بازدید 12061

بحران قارچ‌های سمی و ۴ پرسش کلیدی که مغفول مانده است!

آمار جان باختگان و آسیب دیدگان مصرف قارچ های سمی همچنان رو به افزایش است؛ خبری هولناک که ظاهراً قرار نیست «به روز رسانی» آن متوقف شود! این را می شود از دست به دست شدن اخبار مرتبط با این مسأله در روزهای اخیر برداشت کرد که موج نگران کننده ای را در میان شهروندان ایجاد کرده است، ولی مسئولان چندان توجهی به آن نمی کنند.
کد خبر: ۸۰۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 22 May 2018

بحران قارچ‌های سمی و ۴ سئوال کلیدی که مغفول مانده است!آمار جان باختگان و آسیب دیدگان مصرف قارچ های سمی همچنان رو به افزایش است؛ خبری هولناک که ظاهراً قرار نیست «به روز رسانی» آن متوقف شود! این را می شود از دست به دست شدن اخبار مرتبط با این مسأله در روزهای اخیر برداشت کرد که موج نگران کننده ای را در میان شهروندان ایجاد کرده است، ولی مسئولان چندان توجهی به آن نمی کنند.

به گزارش «تابناک»، چند روزی است، اخبار نگران کننده ای پیرامون مرگ و مصدومیت جمع بسیاری از شهروندانمان به واسطه مصرف قارچ های سمی در شهر و استان های مختلف کشور منتشر می شود؛ اخباری که حکایت از یک جریان هولناک و خسارت سنگینی دارد و گویا قرار نیست به این زودی و سادگی ها پایانی برای آن متصور شویم.

آمارها نشان می دهد، در روزهای گذشته و به واسطه مصرف قارچ های سمی، بیش از هزار تن مسموم و تعدادی از آنها نیز کشته شدند. این آمار تنها مربوط به یک استان نیست و در استان هایی چون آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان موارد فراوانی از فوت و یا مسمومیت شدید شهروندان از این طریق منتشر شده است.

کشته شدن بیش از یازده شهروند به دلیل مصرف قاچ های سمی که از طریق دست فروش ها در سطح شهر و روستاهای کشور به فروش می رسد و بعضاً در برخی فروشگاه ها وجود دارد و نیز مسمومیت صدها شهروند که عمدتاً در رشته کوه های زاگرس زندگی می کنند، آنقدر نگران کننده هست که در این باره چهار سؤال کلیدی را مطرح و فعل و انفعالاتی که در این رابطه رخ داده است، مرور کنیم.

به ویژه به این دلیل که دیگر این موضوع را نمی توان به عنوان یک خبر عادی و حادثه ای کوچک تلقی کرد و ابعاد خسارات آن چه به لحاظ جمعیتی و چه به لحاظ جغرافیایی گسترش شدیدی داشته است.

1 ـ چه بر سر دستفروشان آمده است؟

مگر نه اینکه مکانیزم تهیه و توزیع قارچ های کوهی و ارگانیک، مکانیزمی قدیمی و سابقه دار است؟ پس چگونه شده که در ماجرای قارچ های سمی شاهد بروز مشکل در چندین و چند استان کشورمان هستیم؟ آیا یکباره کوه گردها و افراد شاغل در این حرفه، همگی با هم در شناخت قارچ های مضر و مفید به اشتباه افتاده‌اند و فروشندگان این دست محصولات هم نتوانسته‌اند این اشتباه را تشخیص داده و تصحیح کنند؟

دو راه برای تهیه و فروش قارچ های خوراکی در کشور وجود دارد؛ نخست قارچ های پرورش یافته و مورد تأییدی که دارای مکانیزم و دقت نظر بالایی است و نظارت بر آن ها کار چندان دشواری نیست. دیگر چیدن قارچ های کوهی توسط کوه گردهای با سابقه که به خوبی تفاوت میان قارچ خوراکی و سمی را می دانند و در گذشته نیز به همین منوال عمل کرده اند.

اکنون به راستی چه اتفاقی افتاده است که کوه گردها در تشخیص تفاوت میان قارچ سمی و خوراکی با مشکل رو به رو شده اند و شهروندان نیز با اعتماد بالا به دست فروشان غیر قابل تأیید از آن ها قارچ سمی خریداری و مصرف می کنند؟

2- ناظران و بازرسان کجا جا مانده‌اند؟

مگر نه این که در حوزه غذا و دارو و تنظیم فعل و انفعالات بازار، ده ها دستگاه عریض و طویل چون سازمان غذا و دارو، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، اداره امور اماکن نیروی انتظامی و... مشغول به فعالیت هستند و با هزینه های گزاف و میلیاردی، وظیفه رسیدگی به تخلفات و اشکالات این بخش ها را بر عهده دارند؟ به راستی این دستگاه های دولتی و غیر دولتی و مسئول در رابطه با این بحران وحشتناک دقیقاً چه نقشی را بازی و چگونه به مسائل را رسیدگی کردند؟ اگر این دستگاه ها به وظایف خود به خوبی عمل می کردند، آیا باز هم شاهد چنین رویداد تلخی بودیم؟

3- چه بر سر نهادهای اطلاع رسانی آمده است؟

بحران قارچ های سمی و خسارات برآمده از آن که گفتیم جان بیش از 11 شهروند را در کمتر از ده روز گرفت و صدها نفر را راهی بیمارستان کرد، آیا آنقدر مهم و حساس نبود که رسانه های جمعی و ملی چون صدا و سیما به آن ورود جدی داشته باشند و با اطلاع رسانی های پیاپی شهروندان را از این خطر بزرگ مطلع کنند؟ برای نهادهای بزرگ اطلاع رسانی کشور که مخاطبان فراگیری دارند، به راستی در چه زمان و چه شرایطی مسأله مرگ و میر شهروندان خطر محسوب می شود و خود را شایسته ورد به آن و اطلاع رسانی می دانند؟

4-پدافند غیرعامل و ستاد مدیرت بحران کجا هستند؟

فرض را بر این می گذاریم که همه پرسش های بالا بی جواب مانده و دستگاه های عریض و طویلی که مسئولیت رسیدگی به این مسأله و پیشگیری از وقوع بحران را دارند، قادر به اقدام موثری نبوده اند. اکنون که این اتفاق بزرگ و وحشتناک رخ داده و جان هزاران شهروند ایرانی را به خطر انداخته است، چرا نهادهای مرتبط و مسئولی چون سازمان پدافند غیر عامل کشور و ستاد مدیریت بحران به این مسأله ورود جدی نمی کنند؟

به راستی برای نهادهایی چون ستاد مدیریت بحران چه سطحی از خسارت و چه نوعی از بلا بحران محسوب می شود؟ آیا متولیان این حوزه تنها بر این باور هستند که با رخ دادن سیل و زلزله و توفان باید به موضوع ورود کنند و تشکیل ستاد بحران دهند؟ آیا ماجرایی چون قارچ های سمی با همه خسارت هایش را نمی توان بحران تلقی کرد؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۶
معذرت می خوام ولی حتی چارپایان هرگز قارچ نمی خورند چون از روی غریزه می دانند که ریسک دارد ولی ما؟! هرچند در مقام دفاع باید گفت چارپایان هرگز گیر دلار 8 هزار تومانی و بیکاری و ... هم نیستند و نمی دانند که برای سبزی خوردن هم ما انسانها مجبوریم ریال بدیم به نرخ دلار!
تقصیر شهرام پروین با بارونای مصنوعی به گیاها صدمه زده
از فقر و گرانی مردم مجبورند با هرچیز ارزانتری خودشو نو سیر کنند
مشکوک
عمو مدیریت بحران جوک میگی ده هزار دانش اموز معتاد داریم تو مدرسه خود اموزش و پرورش گفته
گوشت کيليويي 60000 تومان!
خوردن قارچ که همون مزه را ميده و رايگان هست به ريسکش نمی ارزه؟
تا برای یکی از مسئولین اتفاقی نیفتد ستاد بحران تشکیل ورسیدگی بعمل نخواهد آمد.
همه درگیر روزمرگی و مشکلات خوشونن و کسی حواسش به مسئولیتی که داره نیست همه مقصریم
مردم از سر ناچاری و بدبختی رو به خوردن سبزیجات کوهی آورده اند و این بلا ها سرشان آمده
تابی جون حرص نخور
مسولین امر غافلگیر شده بودن غافلگیر
اگر یک فلسطینی ازاین قارچها خورده و مسموم شده بود صدا وسیما حتما اعلام می کرد
شایع افتاده است که از این ابرهائیکه بوسیله ترکیبات نقره بارور شده این قارچ ها سمی شده است. لطفا مسئولین اطلاع رسانی دقیق کنند و با جان مردم بازی نکنند!
بھ نظرم این بخاطر نادیدھگرفتن قوانین کشور ھست
وقتی یک گیاھ رو بدون اینکھ قرنطینھ کنن از راھ ھای مختلف واردکشور میکنن ھمچین نتایجی میتونھ داشتھ باشھ
قارچھایی با خودش واردکنھ کھ مردم بومی سمی بودنشون رو تشخیص نمیتونن بدن
کسایی که تا دیروز از راه کولبری امرار معاش میکردند با بسته شدن مرز مجبور به قارچ چینی شدند وقتی جایی امار بیکاری بالا باشه عده ای مجبور میشن برای تهیه نان شب حتی پا روی وجدان بگزارند و برای کسب درامد هرنوع قارچی را برای فروش بچینند

جایی که فقر وارد شود ایمان و اخلاق جایگاهی ندارد والسلام
عملكرد رئيس ستاد بحران را در زلزله ى كرمانشاه و كرمان ديديم. نمره ى رد گرفتند.
تنها چیزی که ارزش نداره جون انسانهاست... این همه ساله که ماشین های بی کیفیت تولید میشه روزانه باعث کشته شدن ده ها نفر میشه حال بماند چقدر مجروح و معلول میشوند. مگر کسی تا بحال پاسخگو بوده ؟؟؟ قارچ که پیش این موضوع جلوه ای نداره.....
چرا ما خبر یا توصیه ای از متخصصان موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور نداریم؟
این موسسه از سازمان تحقیقات کشاورزی کشور بهترین کلکسیون و بهترین محققان را دارد، چرا حرفی از آنها در رسانه نداریم؟
ما در زمان دانشجویی بازدیدی از موسسه آنها داشتیم واقعا عالی هستند
تغییر اب وهوا وتغییر اقلیم خوشبینانه ترین شک است امسال مردم از قارچهای غیر پرورشی استفاده نکنند تا تحقیقات لازم انجام شود .
مرگ اینها به علت پخت غلط بوده است قارچ سمی نداریم همه ی قارچها سالمند
این نتیجه فرهنگ مفتخوری است
مشغول کارهایی مهم مثل فیلتر کردن و موی زنان و دختران و شکست برجام هستند
این مسمویت ها به نظرم خیلی مشکوکه. باید دید چه کسانی از این اتفاق سود میبرند. تولید کنندگالن قارچ پرورشی
سموم قارچی می‌توانند به عنوان سلاح‌های شیمیایی به کار برده شوند. طبق شواهد موجود، دانشمندان عراقی از سم آفلاتوکسین به عنوان یک سلاح بیولوژیک طی دهه 1980 استفاده کردند.

بی توجهی در تولید محصولات کشاورزی و آلودگی مواد غذایی، به دلیل اهمیت جهانی سموم قارچی، بر اقتصاد نیز تاثیر زیادی دارد، چرا که صادرات محصولات آلوده امکان پذیر نیست و هزینه زیادی صرف تولید، بسته بندی و حمل و نقل محصولاتی می‌شود که حتی امکان مصرف داخلی آنها وجود ندارد
چرا سال های قبل چنین اتفاقی نیفتاده ؟ میگن قارچ فلزات سنگین جذب خودش میکنه و سمی میشه . امسال در غرب کشور چخبر بوده که قارچ ها آلوده شدند ؟
حالا فکر میکنی اطلاع رسانی تاثیری بر این ملت لجباز دارد
صدا و سیما کارهای مهمتری از نجات جان انسان ها دارد
لااقل تلگرام را رفع فیلتر کنید مردم به هم خبر دهند
مرد با قارچ سمی خیلی ضایع
فقط بلدید انتقاد کنید وقتی مردم گوش نمیدهند مسولین چکار کنند اکثر مسمومین خودشان قارچ را کنده اند بیش از ۵۰ درصد روستایی هستند و مابقی اهل حاشیه شهرند که در این فصل به روستاها مراجعه میکنند ضمنا با چه قانونی میتوانی قارچ را جمع‌آوری کنی
!نصف شبه همشون خوابن!
ضمنا" ماه رمضونه! تو ماه رمضون که کسی کار نمیکنه مرد مومن!
به نظر شما ممکنه به اشتباه بجای قارچ مخدر (magic mushroom ) مصرف کرده باشن ؟
همیشه از این موارد بوده ولی امسال به دلیل زیاد بودن روزهای بارش و مساعد بودن شرایط برای رشد قارچ طبیعتا تعداد مسمومان هم بیشتر شده
همیشه این قارچ ها بوده اما چرا این قدر جدیدا کشته داده اون هم در حوالی کرمانشاه؟
ستاد بحران که کلا نداریم، تجربه ام ثابت کرده...

بخش های نظارتی و بازرسی کشور هم که صرفا نمایشی و اغلب راندبازی هست
آقا همه بسيج شده اند تا خداي ناكرده كسي روزه خواري نكند خخخخخ
نکته های در خور تامل. ولی .....
در جنوب استان کرمان دو نوع قارچ خوراکی طبیعی داریم یکی بعد از رعد وبرق وباران بیرون میآید بیشتر در مناطق سردسیر، عموم مردم مخصوصا آدمهای میانسال به راحتی اینها را میشناسند خیلی بزرگ نمیشوند از نوع دکمه ای هستند و اگر یکی دو روز چیده نشه کرم میزنه یکی از تفاوتهاش همینه قارچ سمی به ندرت کرم میزنه اینها خیلی شبیه قارچهایی هست که پرورشی هستند.نوع دوم که به کغارک معروف هست در کوهستانهای سردسیر وقلل مرتفع برف گیر معمولا بعد از آب شدن برف ها از جای ریشه سه تا گیاه از قسمتی که کامل گیاه خشک شده یا نیمه خشک باشه بیرون می آیدفقط از سه گیاه خاص (کال یا کما- کرفس کوهی و گیاه گارچی) شکل صفحه ای وپهن دارد این هم اگر زود چیده نشود یا گوسفندها میخورن یا کرم میزنه (عمومآ) اما به احتمال زیاد مردم مناطق غرب هم قارچ های منطقه خودشون را خوب میشناسند این موضوع جای برسی دقیق تری دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر