب می‏خورند و خدای ناکرده به راهی قدم می‏گذارند که جلوگیری از آن از هیچ کس ساخته نیست. مادران و پدران توجه داشته باشند که آنان از همه کس مؤثرتر برای نجات فرزندانشان از گرداب جهل و فساد می‏ باشند.

به همین جهت، دلسوزانه و متعهدانه با اساتید فرزندانشان در تماس باشند و آنان را در این مهم یاری دهند و از آنان یاری گیرند. امیدوارم این نونهالان، استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی فردای ما را تأمین کنند، و ما را از شرّ ابرقدرتها نجات دهند و پایه‏ گذاران جهان سوم راستین گردند.» صحیفه امام؛ ج‏17

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی