بازدید 4104
۱

کاهش قیمت نفت با تصمیم روسیه به افزایش تولید

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه کاهش یافت و به ۷۰.۶۰ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به تصمیم روسیه در رابطه با افزایش تولید نفت پس از کاهش دادن تولید این محصول در راستای قرارداد اوپک اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ 25 May 2018

کاهش قیمت نفت با تصمیم روسیه به افزایش تولیدروز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه کاهش یافت و به ۷۰.۶۰ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به تصمیم روسیه در رابطه با افزایش تولید نفت پس از کاهش دادن تولید این محصول در راستای قرارداد اوپک اشاره کرد.  

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۶ سنت (۰.۳۴ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۸.۶۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱۱ سنتی بشکه ای ۷۰.۶۰ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز ۱۷ می قیمت نفت برنت با رسیدن به ۸۰.۵۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. 

بنابر گزارش های منتشر شده، گفته می شود که نهاد اوپک و بزرگترین همپیمان آن یعنی روسیه قرار است که در نشست ماه آینده ی اوپک تصمیم بر افزایش میزان تولید نفت در بازارهای جهانی بگیرند. در این خصوص، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در روز گذشته گفته بود که تصمیم نامبرده به این بستگی دارد که اوپک و همپیمانان آن تا چه اندازه معتقدند که بازار نفت به تعادل رسیده است. اگرچه، خطرات ژئو‍پلیتیک در بازار نفت مانند کاهش تولید نفت به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران و ونزوئلا می تواند به روند افزایشی قیمت این محصول شتاب دهد. 

باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

به گفته ی برخی تحلیلگران، نزدیک شدن موجودی جهانی این محصول به میانگین ۵ ساله ی آن نشانگر موفق بودن تلاش های اوپک و همپیمانان آن بوده است. بر اساس گزارش ها قرار است که روسیه و عربستان در روزهای اخیر در خصوص افزایش میزان تولید نفت اوپک با یکدیگر مذاکره کنند. 

از سویی دیگر، افزایش بیش از پیش تولید نفت خام توسط آمریکا می تواند به کاهش ادامه دار قیمت نفت کمک کند. بر اساس گزارش های رسمی، تولید نفت خام توسط آمریکا از ۲ سال پیش تا کنون بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته و به مجموع ۱۰.۷۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان از تولید آمریکا را پس از روسیه (با تولید روزانه ی حدودا ۱۱ میلیون بشکه ای) به دومین صادر کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل کرده است. همچنین، افزایش میزان تولید نفت توسط کشورهایی که عضو اوپک نیستند (مانند برزیل و کانادا) به کاهش قیمت نفت در ماه های آتی کمک خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اگر به جای روسیه عربستان این کار را کرده بود الان توپخانه کیهان کوش فلک را کر کرده بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس