بازدید 8954
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش معاون وزیر کشاورزی به گوشت ۹۰۰ هزار تومانی» تا «آمار عجیب از قاچاق پوشاک چینی و اماراتی به ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون درخواست افزایش ۲۴ درصدی قیمت‌ها توسط خودروسازان، رشد 91 واحدی شاخص کل بورس، رشد بهای فلز سرخ در بورس فلزات لندن، رشد بازار سهام با تعویق جنگ تجاری، افزایش قیمت نفت با کاهش تنش ها میان آمریکا و چین، عبور دوباره سکه از مرز ۲ میلیون تومان، افزایش تجارت غیرنفتی ایران و مالزی و واردات 10 تن قلاب و قرقره ماهی گیری به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 22 May 2018

از «واکنش معاون وزیر کشاورزی به گوشت ۹۰۰ هزار تومانی» تا «آمار عجیب و رسمی از قاچاق پوشاک به ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون درخواست افزایش ۲۴ درصدی قیمت‌ها توسط خودروسازان، رشد 91 واحدی شاخص کل بورس، رشد بهای فلز سرخ در بورس فلزات لندن، رشد بازار سهام با تعویق جنگ تجاری، افزایش قیمت نفت با کاهش تنش ها میان آمریکا و چین، عبور دوباره سکه از مرز ۲ میلیون تومان، افزایش تجارت غیرنفتی ایران و مالزی و واردات 10 تن قلاب و قرقره ماهی گیری به کشور را در بر دارد.

 

درخواست افزایش ۲۴ درصدی قیمت‌ها توسط خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: خودروسازان در نشست روز یکشنبه پیشنهاد افزایش قیمت ۲۴ درصدی محصولات را مطرح کردند؛ اما اعتقاد دارم که کمیسیون صنایع و معادن نباید با پیشنهاد افزایش قیمت بیش از ۹.۶ درصدموافقت کند. رضا انصاری خاطرنشان کرد: بازار و جامعه بیش از این پذیرش افزایش قیمت‌ها را ندارد و به‌ عنوان اعضای کمیسیون صنایع و معادن در شرایط فعلی با توجه به تحلیلی که از اوضاع و احوال اقتصادی کشور داریم با افزایش قیمت‌ها مخالف هستیم.

واکنش معاون وزیر کشاورزی به گوشت ۹۰۰ هزار تومانی

مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به فروش دل‌وجگر به‌ قیمت 720 هزار تومان و گوشت قرمز 700 هزار تا 900 هزار تومانی و به‌ اصطلاح لاکچری در کشور، اظهار کرد: فروش گوشت قرمز به‌قیمت 900 هزار تومان در صورتی که حتی ارگانیک هم باشد پذیرفتنی نیست. وی افزود: هزینه‌های پرورش حیوانات برای تولید گوشت قرمز به‌روش ارگانیک به‌هیچ‌وجه، چنین قیمتی نمی‌شود و  این قیمت‌ها پذیرفتنی نیست. وی ادامه داد: تولید گوشت به‌ صورت ارگانیک در کشور مورد اهمیت است اما محصولی که بخواهد به‌عنوان ارگانیک با قیمتی بالغ بر 900 هزار تومان یا امثالهم در بازار بیاید دور از واقعیت است. وی با بیان اینکه هزینه تولید و فروش گوشت قرمز ارگانیک اصلاً به این ارقام حتی نزدیک نیز نیست؛ تصریح کرد: گوشت تولیدی از دام (سبک) عشایر کشور که به‌صورت ارگانیک در کوه و کمر و دشت پرورش می‌یابند و بسیاری از عشایر حتی از تغذیه دستی به دام خود، خودداری می‌کنند و  محصولات آنها به‌صورت باز پرورش یافته و مصداق پرورش ارگانیک است، چنین قیمتی ندارد. بنا به گزارش تسنیم، یک سایت اینترنتی از چند ماه گذشته در فضای مجازی اقدام به عرضه انواع گوشت قرمز و دل‌وجگر با قیمت‌های عجیب و غریب 700 هزار تومان تا 900 هزار تومان می‌کند.

رشد 91 واحدی شاخص کل بورس با حمایت فولاد و فخاس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 91 واحدی معادل 0.10 درصد به رقم 95 هزار و 227 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، همانند ده روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی اکثر شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 28 واحدی معادل 0.10 درصد به رقم 29 هزار و 681 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 2 معادل 0.02 درصد، عدد 17 هزار و 296 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش یک واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 12 هزار و 724 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 41 واحد افزایش معادل 0.04 درصد را رقم زد و به سطح 101 هزار و 737 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 61 واحد افزایش معادل 0.09 درصد به رقم 67 هزار و 823 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 211 واحد افزایش معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 201 هزار و 838 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «واکنش معاون وزیر کشاورزی به گوشت ۹۰۰ هزار تومانی» تا «آمار عجیب و رسمی از قاچاق پوشاک به ایران»

رشد بهای فلز سرخ در بورس فلزات لندن

در معاملات صبح روز (۳۱ اردیبهشت) LME قیمت مس رشد ۰.۲ درصدی را تجربه کرد و به ۶.۸۶۹ دلاربرتن رسید. آتش‌بس جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده، به‌رغم صعود ارزش دلار، حامی قیمت مس شد. قیمت مس طی هفته گذشته بورس فلزات لندن در بازه ۶.۷۶۵ تا ۶.۹۰۰ دلاربرتن در نوسان بود و صبح دیروز، افت روز جمعه خود را جبران کرد. قیمت مس در بورس آتی شانگهای نیز به میزان ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۶.۹۵۰دلاربرتن (بدون احتساب مالیات) رسید.

رشد بازار سهام با تعویق جنگ تجاری

پس از این که به دنبال توافق آمریکا و چین برای کنار گذاشتن تهدیدات تعرفه‌ای خود که بازارهای مالی را آشفته کرده بود، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا،  اعلام کرد که جنگ تجاری چین-آمریکا، فعلا به تعویق افتاده است، این اظهارات موجب شد، روز گذشته، بازارهای سهام جهان رشد کند. روز دوشنبه در معاملات آسیایی، شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ توانست ۰.۶۰ درصد بالا برود. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، با سود بالای شرکت‌های چینی، ۰.۵۵ درصد رشد کرد. شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۰ درصد جهش کرد. سهام تایوان ۱.۱ درصد اوج گرفت و شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰ سهام چین هم ۰.۴ درصد به ارزش خود افزود. نیکی ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرد.

افزایش قیمت نفت با کاهش تنش ها میان آمریکا و چین

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۳۵ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۸.۸۶ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۲۹ سنتی بشکه ای ۷۱.۵۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته قیمت نفت برنت با عبور از مرز ۸۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. بنا بر گزارش های منتشره، یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه افزایش ارزش شاخص سهام برخی کالاهای اساسی پس از کاهش تنش های اقتصادی میان آمریکا و چین عنوان شده است.

عبور دوباره سکه از مرز ۲ میلیون تومان

در معاملات روز دوشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه ۹۷، نرخ نقدی انواع سکه در بازار آزاد تهران با افزایش همراه شد. به طوریکه، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت نقدی ۱,۹۲۰,۰۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در معاملات دیروز، ۲,۰۱۵,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رشد داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با ۱۵ هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل، به رقم فروش ۹۸۱ هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با ۵ هزار تومان افزایش، به قیمت ۵۶۳ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی، ۳۵۳ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۳ هزار تومان افزایش داشت.  

اونس جهانی طلا و نقره در مسیر کاهشی

افزایش نرخ انواع سکه در حالی دیروز رقم خورد که در بازار جهانی طلا، روند کاهشی به ثبت رسید. به طوری که تا ساعت 18:30 دیروز، هر اونس جهانی طلا با افت ۵ دلار و ۴۰ سنت به رقم فروش ۱۲۸۷ دلار و ۷۴ سنت رسید. هر اونس نقره نیز ۱۶ دلار و ۴۵ سنت قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، ۲ سنت کاهش داشت. همچنین هر اونس پلاتین با ۲ دلار و ۴۰ سنت کاهش، به رقم ۸۸۴ دلار رسید و هر اونس پالادیوم با افزایش ۹ دلار همراه شد و در سطح ۹۷۰ دلار قیمت گذاری شد.

توقف افت «تسه»ها پس از شش ماه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 898 تومان معامله شدند؛ به این ترتیب پس از 6 ماه نزولی، اوراق تسهیلات مسکن رشد ماهانه (3 درصدی) را ثبت کردند. پیش‌تر از ابتدای آبان تا پایان فروردین شاهد افت 20 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. تقویت سمت عرضه اوراق، ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن به «خانه‌اولی»ها (وام رقیب «تسه»ها) در کنار تشدید شتاب رشد قیمت‌ها (افزایش ۵/ ۲۹ درصدی میانگین قیمت مسکن در پایان فروردین نسبت به سال گذشته) روند نزولی «تسه»ها را تا کف ۶۰ هزار تومانی تشدید کرد. با این وجود، شناسایی کف قیمتی و افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضا (تابستان) در کنار فروکش نسبی هیجانات بازارهای موازی میانگین «تسه»ها را به ۶۴‌هزار و ۲۳۳ تومان و نرخ سود واقعی وام به ۲/ ۲۱ درصد رساند.

درآمد بانک های اماراتی به حدود ۸ میلیارد دلار رسید

مرکز آمار ابوظبی اعلام کرد که درآمد خالص بانک های بازرگانی و اسلامی مستقر در ابوظبی امارات در سه ماه نخست سال جاری میلادی با ۲.۸ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۷.۹ میلیارد درهم معادل ۲.۱۵ میلیارد دلار رسید.  همچنین درآمد بانک های بازرگانی که در پایتخت امارات متحده عربی فعالیت دارند در پایان سه ماه نخست سال جاری میلادی به ۶.۵۶ میلیارد درهم افزایش پیدا کرد که حاکی از رشد ۳.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که رقم ۶.۳۴ میلیارد درهم ثبت شده بود، دارد. اما درآمد خالص بانک های اسلامی در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۱.۳۲ میلیارد درهم کاهش پیدا کرد؛ در حالی که این رقم برای سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۱.۳۳ میلیارد درهم ثبت شده است. بر همین اساس، سهم درآمد خالص بانک های بازرگانی در مجموع رقم اعلام شده ۸۳.۱ درصد است و سهم بانک های اسلامی در درآمد بانک های اماراتی ۱۶.۹ درصد است.

تجارت غیرنفتی ایران و مالزی افزایش داشت

حجم تجارت غیرنفتی ایران و مالزی در سال گذشته میلادی تا پایان 20 مارس 2018 به رقم 694.64 میلیون دلار رسید که این رقم 23.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد. طبق این گزارش مالزی بیست و پنجمین شریک تجاری ایران محسوب می شود. فایننشال تریبیون به نقل از گمرک ایران گزارش داد: ایران در سال گذشته 631.493 تن کالا به ارزش 204.98 میلیون دلار به مالزی صادر کرد که 87.15 درصد از نظر تناژ و از نظر ارزش 136.48 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ماقبل(2016) نشان می دهد. صادرات ایران عمدتا شامل کالاهایی مانند روغن با چگالی کم، پلی اتیلن و قیربوده است. براساس این گزارش صادرات مالزی به ایران نیز دراین مدت 435.163 تن به ارزش 489.65 میلیون دلار بوده است. صادرات مالزی به ایران نیز از نظر تناژ 15.16 درصد و از نظر ارزش 2.82 درصد نسبت به دوره ماقبل افزایش داشته است. طبق این گزارش،واردات ایران از مالزی عمدتا شامل کائوچوی طبیعی و روغن پالم بوده است.

واردات 10 تن قلاب و قرقره ماهیگیری به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۰ تن قلاب ماهیگیری، حتی متصل به زه کوتاه ماهیگیری و قرقره ماهیگیری از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم قلاب ماهیگیری، حتی متصل به زه کوتاه ماهیگیری و قرقره ماهیگیری به کشور، ۱۵۴ هزار و ۳۱۱ دلار ارز از کشور خارج شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی واردات قلاب ماهیگیری، حتی متصل به زه کوتاه ماهیگیری و قرقره ماهیگیری به کشور بالغ بر ۵۲۲ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۴۹ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است قلاب ماهیگیری، حتی متصل به زه کوتاه ماهیگیری و قرقره ماهیگیری از کشور‌های استونی، آلمان، امارات، ایتالی، بلژیک، تایوان، ترکیه، جمهوری کره، چین، ژاپن، فرانسه، نروژ، هلند و هنگ کنگ به ایران وارد شده است. به نقل از میزان، نروژ با ۳۴ هزار و ۵۸۵ دلار بزرگترین صادرکننده قلاب ماهیگیری، حتی متصل به زه کوتاه ماهیگیری و آلمان با صادرات ۲۰ هزار و ۴۳۶ دلار بزرگترین صادرکننده قرقره ماهیگیری به شمار می‌رود.

آمار عجیب از قاچاق پوشاک چینی و اماراتی به ایران

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان این‌که براساس خود اظهاری چینی‌ها و اماراتی‌ها به ترتیب ۳۹۸ و ۳۳۸ میلیون دلار از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۵ صادرات پوشاک به ایران صورت گرفته است، اظهار کرد: این آماری است که توسط سازمان ملل منتشر شده اما براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت زمانی اعلام شده میزان واردات چینی‌ها و اماراتی‌ها به ایران به ترتیب پنج و چهار میلیون دلار بوده است، حال آنکه طبق آمار سازمان ملل ترکیه‌ای‌ها ۱۰۰ میلیون دلار پوشاک به ایران صادر کردند که از این رقم تنها ۳۸ میلیون دلار واردات رسمی در گمرک ایران به ثبت رسیده است. مجید نامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این‌که سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات پوشاک از سایر کشورها به ایران مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: نکته جالب در این رابطه این است که کل واردات رسمی پوشاک به کشور در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۶۱ و ۵۱ میلیون دلار بوده است و سایر پوشاک وارد شده به کشور که حدود یک میلیارد دلار بوده به صورت قاچاق است. وی افزود: حدود ۹۹ درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات متحده عربی قاچاق است که این آمار، آماری قابل تأمل بوده و باید نسبت به آن راهکاری اساسی یافت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
گوشت ارگانیک مشکل طبقات ضعیف و متوسط جامعه نبیست. تفریح طبقات بالای جامعه هست که جهت چشم همچشمی و پز دادن حتی حاضرند یک میلیون تومان هم بدهند. لطفآ این بحث بی فایده را ادامه نهید.
مبلغ یک ملیارد دلار شاید درست باشد ولی شاید هم بیشتر از این مبلغ باشد گمرک به نظر من نمی تواند آمار درست بدهد چون تاجران لباسهای وارداتی را تفکیک می کنند و در حجمهای کم در چمدان مسافران جاسازی و بدون ثبت در گمرک وارد می کنند یا حتی بخش بزرگی از لباس و ..به صورت قاچاق وارد می شود
باید اقتصاد کشور را جراحی کرد در شرایط فعلی و گام های موثر در بهبود زندگی مردم برداشت باید بازارهای کالای لوکس را حذف کرد مثلا
۱ یا تعرفه ماشین خارجی را پایین آورد یا آن را ممنوع کنیم .
۲ .ارز را فقط به کالاهای ضروری اختصاص دهیم
۳ برخورد قاطع
99درصد قاچاق!!!! واقعا خسته نباشید... تازه الان مساله براشون قابل تامل شده دنبال راه کار میگردند...
اقای وزیر زیا د ناراحن نشوید منظور این بود که اگر قیمت گوشت همینطور سیر نزولی داشته باشد به 900هزار تومان هم میرسد که این امر دراینجا امری عادی است وشما ومسئولین و..و...خودتونو اصلان ناراحن نکنیدما ملت همیشه در صحنه هستیم
بس مسپولین کشور ما کی از خواب خرگوشی بیدار میشوند؟!!!
وقتی آدم فرصت طلب و سود جوپی مقابل یکعده هالو روبرو میگردد این اتفاق میافتد که بیشنهاد گوشت کیلوپی فلان قدر را مینمایند. این نوع بیشنهاد ها جرم است !بایستی بیشنهاد کننده را به جرم اشاعه فساد محاکمه نمود!!!
این چه وضعیتی که یکی اصلاً نمیتونه گوشت بخره، یکی دیگه گوشت رو کیلویی 900 هزار تومن میخره.
توسع سیاسی ومبارزه با اختلاس تنها راه نجات مردم از فقز است
مشکلات عنوان شده صرفا برشمردن مشکلات است که همه میدانند
میشه بگویید تا کی قراره خورو سازان فقط گرام کنند مگه حقوق ما چند بار اضافه میشه که اینها هر 2-3 ماه یکبار گران میکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل