بازدید 8458

تا زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی، وضعیت اداره کل شاهرود تغییر نمی کند/ سمنان تنها استانی است که اداره راه و ترابری دارد!

چند روز گذشته، شهرستان شاهرود صحنه اعتراضات گسترده مردم بود؛ البته شدت این اعتراضات و جنس آن با اعتراض هایی که در کازرون رخ داد، متفات بود. تنها خواسته مردم این شهرستان این بود که اداره کل راه و ترابری از این شهرستان به شهر سمنان منتقل نشود.
کد خبر: ۸۰۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 23 May 2018

تا زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی، وضعیت اداره کل شاهرود تغییر نمی کند/ سمنان تنها استانی است که اداره راه و ترابری دارد!در چند روز گذشته، شهرستان شاهرود صحنه اعتراضات گسترده مردم بود؛ البته شدت این اعتراضات و جنس آن با اعتراض هایی که در کازرون رخ داد، متفات بود. تنها خواسته مردم این شهرستان این بود که اداره کل راه و ترابری از این شهرستان به شهر سمنان منتقل نشود.

به گزارش «تابناک»؛ گزارش ها و تصاویر منتشره در شبکه‌های مجازی، حاکی از آن است که مردم شاهرود در اعتراض به طرح انتقال اداره راه به سمنان اعتراض کرده و خواستار توقف طرح شدند. مردم در شعارهای خود، همچنین خواستار بازگشت تمام اداراتی شدند که پیش از این، از شاهرود به مرکز استان سمنان منتقل شده بودند.

اما نکته جالب در این میان که این اعتراضات را عجیب می نماید، این است که از سالها قبل، اداره‌ای به نام اداره کل راه و ترابری وجود نداشته و از خرداد سال ۹۰ و پس از ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی ـ که تبدیل به وزارت راه و شهرسازی شد ـ این اداره کل در تمام استان ها تغییر ماهیت داد، ولی این ادغام در همه استان‌ها به جز استان سمنان اجرا شد.

با این حال با گذشت هفت سال از اجرای این مصوبه، مشخص نیست، چرا مردم و مسئولان این استان، حاضر به پذیرش و تمکین از قانون نشده اند و جالب تر اینکه نماینده این شهرستان نیز به جای حمایت از اجرای قانون، طرف مردم را گرفت و به نوعی مانع از اجرای قانون شد.

حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: اوضاع در شاهرود آرام است و مردم از قانون تمکین کرده و از رئیس جمهور نیز به دلیل دستور خوبی که دادند، تشکر کردند.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر، این موضوع، مطابق دستور رئیس جمهور در خصوص اداره راه و شهرسازی تا زمان تصمیم گیری مجلس بر انفکاک دو وزارت خانه مسکوت خواهد ماند. اگر تصمیم بر انفکاک نباشد و وزارت راه و شهرسازی ابقا شود، قطعا و یقینا باید وزارت راه تدبیری بیندیشد تا منافع مردم شاهرود تأمین شود.

حسینی شاهرودی گفت: هفتاد سال است اداره کل راه و ترابری به جهات فنی و کارشناسی و همچنین به جهت اینکه در مرکزیت راه های استان واقع شده، در این شهرستان است؛ بنابراین، وزارت راه باید تدبیری بیندیشد که این اداره جابجا نشود.

وی ادامه داد: این موضوع آنقدرها هم بعد امنیتی نداشت، ولی به یک بحران امنیتی تبدیل شد و بی تدبیری برخی از مسئولان در وزارت راه و شهرسازی ـ که به علقه و احساسات مردم توجه نداشتند و واقعیت های جامعه را ندید گرفتند و صرفا به قانون متوسل شدند و این اقدام صورت گرفت، غافل از اینکه در قانون 1331 قائل بر این بوده که باید مرکزیت چندین اداره به جهات فنی در شاهرود باشد و هیچ قانون دیگری این را نقض نکرده است، چون در جایی اشاره به جابجایی نشده بود ـ باعث شد مردم نیز به موضوع واکنش نشان دهند و زمانی که این بی تفاوتی ها را دیدند، اعتراض خود را آرام و با نجابت به گوش مسئولان رساندند.

این نماینده در خصوص اوضاع کنونی آنجا نیز گفت: هم اکنون بازار فعال شده و اوضاع به حال عادی بازگشته و خوشبختانه نه شعار هنجارشکنی در آنجا سر داده و نه درگیری ایجاد شد. کلا اعتراضات بسیار آرام بود و حتی با کسی برخورد فیزیکی یا دستگیر نشد.

اما احمد همتی، نماینده مردم سمنان در خصوص اعتراضات اخیر مردم شاهرود در مورد انتقال اداره کل به مرکز استان سمنان گفت: در خرداد ۹۰ ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی را داشتیم که تبدیل به وزارت راه و شهرسازی شد، این ادغام در همه استان‌ها اجرا شد به جز استان سمنان که به دلیل یکسری قانون‌شکنی، مانع این ادغام شدند.

نماینده مردم سمنان تصریح کرد: در سال ۹۵ هم مصوباتی در خصوص راهداری ها تصویب شد که در آنجا هم به دلیل قانون شکنی ها مانع اجرای این قوانین در سمنان شدند. این مسائل باعث شده بود، اداره تابع وزارت راه و شهرسازی در سمنان، ساختار اداری متفاوتی از سایر استان ها داشته باشند. به همین دلیل، در روند کاری و وضعیت بودجه وضعیت نامناسبی داشتیم، چون همه استان ها با اسامی جدید دریافت بودجه داشتند، سمنان با اسم و روند قدیمی اداری دریافت بودجه داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی مصمم است در سمنان هم قوانین را مانند سایر استان‌ها اجرایی کند. طبق مصوبه شورای عالی اداری و با امضای رئیس‌جمهور و طبق قانون تقسیمات کشوری و دستور وزیر راه و شهرسازی، قاعدتا باید اداره کل جدید در مرکز استان مستقر باشد.

با توجه به اظهارات دو نماینده و همچنین دستوری که از سوی رئیس جمهور صادر شده، گویا قرار نیست، شکل این اداره در استان تغییر کند. برآیندها نشان می دهد، به این زودی ها قرار نیست ماهیت این اداره تغییر نماید، در صورتی که این عمل کاملا خلاف قانون است و اگر قرار به استقرار اداره کل در شاهرود است، باید با عنوان کامل و وظیفه اصلی خود مستقر شود، ولی مشخص نیست، تحریکات مردم از سوی چه کسانی صورت گرفته و هدف از این کار چه بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۱
از اول ادغام این دو اداره کل کار اشتباهی بود.. هیچ ربطی به هم نداشتند و ندارند
بدون توجه به عمق موضوع یادداشت نوشتی و دست آخر هم یک پاراگراف نتیجه گیری غیر حرفه ای داشتی... نمرت 10 اون هم فقط به خاطر این که نظر دو تا نماینده رو بی طرفانه پوشش دادی
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
پنج نمره دیگم بخاطر کج فهمی اصل موضوع و سفارشی بودن مطلب کم کن.واقعا تابناک تیتریک اش این مقاله است؟وااسفا
جای تاسفه که با دسیسه اداره کل راه وترابری و اداره راه اهن وشرکت نفت به شا هرود بردن وباعث مشکلاتی شدن .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
کاملاً درسته، البته از ابتدا با دسیسه ، سمنان را علی رغم جمعیت کمتر، مساحت کمتر و ... به عنوان مرکز استان تعیین کردند.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
دسیسه اینکه یه مرکز استان بیاد کلیه صنایع و امکانات رو فقط صرفا تو مرکز استان مستقر کنه و در حالی که تمام شهرستانهای استان مردم مجبور به مهاجرت به دلیل بیکاری ونبود امنیت شغلی ونبود منابع هستند در سمنان چند هزار غیر بومی اسکان داده شده اند تا جوابگوی نیروی کار مورد نیاز باشند
سلام به نظرتون کدام مرکز استان هست که جمعیت و مساحتش از شهرستان کم تر باشد اما مرکز استان باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
شاهرود به دلیل جمعیتی بیش از دو برابر و مساحت شهری مشابه و بافت شهری و ...در سه دهه قبل با سیاست انقباضی استان عقب نگه داشته شد و در ازای ان مرکز استان با گسیل کردن امکانات و منابع دولتی از شهری که بدلیل هوا و آب و .. به شهری مهاجرت خیز تبدیل شده بود ف پیشرفت قابل ملاحظه ای نمود و برعکس شهر زیبای شاهرود با آن منابع و شرایط و موقعیت عقب گرد داشت . شهری با توان مردمی و استعدادهای فراوان و بیشترین درصد قبولی در دانشگاههای خوب در سالهای نچندان دور و بعضا رتبه اول در کشور الان به شهری مرده با خیل عظیم بیکاران تحصیلکرده و مهاجر خیز تبدیل شده است.
همیشه پای یک نماینده درمیان است.
در هر دوطرف
کلا اداره راه و شهرسازی به شاهرود متقل بشه
ما بیچاره ها به فکر چی هستیم اینا به فکر چی هستن. خدایا
« به علقه و احساسات مردم توجه نداشتند و واقعیت های جامعه را ندید گرفتند و صرفا به قانون متوسل شدند و این اقدام صورت گرفت»
رای دادن ،ایجاد قوه مقننه و همه وهمه برا ی تدوین و تصویب قانون تشکیل شده تا هر کسی سلیقه ای و دلبخواه خودش کاری نکند.متاسفان این نماینده ،قانون را با خاله بازی اشتباه گرفته.
اگر در اجرای تمام قوانین تبصره ی احساسات مردم نواحی مختلف و علقه ها آنها نیز گنجانده شود یعنی قانون ،قدرت و شدتش میتواند متاثر از حواشی محلی که قرار است اعمال قانون شود ،باشد.واقعا برای این نماینده متاسفم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
ماهم برای این همه تبعیض وبی عدالتی تاریخی درحق شاهرود ،بزرگترین وپرجعیت ترین شهراستان بامردمانی
بافرهنگ وتمدنی غنی متاسفیم ...شاهرود قاره کوچک استحقاق استان شاهوارشدن را دارد.
احتمالا يك عده حقوق مفت مي گرفتن...الان با جابجايي نونشون آجر ميشه
کجا گفته همه امکانات باید تو مرکز استان جمع باشه بقیه شهرها هیچ نداشته باشند و هیچ پیشرفتی نکنند لا اقل به دامغان هم یک اداره کل میامد تا توسعه متوازن باشد .شاهرود حق دارد چون 60سال یک اداره کل در یک شهر هویت گرفته .خب در شاهرود باشد اشکال شرعی دارد
خوبه که رئیس جمهور میگه دولت باید کوچک شه از این طرف چهار تا دهات پایین تهران و دارن استان میکنن که استانداری ادارات کل و هزار داستان دیگه تاسیس بشه و کلی دولت بزرگتر شه از این طرف وزارت خانه اضافه میکنن که هرکدوم یعنی 2000 نفر بیشتر خیلی عالیه عالی حتما دولت کوچیک خواهد شد
وقتی حق مردم مظلوم شاهرود توسط سمنان خورده شده و میشود قانون شکنی نیست ماندن یک اداره در شاهرود قانون شکنی است. بترسید از بی عدالتی
مسئولان که خدای مدیریتند
البته در ریخت و پاش کردن بیت المال و حوادث این چنینی
به نظر من مردم شاهرود باید این اداره کل رو میدادن ولی خواستشنو بالاتر می بردن و خواستار استان شدن میشدن.شاهرود با این وسعت و جمعیت و منابع عظیم معدنی و موقعیت عالی مستعد استان شدنه...
دولت کشور را در آستانه نابودی و تجزیه قرار داده وزارت راه که چیزی نیست که آن را از قبل باادغام مسکن بطور کل نابود کردند.
شاهرود از هر نظر بیشتر لایق مرکز استان بودن هست و باید ابن عملی بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان