بازدید 21784
با وضعیت بحرانی حوضه‌های آبریز کشور بیشتر آشنا شوید؛ بخش پنجم

حال خوش حوضه آبریز ارومیه هم، دریاچه را نجات نداد!

علی رغم میلیاردها تومان هزینه، ساعت ها جلسه و مطالعه علمی فرایند احیای دریاچه ارومیه به گونه ای طراحی و پیش می رود که حتی با افزایش 120 میلیمتری بارش های این حوضه در مقایسه با سال قبل، تراز آب دریاچه افزایش نیافته و روند کاهشی آن استمرار دارد.
کد خبر: ۸۰۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ 30 May 2018

حال خوش حوضه آبریز ارومیه هم، دریاچه را نجات نداد!مدتی است، سخن گفتن از شرایط بسیار بحرانی منابع آب و نیز کاهش چشمگیر بارش ها در بیشتر نقاط جغرافیایی کشور فراگیر شده و کمتر کسی را می توان یافت که به این خطر بزرگ واقف نباشد؛ خطری که مراجعه به آمار دقیق بارش در حوضه های آبریز آن را ملموس تر و نگرانی ها را از آنچه فکرش را می کنید بیشتر می کنند.

به گزارش «تابناک»؛ پاییز و زمستان سال 96 به عنوان دوران طلایی بارش در سال آبی جاری تمام شد و بارش های چندانی برای تأمین نیازهای حیاتی کشور در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب رخ نداد. این مهم سبب خواهد شد که مردم و مسئولان ناگزیر به سمت بهره برداری بیشتر از منابع آبی گذشته باشند تا در صورت تکرار چنین رخدادی در آینده مشکلات کشور در این حوزه چندین برابر شود.

هرچند شرایط بیشتر حوضه های آبریز کشور در سال آبی جاری و پاییز و زمستان گذشته همانند هم بود و بارش های ناچیز در اکثر نقاط کشور رخ داد، این مهم در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آنچنان هم بد نبود و مطلوب ارزیابی می شود.

حال خوش حوضه آبریز ارومیه هم، دریاچه را نجات نداد!

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که به عنوان یک حوضه آبریز درجه یک در تقسیمات جغرافیایی نام گذاری شده و تنها حوضه درجه دو این حوضه نیز هست، حساسیت های بالایی به واسطه وجود دریاچه ارومیه در این منطقه جغرافیایی وجود دارد.

مشکلات و بحران های شدید و رو به افزایشی که برای دریاچه ارومیه رخ داده است و این دریاچه را تا سر حد خشک سالی و مرگ کامل کشیده، سبب شده تا توجه و نگاه های فراوانی به این حوضه آبریز دوخته شود.

با اینکه مسئولان و متولیان احیای دریاچه ارومیه در سال های اخیر عملکرد خود در احیای دریاچه را مطلوب ارزیابی می کنند و مشکلات پیش آمده برای این دریاچه را ناشی از کمبود بارش ها عنوان می کنند، بررسی ها نشان می دهد در سال آبی جاری این حوضه آبریز با مشکل چندانی در زمینه بارندگی رو به رو نبوده است.

حوضه آبریز ارومیه از نظر جغرافیایی منطبق با مساحت سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان است و در این حوضه در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر شهروند ایرانی زندگی می کنند.

بارش هایی که در سال آبی جاری در حوضه آبریز ارومیه رخ داد، به مراتب از وضعیت سال گذشته بیشتر است و فاصله اندکی با متوسط 49 ساله دارد که بعید نیست در ادامه و در ماه های آینده به این میانگین برسد.

به صورت دقیق تر اینکه، در سال آبی جاری در حوضه آبریز ارومیه 391 میلیمتر بارندگی رخ داده است و این در حالی است که در سال گذشته بارش های این منطقه به 271 میلیمتر رسید.

این یعنی تا همین جای کار شاهد افزایش 120 میلیمتری بارش ها در حوضه آبریز ارومیه بوده ایم و با توجه به باقی ماندن بیش از 3 ماه از سال آبی جاری این رقم قطعاً افزایش نیز خواهد یافت و به میانگین بلند مدت یعنی 313 میلمتر خواهد رسید.

مقایسه وضعیت بارش ها در حوضه آبریز ارومیه با حوضه های مجاور نشان می دهد شرایط در این حوضه به مراتب بهتر است. برای مثال در حالی این حوضه آبریز در سال آبی جاری شاهد افزایش بارش ها بوده که حوضه آبریز رودخانه های تالش با کاهش نزدیک به 100 میلیمتری بارش ها رو به رو شد.

البته دیگر حوضه های مجاور مثل ارس، مرزی غرب و سفید رود نیز در شمال غرب کشور همانند دریاچه ارومیه شاهد افزایش بارش در سال آبی جاری بودند، اما این اتفاق در مورد آنها افزایش کم تری نسبت به این دریاچه داشته است.

حال خوش حوضه آبریز ارومیه هم، دریاچه را نجات نداد!

این اتفاق، یعنی افزایش نزدیک به 120 میلیمتری بارش ها در حوضه آبریز ارومیه در حالی است که بررسی ها در مورد وضعیت خود دریاچه نشان می دهد، این دریاچه در مقایسه با سال قبل با کاهش تراز آبی رو به رو بوده است.

علی رغم میلیاردها تومان هزینه و ساعت ها جلسه و مطالعه علمی فرایند احیای دریاچه ارومیه به گونه ای طراحی و پیش می رود که حتی با افزایش 120 میلیمتری بارش های این حوضه در مقایسه با سال قبل، تراز آب دریاچه افزایش نیافته و روند کاهشی آن استمرار دارد.

این را می توان از گزارش آنلاین دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه برداشت کرد، که بر اساس این گزارش هم اکنون دریاچه ارومیه به نسبت سال قبل نزدیک به 20 سانتی متر کاهش تراز آبی دارد.

حال خوش حوضه آبریز ارومیه هم، دریاچه را نجات نداد!

البته این نقد بیش از آنکه متوجه ستاد احیای دریاچه ارومیه باشد، به خوبی گویای این مهم هست که نهادهای درگیر دیگر مثل وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و به ویژه کشاورزان منطقه تلاش و جدیت خاصی برای تخصیص حقابه های دریاچه حتی با وجود افزایش بارندگی ها ندارند.

این اتفاق عجیب به خوبی نشان می دهد که حتی با بهبود وضعیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به لحاظ بارندگی ها، شهروندان نباید انتظار چندانی از مسئولان برای احیاء و حفظ حیات دریاچه داشته باشند و آرام آرام باید خود را آماده مرگ دائمی این دریاچه کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۴۳
به عنوان یک کارشناس با بیش از سی سال سابقه به جرات میتوان گفت با وجود این تعداد کثیر سدها و عدم رعایت حق ابه زیست محیطی و افزایش سطح زیر کشت سایر اقدامات اثر چندانی ندارد دو مورد مربوط به وزارت نیرو و یک مورد به وزارت کشاورزی و متاسفانه سازمان محیط زیست هم چون سالهای گذشته فقط نظاره گر و نقاد و خبر نگار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
احیا دریاچه ارومیه از ابتدا کاری بی نتیجه بود . طبق ادعای پروفسور کردوانی به دلیل وجود حوضچه های خالی که در ارتباط با بستر این دریاچه هستند هرگونه تلاش برای احیا این دریاچه بیهوده خواهد بود چون این حوضچه ها تمام آب ورودی به این دریاچه را می بلعند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
اصرار بیش از حد سازمان محیط زیست بر احیا دریاچه ارومیه و نادیده گرفتن سایر دریاچه ها و تالاب های خشک شده مثل هامون ، بختگان ، زاینده رود و ... این شائبه را ایجاد میکندکه علائق بومی و نوستالژی های مسئولین سازمان محیط زیست بجای نگرش ملی باعث این توجه ویژه سازمان محیط زیست به این دریاچه شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
عزیز من کشاورز که نمی تواند به خود خودآب را مدیریت کند. باید ستاد احیای دریاچه از طریق فرمانداریها و دهیاریها حق آبه کشاورز را تعیین کنند. آب را مدیریت کنند تا به دریاچه برسد والا فرضاز هر 10 نفر کشاورز نه نفرشان به اب دست نزدند باز یک نفر پیدا می شود که آب را بردارو
در ایران تبلیغات بر ضد ملیگرایی که مردم را بسوی منافع فردی ،وحناحی سوق داده است ، مخصوصا در این دهه چهارم منافع ملی برای مردم اهمیت چندانی ندارد ،و فقط به منافع شخصی فکر میکنند ،و با برداشت آب از زیر سطح ،وسطحی باعث میشوند که هر چقدر هم بارندگی افزایش داشته باشد مردم برداشت بیشتری داشته باشند ؟ اگر محاسبهٔ‌تبخیر دریاچه را بصورت دقیق برآورد کنند ،وبه همان میزان حقابهٔ دریاچه را بدهند ،امکان اینکه اضافه حقابهٔ‌زمستانی که آب کمتری برداشت میشود طی یک دهه دریاچه را احیا کند ،هست ،والا روند خشک شدن همچنان ادامه پیدا میکند ؟‌ و مسولین هم باید با درستکاری ،وصداقت ، باعث شوند همراهی ،وهمکاری مردم را بدست آورند ،و برای تولیدات بیشتر که نیاز تولید کنند ،ومصرف کننده است ،ابزار نوین ،وهوشمند ،وتکنولژی روز دنیار را بکار گیرند ؟ اکنون همهٔ ارکان نظام بفکر کسب سود ،ودرآمدزایی میباشند که با این سیاست امکان پیشرفت ، وجود نخواهد داشت ؟ مسولین برای یکبار ،وهمیشه باید از دخالت در اقتصاد ،و تولید ،و تجارت کنار بکشند ،و سیاست ،و مدیریت را آنها برای راهنمایی ،ومشاوره به فعالین انجام دهد ،و بگذارد مردم خود امورات را انجام دهند که این امر نیاز به بازنگری قوانین اصلی ،وفرعی را دارد ؟
مدت زمانی طول می کشد تا این بارش ها در تراز آب دریاچه تاثیر بگذارد آن بخشی که از طریق جریانهای زیرزمینی به سمت دریاچه جریان می یابد سرعت کمی دارد. انشاالله تاثیر دارد.
"علی رغم میلیاردها تومان هزینه و ساعت ها جلسه و مطالعه علمی فرایند احیای دریاچه ارومیه به گونه ای طراحی و پیش می رود که حتی با افزایش 120 میلیمتری بارش های این حوضه در مقایسه با سال قبل، تراز آب دریاچه افزایش نیافته و روند کاهشی آن استمرار دارد."
متاسفانه کلیه نظرات در ارتباط با موضوع آب به جمله بالا یا جملات مشابه ختم میشود.مگر میلیاردها تومان پول میتواند معجزه کند و دریاچه‌ای که طی بیست سال جلو چشم مردم و مسوولین و با نهایت بیتوجهی مردم و مسوولین و نمایندگان مردم و نهادهای نظارتی خشکیده طی یک یا دوسال را احیا کند؟؟دریاچه ارومیه و کل منابع آبی کشور با وضعیت کنونی دولت مجلس قوه قضاییه و نهادهای حاکمیتی و عدم آگاهی مردم منطقه از مصیبت پیش روی خود قطعا نابود و نابودتر میشود.
به جای اینکار شکر بریزین تو دریا ابش شیرین بشه بعد بخورین!!!!
البته من توصیه میکنم جلوی تقدیر الهی واینستین که الکی سرمایه مملکت رو حیف و میل میکنین این همه دریاچه و تالاب تو ایران خشک شد اینم روش!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
دریاچه طبیعی خشک نشده عزیز.این
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
تا حالا کسی بهت گفته خیلی لوسی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
اخوی دریاچه نمک مصنوعی بود یا دریاچه هامون یا نکنه تالار ها مصنوعی بودن؟!!!!
بر اساس قانون ظروف مرتبط هر مقدار هم که بارندگی داشته باشیم بدلیل تعداد بسیار زیاد چاههای حفر شده اطراف دریاچه کماکان آب روند کاهشی خواهد داشت.
بارها نظر دادم و چاپ نكرديد . اين درياچه ديگر درياچه بشو نيست . هرگونه رها سازي آب شرب و باكيفيت پشت سدها به اين درياچه پر از نمك كه طي دوسه ماه همه آبهاي آن تبخير ميشود و نمكش برجاي ميماند خيانت است به مردم و کشاورزاني كه از اين آبها محروم نموده ايد و كاري بيخود است بهتر است سطح و وسعت درياچه از اطراف كوچك شود و يك لايه خاك بضخامت نيم متر بر روي آنهاريخته شود و بر روي آن درخت گز كاشته شود تا مانع حركت نمك ها شوند. در اين صورت نگراني مردم و دولت هم كم ميشود اين خاكي كه ريخته ميشود بصورت دايمي است .
این حرفا چه معنی داره که کشاورزان حق آبه دریاچه رو نمیدن
از قوه قهریه استفاده کنن خوب
چطور وقتی صحبت از ازادی بیان و بقیه مسایل میشه خیلی راحت موضوع رو حل میکنن اینجا ولی خبری از اقتدار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
بنظر می رسد نگاه ویژه ای به اهالی این منطقه وجود دارد و تافته جدا بافته تلقی می شوند
از صحبت های مسئولین که اینطور برداشت می شود.
مقایسه تبلیغات و هزینه های انجام شده برای احیا این دریاچه با سایر ها و دریاچه های خشک شده نیز موید این مطلب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
این حرفها پروپاگاندای مسئولین است که مقصر را کسی دیگر جلوه دهند. چطوره دوره رفسنجانی دولت مانع کاشت پسته در حاشیه دریاچه اورمیه شد ولی امروز کنترلی روی کشاورزان اطراف دریاچه ندارد که برداشت آبشان چقدر است!
به نظرم برای احیای نسبی دریاچه ارومیه باید حداقل چندین سال ترسالی متوسط و شدید داشته باشیم تا یک اتفاقای خوبی رو برای دریاچه ارومیه شاهد باشیم.
البته اینکه توی یک سال اخیر در حوضه دریاچه ارومیه ترسالی داشتیم درسته ولی یه سر هم به لینک زیر بزنید ببینید توی 24 ماه اخیر و 36 ماه اخیر وضعیت خشکسالی دریاچه ارومیه چه قدر بغرنج بوده
جالبه که به دریاچه های دیگه ی ایران هیچ توجهی نمیشه. دریاچه های استان فارس به عنوان مثال، دریاچه بختگان، دریاچه مهارلو، دریاچه پریشان همه خشک شدن و هیچ کس صدایش در نیامد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
و به اینها اضافه کنید : هامون ، زاینده رود ، تالاب های شمال و خوزستان ، و دهها تالاب و رود ریز و درشت خشک شده دیگر
به نظر شما پای چه چیزی در میان است ؟ ژن خوب ؟
شاید کوتاهی از خود شما بوده که همشهریان شما در محیط زیست پستی ندارند
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
اقلیم گرم و خشک رو با چه منطقی با آذربایجان پر آب مقایسه میکنی؟
تشکر تابناک خوب بود دستتان و دست همه دست اندر کاران درد نکند.
کدام اعتبار یعنی میفرمائید هزاران کارگراستخدام کردند که با سطل اب به دریاچه واریز کنندواقعا ملت ایران خل وفاقد شعور هستنداگر باران بارید کمی دریاچه نمناک خواهد شد اگر نبارید خشک وبه کویر تبدیل میشود.
فقط بودجه اختصاص يافته ولي مشخص نيست کجا رفته براي کارشناسي ميلياردها پول پرداخت شده ولي طرفي که کارشناس بوده اصلا تخصصي در اين زمينه نداشته و در واقع پول با سندسازي تقسيم شده است. همه جاي کشور با مسئوليت بي تخصص ها و بي تجربه ها ويران شده و ملت ناراضي هستند از اوضاع کلي-رانت-اختلاص-ژنهاي خوب-آقازاده ها-واگذاري مسئوليت به اين افراد-تقسيم مناصب و منابع ملي-گراني اجناس و کالاهاي مورد نياز مردم و دروغ شاخدار تورم تک رقمي-گير دادن به جزئيات در زندگي مردم و سرگرم کردن آنها با فرعيات در حاليکه عده اي آقازاده هاشون در مملکت و کشور دشمن همه کار مي کنند از عدم رعايت موازين ديني و شرعي تا رانت و تحصيل با بيت المال و ... و وقتي عکسي از فرزندشان منتشر مي شود اقدام به بستن فضاي مجازي مي نمايند.
چرا مجبورید که دروغ بنویسید و یا یک مقاله ای که منظور نظرش معلوم نیست مقالشو چاپ میکنید . آیا ملت به چشم خود باور کنند یا به این مقالات بی نام و نشان که سوتیتر شما میشود . دریاچه ارومیه را اگر همین امروز از نزدیک ببنید متوجه میشوید که نسبت به 4 سال قبل چقدر افزایش ارتفاع داشته . شما تابناکی ها که اهل آذربایجان نیستید ولی اگر فامیلی دارید و به انها اعتماد دارید حداقل از انها بپرسید بعد مقاله پخش کنید . خدا انصافتان بدهد .
برای احیاء کامل دریاچه ارومیه باید از سر شاخه های کارون به این دریاچه انتقال آب انجام گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
نخیر عزیز دلم. خدا روشکر ما آزربایجانیها در منطقه پرآب زندگی میکنیم و اگه کاری به کار ما نداشته باشن دریاچمون پر میشه. اینجا طبیعی خشک نشده
یه دفعه بگو میخوان خشکش کنن دیگه.
وقتی اکثر دانشگاههای ایران از یک مرکز علمی و پژوهشی تبدیل به بنگاه اقتصادی میشوند و استادان مجرب و بنام جذب کشورهای دیگر میشوند ، دانشگاه هرگز قادر نخواهد بود افراد متخصص و کاردان تربیت کند و دکتر و کارشناس بی خاصیت و فاقد دانش به جامعه تزریق خواهد شد و اگر به آن بیفزائیم که از میان همین افراد کم دانش ، کسانی که فقط صرف رایطه با مراکز قدرت امور کشور را به دست میگیرند که حتی دانشگاه نرفته دکتری گرفته اند!! آنگاه علل این سوء مدیریت ها روشن میشود . اینجا مردم نه برای مرگ دریاچه ارومیه ، بلکه برای مرگ تمدن باستانی یک کشور بنام ایران ، آرام آرام باید خود را آماده کنند .
درسته خیلی چیزا به مسئولین بر میگرده اما خیلی چیزا به اقلیم و خواست خداست امسال تمام پیش‌بینی‌ها ی ناسا این بود که بهار خشکی داریم اما خوشبختانه خدا را شکر بهار های بود البته مدیریت خیلی مهمه در صورتی که آبی باشه تا مدیریتش کرد خدا را شکر اگر به همین منوال بارندگی در طولانی مدت باشه دیگه هیچ بهانه ای برای هیچ کس نیست که اهمال کاری کنه چون باید این داشته را مدیریت کرد والا باهمین بارندگی هم دوباره مشکل خواهیم داشت
این چه مدیریتی است که از بیت المال باید پول ابی که هزاران نفر با زدن چاه غیر مجاز عملا از مردم و طبیعت دزدیده اند را پرداخت کرد ؟
دقیقا مشابه همان کاریست که منابع صندوقهای بازنشستگی و تامین اجتماعی و فرهنگیان را عده ای خاص ! دزدیده اند و پس نمیدهند و دولت از بیت المال بودجه عمومی دارد حقوقهای بازنشستگان را میدهد و هزینه عمرانی وجود ندارد .
(واقعا این نوع اداره کشور فقط تو مملکت ما ممکن است )
وقتی مردم محلی خودشان دلشان به حال خودشان نمی سوزد چه کار می شود کرد.اگر این دریاچه نمک زار شود طوفان های نمک و شن اول زمین های خودشان را خراب می کند.برای خدا بیایید با طبیعت مهربان تر باشید.همه چیز سود مادی نیست.
دریاچه ارومیه اول آخرش خشک میشه این شلوغ کاریه هم فقط و فقط واسه عادت دادن مردم منطقه به خشک شدنشه الکی تیتر نزنید
برداشت آب و چغندرکاری اطراف حوضه باید ممنوع شه
هرچند باصرف چندصدمیلیارد تومان دریاچه ارومیه احیا نگشت
وقتی واسه یک گونی سیب زمینی و پیاز یک میلیون لیتر آب مصرف میشه دریاچه که سهله اقیانوس هم خشک میشه کشاورزی در زمینهای کوچک و بی بهره اتلاف هزینه و سرمایه است کشاورزی باید صنعتی بشه
در هیچ جای دنیا اطراف دریاچه های کوچکی مثل دریاچه ارومیه سد نمی زنند چرا که زود تحت تاثیر قرار گرفته و خشک می شود ولی افسوس که تعداد سد های زده شده براحتی قابل شمارش نیست ، حتی بعضی از این سدها به اندازه ای بزرگ هستند که آب موجود در آن درحد دریاچه حساب می شود و عده خاص(خودی) در آن ماهی پرورش می دهند. همچنین خدا نبخشد کسانی را که بدون کارشناسی صحیح ، میان گذر از تبریز به ارومیه زدند این کار از دو جهت باعث تشدید اوضاع شد اولی دو قسمت شدن دریاچه است که باعث زودتر تبخیر شدن آب آن شد و دومی مسدود شدن چشمه های داخلی دریاچه که روی آنها پرشد
آنها که از روی تعصب یا عدم درک فاجعه بیخ گوش چندین استان کشور و حتی کشور های همجوار ، اظهار فضل نموده و بزرگترین دریاچه جهان را با تالابهای کوچک ( البته آنها هم باید احیاء شوند) در یک سطح قرار میدهند ،متاسفانه عمق فاجعه را نمیدانند . بنظرم 100% ضروریست از کمک صاحبنظران دنیا و کمک عملی آنها استفاده شود .
چاه غیر مجاز و این حرفا همش حرف مفتی بیش نیست. پروژه خشکاندن آزربایجان یک پروژه هزینه بر و بابرنامه ای بوده
دریاچه اورمیه برای این خشک می شود که دولت فرانسه کار نیمه تمام صد سال قبل خود را کامل کند!
نمک های ته نشین شده از دریاچه اورمیه محکم به هم چسبیده اند و مانند صخره هستند و حتی شدیدترین توفان ها هم نمیتوانند دانه ای نمک به هوای آزربایجان بفرستند و همه ی تهدید های طوفان نمک و اینها برای ترساند مردم آزربایجان است. فیلم های منتشر شده اخیر هم گرد و غبار بلند شده توسط طوفان از همه جای زمین بود و نمکی در آن ها نیست و در تهران هم هنگام توفان هوا خاکی میشود. بنابراین بجای اینکه آب شیرین را وارد نمکزار کنیم تا دریاچه داشته باشیم باید این آب برای مصارف کشاورزی استفاده شود. میلیونها تورک شغل و غذایشان وابسته به کشاورزی با آب سدهای اورمیه است. خود دریاچه جز زیبایی هیچ فایده ای برای ازربایجان ندارد و نباید آب شیرین را برایش هدر داد چون جمعیت نواحی اطراف بسیار زیاد شده و نیاز به آب خیلی بیشتر شده و باید از آبهایی که میروند که شور بشوند استفاده کرد.
ساکنین ناحیه میدانند که در پاییز و زمستان بارندگی به طور فاجعه باری کم بود و اندک بارندگی هم بصورت باران بود. بارندگی های شدید و غیر عادی اردیبهشت که باعث بالا بردن میزان بارندگی نسبت به پارسال شد همگی بصورت باران بود. این درحالی است که بارش های سال آبی گذشته هرچند که خیلی کمتر بود اما بصورت برف بود که به تدریج در طول سال وارد دریاچه شد و باعث بالا آمدن تراز آن شد. بارش باران تقریبا اصلا خاصیت ذخیره شدن ندارد و برای آبیاری دیم و مراتع مناسب است و در مدت کوتاهی تبخیر میشود.
سیل هم بیاد اونجا خشک میشه چون اینجا در واقع عمدا داره خشک میشه و اون میلیاردها دلار هم برای خشکوندنش خرج میشه به خاطر اورانیم موجود در بستر آن
هر چی هم آب به دریاچه بریزید, بدلیل احداث آن جاده وسط دریاچه, باز هم دریاچه خشک خواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر