بازدید 15906

پرده جدید از پرونده خاوری؛ حکم غیابی «قطعی» شد!

روز گذشته، سخنگوی دستگاه قضا، در بخشی از سخنان خود در یکصد و بیست و هفتمین نشست خبری با خبرنگاران، این خبر را داد و در توضیح آن گفت: «حکم این پرونده غیابی بود که قطعی شد. اموال ایشان از همان ابتدا توقیف و هم خودش و هم بستگان درجه یک وی ممنوع‌المعامله شدند. مردم هم اگر اطلاعی از اموال خاوری دارند، خبر دهند تا بررسی شود.»
کد خبر: ۸۰۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 28 May 2018
حدود هفت سال از فرار محمودرضا خاوری گذشته، اما هنوز نام وی به دلایلی در صدر اخبار در کشورمان قرار دارد؛ این بار به دلیل قطعی شدن حکمی که در محاکمه غیابی برای وی صادر شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا، در بخشی از سخنان خود در یکصد و بیست و هفتمین نشست خبری با خبرنگاران، این خبر را داد و در توضیح آن گفت: «حکم این پرونده غیابی بود که قطعی شد. اموال ایشان از همان ابتدا توقیف و هم خودش و هم بستگان درجه یک وی ممنوع‌المعامله شدند. مردم هم اگر اطلاعی از اموال خاوری دارند، خبر دهند تا بررسی شود.»

اشاره سخنگوی دستگاه به حکمی است که شعبه 26 دادگاه انقلاب برای وی صادر کرده است؛ محاکمه‌ای که غیرعلنی در این شعبه در سی ام آبان ماه سال 96 صورت گرفت و طی آن به اتهامات خاوری و سه متهم دیگر پرونده فساد مالی بزرگ رسیدگی شد؛ متهمانی که بر اساس کیفرخواست، اتهام اولشان، «اخلال در نظام اقتصادی» بود.

کمی بعد از آن محاکمه بود که رئیس‌کل دادگستری استان تهران، از صدور حکم محکومیت مدیرعامل سابق بانک ملی خبر داد و در توضیح آن گفت: «نامبرده براساس کیفرخواست دادسرا و مستندات ارائه شده، در چهار عنوان اتهامی به حبس طویل‌المدت و جزای نقدی و رد مال محکوم و مقرر شده که دادسرا اموال به ‌دست ‌آمده از وی را به ‌فروش رسانده و از این طریق بخشی از محکومیت اجرا شود.»

آن زمان (آذرماه 96) خبر دیگری منتشر شد که به نقل از غضنفر‌آبادی، رئیس دادگاه انقلاب تصریح کرده بود: «خاوری به ‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی کشور به بیست سال و به ‌دلیل اخذ رشوه به ده سال و جریمه نقدی معادل مبلغ رشوه سه میلیون دلاری محکوم شده است.»

بدین ترتیب به رغم آنکه دادگاه برگزار شده برای محاکمه خاوری و سه متهم دیگر به صورت غیرعلنی برگزار شده بود، جزئیات شفافی از حکم صادره برای وی منتشر شد، اما آن حکم قطعیت نداشت و نیازمند طی مراحل قانونی برای قطعی شدن بود, اتفاقی که حالا سخنگوی دستگاه قضا خبر از رخ دادن آن می‌دهد.

آن گونه که اژه‌ای گفته، حکم صادره برای خاوری در شعبه 26 دادگاه انقلاب قطعی شده است و بر اساس آن، اجرای حکم در دستور کار قرار خواهد گرفت. پروسه‌ای که بخشی از آن، فروش اموال به‌دست‌آمده از وی و اجرای بخشی از محکومیت صادره برای اوست. مثل محکومیت وی به پرداخت جریمه که ممکن است با فروش اموال وی، بخشی (ولو کوچک از آن) به انجام برسد.

اما چرا اینقدر دیر؟ مگر نه اینکه خاوری، با علم به اینکه می‌دانست در آستانه بازداشت است، در مهرماه سال 1390 به بهانه شرکت در جلسه بانک پی‌ال‌سی لویدز لندن، به انگلستان رفت و سپس در آنجا «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» را بهانه قرار داد تا استعفانامه بنویسد و به کانادا بگریزد؟ به کشوری که اقامتش را داشت و می‌دانست فرار به آنجا مانع از دستگیری اش خواهد شد؟

تأخیر در رسیدگی به پرونده خاوری و همچنین فراهم بودن ابزار‌های لازم برای محاکمه وی در دستگاه قضایی کشورمان، پرسش‌هایی است که سال گذشته از محسنی اژه‌ای پرسیده شد و وی در پاسخ گفت: «فرض کنید این فرد محکوم به حبس شود؛ قطعا نمی‌توان او را حبس کرد، زیرا دست ما نیست. یکی از دلایلی که منجر به طولانی شدن محاکمه شده این است که تلاش کردیم این فرد را از کشور‌هایی که در آنجا هست برگردانیم. گفتیم مسأله او مالی است، تحویلش دهید، اما اگر در خصوص این فرد حکم توقیف اموال باشد، اقدامات قانونی صورت می‌گیرد.»

دورنمایی که اکنون با قطعی شدن حکم دادگاه غیابی خاوری محقق شده و باید چشم انتظار تحقق حکم قطعی شده باشیم. طی شدن پروسه قضاییِ اجرای حکم که از اعاده شدن پرونده به دادسرا آغاز می‌شود و گام نخست در اجرای آن، شناسایی اموال فرد محکوم است؛ شناسایی که صورت گرفته و توقیف اموال منجر شده، اما برای تکمیل آن، سخنگوی دستگاه قضا از مردم خواسته «اگر اطلاعی از اموال خاوری دارند، خبر دهند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۵۷
خاوری تو تا دیروز بسیجی بودی الان شدی مفسد اقتصادی و مفسد فی الارض؟!
هر کی بخواد از بسیج و سپاه و ارتش و نظام سو استفاده بکنه پراشه قیچی مکنم...
خودتو قایم کن توی کانادا که دارم میام پراته بچینم...
سعید مرتضوی را با خاوری عوض کنید مرتضوی باعث برهم خوردن روابط ایران و کانادا شد در قضیه قتل زهرا کاظمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
شما اگر سعید مرتضوی روهم بدی اونا خاوری رو نمیدن. با خاور پول برده براشون . اگه پس بدن دارایی خودش که از دست کانادا خارج میشه میاد ایران، هیچ، از فردا دیگه کسی پول اختلاسی رو نمیبره اونجا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
منظور اگر معاوضه این دو مجرم بین دولتین ایران و کانادا باشد،کاملا موافقم. دولت کانادا خواستار س- م جهت محاکمه در کانادا به جرم قتل یک سهروند کانادایی است. ماهم م-خ را میخواهبم تا به جرم اختلاس و اخلال در نظام اقتصادی مجازات شود. یک معامله دوسر برد
حالا واقعا اینقدر عجله لازمه ؟ حداقل صبر می کردین ماه رمضون تموم شه ، حلاوت ماه ، زهرمارش نمی شد !!!
شوخیتون گرفته! حکم غیابی یعنی کشک.
مردم خوشحال باشند چون شعبه دو اوین در تورنتو کانادا افتتاح شد.
اون یارو که گوسفند دزدید و دستش قطع شد رو من هنوز یادمه
آفرین باریکلا دست مریزاد خدا خیرتون بده اینقد محکم و جدی و با صلابت با فساد مبارزه میکنین
ایشان در کانادا مشغول تقسیم اموال و گرفتن اقامت برای دوستان داخلی میباشند.
اگر تونستید پشت گوشتون رو ببینید خاوری رو هم میبینید. تا وقتی در ایران بود که آزاد بود و خوب جیبش رو پر کرد. حتی بازرسی بانک ملی هم متوجه نشد. من اگر قدرت داشتم اولین کاری که میکردم برکناری وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکز، رییس دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور و منحل کرد بازرسی بانک ملی بود که با 1000کارمند در کشور معلوم نیست دقیقا کارش چیه.
نوش دارو پس از مرگ سهراب!!!!
من به نوبه خودم از مسئولين تشكر ميكنم خيالم راحت شد . اخيش
یه لنگه جورابش دست منه ! حراجش می کنم !!!
اینهمه دزدیده و همدستاش هنوز در راس کارن اونوقت غیابی زندان میدن
این اختلاس گران را فقط باید اعدام کرد...
مطمینم یه روزی این ملت از چهار راه ولیعصر تا میدان ولیعصر طنای دار مجازات اختلاس گران و مفت خوران را برپا خواهند کرد
شک نکنید اون روز خواهد آمد
و روح امام شاد خواهد شد..
بی خیال

خوش باش
ای بابا طرف داره انور دنیا عشق و حالش رو میکنه شما اینجا هی محکومش کنید چه فایده واسه ملت داره؟؟؟ لطفا اولا با شفاف سازی زمینه های بروز فساد رو از بین ببرید و اول هم از خودتون شروع کنید بعد هم از همین حالا اجازه خروج بقیه مفسدین و خروج سرمایه مردم رو از کشور ندهید لطفا!!!!!
باشه اطلاع میدیم. الان همه مشکلات حل شد
مثل اموال بابك خان زنجاني
بیچاره جناب خاوری حتما از بس خندیده الان بستری شده!!!!
بعد7سال فورمالیته.... خسته نباشی قهرمان خداقوت دلاور
خیلی جالبه چقدر سریع به این پرونده رسیدگی شده و رای صادر شده ، آدم از این همه سرعت عمل مبهوت میمونه ، واقعا" در مورد افراد دیگه هم به این سرعت رای صادر میشه عایا ؟
احسنت احسنت از امشب خاوری دیگه خواب و خوراک نداره
این یه خاوری . بقیه شون چی؟ این با فرغون برد، اونایی که با خاور می
برند چی؟
فقط اعدام اعدام حق پبرزنی که قدرت خرید نان ندارد ایشان در کانادا قمار می کند
خيلي جالبه، اين آقا سه هزار ميليارد تومن دزديد و در رفت حالا بعد از 7 سال براش حكم توقيف اموال و ممنوع المعامله كردن خانواده و زندان صادر شده. خوب همه مي دانند كه نه دستشان به خودش ميرسه و نه به اموال به غارت رفته . ولي بدبختي كه گوسفند دزديد چقدر سريع محاكمه و دستش قطع شد.
مگر نه اینکه خاوری، با علم به اینکه می‌دانست در آستانه بازداشت است، در مهرماه سال 1390 به بهانه شرکت در جلسه بانک پی‌ال‌سی لویدز لندن، به انگلستان رفت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حالا که خوش و خانوادش همه اموالشون را فروختند و خارج کردند.... چطور یکنفر به تنهایی این همه پول از کشور خارج میکنه !!!
دمت گرم برو حالشو ببر
آخی چرا اینقدر خشن عزیز کمی ملایم تر دردش میاد خاوری جون
گرکند آفاق راچون صبح از احسان روسفید*نیست جز گردکدورت رزق من زین آسیا*نیست یک گندم خیانت در سرشت آسمان *هرچه بردی جوبه جو پس می دهد این آسیا
بسیار عالی.
جوک قشنگی بود
حالا چه عجله ای بود
بعد این همه سال!!!!!!
فقط ببینید بعد از اختلاس خاوری چه تعداد اختلاس دیگر رخ داد!!!!
بله مردم ميگويند اموال ايشان وبستگان درجه يك او
در كانادا است
خخخ اینقدر ملتو نخندونید...بابا قاطع....نفس بر..خخخخخخ
خسته نباشي دلاور
خاوری همچین کارعجیبی نکرد.آقا زاده نبود دلش میخواست مثل آقا زاده ها باشه این بود که یهو سراز کانادا درآورد.همونجا که ولات کفر و محل فسق وفجوره
شتر در خواب بیند پنبه دانه / گهی لف لف خورد ، گه دانه دانه
من امروز رفتم وام ازدواج بگیرم.

برای 15 میلیون تومن از من 20 م سفته گرفتن، دو تا ضامن و تازه کلی هم مدرک نشون دادم که شغل دارم و ... از اجاره نامه خونه خودم. سند خونه ضامنها، فیش حقوقی و ... کپی گرفتن و همه رو بررسی کردن که خدایی نکرده ما 15 م رو نخوریم. براحتی هم میگه سفته لازمه تا اگر ضامنها مردن و خودت در رفتی ...! ادی در حد زیر صفر

با خودم فکر کردم واقعا آقا زاده ها و این کله گنده ها هم این رویه های وحشتناک رو طی میکنن؟؟؟؟

بعد از کلی تحقیر بالاخره قراره 15 م وام به من بدن. واقعا ممنونم از مسئؤلان. فقط یه سواله کوچیک دارم. شما بگید چجوری یکی با 3 میلیارد دلار در رفته؟؟؟؟؟؟

بدونه هماهنگی با کسی غیر ممکنه
باید یک خسته نباشید بلندبالا !!ویک شب بخیر عالی !!به مسئولان پرونده خاوری گفت که فعلا درحال بلند شدن از خواب خرگوشی هستند اونم بعداز7سال!!!
مردحسابی فرصت 7ساله شما برای خاوری کافی بود که اموالش رو تبدیل کنه نیازی به ممنوع المعامله کردن اطرافیانش نبود
صبر می کردید تا فرار آقای خاوری ده ساله میشد بعد اقدام می کردید شاید تا دو یا سه دیگه خودش بر می گشت و خودش معرفی می کرد اطفا عجله نکنید برای اقدام قانونی خاوری بیچاره گناه داره
طرف رفته دنبال عشق وحال خودش بعد از هفت سال تازه حکم غیابی صادر میکنن!
حالا چه عجله ای داشتید؟!!!! کسی که دستش به خاوری نمی رسه
میذاشتن ۱۰ سال دیگه براش حکم می دادن...طرف نوه و نتیجه اه ش رو هم با خودش برد....
خاک بر سر من که تو این مملکت بدنیا اومدم
دو تابعتی بود ؛ یعنی کانادا تبعه خود را تحویل نمی دهد
چرا تحویل دهد با اون همه سرمایه
بكي از اعضاي خانوادش تو كانادا ترور بشه تا حساب كار بياد دستش
به نظرم بی اتصافیه یه کم در صدورحکم عجله شده!!!!!!!!!
با سلام به جای ای اقداماتکه اثر بخشی ندارد بررسی شود که چگونه ایشان توانسته است با وجود حراست ووزارت اطلاعات کشور از ایران خارج شده ومیلیاردها دلار را انتقال ددهد؟ همکاران وی در این اختلاس چه کسالنی هستند؟ چرا دستگاه های نظارتی و کنترلی وظیفه خود را خوب انجام نمی دهند؟ وهر روز شاهد خروج افرادی مانند ایشان هستیم که مبالغ کلانی را با تبانی از کشور خارج می کنند ومتاسفانه امثال سایت های شما صرفا به بیان حواشی وبررسی مطالب غیر اصلی می پرزدازید به ریشه های تکوین این گونه پدیده ها بپردازید ومانع از سلب اعتماد مردم شوید حیف است فداکاری های شهیدان ودلسوزان به کشور فنا شود وامنیت واعتماد کشور فدای تعدادی پررو وعناصر دنیا طلب فاسد وفرصت طلب وبعضا نفوذی شود. دقت ها را در کنترل ونظارت افزایش دهیم .
حداقل جلو انبوه خاوريهاي ديگه رو بگيريد كه با رانت خون ملت رو ميمكن !
زحمت کشیدید!!! خدا قوت!!!!
به خاطر جدیت شما در مبارزه با فساد و سرعت عملتان است که دیگر بعد از خاوری کسی جرات نکرد اختلاس کند!!!!!!
دست مریزاد!!!!!
باسلام خدمت برادران زحمت کش که غیابی برادر خاوری رو محکوم کردن تا بلکه این دل پر مشغله ما ذره ای از بابت اون چند ملیاردی که این اقا بردن اروم بشه ا ما بخیال من پیشنهاد بهتر دارم میگم اگه اقای خاوری احیانان اگه مطلب منو میخونه ازشون خواهش میکنم یه مبلغ ازون چند هزار ملیاردی که بردن پانصد ملیون به من بدبخت بده من بجاش میرم زندان تا اخر عمرم اونجا میمانم واز این خلق الاه براش طلب امرزش میکنم اگه کسی اقای خاوری رو میشناسد پیامنو بهش برساند صواب دارد
وای اگه فکر کنید هرینه یک گوسفند دزدی از اینا کمتره
یه زمانی با چفیه در بین مردم ظاهر می شد حالا با شلوارک!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان