بازدید 16929
۷

از جنجال میدان حسن‌آباد تهران تا تخریب «میرملاس» ۱۲ هزار ساله!

تصویری رنج آور و تلخ که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و حتی برخی را بر آن داشت که در اخبار یا ارتباط با رسانه‌ها پیگیر ماجرا شوند و از آن مهم تر، به سکوت مسئولان در قبال رویداد یاد شده، واکنش نشان دهند؛ تکاپویی که برای بروز آن چندین دهه دیر شده بود ...
کد خبر: ۸۰۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 25 May 2018
هفته‌ای به پایان نمی‌رسد، مگر آنکه قلم قرمز روی ردیف یا ردیف‌هایی از فهرست میراث گرانبهای کشورمان کشیده شود، اما این سرعت تخریب مانع از آن نمی‌شود که عده‌ای برای تخریب عمارت هایی از ضلع‌های میدانی در تهران، وامصیبتا سر ندهند!

به گزارش «تابناک»؛ از تخریب چندین خانه تاریخی در شیراز برای توسعه محله تا آوار کردن مسجد حوض معجردار در مشهد مقدس برای باز کردن نمای یک مال گرفته تا آتش زدن عمدی خانه دریابیگی برای خروجش از فهرست میراث ملی و خروج خانه حسام لشکر از آن فهرست با رأی دادگاه در راستای تخریب و ساخت پاساژ، اخبار نومید کننده در حوزه میراث به قدری است که اگر نمونه تاریخ گذشته اش را هم رو کنید، مشتری خواهد یافت!

درست مثل اتفاقی که در روز‌های اخیر در فضای مجازی رخ داد و هنوز ادامه دارد. اتفاقی از جنس انتشار یک تصور و اضافه کردن متنی به عنوان توضیح به آن که بسیاری از مردم با خواندن آن سری به نشان تأسف تکان می‌دهند و رنجور می‌شوند، به ویژه آن‌هایی که علاقه مند به میراث کشورشان هستند و برایشان هر سنگ و خاک و آجری، سنگ و خاک و آجر نیست.

ماجرا از این قرار بود که تصویری از بخشی از عمارت‌های حاشیه میدان منحصر به فرد «حسن آباد» تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که زیرش نوشته شده بود: «کاری که بانک ملی با میدان حسن آباد کرد»؛ کاری که شرحش در تصویر بود. تصویری که در بخشی از آن، عمارت تاریخی و زیبا به چشم می‌خورد و در بخش دیگری از آن، همان عمارت با سازه‌ای زشت که بر آن بنا شده بود، به تصویر کشیده شده بود.

از جنجال میدان حسن‌آباد تهران تا تخریب «میرملاس» ۱۲ هزارساله!

تصویری رنج آور و تلخ که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و حتی برخی را بر آن داشت که در اخبار یا ارتباط با رسانه‌ها پیگیر ماجرا شوند و از آن مهم تر، به سکوت مسئولان در قبال رویداد یاد شده، واکنش نشان دهند. تکاپویی که برای بروز آن چندین دهه دیر شده بود، چون ساخت و ساز صورت گرفته در این میدان، نه مربوط به روزها، ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر، که متعلق به چندین دهه قبل است!

بله، یک تصویر نادرست ـ که دو ضلع متفاوت از میدان را شامل می‌شد، نه یک ضلع، قبل و بعد از یک اتفاق شوم را ـ بسیاری را به خطا دچار کرد تا هیچ رهاوردی به دنبال نداشته باشد. تکثیر یک اشتباه در ابعاد وسیع که حواشی زیادی آفرید و به رغم تکذیب ماجرا، هنوز ادامه دارد. جالب آنکه برخی فهمیده‌اند که بلای نازل شده بر سازه‌های پیرامون میدان، مربوط به چهل سال پیش است و در موضعی جدید، خواستار برچیدن بنای بانک توسط مسئولان شده اند.

رویکردی که چه بسا قابل اعتنا هم به نظر برسد، اما آرمانی‌تر از چیزی است که انتظار تحققش را داشته باشیم. از این روی می‌گوییم آرمانی و ورای آن است که اخبار فراوان حوزه میراث پیش رویمان قرار دارد و مانع از آن می‌شود که انتظار داشته باشیم مسئولانی که حیات برخی میراث را نمی‌توانند حفظ کنند، بتوانند هزینه گزافی صرف خرید بانک ملی کرده و عمارت زشت شده حسن آباد را احیا کنند.

مسئولانی که تفاوت چندانی با خیلی از ما‌ها ندارند؛ مایی که برای زخم وارد آمده بر چهره حسن آباد نگران می‌شویم و افسوس می‌خوریم و موضع می‌گیریم، ولی بی خبریم در دیگر نقاط کشور و بر سر میراث‌های بی قیمت آن‌ها چه می‌آید، که اگر بی خبر نبودیم، یک بار هم برای امثال «میرملاس» هشتگ می‌زدیم و اظهار تأسف می‌کردیم.

برای گنجینه پارینه سنگی کوهدشت که نه مسئولان آن گونه که باید هوایش را دارند، نه مردم و بازدیدکنندگان و نه کاربران فضای مجازی و خیل جمعیتی که اگر برای حفظ میراث ارزشمند میهنمان گام بردارند، بعید است این همه اخبار ناخوش از حوزه میراث به گوش برسد!

 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۷
واقعیت این است که این میزان از نااگاهی مردم به عملکرد رسانه ها و به خصوص عملکرد انحصاری صدا و سیما برمیگردد که از کمترین هزینه ها برای آموزش و پوشش برنامه های مستند در موضعات متفاوت مانند میراث فرهنگی دریغ می کند.
با بررسی ساده شبکه های خارج از ایران می توان فهمید چند ساعت در روز برنامه های مسند در موضوعات تاریخی، فرهنگی، زیست محیطی، حیات وحش و ... ارایه می گردد و البته که در کشور ما درصورت تهیه یک مستند هم سمت و سوی خاصی هدف قرار میگیرد.
نتیجه این عملکرد، فرهنگ و دانش عمومی ضعیف جامعه است که آثار آن هم در اخباری از این دست نمود پیدا میکند.
همانطور که کتابخانه شهید باهنر در باغ فردوس تجریش را که مانع دیده شدن بنای باغ فردوس و موزه سینما بود به کلی خراب کردند ، باید ارتفاع ساختمان بانک ملی حسن آباد نیز هم تراز با بنای تاریخی و زیبای میدان حسن آباد شود
حفظ آثارذتاریخی کیلویی چنده؟!!!! فقط پول ومنفعت شخصی بقیه هیچ !!!!!!!
به تاریخ اهمیت نمیدهد
آیا ساختمان بانک ملی جنب میدان حسن آباد ،را یک شبه برپا نمودند؟ حداقل سه سال زمان برده است ؟ چرا مسولین خود را به خواب میزنند ؟ آیا اگر هزینه ها از جیب شخصی بود اینگونه عمل میکردند ؟،،،
تابی تا چند سال دیگر احتمالا هیچ اثری از تاریخ گذشته ایران دیده نمی شود،
از جنجال میدان حسن‌آباد تهران تا تخریب «میرملاس» ۱۲ هزارساله!
خدارو شکر -
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار