بازدید 9571
حاشیه ای بر بحران آب در شهرستان درمیان؛

اینجا عطش امان مردم را بریده و حیاتشان را به شدت تهدید می کند!

وقتی سخن از خسارات ویرانگر بحران آب می شود، بسیاری نمی توانند تصور درستی از چنین شرایطی داشته باشند؛ مسأله ای که سبب شده در جامعه چندان به این تهدید ملی توجه نشود و راه های برون رفت از آن مورد بررسی قرار نگیرد، اما شاید مروری بر وضعیت مردم برخی روستاهای شهرستان درمیان که در بی آبی کامل زندگی می کنند، به تصویرسازی از این بحران کمک بیشتری کند.
کد خبر: ۸۰۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 25 May 2018

وقتی سخن از خسارات ویرانگر بحران آب می شود، بسیاری نمی توانند تصور درستی از چنین شرایطی داشته باشند؛ مسأله ای که سبب شده در جامعه چندان به این تهدید ملی توجه نشود و راه های برون رفت از آن مورد بررسی قرار نگیرد، اما شاید مروری بر وضعیت مردم برخی روستاهای شهرستان درمیان که در بی آبی کامل زندگی می کنند، به تصویرسازی از این بحران کمک بیشتری کند.

به گزارش «تابناک»؛ بحران آب و خسارات ویرانگر آن چند سالی هست که علایم جدی و خطرناک خود را به شهروندان ایرانی در نقاط مختلف جغرافیایی کشور نشان داده است و با گذر زمان نیز شرایط از قبل بدتر می شود؛ وضعیتی که تنش های اجتماعی و نا آرامی های فراوانی را تا کنون به وجود آورده است، اما شاید هیچ یک نگران کننده تر از مشکل در تأمین آب شرب و تهدید سلامت شهروندان نباشد.

هرچند در برخی مناطق مثل شرق اصفهان در شرایط کنونی، کشاورزان به نبود آب کشاورزی و عدم تأمین حقابه خود معترض هستند و در برخی مناطق دیگر نیز درگیری ها برای تأمین آب مورد نیاز صنعت و یا جلوگیری از اجرای طرح های انتقال آب موضوع اصلی تنش های آبی است، شرق کشور اوضاع به شدت نگران کننده تر از این حرف ها دارد و موضوع جان و سلامت مردم در میان است.

برای بسیاری از شهروندان ایرانی که در شرایط کنونی و به رغم بارش های ناامید کننده هنوز با مشکل چندانی در تأمین آب شرب مواجه نیستند و بهداشت و سلامت آنها نیز به دلیل بی آبی به چالش کشیده نشده است، شاید تصور این موضوع که در شرایط کنونی این تهدید برخی مناطق کشور را درگیر خود کرده و احتمالاً در آینده ابعادش گسترش خواهد یافت، چندان محلی از اعراب نداشته باشد.

با این حال در همین شرایط حاضر هستند، شهروندان محروم و مستضعفی که بی آبی امانشان را بریده و کمبود و یا بهتر بگوییم نبود آب شرب سلامت و حیاتشان را به مخاطره انداخته است؛ کسانی که علاقه دارند در مورد این مسأله اطلاعات دقیق و میدانی داشته باشند، کافی است یک بار به شهرستان های شرقی استان خراسان جنوبی سفر کنند؛ شهرستان هایی مثل شهرستان درمیان که کمتر مقام مسئولی تا کنون پیدا شده که در میان شهروندان این شهرستان مرزی حاضر شود و از نزدیک شرایط زندگی سخت و غیر قابل تحمل آن ها را مشاهده کنند.

مردمی که در خط مقدم مرزهای شرقی کشور به نوعی مرزبانان و محافظان مرزهای کشور محسوب می شوند، اما مشکلات طبیعی و بحران های بهداشتی و درمانی که اکثراً به دلیل نبود آب برایشان ایجاد شده دیگر زندگی برای آنها را غیر ممکن کرده است.

این را می توان از بررسی وضعیت زندگی مردم روستای زکری در 50 کیلومتری شهر اسدیه به عنوان مرکز شهرستان درمیان دریافت؛ مردمی که مدت هاست دیگر دسترسی به آب سالم برایشان ممکن نیست و تنها امید آنها تانکرهای آبی است که هر ده روز یک بار از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی برای آنها آورده می شود.

در روستای ذکری عطش موج می زند و لوله های آب شرب خانگی سال هاست به دلیل بی آبی، کارایی خود را از دست داده است. در این روستا تنها حمام عمومی موجود که سال ها پیش توسط مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) احداث شد، نیز به دلیل نبود آب تعطیل شده و اکنون به شکل یک مخروبه درآمده است.

مردم این روستا آنقدر از نظر تأمین آب شرب برای آشامیدن و بهداشت فردی در محدودیت قرار گرفته اند که سلامت فردی و گروهی آنها به شدت وخیم شده و حتی اگر مسئولان وزارت بهداشت هم بخواهند ـ که گویی نمی خواهند ـ به دلیل محدودیت های آبی قادر نخواهند بود، کار اساسی و مؤثر چندانی در این منطقه انجام دهند.

بیماری های پوستی و فقر تغذیه در میان مردم این روستا موج می زند و تقریباً هیچ آبی برای کشاورزی وجود ندارد. تأمین دیر به دیر آب شرب روستا به وسیله تانکرهای آب رسان ـ که گفته می شود برخی اوقات به فاصله بیش از ده روز به روستای ذکری می روند ـ سبب شده مردم برای رفع نیازهای خود از گنداب هایی استفاده کنند که تحت هیچ شرایط مصرف آن برای هر جنبنده ای به صلاح نیست.

شرایطی که در مورد اوضاع به شدت نگران کننده روستای ذکری شهرستان درمیان به آن اشاره شد؛ البته تنها مشکل مختص به این افراد نیست و بر اساس آنچه نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره می کند، دغدغه و مشکل بیش از 480 روستای مرزهای شرقی کشور در استان خراسان جنوبی است.

در همین رابطه، حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کودکان روستاهای خراسان جنوبی از مشکل پوستی رنج می‌برند، گفت: در دو سه ماه اخیر، بارها و بارها کودکانی که دچار این بیماری پوستی هستند را از نزدیک دیده‌ام؛ به لحاظ کمبود آب متأسفانه امکان بهداشت کامل و استحمام صحیح نیز در مردم این خطه وجود ندارد.

عبادی با اشاره به اینکه 480 روستا در این منطقه مشکلاتی مشابه با مشکل مردم روستای ذکری را دارند، تأکید کرد: الان اگر پزشکان و درمانگران را برای حضور در این روستاها دعوت کنیم، طبیعتاً تا آب نباشد، نمی‌توانیم به جایی برسیم و آنها نیز نمی‌توانند اقدامات خود را به درستی انجام دهند. صادقانه باید گفت، دسترسی به پزشک برای این روستاییان بسیار محدود است. افزایش امکانات می‌تواند به ساکنان این منطقه که به لحاظ آب و هوایی شرایط ویژه‌ای را هم دارند در درمان بیماری‌هایشان کمک ساز باشد.

آنچه به آن اشاره شد، از دو بعد متفاوت باید آن را مورد توجه قراد داد؛ نخست اینکه این شرایط سخت به خوبی می تواند برای کسانی که قادر به تصور بحران آب و خسارت های آن نیستند، آینده نگران کننده ای را که با روند کنونی در بسیاری از مناطق کشور بروز خواهد کرد، تصویر سازی کند.

دیگر اینکه مسئولان به هر شکل و به شیوه ای که ممکن باشد باید به این مسأله ورود کنند و رسیدگی به مشکلات مردم این روستاهای محروم را در دستور کار خود قرار دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۴۱
انشالله دولت تدبیر و امید این مشکل را هم حل خواهد کرد.
حالا بعد از بازسازی سوریه و عراق که اعلام آمادگی کردن مسئولان دلسوزمون، ایشالا به این عزیزای هموطن هم میرسند اگه بودجه ای موند
اگر فضا رو برای ورود نخبه های خارج از کشور امن کنیم. ماها میتونیم این شرایط تنش آبی رو مدیریت کنیم.
وای بر ما که در دنیا و آخرت شرمنده اهل بیت هستیم عدالت علی که از شعارهای انقلاب بود کجا رفت
میانگین میزان بارش در خراسان نوسان آنچنانی نداشته است و بارش قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و تفاوت آنچنانی نکرده است، فقط جمعیت ما به صورت سیل گونه افزایش یافته است و منابع ناکافی. ما باید جمعیت مان را بیشتر از این افزایش ندهیم.
الان زمان مناسبی برای این خواسته ها نیست دشمن سو استفاده میکند بگذارید مشکلات رو در زمان مناسبش مطرح کنید .
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
درود برشما
فرار از مشکلات بااین حرفها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خوب تا اون زمان مناسبش برسد این بنده خداها چی بخورند، چی بیاشامند؟ آقای محترم و انقلابی دسلوز که حتما در برج عاج نشسته اید و شربت تگری تان اماده است تا روزه سراسر ثواب خود را با آن افطار کنید و پس از آن هم کباب کنجه و ته دیگر چرب بخورید، بفرمایید آن زمان کی قرار است بیاید، مگر انقلاب در اصل برای زدودن این محرومیت ها نبود؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
برادر طعنه میزنی یا واقعا منظورت همینه؟؟؟؟مشکلات چیه؟اگر طعنه میزنی که باز هم جالب نیست،اگر واقعا منظورت همینه که برای شما متاسفم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
حق با شماست. معنی این حرفها چیه؟ هنوز تو قرن 21 مردم کشورم آب خوردن ندارندکه مهم نیست .مسائل خیلی مهمتر مانند بازسازی سوریه یمن عراق و..... وای بر شما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خخخ،واقعا
هوشنگ
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
.برسیه دل چه سود خواندن وعظ نرود میخ اهنی در سنگ کسی نمیخاد مشکلات حل بشه دوستان
بسیار تاسف بار و زجرآلود است . قابل توجه متولیانی که همیشه ازتعهد و دلسوزی باقشار مستضعف جامعه اسلامی دم میزنند اما در عمل هیچ . !!!
مردم غزه وسوریه مهمتر هستند.فعلن هم که صدای اینا به هیجا نمیرسه.
خودمون به درک،، فعلاً بازسازی سوریه واجب تره
دست دیپلماسی ما و کشور دوست و همسایه درد نکنه
تابناک عزیز ... این اخبار رو به ملت نگید چون مردم همه با مشکلات ریز و درشت درگیرند ... اگه راست میگی کاری کن تا مسولین ... با زن و بچه های مقیم خارج برن اونجا یه هفته زندگی کنن.
وقتی میبینیم که مسیولین در کشورهای آفزیقایی چندین کیلومتر لوله گذاری میکند که به انها اب برسانند مگر مردم خودمون واجبتر نیست خلاصه که همیشه میگن مرغ همسایه غازه واقعا متاسفم باید مسیولین خجالت بکش با این کشور ثروتمند
یعنی دولت ناتوان از تامین آب این روستاییان است. اما آیا توان کوچاندن و اسکان آنان در نقاط دیگر کشور راهم ندارد. حتما در شمال خراسان در دامنه کوه های الله اکبر و نظایر آن مناطق خالی از سکنه و اراضی دولتی برای جابحایی دایمی این روستاها وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
کل شرق کشور کم آب هست،چرا صورت مسئله پاک بشه؟؟؟حتما بعد مردم آن مناطق به شمال کوچ کنند؟؟؟مشکل باید از ریشه حل شود،لطف کنند ژن خوبها از فرنگ بیان طرح بدهند...
تابناک عزیز ای صدای مردم. از اعتصاب رانندگان کامیون و تریلرها هم بنویس لطفا
و امروز آقای علم الهدی از اقتدار حرف می زد در نماز جمعه !!!!
که هشتاد درصد مردم استان محروم خراسان جنوبی از بیماری پوستی رنج می برند.
متاسفانه بدعمل کردن به اسلام وبدجلوه دادنآن وتضعیف اعتقادات ملت باعث بلایای طبیعی چون حشک سالی وزلزله وغیره شده وضعیت بهترازاین نخواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
عزیز من چرا چرت میگی؟؟؟؟

اینقدر درک نداری شما که با این خرافات حرف میزنی؟؟؟؟

چشمت رو کی باز میکنی از خوابی که رفتی و خودت رو قانع میکنی با این حرفا؟؟؟؟

پس کشورهای به اصطلاح شما کافر که این همه برکت و بارندگی دارن چی حتما از عمل کردن به دستورات هست!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خو.ب اینهمه نعماتی که بر سر ملل کافر نازل شده است به خاطر چیست ،؟ چین که روز به روز بیشتر پیشرفت می کند چرا به تیر بلا گرفتار نمی شود؟
من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خرافاتیییییی//
پول رو از افریقا لبنان بحرین عراق غزه یمن بیارید اینجا ایران خونه همه ماست. کشور داره از دست میره
چرا بندگان خدا رو رو چند روستا چند روستا کنار هم جمع نمیکنن ؟ تا مترکزتر بشه خدمات داد
غزه و لبنان آب دارن که احیاناً؟
راه برون رفت از بی آبی و نجات مردم که عطش امنشان را بریده در این نیست که آبرسانی از طریق کیلو مترها لوله کشی انجام شود و یا آب شیرین کن بسازیم.راهش خرج کردن پول در سوریه ،عراق ،یمن و احتمالا جاهایست که در آینده کشف میشوند.فقط یک دهم یا یک بیستم از پول کشور خرج این مردم شود و آب در حدی به آنها برسد که اشکنه ای بخورند کافیست.
برای آنهایی هم که نبود آب را درک نکرده اند آب را قطع ،بسته بندی و به خارج بفرستند تا هم ارز جهت خرجهایی که داریم وارد شود و هم این افراد بی آبی را درک و در صواب آن شریک شوند.
مسئولین اینجور مسائل را بلایای طبیعی میدانند لذا با اینکه چندین سال است کارشناسانی نظیر پرفسور کردوانی تذکر میدهند هیچ راهکاری ،هیچ راهکاری ارائه نکردند جز اینکه مدام از مردم خواستند صرفه جویی کنند.این یعنی کشور داری محض.
اين دولت رسما كشور رو ول كرده به حال خودش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
احتمالا منظورتان از دولت فقط دولت روحانی نیست. از تمام نهادهایی است که به عنوان کار فرهنگی بودجه کشور راصرف می کنند ملیاردها دلار پول این ملت بدبخت رو صرف هزینه های در کشورهای دیگر می کنند هم هست
سالهاست که این صحنه ها رو در آفریقا هم نمی بینیم
به نطر من آستان قدس میتونه به جای افطاری دادن در حرم امام رضا(ع) و سایر کارهای تشریفاتی ٬ به این موارد رسیدگی کنه چون حتما زایرین آقا علی بن موسی الرضا(ع) اینجوری راضی ترند که به فقرا و این موارد رسیدگی بشه و خود امام نیز راضی ترند خواهشمند است مسئولین آستان این موارد را در دستور کار خود قرار دهند چون وظیفه مسئولین انقلاب رسیدگی به محرومان است و انها ولی نعمت انقلابند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
دولت وظیفه اش رو انجام نمیده. تو داری از آستان قدس انتقاد می کنی؟
از دوستان عزیزی که اطلاعات کافی ندارند خواهش میشه که بیخودی انرژی مصرف نکنند و نظر ندهند چون به هر حال وضعیت گرانی هست و زود گرسنه میشن ماه رمضونیه ...
هر کس کوچکترین اطلاعاتی در مورد دولت و مجلس ایران داشته باشه به خوبی می دونه که بودجه های فرهنگی و کمک هایی که به کشور های اسلامی دیگه میشه از بودجه ی دولتی جداست و هر وزارت خانه ای برای خودش ردیف بودجه ای داره از جمله وزارت نیرو که مسئول این کار هست .. و بودجه ی دولت هم امسال یک تریلیون بوده ک بودجه ی جاری نهاد ریاست جمهور ۱۱ هزار میلیارد هست که باید دید صرف چه کاری میشه دقیقا!! پس لطفا بدون اطلاع نظر ندید ...
بازم میان اینو تکذیب میکنن
خدا به ما رحم کنه با این کشوری که به این روز انداختیم
حداقل کاش دوباره انتخابات شه و دوستان برای گرفتن عکس سری به این مناطق بزنند
وکوخ نشینی را نابود کردند با بهتر است بگوییم کوخ نشینان را نابود کردند.
انشا الله مدیریت جهان که تمام بشه مشکلات کشور را حل خواهند کرد البته تا اون موقع اگر کسی زنده باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل