بازدید 7144
نمایندگان مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

باید از دوتابعیتی‌ها استفاده کرد/ بازی‌های سیاسی، مانع پیشرفت کشور می‌شود

ما باید روی عرق ملی افراد سرمایه گذاری کنیم و افراد را نسبت به تابعیت ایرانی خودشان و اینکه اهل این کشور هستند و وطن آنها ایران است، بار بیاوریم، در غیر این صورت با این روش ها مشکلات حل نخواهد شد. این کار مثل این است که به اروپایی ها بگوییم، به جای اینکه با امریکا کار کنید، با ما کار کنید، حال آن که آمریکایی ها سالانه 1000 میلیارد دلار مراوده اقتصادی با آنها دارند و هیچ آدم عاقلی این مبلغ را رها نمی کند و دنبال 20 میلیادر دلار نمی رود.
کد خبر: ۸۰۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 28 May 2018

باید از دوتابعیتی‌ها استفاده کرد/ بازی‌های سیاسی، مانع پیشرفت کشور می‌شودهمه چیز از هشتاد ماه قبل، یعنی اوایل مهر ماه سال ۹۰ آغاز شد. خبر کوتاه بود؛ «عبدالرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران به کانادا فرار کرد!». خاوری که از سال ٨٥ به تبعیت کشور کانادا درآمده بود، پس از طرح موضوع اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور، هنگامی که برای انجام یک مأموریت کاری به لندن رفته بود، از سمت خود استعفا کرد و به کانادا رفت.

به گزارش «تابناک»؛ از آغاز اقامت خاوری در کانادا، عبارت «مدیران دوتابعیتی» نقل محافل شد، تا جایی که عده ای خاوری را نمونه‌ای از مدیران دوتابعیتی نامیدند که به مردم و کشور خود خیانت کرده است. انتقاد از حضور دوتابعیتی‌ها در سطوح مسئولان و مدیران ارشد کشور چندین سال، بخشی از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های افراد، اعم از نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و حتی مسئولان قضایی کشور را با رسانه‌ها به خود اختصاص داده بود تا این‌که اسفند ۹۳ طرحی با نام «تحقیق و تفحص از وضعیت مدیران دوتابعیتی» از سوی نمایندگان مجلس نهم ارائه شد.

روند رسیدگی به این طرح آن‌قدر طولانی شد که دوره نهم مجلس پایان یافت؛ اما در آبان ۹۵ با تشکیل مجلس دهم و ارائه دوباره این طرح از سوی تعدادی از نمایندگان، تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و جواد کریمی قدوسی، نادر قاضی پور، سید حسین نقوی حسینی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حسن نوروزی، جواد ابطحی، قاسم جاسمی، مجتبی ذوالنور، محمد دهقانی، ابوالفضل ابوترابی و مجید ناصری نژاد که همگی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی هستند، به عنوان اعضای کمیته تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت، کار خود را آغاز کردند.

سرانجام تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در دی ماه سال ۹۶ به پایان رسید و گزارش آن به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شد. هیأت رئیسه نیز پس از انجام بررسی‌های مربوطه، با طرح ایراداتی درباره گزارش مربوطه، آن را برای انجام اصلاحات نهایی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داد. در این شرایط اما برخی نمایندگان زودتر از دیگران در جریان متن گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها قرار گرفتند، گویی عجله بسیاری در بیان آنچه مطالعه کرده بودند داشتند؛ بنابراین، جسته و گریخته با گزینش بخش‌هایی از این گزارش، آن را منتشر کردند. این عجله در انتشار گزارشی که هنوز نیز به تأیید هیأت رئیسه مجلس نرسیده بود، گریبان برخی رسانه‌ها را نیز گرفت و آن‌ها گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها را پیش از قرائت در صحن مجلس، منتشر کردند.

در این گزارش که در پنج فصل تهیه شده، خلأهای قانون به کارگیری دارنده تابعیت مضاعف در دستگاه‌های اجرایی بررسی و راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شد. همچنین بررسی نواقص اجرایی نحوه شناسایی افراد دوتابعیتی، فرصت‌ها و تهدیدات افراد دارای تابعیت مضاعف و گزارش استعلامات از دستگاه‌های اجرایی از دیگر بخش های این گزارش است. در این گزارش نام سیزده تن به عنوان جاسوس یا مدیر دوتابعیتی آمده است.

یکی از این افراد، سید حسین موسویان دیپلمات پیشین و مذاکره کننده سابق هسته‌ای است که بلافاصله پس از انتشار غیر رسمی گزارش مربوطه، در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادعاهای مطرح درباره خود در گزارش مذکور را خلاف حقیقت و واقعیت عنوان و تأکید کرد، همیشه یک تابعیت داشته‌ است. محمدجعفر محلاتی، دیگر دیپلمات پیشین ایرانی که نام او در گزارش مذکور آمده بود، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس اعلام کرد که هرگز مدیر دولتی دوتابعیتی نبوده است.

سید حسین نقوی حسین، عضو کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی ها در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: رئیس هیأت در این خصوص مصاحبه کرده و توضیحات لازم را در این خصوص داده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا دوتابعیتی ها شامل افرادی غیر از نهادهای دولت را هم شامل می شود گفت: ممکن است از نهادهای دیگر از جمله صدا و سیما و یا دیگران هم باشند.

وی در خصوص این که آیا لیست جمع آوری شده از کف جامعه که رئیس کمیته به آن اشاره کرد، سندیت دارد، گفت: این امکان پذیر است؛ برای نمونه، شاید فردی همسایه فرد دیگری باشد و بگوید، همسایه وی دوتابعیتی است. می توان از این موضوع به عنوان سند از آن استفاده کرد.

این نماینده مجلس گفت: برای این که نشان بدهیم تابعیت مضاعف از نظر ما مذموم است، قانون برای افراد دوتابعیتی مجازات پیش‌بینی کرده است. وقتی فردی تابعیتی مضاعف دارد٬ حق داشتن اموال غیرمنقول را ندارد، بنابراین به طور مضاعف نمی‌تواند دارای مسئولیت باشد.

اما محمد جواد فتحی نماینده مردم تهران در این باره نظر دیگری دارد و می گوید: این موضوع مسأله عادی برای سایر کشورها و در واقع یک فرصت برای آنهاست.

وی گفت: الان کشورهای جهان از این نوع افراد فایده های اقتصادی، علمی و حتی سیاسی می برند؛ برای مثل ممکن است فردی در سال های گذشته برای تحصیل به کشورهای خارجی سفر کرده و در آنجا دارای فرزندی شده باشد. این بچه به خودی خود تبعه آن کشور خواهد شد، اکنون این کودک بزرگ شده و برای خود شخصیت دارد. ما نمی توانیم تابعیت وی را از او بگیریم. ما باید روی عرق ملی افراد سرمایه گذاری کنیم و افراد را نسبت به تابعیت ایرانی خودشان و اینکه اهل این کشور هستند و وطن آنها ایران است، بار بیاوریم، در غیر این صورت با این روش ها مشکلات حل نخواهد شد. این کار مثل این است که به اروپایی ها بگوییم، به جای اینکه با امریکا کار کنید، با ما کار کنید، حال آن که آمریکایی ها سالانه 1000 میلیارد دلار مراوده اقتصادی با آنها دارند و هیچ آدم عاقلی این مبلغ را رها نمی کند و دنبال 20 میلیادر دلار نمی رود.

وی در ادامه افزود: ما نمی توانیم جهان را با سیاست صفر و صد اداره کنیم. در هیچ زمینه حتی در زمینه های فرهنگی و سنتی هم نمی توان این کار را انجام داد. بسیاری از کشورها، اکنون در همین مسائل به حالت ژله ای برخورد می کنند و با یک تنوعی کار می کنند تا بتوانند مسائل خود را جلو ببرند.

این نماینده خاطرنشان کرد: علت پیشرفت کشورهای توسعه یافته، این است که خیلی بر این مسائل فوکوس ندارند و درواقع با مغزها کشور خود را اداره می کنند؛ فارغ از اینکه این افراد زادگاهشان کشور دیگر باشد یا نباشد، مهم این است که این فرد برای آنها خدمات ارائه کند.
در این باره باید گفت، شاید گاهی برای اداره کشور فردی به کار گمارده شود که تابعیت غیر داشته باشد و گاه نیز ممکن است حقوقی به فرد پرداخت شود و از یک مستشار خارجی برای پشبرد کار و اخذ خدمات استفاده کرد. هم اکنون جهان به این سمت می رود و ما نیز باید این کار را انجام دهیم، در غیر این صورت، پیشرفتی حاصل نمی شود و بازی های سیاسی مانع هرگونه عملی خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۶
بازی جیب واپسان با جیب گشادان مانع پیشرفت کشور و مردم خواهد شد .
چرا چون همه دختر و پسراتون رو فرستادین خارج و تابعیت یه کشور دیگه رو دارن؟
این بازیا قدیمی شده.دیگه نمیتونین سر مردم رو شیره بمالین
این هم از دیگر عجایب کشور است که صرف داشتن تابعیت کشوری دیگر مانع استخدام یا حتی کار در کشور شود!

در تمامی کشورهای اروپایی و امریکایی، ملاک استخدام افراد فقط و فقط تخصص آنها است و به واسطه همین موضوع شاهد موفقیت آنها در حوزه های مختلف هستیم. ایرانیان بسیاری در کشوری مثل آمریکا مشغول به کار هستند و اگر این کشور قوانینی شبیه کشور ما وضع کرده بود، به هیچ وجه امکان استفاده از این همه نیروی کاری کشورهای دیگر را نداشت. واقعا این تذهبون؟
اول مانند غده سرطان دنبالشان و حذف هستید
بعد دنبال استفاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برای پیشرفت کشور اقتصاد باید در مسیر درست قرار گیرد مسیری که بسیاری از کشورها رفتن و پیشرفت کردند درغیراینصورت دوتابعیتی ها و تمام دانشمندان جهان هم اینجا جمع شوند اتفاقی نخواهد افتاد
نگران آقا زاده هاشون هستند هیچ جای دنیا سمت های دولتی را به دارندگان تابعیت خارجی نمی دهند اگر هم از مغزها و توانایی خارجی ها استفاده کنند در بخش های خصوصی و علمیست نه رییس کل و مدیر عامل
من موندم این کانادا و آمریکا و استرالیا رو چجوری بدون یک تابعیتی ها اداره میکنند؟
آقایان نمایندگان، دوتابعیتی متعهد به انجام کار های خاص برای دولت دیگرشان هستند.
البته همه میدانند که اکثر فرزندان مسئولین کشور در خارج از کشور تحصیل میکنند و باید بعد از بازنشستگی پدران خود (البته اگر بشوند!) کاری و ممر درآمدی داشته باشند که اموراتشان بگذرد .
و از آنجائی که ژن خوب دارند و هر شغلی برایشان بصلاح مملکت و مردم نیست!! پس دو تابعیت که حلال شد و چند تابعیتی هم مسحب است و اگر دلیل هم بخواهید دوستان فرموده اند که : ببینید آمریکائی ها با اروپائی ها تجارت دارند و کار میکنند!!!!!!!!
در موضوعاتی که میدونید مخاطبان بر خلاف نظرتون حرف میزنند نظرات رو میبند متاسفم براتون خودتونو از چشم مخاطبان میندازید من که دیگه شما جناحی میدونم و ترجیح میدم خبرگزاری های دیگه رو چک کنم.
یعنی توی این مملکت دیگه مدیر کاربلدی وجود ندارد و حتما باید ازین بی کفایت های عامل بیگانه استفاده کرد که اکثرا آزمون بی کفایتیشونو پس دادن؟!! آیا آدم باسواد دیگه نداریم؟؟
استفاده بکیند ولی اگه یه دوتابعیتی یه ضرر و زیانی به این مملکت زد و یا دارایی های این مملکت رو غارت کرد و فرار کرد، شما توان برگردوندنشو دارید؟
متاسفانه با توجه به حقایق کشور، ضرر استفاده از دو تابعیتی ها خیلی بیشتر از سودش میباشد.مثلا در کره جنوبی یه دو تابعیتی کره ای-آمریکایی چه ضرری میخواد به کشور کره بزنه.
یه سوال دیگه:یعنی تو این کشور ۸۰ میلیونی ۱۰۰۰ نفر متخصص ایرانی خالص که تعهد به کشور دیگه ای نداره پیدا نمیشه؟!! تا وقتی نمایندگان ما به جای مسائل مهم کشور مثل اشتغال و رکود به فکر این مسائل بیخود و مسائل سیاسی بازی هستند وضع ما همین طور خواهد ماند
خاوری نمونه بارز یک دوتابعیتی است یک ملیارد دلار بر میدارد و از کشور میگریزد به کجا ؟ بله به همان کشوری که تابعیتش را داشته است .این است مفهوم دو تابعیتی .به نظر من به عنوان کی ایرانی نباید یک دو تابعیتی حتی به عنوان یک کارمند ساده هم شغل داشته باشد
والا هر که تابعیت جایی دیگه داشته باشه بچه نشده تو ایران زندگی کنه و میاد یه پولی به جیب بزنه بره اون طرف
واقعا کارشناسی شده بود!!!
برادر من کشورهای دیگر اگه از دو تابعیتیها استفاده میکنند میدونند دارای سیستم کنترل قوی هستند و نمیتونند اختلاس کنند. اما ما مشکلمون اینه طرف در بدو ورود دنبال چاپیدن و اختلاس و زد وبنده
بادرودوعرض ادب واحترام ؛ازابتدای نخواستیم حقیقت وراستی سرمنشاکارهای سیاسی واجتمایی واقتصادی وفرهنگی شودتاتوانستیم دررسانه های تصویری وشنیداری سخن گفته ولی نتیجه عکس داد زیرا سخن ازدل نبوددرفرهنگ کشورهای امریکاوکاناداازکودکی به فرزندان خودمی آموزندکه دروغ گفتن زشت ترین ومنفورترین عمل است پس بایداهل هرکجای این کره خاکی بودآدم بودوبس.
چون الان فرزندان و خانواده خیلی از مدیران و کارکنان دستگاههای دولتی در خارج هستند بهمین علت نمی خواهند با این افراد برخورد شود؟
بهتره دو تابعیتی ها رییس جمهور بشن خوبه نه .مخلصانه خدمت کنند؟!
اين بحث ها مربوط به كشور هاي عقب مانده و بدون سيستم هاي كنترول است كشور هاي پيشرفته از دانشمند براي هر شغلي استفاده ميكنند شهردار لندن و بس أنجلس و اكثر وزيران كانادا و بيشان هشتاد درصد فرمانداران كانادا دوتابعيتي است و اصولا ايرانيان خارج از كشور بدليل دلتنگي از كشور مادر بيشتر مليت ايراني را حفظ كرده اند ،اين بحث ها تماما نتيجه حسادت است
دو تا بیعتی یعنی مار ماهی یعنی منافق
قر بون برم خدا را یک بام دو هوا را
در یکی از خبرهای تحلیلی خواندم که ناسا ،را ایرانیها اداره میکنند ، و نام ۱۸ نفر را هم ذکر کرده بودند ،نمیدانم و خوب بخاطرم نیست که ریس یک بخش مهم ناسا ، آقای پورفسور نادری نامی گویا بود ؟ که برایم عجیب بود که چگونه است در امریکا بیگانه ها به درجات بالا میرسند ‌،و جاسوسی ،وخیانت نمیکنند ،اما در ایران ما خودها که به درجه ای بالاتر از مردم عادی راه پیدا میکنند ،جاسوس ،ودزد ،واختلاسگر ،وخیانتکار ،میشود ؟ خاوری سه میلیارد دلار اختلاس کرده ،که اکنون میشود هیجده هزار میلیارد تومان ،نه سه هزار ؟ خوب اگر شفافیت بود ،ودولت الکترونیک ،هوشمند ،آیا باز هم امکان چنین دزدیهایی بود؟ چند سال است دولت درگیر پیوستن به سازمان ،اف،آ ،تی ،اف ،میباشد ،چه کسانی مانع میشوند ،مگر خاوری ،ودیگران ،از همین طیف نیستند ؟ هر روزعده ای ،برای مانع شدن از روند عادی سازی روابط ایران با جهان ،بهانه های تازه ای جور ،میکنند ،ومیتراشند ؟ تنها بهانه ای که میشود متصور بود اینکه منافع اینها به خطر افتاده
دو تابعیتی ایرانی،قابل اطمینان نیست.
حالا حساب کن بتونیم راحت بریم جای دیگه.در دزدی و اختلاس تردید نخواهیم کرد.
قبول نداری؟برو خبرهارو بخون.
واقعیت اینه که اکثر دو تابعیتی ها اول مدیر دولتی بودند و بعد دو تابعیتی شدند!
وقتی یک نفر تابعیت آمریکا رو میگیره قسم میخوره که کاری خلاف منافع آمریکا انجام نده خوب حالا اون طرف بیاد تو فلان قسمت کشوری که آمریکا اون رو دشمن خودش می‌دونه
فقط در صورتی می‌تونه به تابعیت آمریکا ییش و قسمی که خورده وفادار باشه که به کشور اصلیش خیانت کنه!
به خدا ایرانیهای ساکن اروپا و آمریکا قلبشون برای کشورشون می تپد.من خیلی ها را در اروپا میشناسم که حاضرند برای وطن و کشورشان جان دهند.یکیش خود من.درسته که کسانی که در اروپا زندگی میکنند با بعضی از سیاستهای که مسولان میگیرند ناراضی هستند.ولی بحث وطن و خاک که پیش بیاید ما هم سربازان وطن و کشور هستیم.اگر خدای ناکرده جنگی رخ دهد بیش از شصت درصد خارج نشینان برای دفاع از کشور به ایران خواهند آمد.پاینده ایران.
با سلام در خصوص پدیده دو تابعیتی ها در ایران اول یک تحقیق علمی انجام شود که چرا در سال های اخیر تمایل به اخذ تابعیتی ثانوی و جدید در میان بساری از نخبگان علمی کشور رایج شده است ؟ ثانیا دو تابعیتی بودن که فی نفسه منجر به اقدامات خلاف امنیت ملی نمی شود واقعیت این است که ایرانی بودن در خون ورگ های تمامی ایرانیان جریان دارد وحب الوطن من الایمان هم مقوله ای طبیعی وفطری والهی است . مایه تاسف است که بدون شناخت ریشه های این پدیده به داوری یک جانبه وقضاوت غیر منطقی در خصوص آن اقدام می شود .
آره توجیه خوبی است تا حقوق آقازاده های خارج نشین برقرار شود
اعتماد به دو تابعیتی ها، ساده لوحی و خیانت به کشور است.
شما که برای یک استخدام ساده پدر جد طرف رو ردیابی می کنید چظوری این همه آدم که همه ماشالا پست و سمت دارند گرین کارت آمریکا را دارند متوجه نشده اید؟ یا شده اید اما برای مردم فیلم بازی می کنید.
با تشکر از گفته های این نماینده, باید توجه بفرمایید که ایرانی های ۲ تابعیتی بسیار موفقی هستند که ثروت خود را در خارج از ایران کسب نموده اند. اینها بقولی از صفر شروع کرده و با گذشت سالها در بالاترین موقعیت مدیریتی در کشور جدید که به آنها شانس ترقی داده قرار گرفته اند. خیلی از این افراد خواهان بهبود شرایط در کشور زادگاه خود هستند و تجربه مدیریتی و حتی سرمایه آنها می تواند به بهترین وجه به کشور کمک نماید. از خود سوال کنید, چرا ترامپ خواهان جلوگیری از ورود ایرانیان به آمریکا شده؟ چون اکثریت ایرانی ها نماینده های بسیارخوبی برای کشور بوده و خواهان بهبود روابط ایران و آمریکا و همچنین بهبود شرایط در ایران هستند. متاسفانه گروهی متحجر (و برخی هم نفوذی ) در درون ایران به هیچ وجه خواهان چنین بهبودی در روابط نیستند. همان گونه که برخی در آمریکا مخالف چنین بهبودی در روابط هستند. در آمریکا بسیاری از جوامع مهاجر از ایرلندی تا چینی و آفریقایی و البته اسراییلی خواهان بهبود رابطه آمریکا با کشور زادگاهشان هستند. حالا چرا باید این نیروی بالقوه را به حاشیه راند .... در ضمن خاوری از موقعیت خود وقتی یک تابعیتی بوده سوء استفاده کرده به کشور از نظر مالی خیانت کرده و در عین حال دو تابعیتی شده. بی تعارف این جرم باید از طرف پلیس و حراست (بجای آستین بلند و پوشش خانم ها ) در حین وقوع پیگیری می شده و از سهل انگاری درونی بوده و ربطی به ۲ تابعیتی بودن ندارد.
خدا را شکر که در کنار اصحاب شعار چنین افراد فرهیخته و عاقلی هم پیدا می شوند
این همه آسمان ریسمان بافتن برای تطهیر چه کسانی واقعاً مردم رو چی فرض کردید؟ عرق ملی ؛استفاده از مغزها برای اداره کشور ! یعنی این مملکت مادر مرده کارش گیره مغز ونبوغ عالی همین چند نفر دو تابعییته ؟ یعنی چنان چرخه نیروی انسانی در کشور آزاده که از تمام ظرفیت داخلی استفاده شده و برای یک وضعیت ایدال باید از تمام استعدادها استفاده کرد حتی دو تابعیتی ها آقای فتحی اگر مصدر کاری شدی تکلیف کلمه ملی رو توی این مملکت روشن کن بعد شاید یه عده‌ای از خواب بیدار شن وجلوی مهاجرت ناگزیر انسانهای وطن دوست شریفی رو بگیرن که پر خوری خاوری وهزاران نفر مثل او عرصه بر آنها تنگ کرده ‌‌‌‌‌‌‌‌و در دو راهی هم دستی وهم داستانی با اصحاب فساد ویا گریز به غربت گریز رو انتخاب کردند
من از سال ۵۳ تا ۵۶ در آمریکا دانشجو بودم ، پسرم فروردین سال ۵۶ در آمریکا به دنیا آمد و ما بعد از ۲ ماه در خرداد ۵۶ به کشور برگشتیم ، پسرم با این که پاسپورت آمریکا دارد ، اصرار ما برای رفتن به آمریکا را نپذیرفت و اصرار داشت وطنم این جاست و باید در کشور خودم خدمت کنم ، او تا این تاریخ رنگ آمریکا را هم ندیده ، حالا با انگ ۲ تابعیتی از حضورش در سطوح مدیریتی خصولتی ها هم جلوگیری می کنند ، حالا در سن ۴۱ سالگی در فکر جلای وطن است ، این جفا کاری ها را چه کسی پاسخگو است ؟ ما که از مسببین این وضعیت در این دنیا و آن دنیا نمی گذریم ، خدا هم ازشان نگذرد
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی