بازدید 13926
علاءالدین بروجردی در گفت وگو با «تابناک»؛

ما آمریکا را در حد یک کشور معمولی می دانیم/آمریکایی ها حتی اگر اشتباهی هم وارد آب های ما شوند، اسیر خواهند شد/با آمریکایی ها شوخی نداریم، لازم باشد با آنان برخورد می کنیم

فردی که زمانی رئیس «سی آی ای» بود و هنوز هم فکر می کند، ریاست این سازمان را بر عهده دارد، صحبت می کند. به نظر من، وزیر امور خارجه باید آنقدر هوشمند باشد و از ادبیاتی بهره گیرد که مناسب این پست باشد. مطالبی که وی گفت، بسیار سخیف و به نوعی یاوه گویی علیه ما بود.
کد خبر: ۸۰۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ 22 May 2018

 سخنان پومپئو بی ارزش تر از آن است که واکنش نشان دهیم/ ما آمریکا را در حد یک کشور ساده مانند سایر کشورها می دانیم/آمریکایی ها حتی اگر اشتباهی هم وارد آب های ما شوند، اسیر خواهند شد/ کارنامه ناتو در منطقه لیبی استدوشنبه گذشته، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در اولین سخنرانی خود در واشنگتن برای اعلام استراتژی تازه آمریکا در قبال ایران مدعی شد: توافق هسته‌ای به دلیل نقایص مرگبارش، جهان را به خطر انداخته است.

به گزارش «تابناک»؛ او گفت: آمریکا فشار بی‌سابقه مالی به ایران وارد خواهد کرد و هشدار داد، اگر ایران مسیرش را عوض نکند، شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه این کشور وضع خواهد شد.

آقای پمپئو مدعی شد: ایران در دوره اجرای برجام، نفوذ خود را در منطقه افزایش داده و این توافق «پول خون» در اختیار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران گذاشته شده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی با ادعای اینکه این توافق تنها دستیابی ایران را به سلاح‌های هسته‌ای به تعویق می‌انداخت، اظهار کرد: بر اساس مفاد این توافق، وقتی مدت محدودیت ایران تمام می شد، ایران این امکان را داشت که به سمت تولید هسته‌ای برود و در منطقه مسابقه تسلیحاتی انجام دهد.

اما این سخنان در ایران با واکنش های زیادی همراه شد و علاوه بر این که وزارت خارجه ایران پاسخ این اظهارات را داد، در مجلس نیز برخی نمایندگان و کمیسیون های تخصصی به این موضوع واکنش نشان دادند.

علاءالدین بروجردی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: در خصوص بحث های روزهای اخیر، نخست باید این را گفت که ما موضوع آمریکا را جدا از اروپا می دانیم؛ البته این درست است که ما رابطه ویژه ای با برخی از کشور های اروپایی داریم و این هم درست است که کارنامه اروپایی ها، کارنامه مقتدا در مقابل فشارهای امریکا نبوده اما این دو مقوله با هم متفاوت هستند.

وی در ادامه گفت: فردی که زمانی رئیس «سی آی ای» بوده و هنوز هم فکر می کند، ریاست این سازمان را بر عهده دارد، صحبت می کند. به نظر من، وزیر امور خارجه باید آنقدر هوشمند باشد و از ادبیاتی بهره گیرد که مناسب این پست باشد. مطالبی که وی گفت، بسیار سخیف و به نوعی یاوه گویی علیه ما بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سخنان پمپو در خصوص مسائل منطقه گفت: کشورهایی مانند سوریه، یمن و عراق مدیون ایران و نیروهای مستشاری ما هستند، چون با کمک این نیروها بود که کارنامه اعمال مردود ناتو در منطقه تکرار نمی شود. کارنامه ناتو لیبی است؛ کشوری غرق در هرج و مرج و بی ثباتی کامل و کارنامه جمهوری اسلامی ایران، عراق است که به دعوت رسمی سران آن کشورها حضور مستشاری داشتیم.

این نماینده مجلس در این باره افزود: طرح آمریکا توسط ایران و روسیه شکست کامل خورد و آنها نتوانستند گروهک های تروریستی را حاکم کنند و ساختار سیاسی این کشور را تغییر دهند، بنابراین، پمپئو آمریکا و ترامپ از این موضوع که ایران به عنوان یک کشور مستقل، توانسته مجموعه طراحی های میلیاردی آنها را خنثی کند، ناراحت و عصبانی هستند.

این نماینده در پاسخ به این که آیا ایران واکنشی به این موضوع خواهد داشت یا خیر گفت: به نظر من، سخنان این فرد بسیار بی ارزش تر از آن است که بخواهیم واکنش خاصی نشان دهیم و همین پاسخ سخنگوی وزارت خارجه برای آنها بس است. البته ما بارها به آنها قدرت خود را نشان دادیم و آنها می دانندحتی اگر اشتباهی وارد آب های ما شوند، نیروهای آنها را اسیر و با آنها برخورد می کنیم. ما اصلا با آنها شوخی نداریم و برای آمریکا فقط به میزان یک کشور دیگر مانند کشورهای دیگر ارزش قائل هستیم؛ بنابراین، آمریکا باید بداند، اگر بخواهد بیش از این قواعد را بر هم زند، با او برخورد خواهیم کرد.

وی در خصوص مذاکره با اروپا نیز گفت: انتظار ما از اروپایی ها در حد تضمین های عملی است. سیاست های ترامپ، بی ارزش بودن اسناد را به اثبات رسانده؛ آنان سند رسمی بین المللی را که قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل تنظیم شده بود، نقض کردند، پس ما دیگر به قول و وعده بسنده نخواهیم کرد و به دنبال اعتمادسازی عملی هستیم.

ما به دنبال اعتمادسازی عملی هستیم؛ بنابراین باید دولت ها و شرکت ها و بانک های بزرگ اروپایی، کار نزدیکی را بر خلاف خواست آمریکا و فشارهای آنها داشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما از خیلی وقت پیش راه خود را جدا کرده ایم و از سالها قبل با کشور چین و هند و روسیه رابطه داریم. اینها بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و این ظرفیت بسیار عظیمی از نظر راهبردی و سیاسی محسوب می شوند. به نظر می رسد، نگاه به شرق، یک موازنه منطقی است که می تواند زیاده خواهی آمریکا را کنترل کند.

این نماینده در پایان یادآور شد: برخورد اروپایی ها با ظریف در سفر به بروکسل، برخورد بسیار مثبتی بود که البته باید این برخوردها را در عمل نیز از خود نشان دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار