بازدید 7765
جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی:

باورهای فردی و اجتماعی مردم به سمت «غم» میل می‌کند/وقتی کسی نمی تواند شکم زن و بچه خود را سیر کند چگونه شاد باشد؟/شادی رشد اقتصادی به همراه دارد

خیلی صریح بگویم، مردم ایران شاد نیستند. باید بپذیریم شادی اساس همه چیز است؛ کشوری مثل هند مردم فقیری دارد، اما میزان شادی آن از ایران بیشتر است.وقتی سه و نیم میلیون نفر جوان بیکار در کشور وجود دارد، این جوانان هرگز طعم شادی را نخواهند چشید.
کد خبر: ۸۰۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 24 May 2018

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم، هیچ شادی‌ای در کشور وجود ندارد، سریعترین راهکار افزایش نشاط را برگزاری مراسم‌های کم‌خرج شاد عنوان کرد.

به گزارش «تابناک» امان الله قرایی مقدم (جامعه شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی) در گفت‌وگویی درباره میزان شادی اجتماعی در کشور گفت: خیلی صریح بگویم، مردم ایران شاد نیستند. باید بپذیریم شادی اساس همه چیز است؛ کشوری مثل هند مردم فقیری دارد، اما میزان شادی آن از ایران بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه موضوع کار بر شادی اجتماعی تاثیر مستقیم دارد، به خبرنگار ایلنا گفت: وقتی سه و نیم میلیون نفر جوان بیکار در کشور وجود دارد، این جوانان هرگز طعم شادی را نخواهند چشید. رکن دیگر شادی اعتماد به آینده است. ما الان نه میلیون جوان آماده به ازدواج داریم، اما وقتی این جوان هیچ تصویر واضحی از آینده خود ندارد چگونه شاد باشد؟

قرایی مقدم ادامه داد: مسئولان اعلام کرده اند که آمار طلاق در یکسال گذشته بالا رفته است؛ خب بالا رفتن این آمار شادی را در کشور از بین می برد. توجه بیش از پیش به هنر نیز از رکن‌های دیگر شادی است که متاسفانه در کشور غفلت خاصی در این خصوص دیده می شود. بر طبق اصل اصالت وجود ژان پل سارتر آدمی نمی تواند وقتی غمی در نزدیکی خود می بیند، احساس شادی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسلام در ذات خود دین شادی است، گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان، این دین را در غم پراکنی می بینند، در حالی که اصلا اینطور نیست. واقعاً باید قبول کنیم هیچ شادی‌ای در کشور وجود ندارد؛ موسیقی کجاست؟ خنده کجاست؟ نشاط کجاست؟ باور کنید شادی حتی در رشد اقتصادی هم موثر است و موجب دلبستگی به نظام و کاهش انواع آسیب های اجتماعی می شود. بنابراین شادی از لحاظ اقتصادی، روانی و روحی و نقش مهمی دارد.

قرایی مقدم با اشاره به مقالات و تحقیقات دانشمندان غربی خاطرنشان کرد: جامعه شناسان غربی می گویند ما اگر حتی یک دلار برای شادی اجتماعی خرج کنیم هزار دلار از آن سود خواهیم کرد. حاصل تحقیقی در دانشگاه واشنگتن دی سی نشان می دهد هر چه فرد شادتر باشد، سلامت او نیز تضمین شده‌تر خواهد بود. آیت‌الله مطهری نیز در کتاب هایش به ارتباط شادی و آرامش روحی اشاره کرده است.

وی با تاکید بر برخی نارضایتی های شغلی موجود در کشور و نیز حقوق نگرفتن برخی کارگران در چند ماهه اخیر این عوامل را از علل شاد نبودن مردم دانست و ادامه داد: وقتی کسی نمی تواند شکم زن و بچه خود را سیر کند چگونه شاد باشد؟ طبیعتاً در چنین حالتی و با این تورم مردم ترجیح می دهند گریه کنند تا شاد باشند. طبیعتاً شادی حتی راندمان کاری فرد را نیز بالا می برد و رشد اقتصادی به همراه دارد. شادی باید در فرهنگ کشور نهادینه شود. اگر جامعه سلامت می خواهیم شادی را باید بیشتر کنیم.من تعجب می‌کنم از اینکه چرا امسال ماه رمضان در کشور ماه شادی نیست.

وی با بیان اینکه باورهای فردی و اجتماعی مردم هم به سمت غم میل می‌کند، ادامه داد: شما ببینید برنامه های شاد سیما چقدر بیشتر از سایر برنامه ها مخاطب پیدا می کند. ما ظرفیت‌های بسیار تاریخی در کشور داریم که می تواند قطب گردشگری دنیا باشد. اما این مستلزم آن است که گردشگر از شاد بودن و جایگاه ایران در بین مردم شاد جهان اطمینان حاصل کند. طبیعتاً اگر جامعه شاد نباشد حتی گردشگری هم به رکود کشیده می شود. باور کنید شادی حتی جلوی اعتراضات مردمی را هم می گیرد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان سریعترین راهکار افزایش شادی را برگزاری مراسم‌های کم‌خرج شاد در کشور دانست و گفت: اجازه بدهیم مردم، دختر، پسر و جوانان‌مان بخندند، اوقات فراغت و مفرح داشته باشند؛ تلاش کنیم مردم را آهسته آهسته از مشکلات روزمره زندگی و جامعه دور کنیم. باور کنید این کارها نیازمند صرف هزینه زیادی هم نیست. برگزاری کنسرت ها، ساخت فیلم و سریال های شاد، توجه به انعکاس اخبار شاد در رسانه ها به جای دقت به خبرهای غم‌پراکن از راه های کم هزینه افزایش شادی در جامعه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴۸
عزیزم وقتی طرف نمیتونه شکم زن بچه شو سیر کنه از صبح تا شب کار میکنه برای یه چندرقاز بعد یارو چون ژن خوبه تموم زندگیش ناز و تعمنه چطوری دیونه نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
ولی افسردگی در بین پولدارها هم کمتر از مردم متوسط به پایین نیست.
باید قبول کنیم که زندگی کردن بلد نیستیم.
در هند بیش از 70 درصد مردم یخچال ندارند، اما شادتر از ایران هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
پس چرا بيشترين امار خودكشي ، مصرف داروهاي ضد افسردگي و آرام بخش و بالاترين درصد جنايت و قتل در كشورهاي پيشرفته است؟؟؟
چنان رونق اقتصادی ایجاد خواهیم کرد که مردم دیگر به این ۴۵۰۰۰ تومان یارانه نیاز نداشته باشند.
دولتمردان و مجلسیان این نوشته را بخوانید و برای این مملکت فکر اساسی کنید با سلاح اتمی و جنگ مشکلات حل نمی شود حیف است این مملکت به این روز بیفتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
نمی دانم شماها چرا گیر به توان دانشی و هسته ای ایران دادید تا مشکلات را حل کنید.
تا الان که از قدرت خود گذشتیم بیکاری و رکود بیشتر و ناامنی از طرف خارجی ها بیشتر شده است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
راه حلت رو بگو. چرا همش انتقاد می کنید شماها؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
نون در غمگین کردنه و سرو کله زدن الان
اینجا کشور غمه_غیر از غم بدبختی برای مردم هیچی نداره_شادی فقط مخصوص برخی _مثل خاوری الان تو کانادا با پول ملت خوش گزرانی میکنه_
دوباره یکی پاشو تو کفش دیگران کرد .اینایی که نوشته ربطی به جامعه شناسهانداره..
چشم بسته غیب گفته. اینا که همه میدونیم.
قربان آدم چیز فهم ما هم همین را می گیم که شکم گرسنه دین و ایمان ندارد. ولی کو گوش شنوا
البته فقط فقر نیست که غم می آورد . به نظر من پمپاژ خبر های بد ، توسط صدا و سیما ، به اندازه فقر و یا بیشتر ، در دپرس شدن مردم نقش دارد . تا حالا به این فکر کردین که اکثر سریالهای ما ، از قبرستان و شیون بر روی قبر شروع می شود ؟ و یا تا حالا فکر کردین که چند درصد از اخبار صدا و سیما به جنگ در خاورمیانه اختصاص دارد ؟
چرا باید مردم ما لحظه به لحظه از اخبار یمن و سوریه و نوار غزه با خبر بشوند ؟
این همه اتفاقات خوب هر لحظه در جهان در حال وقوع است . چرا سهم ایرانی ها از این همه شادی در حد صفر است ؟
سالانه صدها جشنواره در دنیا بر پا می شود . آیا مردم ما اسم و رسم یکی از آنها را می داند ؟ چرا باید هر روز پنجاه بار اسم بشار اسد را بشنویم اما ندانیم در فلان کشور در سال نو ، چه سنت های خوب و پسندیده ای هست ؟
مردم ایران افسردگی سیاسی گرفتن
خیلی ساده به شما عرض میکنم علت غم و اندوه چیه: تورم ، تورم و تورم. وقتی شما مطمئن نیستی که پس انداز ریالی ات تا سال آینده چند درصد ارزش خودش رو از دست میده دچار اندوه میشی. من مادی نیستم، ولی زندگی سالم خرج داره.
اخه برخی فقط سینه زنی و نوحه خوانی را میپسندند و شادی را باعث تمایل به زندگی میدانند در حالیکه اینها اعتقاد دارند نباید به زندگی دلبسته بود .و فکر میکنند که انسان به دنیا میاید تا با مرگ اونهم تکه تکه شدن به تکامل برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
البته اعتقاد دارند که باید از مواهب دنیوی به اندازه کافی بهره ببرند.
آقای دکتر
خلاصه اینکه نان یک عده ای از راه غمگین کردن مردم است.
حرف از کنسرت و برنامه شاد برای جوانها میزنید . مگه میشه ؟ مگه داریم؟ برای ما مشهدیها طبق فتوای بزرگان مشهدکنسرت وبرنامه شاد ایجاد هیجان میکند وهیجان هم گناه است ولذا اجازه برگزاری کنسرت نداریم . اگر خواستیم شاد باشیم یا باید درنمازجمعه شرکت کنیم که حرام نیست یا فقط برویم زیارت .اگر هم خیلی خیلی خواستیم شادباشیم منتظر باشیم تا راهپیمایی در حمایت یا برعلیه کشوری برپا شود وآنجا برویم احساس شادی کنیم . الان هم روز قدس نزدیک است طبق دستور بزرگان جوانان برومند اجازه دارند در این راهپیمایی شرکت نمایند واندکی شادی بخودشان وارد نمایند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
از هر صد هزار نفر مشهدی چند نفر می توانند بروند کنسرت؟!
شما درد دل های خود را دارید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
ناشناس 13:37 کمی افق دیدت را گسترده تر کن
ایران گورستان شادی واخلاق شده
در فرهنگ ما فقط عزاداری وجود دارد
شاد باشی ملحد؟! لهو و لعب؟ لابد بعدش میخوای بگی سهم نفتم کو. باید غمگین باشید تا به راه ایمان به پروردگار بیاید
بنا به فتوای ایت الله علم الهدا ، اظهارات اقای امان الله قرایی مقدم (جامعه شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی) صدیت با پیامبر است و لذا حکم این استاد دانشگاه در دادگاه فکری علم الهدا محارب و سب نبی محسوب میشود .
اختلاف فکری تا کجاست ؟ ملت کدام را انتخاب کند ؟ و شاید راه سومی باشد که ملت بدون توجه به این دو بینش راه خود را طی میکند که نه قابل پیگیریست و نه قابل پیگیری .
اي دريغ از عمر تباه شده ما شاغل بيكار متاهل مجرد همه غمگين هستند فقط اقليتي 1هستند كه خوشحالند. تصور كنيد اون كارگري رو كه متاهله و شغلش آزاده و از صبح ميره براي كار بيرون و عصري نااميد برميگرده سمت خانه كه تعداد انها هم كم نيست .
واقعیت بیش ازینهاست
تمام فیلم های تلیوزیون فقط مرگ و عزا پخش می کند
حتی سریالها هم درباره مرگ و مردن و تصادف است
ماه عسل هم که کلا مرگ
بهتره که نظر علمایی چون علم الهدی را نیز در مورد برگزاری کنسرت جویا شویم.
تمام فیلم های تلیوزیون فقط مرگ و عزا پخش می کند
حتی سریالها هم
آقای قرایی بازنشسته دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی فعلی) هستند چگونه ایشان استاد دانشگاه شهید بهشتی هستند. لطفا توصیح دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
خیلی زرنگی راجع به محتواش نظر بده،
اصلا فرض کن استاد دانشگاه نیست
سلام
بسیار عالی
به نظر من باکمترین هزینه می شود در پارک ها و میادین نسبت به برگزاری مراسم اقدام کرد.
چه می شود یک روز ه مراسم دو استقامت در نواحی مختلف بر گزار کرد و هزینه انرا بانکها و عض از نیروهای کمکی را نهادهای مردمی انجام دهند.
مگر نمی شود یک روز را تیمهای ورزشی در یک منطقه و یا پارک برنامه تمرینی بر گزار کنند.
یک روز را مسئولین در کنار مردم در اجتماعات حضور داشته باشند..
چرا این همه بانک خصوصی توان هزینه کردن یک برنامه شاد برای مردم را تقبل نمی کنند.
هزاران برنامه شاد است که فقط کافی است خود مردم اجاه هنر نمایی داشته باشند انگاه خواهید دید با کمترین هزینه شادی در مردم و لبخند بر لبان انها قرار میگیرد..
شادی کم کننده استرس در جامعه . ایجادروابط و حس همراهی در مردم ایجاد میکند.
حقیقت این است که برخی غم و فقر را مانند راهکاری تلقی می کنند که به نوعی بیمه کننده آینده آنان است، یعنی مردم غم زده و ندار و فقیری که هیچوقت فرصت نکرده اند لذت زندگی را بچشند، آماده اند تا هر زمانی از هست و نیست اندک خود دست بشویند و جانشان را در راه این و آن فدا کنند!!! حتی برخی گفته اند که حرف های که درباره رفاه و زونق زندگی مردم گفته شد، عامل بدبختی و انحراف است.
ما را غم تو برد به سودا
کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد......یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد
شادی؟چی هست؟ مردم از گرسنگی می میرن به خدا آخه اینم شد زندگی
استاد ما شاد شادیم.کی گفته شاد نیستیم ،فقط کمی از سن ازدواج فرزندانمان گذشته وناراحتیم وگرنه بی پولی ،هزینه های گزاف درمان ،مخارج زندگی ،به هم پریدن در خیابان ،وسایر موارد مارا شاد می کند.فقط خیلی کوچولو اخبار سیما خم به یکی از ابروهایمان می آورد.اگر دقایقی هم دیدید که زبانم لال شاد نیستیم به خاطر اینه که داغ لبنان ،غم یمن ،شاد نبودن مردمان ،افغانستان ،عراق وامثال اینها را از سیما می بینیم آنهم سیمای دیگر رقص وپایکوبی لبنانیها وفلسطینیها را نشان می دهد ما را دوباره شاد می کند.بابا ما از شادی داریم خفه می شیم،آنوقت می گویید شاد نیستیم
از علمالهدي بخوان نظر بده
با راهکارهای بسیار ساده ای می توان علیرغم بحران تحریم و شرایط وخیم اقتصادی روحیه مردم را حفظ کرد مثل تسهیل در هزینه های سفر داخلی و مناسب سازی فضای اماکن سیاحتی مثل جزایر جنوب جهت جلوگیری از هدر رفتن و خروج ارز مسافرتی و کنار گذاشتن تفکراتی در برگزاری کنسرتها و مراسمی مثل جنگهای شادی ولی متاسفانه تفکراتی در جامعه با وجود شرایط وخیم روحی روانی اقتصادی مردم حتی مجال بروز شادی مقطعی را نیز نمی دهند
استاد جان
باور کن
6ماهی است که اصلا نه تبسم زده ام و نه خنده
ولی یه چیزی بگم
خدا را شکر فول گریه کرده و افسرده ام !!!
چند سال پیش یکی از کمدین های قدیمی را در مترو دیدم و پس از احوالپرسی علت کم کاری و عدم حضورش را جویا شدم و اایشان در پاسخ گفت : وقتی کار میکنیم و صدا وسیما پخش نمیکند و میگوید خنده اش زیاد است! ؛ دیگر چکار کنیم؟!!... و من واقعا متاسف شدم
تابناک هم یکی از بنگاه های غم پراکنی در کشور هست.
اخبارش یکی در میون راجع به حادثه و مرگ و مریضی و ... هست
"" واقعاً باید قبول کنیم هیچ شادی‌ای در کشور وجود ندارد"" اين سخن ايشان است. خيلي مطلق گرا نظر داده اند و موضوع را كاملآ سياه و سفيد ديده اند. اما واقعيت اين است كه اين مسائل نسبي است و ربط دادن كلي آن فقط به مسائل اقتصادي درست نيست.
چه بسيار مردم با درآمد متوسط كه شادند و چه بسيار مردم ثروتمند كه قرص اعصاب مي خورند. پس منشاء شادي را بايد دقيقتر بررسي كرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
سا آقازاده و ژن برتری یا از نوچه هایشان
چه انتظاراتی همینکه خدا این فرصت الهی را بهتون داده برید خدا را شاکر باشید میخواستید تو بلاد کفر وفساد مثل امریکا اروپا کانادا زیر بیرق کفر زندگی کنید برید جهنم ؟
فیلم های خوب نگاه کنید شبها هم زود بخوابیدیکمی هم ورزش کنیدهر ورزشی که شد حتی ورزش در منزل، و منتظر باشید و امیدوار به روزهای بهتر
بیچاره ملتی که باید شادیش را گدایی کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار